به گزارش پارس به نقل از کیهان، ماندلا روز جمعه در سن ۹۵ سالگی درگذشت او رهبری جنبش مبارزه با آپارتاید و تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی بود که ۲۷ سال را در زندان به سر برد. به دنبال درگذشت ماندلا دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در پیامی اعلام کرد « امروز چراغی درخشان در جهان از تابیدن باز ایستاد» . رژیم انگلیس در کنار هلند، از جمله استعمارگرانی بود که در طول دهه ها به غارت منابع غنی آفریقای جنوبی پرداختند و بدتر از آن اقلیت سفیدپوست استعمارگر را بر اکثریت سیاه پوست حاکم کردند و تا چند دهه حق تعیین سرنوشت را از آنها گرفتند.


شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی نیز که پس از انحلال رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، تنها رژیم آپارتاید - و اشغالگر- در دنیاست، در پیامی ادعا کرد « دنیا رهبر بزرگی را از دست داد که مسیر تاریخ را تغییر داد» . همچنین اوباما ادعا کرده از ماندلا الهام گرفته و اینکه « ما یکی از شجاع ترین و خوب ترین انسان هایی را که می توان کنار آنها در زمین زیست از دست داده ایم. او آزادی خود را فدای آزادی دیگران کرد» . جورج بوش نیز ادعا کرده « پرزیدنت ماندلا یکی از بزرگترین نیروهای آزادی و برابری در زمانه ما بود. او جور زمانه را با وقار و در آرامش تحمل کرد، و جهان ما به خاطر سرمشق او جای بهتری است. فقدان این مرد نیک آشکار است. اما آثار خدمات او همچنان احساس خواهد شد. »


یادآور می شود ماندلا ۳۱ تیر ۱۳۷۱ به تهران آمد و به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت. ماندلا در این ملاقات بارها از حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر خود یاد کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی امیدهای فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی عدالتی به همراه داشته است و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد. ملاقات با رهبر انقلاب بزرگی که جهان را تحت تاثیر قرار داده است برای من امیدبخش و موجب افتخار بزرگی است و مردم آفریقای جنوبی اکنون برای شنیدن گزارش دیدارهای من با رهبر بزرگ انقلاب و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران به انتظار نشسته اند.


شایان ذکر است رسانه های غربی طی سال های اخیر کوشیدند با کتمان هویت اصلی مبارزات ماندلا در یک کشور جهان سومی را که بر ضداستعمار و عوامل آن بود، از وی به عنوان قهرمان نافرمانی مدنی یاد کنند و از وی قهرمان تحرکات ضدانقلابی در کشورهای انقلابی مشغول مبارزه با استعمار آمریکا و انگلیس بسازند!


ماندلا در طول سال ها اشتباهاتی نظیر ملاقات با برخی سران رژیم صهیونیستی (پرز و وایزمن) و برخی سران جنایتکار آمریکا (بوش پدر و پسر) داشت.