به گزارش پارس به نقل از مهر، علی اکبر صالحی در دیدار با آیت الله حسین نوری همدانی که صبح روز پنج شنبه در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: در گذشته در سمت وزیر امورخارجه و امروز به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی به اتفاق همراهان و مجموعه مدیریت این سازمان خدمت رسیده ایم تا بتوانیم از رهنمودهای شما برای قدم های بعدی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان انرژی اتمی و بحث فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران موضوع روز و پیشانی چالش ما با جهان غرب است خواستیم در این زمینه توضیحی داده و خاطر مراجع عظام را راجع به فعالیت ها مطمئن کرده و عرض کنیم که این اقدامات به خوبی انجام می گیرد و شما مطمئن باشید که به لطف الهی و تحت ارشادات مقام معظم رهبری ما هیچ یک از حقوق مصرح در اساسنامه آژانس انرژی اتمی و معاهده ان پی تی عدول کنیم.

وی با بیان اینکه دستور موکد مقام معظم رهبری حفظ حقوق هسته ای ایران است و در کنار این ما گفتیم که نسبت به تعهدات خود پایبندیم، گفت: در این اقدام مشترک که توسط هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و طرف مقابل به تصویب رسیده سه عنصر مهم دارد که اولین عنصر آن این است که برای ۶ ماه اقدامات اطمینان بخش و اعتماد برانگیز از سوی دوطرف انجام می شود، همچنین با این اقدامات تصویر آینده این مذاکرات که مقصد نهایی است روشن کرده اند.

صالحی افزود: در این میان یکسری اقدامات قطعا تعریف خواهد شد که طرفین باید به طور همزمان انجام دهند، در این ۶ ماه سه چیز مهم انجام می دهیم و آن ها نیز تعهدات خود را دارند و باید انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه مبحث بعدی به رآکتور آب سنگین که در اراک درحال ساخت است بر می گردد، گفت: طرف مقابل تلاش دارد تا این را از ما بگیرد اما ما به هیچ عنوان از این موضوع عدول نخواهیم کرد و محصول تلاش جوانان غیورمان را از دست نمی دهیم.

وی اظهار داشت: ما یک وضع آرمانی و ایده آل داریم که در آن طرف مقابل با حسن نیت با توجه به فتوای مقام معظم رهبری ما را قبول کند و این فتوا را مبنا قرار دهد که ما قصد انحراف به سمت فعالیت های غیرصلح آمیز نداریم، اما آن ها که حسن نیت ندارند و دنبال هر بهانه ای هستند که به ما فشار بیاورند از این منظر و با توجه به شرایط بین المللی و اقتدارکنونی ایران و از دست ندادن هیچ چیز داوطلبانه برخی کارها را که درحال حاضر احتیاج هم نداریم تعلیق کردیم تا توافق نامه برایمان مناسب باشد.

صالحی افزود: از حالا به بعد ما وارد جزئیات می شویم تا چگونگی رسیدن به مقصد نهایی مشخص شود، از حالا به بعد باید با هشیاری و توجه بیشتر این مسائل را برای حفظ حاکمیت و منافع ملی در چارچوب تعیین شده مقام معظم رهبری پیش ببریم.

وی همچنین ادامه داد: هرزمان نیز اراده کنیم در عرض چندساعت می توانیم ماشین آلاتی که می توانند سوخت ۲۰ درصد تولید کنند و الان در حالت تعلیق پنج درصد تولید می کنند به حالت ۲۰ درصد برگردانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ساخت راکتور تهران و عدم ارائه سوخت از سوی کشورهای غربی گفت: ما به اندازه چهار یا پنج سال این سوخت را تولید کردیم و خداوند لطفی کرد که آن ها نخواهند به ما سوخت را بدهند و ما خودمان تولید کنیم و در منطقه و جهان قدرت نمایی علمی داشته باشیم.

صالحی ادامه داد: غربی ها یک نگرانی داشتند که این انباشت ۲۰ درصد یک قدرتی برای ما ایجاد کند و آن ها تصور کردند ما از ۲۰ درصد به ۹۰ درصد و سپس سمت سلاح هسته ای برویم اما مقام معظم رهبری تاکید کردند تولید و استفاده از سلاح هسته ای و سوخت هسته ای در این مسیر حرام است و ما اطمینان داریم که به این سمت نخواهیم رفت.

ساخت چهار نیروگاه اتمی تا ۱۲ سال آینده در کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور از ساخت چهار نیروگاه اتمی طی ۱۲ سال آینده در کشور خبر داد.

  علی اکبر صالحی در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی که قبل از ظهر پنج شنبه در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد طی گزارشی به آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: کلنگ ساخت نیروگاه جدید در بوشهر به زمین زده می شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه و چشم اندازی که تعیین شده تا ۱۲ سال آینده چهار نیروگاه جدید در کشور ساخته خواهد شد.

صالحی در ادامه با اشاره به توافقنامه ژنو بیان کرد: ما یک وضع آرمانی و ایده آل داریم که در آن طرف مقابل با حسن نیت با توجه به فتوای مقام معظم رهبری مارا قبول کند و این فتوا را مبنا قرار دهد که ما قصد انحراف به سمت فعالیت های غیرصلح آمیز نداریم، اما آن ها حسن نیت ندارند و دنبال هر بهانه ای هستند که به ما فشار وارد کنند.

وی با اشاره به سوخت ۲۰ درصد عنوان کرد: ایران برای چهار الی پنج سال سوخت ۲۰ درصد را تولید کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با تاکید براینکه در هر حال ما برنده نهایی مذاکرات خواهیم بود گفت: چنانچه آنان به تعهدات خود پایبند باشند ما نیز پایبند خواهیم بود ولی اگر خلاف این واقع شود دنیا و افکار عمومی متوجه خواهند شد که ایران اهل گفتگو و مذاکره بوده و کارشکنی ها از طرف غرب انجام شده همانطور که در حال حاضر افکار عمومی متوجه شد که اولین کارشکنی از سوی آمریکا بود.