به گزارش پارس به نقل از مهر، رسانه های ترکیه صبح امروز یکشنبه از کشف جسد" هاکان یوکسکداق" از فرماندهان پلیس آنکارا در ماشین شخصی اش خبر داده اند. این فرمانده پلیس در بخش مبارزه با قاچاق و جرایم سازماندهی شده فعالیت می کرد.

به نوشته این رسانه ها، به احتمال زیاد یوکسکداق خودکشی کرده و با شلیک گلوله به سر، به زندگی خود پایان داده است. با این وجود برخی شایعات از احتمال مرتبط بودن او با پرونده بزرگ فساد مالی ترکیه که ظرف روزهای اخیر بسیاری از افسران پلیس و فرزندان وزیران کابینه" رجب طیب اردوغان" نخست وزیر، را درگیر خود کرده حکایت دارند.

موضوع دیگری که موجب پیچیده تر شدن این پرونده شده، انتشار تصاویر غیر اخلاقی در مورد معاون حزب عدالت و توسعه در شبکه های اجتماعی است و به نظر می رسد که هدف از آن تحت فشار قرار دادن بیشتر دولت اردوغان است.

از هفته گذشته ترکیه درگیر یک پرونده فساد بزرگ شده که اردوغان از آن با عنوان عملیات کثیف یاد کرده و عنوان داشته که این پرونده برای تحت فشار قرار دادن وی مطرح شده است. به موجب این پرونده تعدادی از افسران بلند پایه پلیس، رئس هالک بانک و ۴۹ نفر دیگر بازداشت شده اند که برخی از آنها ار فرزندان وزیران دولت کابینه اردوغان هستند.

روز سه شنبه هفدهم دسامبر یکی از قضات مشهور دستگاه قضای ترکیه به نام جلال کارا، دستور انجام عملیاتی را صادر کرد که تنها ظرف چند دقیقه نه تنها در صدر اخبار ترکیه قرار گرفت، بلکه توجه اغلب کشورهای جهان و توجه مقامات کاخ سفید را نیز به سوی خود جلب کرد.

هنوز اطلاعات زیادی در خصوص این پرونده که گفته می شود در آن ۸۶ میلیارد یورو پول جابجا شده منتشر نشده اما گویا افراد زیادی از دولت اردوغان درگیر این پرونده هستند و از همین رو برخی رسانه ها از آن به عنوان بدترین چالش حکومت ۱۱ ساله اردوغان یاد می کنند.

اردوغان در اظهارات جدیدی که روز گذشته ایراد شد، اعلام کرد که هدف از مطرح شدن این پرونده هدف قرار دادن دولت و ساقط کردن آن بوده است. نخست وزیر ترکیه همچنین بازیگران خارجی و همدستان داخلی آنها را متهم و برخی سفیران خارجی را نیز تهدید به اخراج از ترکیه کرد.

وی در عین حال گروهی از سفیران خارجی را نیز متهم کرده است که علیه دولتش دست به توطئه زده اند و آنها را تهدید به اخراج از خاک ترکیه کرد.

گفته می شود دستگاه قضایی ترکیه از یک سال قبل بدون اطلاع دولت، در خصوص این پرونده فساد تحقیق می کرده و در هفته گذشته بعد از تکمیل تحقیقات اقدام به بازداشت افراد مرتبط با آن کرده است، انجام این تحقیق و بازداشت متهمان بدون اطلاع دولت موجب خشم اردوغان شده است.

این پرونده فساد در سه بخش دنبال می شود که اصلی ترین بخش آن مربوط به شخصی به نام" رضا ضراب" است. ضراب ایرانی الاصل بوده و ملیتی ترکیه ای-آذربایجانی دارد. وی متهم است که با دایر کردن شرکت های صوری و همچنین پرداخت رشوه به مقامات دولتی و نیروهای پلیس، اقدام به خارج کردن میلیادرها یورو وجه نقد و همچنین طلا از ترکیه کرده است.

هر چند برخی از کارشناسان معتقدند این پرونده حکایت از تقابل جریان" فتح الله گولن" روحانی سرشناس ترکیه، و جریان اردوغان دارد، اما برخی دیگر ابن موضوع را رد کرده و می گویند تداوم حضور در قدرت از سوی عدالت و توسعه موجب شده تا بخشی از این حزب روی به کارهای غیر قانونی بیاورند.

فشار احزاب مخالف برای استعفا

با مشخص شدن ارتباط برخی از وزرای کابینه اردوغان با این پرونده ۸۶ میلیارد یورویی، احزاب رقیب حزب حاکم عدالت و توسعه، به این حزب فشار می آورند که مقامات مرتبط با این پرونده باید از سمت خود استعفا بدهند.

در همین رابطه" کمال قلیچداراوغلو" رئیس حزب جمهوری خواه خلق، به عنوان مهمترین رقیب عدالت و توسعه گفت: مردم ترکیه اکنون اعتماد خود به اردوغان را از دست داده اند.

اردوغان و قلیچداراوغلو

قلیچداراوغلو در ادامه گفت: من انتظار دارم از زمانی که شما (اردوغان) گفتید که برای مبارزه با فساد به قدرت رسیده اید امری همانند این اتفاق رخ می داد که وزیران مرتبط با پرونده به نزد شما آمده و بگویند تا زمانیکه حقیقت در این رابطه روشن شود ما از سمت خود کنار می رویم. به من اعتماد کنید دموکراسی در ترکیه پیروز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، فرزندان وزیران کشور، اقتصاد و محیط زیست و شهرسازی ترکیه به اتهام ارتباط با این پرونده بازداشت شده اند و شایعه شده که" اگمن باغیش" وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه نیز در پرونده پرداخت رشوه و پولشویی دخالت داشته است.

روزنامه طرف چاپ ترکیه در روزهای گذشته در این خصوص نوشته بود: رضا ضراب در مجموع به سه وزیر و مدیرعامل هالک بانک ترکیه ۱۳۷ میلیون لیر ترک پرداخت کرده است. به نوشته این روزنامه ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد ۱۱۰ میلیون لیر، معمر گولر وزیر کشور ۲۰ میلیون لیر و اگمن باغیش وزیر امور اروپای ترکیه سه میلیون دلار رشوه دریافت کرده اند.

به هنگام بازرسی از منزل رئیس هالک بانک، پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از کتابخانه شخصی وی کشف شده است. وی این مبلغ را در داخل چندین جعبه کفش پنهان کرده بود.

این چالش بزرگ در حالی برای اردوغان رخ می دهد که وی خود را برای برگزاری سه انتخابات مهم در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی آماده می کند. انتخابات محلی، پارلمانی و ریاست جمهوری تحولاتی هستند که اردوغان امیدوار است با موفقیت در آنها همچنان در قدرت باقی بماند.

از آنجا که امکان حضور اردوغان در پست نخست وزیری پیش از این امکان ندارد وی از مدت ها قبل درصدد تغییر سیستم حکومتی ترکیه برآمده و طرحی را در خصوص افزایش اختیارات رئیس جمهوری مطرح کرده است.

اردوغان امیدوار است که با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بتواند تا سال ۲۰۲۵ میلادی که جشن یکصد سالگی ترکیه برگزار می شود در قدرت باقی بماند. اما باید دید که آیا افندی از این پرونده فساد که آن را عملیات کثیف خوانده جان سالم به در می برد یا خیر.