به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف در دیدار با اما بونینو همتای ایتالیایی خود در تهران با اشاره به این مطلب افزود: جمهوری اسلامی ایران برای روابط با ایتالیا اهمیت قائل است و خوشحالیم میزبان شما در ایران برای ادامه مذاکرات و رایزنی های فیمابین هستیم.

وی تماس ها و سفرهای متقابل ایران و ایتالیا را نشانه واقع بینی ایتالیا در روابط با ایران دانست و زمینه های توسعه مناسبات در ابعاد دو جانبه، منطقه ای و بین المللی را گسترده دانست.

ظریف با اشاره به سابقه خوب همکاری ایران و شرکت های ایتالیایی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و گسترش همکاری های فیمابین در حوزه های توسعه حمل و نقل ریلی، انرژی و نفت را با توجه به طرح های توسعه ای کشور اعلام داشت و بر ضرورت نوآوری در راه های تقویت همکاری ها تاکید کرد.

ظریف همچنین با اشاره به سفر آتی وزیر فرهنگ ایتالیا به تهران، آمادگی کشورمان را برای افزایش مبادلات فرهنگی، علمی و دانشگاهی خاطرنشان کرد.

وی سپس با اشاره به تحولات منطقه ای و بین المللی، مواضع دو کشور را در بسیاری از مسائل نزدیک خواند و زمینه های رایزنی و همکاری های فیمابین را گسترده توصیف کرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار با سازنده خواندن مذاکرات روز گذشته خود با معاونین رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: مسلما امکانات و ظرفیت های بالقوه زیادی برای توسعه روابط تهران - رم از طریق گفت وگوهای سیاسی وجود دارد.

اما بونینو با تاکید بر علاقه مندی ایتالیا برای گسترش و تقویت مناسبات فیمابین در راستای منافع دو کشور، به تمایل شرکت های ایتالیایی برای حضور و همکاری مشترک در ایران اشاره کرد و افزود: شرکت های ایتالیایی علاقه مند به همکاری با ایران در حوزه های زیر ساختی، اقتصاد سبز، توسعه شبکه راه آهن و انرژی هستند.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری های فرهنگی، وجود ۶۲ توافقنامه همکاری میان دانشگاه های دو کشور را مثبت و سازنده خواند که نشان از روند و مسیر خوب تبادلات فرهنگی میان دو کشور دارد.

بونینو با اشاره به اهمیت سفر آتی وزیر فرهنگ کشورش به ایران، علاقمندی رم برای همکاری با تهران در زمینه باستان شناسی را نیز یادآور شد.

اهمیت طرح رییس جمهور اسلامی ایران موسوم به (wave) جهان علیه خشونت و افراط گرایی نیز در این دیدار مورد توجه قرار گرفت.

دو وزیر همچنین در ارتباط با تحولات منطقه ای، پیرامون اوضاع در سوریه، افغانستان و نیز مسئله هسته ای و طرح اقدام مشترک به رایزنی پرداختند.

ظریف در خصوص مسئله افغانستان، زمینه همکاری مشترک تهران- رم را در حوزه های مختلف از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروریزم و افراط گرایی و کمک به پیشرفت و رفاه بر شمرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز با اشاره به تفاهم نامه ایران و ایتالیا برای همکاری در مورد افغانستان، پیگیری این همکاری ها را مهم خواند.

در خصوص سوریه نیز ظریف بر ضرورت حل این بحران از مسیر راه حل سیاسی مبتنی بر واقع بینی و جدیت و با هدف خاتمه خشونت و افراط و مشارکت مردم سوریه درسرنوشت خود و اجتناب از توسل راه حل سیاسی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز با اشاره به فاجعه انسانی در سوریه بر نقش اساسی ایران در کمک به حل بحران ها تاکید کرد و گفت: به اعتقاد ما تمامی کشورهایی که در منطقه حضور و نفوذ دارند، باید به اجلاس ژنو ۲ دعوت شوند.

بونینو در مورد مسئله هسته ای نیز ابراز امیدواری کرد پروسه مذاکرات تا رسیدن به موفقیت نهایی ادامه یابد.

رایزنی و همکاری دو کشور در عرصه های بین المللی بویژه سازمان ملل متحد نیز از محورهای مذاکرات دو وزیر در این دیدار بود.