به گزارش پارس به نقل از مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار اقشار مختلف از جمله طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خواهران استان کردستان با اشاره به خصوصیات ذکر شده برای انسان در قرآن کریم تصریح کرد: ذات اقدس الهی خصوصیاتی برای انسان در قرآن قائل است که آن خصوصیات را برای هیچ موجود دیگری قائل نیست.

وی افزود: از جمله خصوصیاتی که خداوند برای انسان قائل شده است این است که تنها مسافری که از عالم خاک شروع می کند و تا لقای الهی بار می یابد و مورد خطاب خداست، انسان است.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: گرچه همه موجودات از خدا هستند و به طرف خدا برمی گردند اما هیچ موجودی از خاک که دورترین نقطه است شروع نمی کند تا به عالی ترین رتبه هستی برسد.

وی به ویژگی دیگر انسان از منظر قرآن کریم اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: خصوصیت دیگری که جز انسان در هیچ موجود دیگری مطرح نیست این است که در درون انسان دشمنی به نام هوا و هوس وجود دارد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه تنها موجودی که در سه میدان جهاد اصغر، جهاد اوسط و جهاد اکبر باید بجنگد انسان است، ادامه داد: برای پیروزی در سه میدان جهادی باید تلاش، کوشش و سرمایه گذاری بسیاری انجام داد و خداوند برای به مقصد رسیدن انسان همه سماوات و همه زمین را مسخر انسان قرار داده است.

وی افزود: هیچ چیزی در عالم نیست که علم انسان نتواند به آن برسد و از آن بهره برداری کند چرا که خداوند نیروی ادراک، اندیشه و انگیزه را به انسان داد تا انسان بتواند آنها را تحت قدرت خود در بیاورد.

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: ذات اقدس الهی کل نظام را میدان موفقیت انسان قرار داد و مهم ترین و برجسته ترین فرشته ها را مامور تدبیر کار انسان کرد.

آیت الله جوادی آملی به دشمنان درونی مانند هوا و هوس اشاره کرد و ادامه داد: اهل بیت (ع) به ما دستور داده اند همان طوری که از دشمن بیرونی هراس داریم و با او می جنگیم در درون ما هم چنین دشمنی وجود دارد که در برابر آنها مجاهدت کنیم.

وی تصریح کرد: آن علمی که باعث غرور، کبر و عجب است دشمن انسان است هر چند ظاهرا کمال و دوست ما است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به تلاش انسان برای رسیدن به سعادت اشاره کرد و افزود: انسان باید با ارزیابی، دشمن باطنی و بیرونی خود را شناسایی کند.

طلاب، عائله نشان دار امام زمان (عج) در جامعه هستند

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور در همایش طلیعه حضور ویژه طلاب خواهر جدیدالورود استان کردستان که در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به ورود و تحصیل طلاب در حوزه های علمیه تصریح کرد: این از لطف و عنایات خداوند است که نگاه و راه شما را به سمت خود جلب کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمود رضا جمشیدی افزود: خداوند متعال اگر بنده ای را در دنیا مورد عنایت خود قرار دهد توفیق درک علوم اسلامی را که همان دیانت است به او عطا می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، تمام دنیا را عائله امام زمان (عج) عنوان کرد و ادامه داد: طلاب حوزه های علمیه عائله نشان دار امام زمان (عج) هستند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) در مورد فراگیری علوم اسلامی گفت: خداوند اگر برای بنده ای بهترین را بخواهد به او قدرت فهم دین را می آموزد.

حجت الاسلام جمشیدی با اشاره به تقسیم بندی انسان ها برای رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت اظهار داشت: کسانی که می خواهند در دنیا و آخرت سعادتمند باشند باید یا فقیه باشند یا متعلم و یا در مسیر تعلیم.

وی به ارزش عالم در جامعه اشاره کرد و افزود: خداوند به واسطه عالم نعمت را در آن جامعه افزایش می دهد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به نقش خواهران طلبه در گسترش حجاب و عفاف در جامعه تصریح کرد: در روزگاری که حجاب و عفاف از جامعه ای رخت برمی بندد حفظ حجاب ارزشمند تر خواهد بود.

وی شناخت مسیر زندگی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: نیت در طلبگی باید به خاطر رضای خداوند باشد و این امر در شناسایی مسیر درست زندگی بسیار تاثیر گذار است.

حجت الاسلام جمشیدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند در دنیا از انسان آنچه را طلب می کند که ظرفیت آن را به او عطا کرده باشد.