به گزارش پارس به نقل از مهر، مقامات آمریکا و عراقی از تحویل چند محموله موشک هلفایر به بغداد از سوی واشنگتن خبر داده و می گویند دست کم ۷۵ موشک در هفته گذشته به عراق ارسال شده است.

علاوه بر این موشک ها، قرار است پهپادهای اسکن ایگل نیز به عراق تحویل داده شود. اسکن ایگل همان پهپادی است که ایران توانست در سال گذشته میلادی یک فروند از آن را به تسخیر خود درآورد.

" جن پساکی" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خبر ارسال موشک های هلفایر را به عراق تایید کرده است.

هلفایر به معنای آتش جهنمی، نوعی موشک هوا به زمین ساخت ایالات متحده آمریکا است که به عنوان یک موشک ضد زره با سامانه هدایتی شلیک در شرکت صنایع دفایی لاکهید مارتین طراحی و تولید شده است.

هلفایر علاوه بر کاربرد اصلی خود یعنی نابودی تانکهای دشمن علیه دیگر اهداف سطحی نیز قابل استفاده است. این موشک از توانایی حملات ضربتی دقیق برخوردار است و می توان آن را از روی سکوهای زمین پایه، دریاپایه و هواپایه شلیک کرد، اما معمولاً بر روی بالگردهای جنگنده اصلی ارتش ایالات متحده آمریکا سوار می شوند و موشک هوا به زمین اصلی ارتش آمریکا و چندین ارتش دیگر دنیا در کلاس موشکهای ۵۰ کیلویی است.

تصویری از موشک هلفایر

اسکن ایگل نمونه تقویت شده پهبادهای" سی اسکن" است که از آن برای جمع آوری اطلاعات جوی و جاسوسی علیه شناورهای دریایی ورد یابی ناوهای جنگی استفاده می شود. پهپاد اسکن ایگل در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۰۲در شرکت insitu که یکی از توابع شرکت هواپیماسازی بوئینگ است تولید شده و در سال ۲۰۰۵ توسط ارتش آمریکا به خدمت گرفته شد.

هم اکنون از پهبادهای سی ایگل علاوه بر ارتش آمریکا در نیروهای نظامی کانادا و استرالیا نیز استفاده می شود. در واقع اسکن ایگل نتیجه همکاری استراتژیک شرکت بوئینگ و Insitu است. فناوری به کار رفته در این پهباد نمایش موفقیت آمیزی از خود داشته و از آن برای انجام عملیاتهای جاسوسی در میدان های جنگ استفاده شده است.

ارتش عراق به تازگی عملیات گسترده ای را علیه القاعده در استان الانبار آغاز کرده و این به دلیل گسترش یافتن فعالیت های این شبکه تروریستی در عراق ظرف یک سال اخیر انجام می شود. آمریکا مدعی است که ارسال این تجهیزات به دلیل درخواست" نوری المالکی" نخست وزیر عراق از" باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، انجام می شود.

آمریکا به سبب آنکه عراق حاضر نشد در سال ۲۰۱۰ میلادی توافقنامه امنیتی را با واشنگتن امضا کند مجبور شد تمام نیروهای خود را از این کشور عربی خارج کند. اکنون شدت یافتن فعالیت های القاعده در عراق بهانه ای شده تا آمریکا با ارسال جنگ افزارهای مختلف زمینه حضور مجدد خود را در این کشور مهیا کند.

ارتش عراق ارتشی نوپاست که نیروهای آن توسط آمریکا آموزش دیده اند، اما این نیروها توانایی کار کردن با جنگ افزارهای پیشرفته را ندارند از همین رو همراه با هر محموله نظامی، بدون شک تعدادی از نظامیان آمریکایی در پوشش کارشناس وارد عراق خواهند شد.