به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  آستان قدس رضوی، موزه حرم مطهر رضوی گرچه به لحاظ نفاست اشیاء، شهرتی جهانی دارد، اما وجه تمایز آن از همه موزه های مهم دنیا را باید در یک چیز جست: عشق و ارادت.

آنچه که از نفاست در موزه های معتبر جهانی وجود دارد، اینجا هم به چشم می خورد، اما آنچه اینجا هست و جای دیگر نمی توان یافت، ارادتی است برخاسته از وجود اهدا کنندگان که سبب شده گرانقیمت ترین اشیای خود را بی هیچ چشمداشت مادی به آستان امام رئوف پیش کش کنند.

اگر سیری در میان نام واقفان و اهدا کنندگان آثار به آستان قدس رضوی در طول تاریخ داشته باشیم، به شخصیت های مهم سیاسی، فرهنگی، ورزشی، علمی در کنار عموم ارادتمندان می رسیم. اهدای آثار به موزه حرم مطهر رضوی، سنتی دیرینه است که امروز نیز رونقی مضاعف دارد. از آخرین اشیای اهدا شده به این موزه، فرش ابریشمین مرحوم حسین عراقچی است که طی روزهای اخیر توسط فرزندانش مجتبی، مرتضی و عباس عراقچی در مراسمی با حضور دکتر علوی، قائم مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی، به موزه حرم مطهر رضوی اهدا شد.

در حاشیه این مراسم، گفت وگوی کوتاهی با سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه داشتیم که ماحصل آن تقدیم می شود.

آقای عراقچی، در مورد اقدام اخیرتان در اهدای فرش نفیس ابریشمی به آستان قدس رضوی بیشتر توضیح بدهید؟

این در حقیقت هدیه ای از جانب مرحوم پدرمان سید حسین عراقچی به محضر مبارک حضرت رضا (ع) است و ما به عنوان فرزندان ایشان، این افتخار را داشتیم که در این کار فقط واسطه باشیم و انشاءالله با این اقدام، نام ایشان را جاودانه کنیم.

این فرش چه ویژگی هایی دارد که آن را تبدیل به اثری نفیس کرده است؟

این فرش متعلق به ۱۲۰ سال قبل، تمام ابریشم و بافت تهران و بسیار نادر است. معمولا دوره بافت فرش تهران حدود ۱۸۸۰ میلادی تا ۱۹۳۰ بوده است و بر این اساس و سایر شواهد و قرائن، عمر آن حدود ۱۲۰ سال تخمین زده می شود و این خصوصیت را دارد که کاملا سالم و بدون عیب است. این فرش بیش از ۵۰ سال است که در خانواده ما نگهداری می شود و امروز وقف بر آستان قدس رضوی شده است.

چرا از بین این همه موزه در کشور، موزه آستان قدس رضوی را برای اهدای این اثر نفیس انتخاب کردید؟

  این موزه حال و هوای دیگری دارد؛ واقعاً هر شیء موجود در این موزه، فقط یک قطعه هنری یا تاریخی نیست، بلکه در ورای آن، دنیایی از عشق و علاقه و ارادت وجود دارد و به نظرم هرکسی از موزه آستان قدس رضوی بازدید می کند، واقعاً غیر از خود شیء یا قطعه ای که آنجا هست، آن عشق و ارادتی که پشتش هست و آن انرژی مثبتی که وجود دارد و به فرد بازدید کننده منتقل می کند، را دریافت می کند و این است که ارزش دارد. بنابراین نظر جمع اخوان این بود که بهترین جایی که می شود چنین یادگاری ارزشمند را نگهداری کرد، اینجاست.

از انرژی مثبت حرم مطهر رضوی سخن به میان آمد، سئوال من این است که شما به عنوان یک دیپلمات و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، در مذاکرات و مناسبات سیاسی خود چقدر از این انرژی معنوی استفاده می کنید؟

اصلاً چیزی غیر از این نیست و ما واقعا هر آنچه که بوده، لطفا و عنایت ائمه اطهار (ع) و دعای خیری است که همه مردم ایران داشتند و بدرقه ما می کردند. خود من هم همینطور، واقعاً به جرأت می توانم بگویم همه اعضای تیم از  خود آقای ظریف تا سایر همکاران، همواره با وضو وارد مذاکرات می شدیم و با توسل و عشق و ارادت به ائمه اطهار (ع) کار می کردیم و دستاوردهایی که حاصل شد، نتیجه نظر و عنایات اهل بیت (ع) و دعای مردم بوده است.

چقدر با فعالیت های آستان قدس رضوی در زمینه های مختلف آشنا هستید؟

کلیاتش را می دانم و امروز خدمت آقای علوی عرض کردم هر بار مشهد می آیم، نسبت به بار قبل کاملاً مشهود است که چقدر سازندگی و نوسازی صورت گرفته و چه پیشرفت هایی هم به لحاظ کمی و هم کیفی شده است. از نظر بناها و ساختمان ها و تسهیلاتی که برای راحتی زوار را در پی دارد و هم از نظر کیفی واقعاً رشد فرهنگ زیارت و زائر پذیری، اعتلای زائر خدماتی صورت گرفته که به نوعی خدمت به علم و دانش است.

کارهای زیربنایی که اینجا صورت گرفته، امروز الگوی سایر اماکن مذهبی است که جای بسی خوشحالی است و در مجموع سیاست هایی که برای توسعه حرم مطهر به کار گرفته شده، خدمات بسیار ارزشمندی است و آرزوی توفیق دارم برای تولیت آستان قدس رضوی و همه خدمتگزاران در این آستان و امیدوارم که ما و همه آنها مشمول عنایت حضرت امام هشتم (ع) باشیم.

  و به عنوان آخرین سئوال، نظرتان درباره تصمیمات اخیر کنگره آمریکا بعد از توافقنامه ژنو و نیز مباحثی که به بهانه حقوق بشر در ایران مطرح شده، چیست؟

مقامات آمریکا به خاطر مشکلات داخلی خودشان و بخاطر راضی کردن کنگره و لابی هایی مختلفی که در این مدت فعال شده است، علیه توافقنامه ژنو اقداماتی را انجام می دهند و صحبت هایی می کنند، ولی قطعا انتظار داریم که از مسیر حسن نیت و از روحیه تفاهم و همکاری خارج نشوند. این لازمه یک مذاکرات سازنده و مذاکراتی موفق در آینده است و لازم است که طرفین با حسن نیت وارد بشوند. قطعا مشکلات داخلی آنها به خودشان مربوط است و نباید زمینه های مذاکراتی و زمینه های حسن نیتی را از بین ببرند.

اگر سخنانی مرتبط با مسائل غیر هسته ای بیان شود، قطعا سازنده نخواهد بود و قطعاً مخرب فضای موجود مذاکرات است و ما هیچ موضوع دیگری غیر از هسته ای را در جریان مذاکرات نخواهیم داشت و هیچ تحریم جدیدی مورد پذیرش نخواهد بود و حتماً هرگونه تحریم جدید، مسیر مذاکراتی را متوقف می کند.