به گزارش پارس , فارس به نقل از اسرائیل نشنال نیوز (آروتز شوا) ، با درگذشت نلسون ماندلا رهبر جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی بسیاری از دوستداران وی در سراسر جهان در حال سوگواری و برگزاری مراسم بزرگداشت برای او هستند.

اما مطالعه بیوگرافی ماندلا نشان می دهد که او دشمن اسرائیل بود.

براساس این گزارش، یکی از میراثهای مشروع نلسون ماندلا، پیوستن آفریقای جنوبی بعد از آپارتاید به تحریم و بایکوت علیه اسرائیل بود.

براساس این گزارش، به طور تاریخی رهبران سیاهان در آفریقای جنوبی از جمله « دزموند توتو» به اسرائیل به عنوان یکی از پایه های اردوگاه سرمایه داری و در نتیجه بهره کشی از سیاه پوستان نگاه می کردند.

« نئو امنومزاما» رئیس دفتر نمایندگی حزب ماندلا در سازمان ملل، صهیونیسم را به عنوان متحد آپارتاید و حامی جنایات رژیم سابق آفریقای جنوبی علیه سیاه پوستان خواند.

از نگاه نلسون ماندلا، آفریقای جنوبی و اسرائیل هر دو رژیم آپارتاید بودند، هر دو دارای سیاستهای خصمانه، استفاده از زور و انکار نقض حقوق بشر بودند و هر دو علیه اکثریت جنگیدند.

در سال ۲۰۰۰ یک کمیته یهودی-آمریکایی مراسم تجلیل از نلسون ماندلا را بعد از آنکه گفته بود ۱۳ یهودی که در ایران به جرم جاسوسی بازداشت شده بودن تحت شرایط منصفانه محاکمه شدند را لغو کرد.

این گزارش افزود: ماندلا با حضور در آرامگاه آیت الله خمینی رهبر سابق ایران از وی تجلیل کرد و به دیدار آیت الله خامنه ای رفت و به او گفت که ما مدیون انقلاب اسلامی ایران هستیم.