به گزارش پارس به نقل از العالم،   ملک مشعل فرزند ملک عبدالله، جانشین خالد بن الفیصل بن عبدالعزیز شد و خالد بن فیصل که قبلا فرماندار مکه بود هم به وزارت آموزش و پرورش رفت.


بسیاری این اقدام ملک عبدالله را تلاشی برای انجام اصلاحات در ساختار وزارت آموزش و پروش و کاهش قدرت طیف تندوری مذهبی در ساختار دولت می دانند.

از سال ۲۰۱۱ و در پی وقوع چندین مرگ، بازنشستگی و ترفیع، پست های ارشدی را که به مدت یک دهه بدون تغییر مانده بود، دستخوش تغییرات اساسی کرد.


به نوشته روزنامه" دیلی استارز" ، این تغییرات نشان دهنده تمایل پادشاه ۹۰ ساله عربستان برای روی کار آوردن فرزندان و هم پیمانان خود در مناصب مهم و کلیدی است.

خالد الدخیل تحلیلگر سیاسی عربستانی به دیلی استارز می گوید: منصوب شدن فرزند ملک عبدالله به فرمانداری مکه مکرمه رویدادی مهم است و این گونه ملک عبدالله به فرزندانش فرصتی برای قرار گرفتن در مسیر جانشینی خود می دهد.

از دیگر فرزندان ملک عبدالله که به تازگی به مناصب مهم رسیده اند، " متعب" وزیر گارد ملی، " عبدالعزیز" معاون وزیر خارجه و" ترکی" معاون فرماندار ریاض است. مشعل (فرماندار جدید مکه) هم پیش از این فرماندار نجران در مرز یمن بود. با توجه به تقدس شهر مکه برای مسلمانان جهان و نیز جمعیت زیاد این استان، فرمانداری مکه مکرمه شغلی حساس است.

این حرکت از منظر دیگری نیز قابل توجه است، چون در عربستان بر اساس سنت معمولا سلطنت به برادران پادشاه می رسد، یعنی پسران پادشاه قبلی، نه فرزندان پادشاه فعلی؛ و این گونه ملک عبدالله تلاش می کند تا فرزندان خود را در موقعیتی مناسب برای پادشاهی قرار دهد.

در حال حاضر ملک سلمان ۷۸ ساله ولی عهد ملک عبدالله است و بر اساس گمانه زنی های فراوان پس از سلمان، تنها دو برادر دیگر به نام های احمد و مقرن می توانند شانس پادشاهی را داشته باشند و پس از این دو، یکی از صدها نوه عبدالعزیز پادشاه خواهند شد.

البته ملک عبدالله تنها فرزندان خود را به مناصب ارشد نرسانده است و برادر زاده های وی نیز از قدرت فراوانی برخوردار هستند. وزیر کشور، رئیس سازمان اطلاعات، فرماندار استان الشرقیه و ریاض و معاون وزیر دفاع هم اکنون در دست برادر زاده های ملک عبدالله قرار دارند.

البته انتصاب خالد بن الفیصل نشانه ای از تمایل ملک عبدالله برای اجرای اصلاحات مورد توجه خود در ساختار آموزش و پروش است.

جمال خاشقجی رئیس شبکه تلویزیونی خبری" ام بی سی" که تحت مالکیت ولید بن طلال اداره می شود، می گوید: خالد به افراط گرایی در سیستم آموزشی عربستان بسیار حساس بود. اما اجرای اصلاحات در سازمان آموزشی عربستان به سالها زمان نیاز دارد.

در فرمان ملک عبدالله که در خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر شده، " فیصل بن عبدالله بن محمد آل سعود" که وزیر آموزش و پرورش بوده" به درخواست خود" و با دستور پادشاه برکنار شده است!