به گزارش پارس به نقل از فارس، در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر دعوت از « کاترین اشتون» نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی برای سفر به تهران، سخنگوی وی در مصاحبه با خبرنگار فارس گفت اشتون دعوتنامه رسمی دریافت نکرده، اما تمایل دارد در راستای پیشبرد مذاکرات هسته ای، سفری هم به تهران داشته باشد.

« مایکل مان» در پاسخ به این سوال که آیا می تواند دریافت دعوت نامه و سفر اشتون به تهران را تائید کند، گفت: « آنچه که می توانم بگویم این است که نماینده ارشد (اشتون) مشتاقانه از گزارش رسانه ها در مورد دعوت احتمالی از وی برای سفر به تهران، مطلع شد. »

سخنگوی اشتون در توضیح اینکه آیا این بدان معنی است که هنوز دعوتی صورت نگرفته، گفت: « دعوت رسمی نشده است. »

با این حال، وی افزود: « نماینده ارشد (اشتون) پیش از این هم اعلام کرده است که قصد دارد در حالی که تلاش ها برای رسیدن به توافقی جامع در جریان است، سفری به تهران داشته باشد. »

پیشتر سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران هم در واکنش به گزارش ها در مورد احتمال سفر اشتون به تهران، گفته بود: « این دعوت جدید نیست، اما معتبر است. »

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با معاون خانم اشتون در ژنو، گفت: « در این سفر و در دیدار با خانم اشمید دعوت از خانم اشتون را تجدید و تکرار کردم، اما هنوز تصمیمی برای این سفر گرفته نشده است. »

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ اوایل ماه قبل بعد از مدت ها مذاکره به توافقی اولیه دست یافتند. بر اساس این توافق موقت، ایران در ۶ ماه آینده گستره برنامه هسته ای خود را در سطح فعلی حفظ می کند و در مقابل برخی تحریم ها از جمله در بخش پتروشیمی، صنایع خودرو و فلزات گرانبها لغو می شوند. اتحادیه اروپا و آمریکا همچنین متعهد شده اند که در این مدت تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکنند.

تازه ترین دور مذاکرات برای اجرای این توافق چند روز قبل با حضور عراقچی و « هلگا اشمید» معاون اشتون در ژنو برگزار شد. قرار است پایتخت ها به زودی در مورد چند مورد باقی مانده و همچنین زمان آغاز اجرای توافق ژنو، تصمیم گیری کنند.