به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه روسیه گفت: این روابط درازمدت و اساسی است و در ماه های گذشته پس از دیدار آقایان روحانی و پوتین و مکالمه تلفنی دو رئیس جمهور گسترش بیشتری یافته است.

وی با اشاره به گسترش تماس ها میان وزرای امورخارجه و دیگر اعضای کابینه و نیز رفت و آمدهای مقامات دو کشور ابراز امیدواری کرد این رفت و آمدها زمینه همکاری های گسترده تر میان دو کشور را در حوزه های مختلف همکاری به ویژه در عرصه های اقتصادی-سیاسی در چارچوب منافع دو کشور فراهم کند.

ظریف همچنین با قدردانی از نقش روسیه در مذاکرات ایران و ۱ + ۵ گفت: روسیه به عنوان یکی از اعضای مهم گروه ۱ + ۵ و دوست ایران در این گروه نقش بسیار برجسته ای دارد که من در گفتگوها از آقای لاوروف و هیئت همراه بابت نقش مثبتی که در این زمینه ایفا کرده اند شخصا تشکر کردم.

وی افزود: نقشی که روسیه در جلوگیری از بحران و فاجعه منطقه ای در حمله نظامی به سوریه داشت بسیار مثبت بود و همکاری خوبی میان ایران و روسیه در این زمینه وجود داشت.

وزیرامورخارجه گفت: اینگونه همکاری ها حتما به صلح و امنیت در منطقه و در عرصه بین المللی کمک خواهد کرد؛ همچنانکه تاکنون اینگونه بوده است.

ظریف با ابراز خرسندی از سفر لاوروف به عنوان دوست قدیمی اش به تهران ابراز امیدواری کرد که این سفر آغاز دیگری برای روابط بسیار گسترده و سازنده تر برای دو ملت ایران و روسیه باشد.

آقای ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره محور مذاکرات میان دو وزیر و اقدام روسیه برای اجرای توافق اولیه ژنو افزود: بحث هایی که امروز داشتیم بر حول روابط دراز مدت همه جانبه میان ایران و فدراسیون روسیه بود و موارد را آقای لاوروف به تفسیر بیان کردند.

وی ادامه داد: همکاری درباره دریای خزر، همکاری های اقتصادی دراز مدت دو جانبه، رایزنی درباره موضوعات مهم منطقه ای، همکاری در حوزه هسته ای و همکاری های بین المللی در موارد مختلفی که برای ما اهمیت دارد؛ در همه این زمینه ها بحث و توافق کردیم. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اول قرار شد برای ادامه مشورت های سیاسی سازوکار و برنامه زمان بندی تعریف کنیم تا این مشورت ها بسیار گسترده تر از گذشته و مرتب و برنامه ریزی شده میان مقامات دو کشور جریان یابد و دیدگاه های مشترک دو کشور پیگیری شد.

ظریف افزود: در موضوعات اقتصادی توافق کردیم کمیسیون مشترک که روسای دو طرف در آن تعیین شده اند و در هیئت وزیران دو کشور تصویب شده است به زودی جلسه مشترک برگزار کند و به دنبال آن یازدهمین جلسه کمیسیون ایران و روسیه برگزار شود و همکاری های دراز مدت دو کشور با افق آینده دراز مدت برای روابط دو جانبه بررسی شود.

وی گفت: درباره موضوعات سوریه و کنفرانس ژنو ۲ و ضرورت بررسی راه کارهایی برای پایان دادن خشونت و افراط در این منطقه، همکاری درباره آینده افغانستان، حضور موثرتر و فعال تر ایران در ترکیبات شانگهای و مسائل مربوط به اجرای برنامه اقدام مشترک که در گذشته نزدیک در ژنو میان ایران و ۵ + ۱ به توافق رسید و ضرورت پیگیری اجرای این مرحله و همکاری نزدیک ایران و روسیه برای شکل دادن به توافق نهایی که مرحله دشوار آینده ما در مذاکرات ۵ +۱ خواهد بود، در چند ساعت گذشته میان دو هیئت بررسی و توافق کردیم کار و همکاری مشترک را شروع یا تقویت کنیم یا گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار روس درباره شکایت ایران از روسیه به علت لغو فروش سامانه اس۳۰۰ به ایران و نیز پیشنهاد روسیه برای فروش سامانه ۲۵۰۰ و اینکه آیا این پیشنهاد مورد رضایت ایران است افزود: ما کماکان بر توافقات گذشته اصرار داریم و گفتگوهای ما در سفر اخیر معاون نخست وزیر روسیه با مقامات دفاعی ایران ادامه داشت و کماکان نیز ادامه خواهد داشت.

لاوروف هم در این نشست خبری مذاکرات خود را با مقامات ایرانی مفید و سازنده توصیف کرد و گفت: ما با طرف ایرانی درباره کنفرانس ژنو یک گفتگو کردیم.

لاوروف ابراز امیدواری کرد سندی که در ژنو امضا شد، اجرا شود.

وی خاطر نشان کرد: ایران بازیگر بسیار مهمی در منطقه است و باید در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کند. روابط ما با ایران علیه هیچ کشوری نیست. وزیر امور خارجه روسیه از تروریسم در عراق ابراز نگرانی کرد.