به گزارش پارس به نقل از تسنیم، " خوا چون اینگ" سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) اظهار داشت: چین از تلاش های دیپلماتیک ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافقی درباره اجرای سند ژنو قدردانی می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه افزود: پکن همواره برای حفظ صلح و ثبات منطقه بر لزوم استفاده از راه های دیپلماتیک تاکید و حمایت کرده است.

سخنگوی چین با اشاره به اینکه کشورش به طور فعال در مذاکرات مربوط به موضوع هسته ای ایران شرکت داشته و به این روند ادامه می دهد، گفت: چین مایل به حفظ ارتباط نزدیک و هماهنگی با همه طرف ها برای پیشبرد صلح و مذاکره است.

روز گذشته سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه ۳۰ دی تاریخ اجرای توافقنامه ژنو است، تأکید کرد: با گروه ۱+۵ درباره اجرای مراحل توافقنامه ژنو به توافق رسیدیم.

عراقچی تصریح کرد: دو طرف به یک برداشت واحد از نحوه اجرای توافق رسیدند و گام اول از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) اجرایی خواهد شد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین گفت: نحوه و ساز و کار اجرای توافق ژنو در مذاکرات طولانی و فشرده بررسی شد و غیر از چند مورد خاص که درباره آنها هم مذاکراتی در ژنو داشته ایم، به راه حل هایی رسیدیم و راه حل ها به پایتخت ها منتقل شد.

وی افزود: امروز مطلع شدیم ۶ کشور با راه حل های پیشنهادی موافقت کردند و این راه حل ها در ایران از سوی مراجع ذی ربط بررسی و موافقت خود را اعلام کردند. عراقچی تأکید کرد که این موافقت طی تماس تلفنی اعلام شد.