به گزارش پارس به نقل از ایسنا، رییس سازمان محیط زیست در حاشیه مراسم استقبال از نوری المالکی، نخست وزیر عراق که در سعدآباد برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان های بین المللی برنامه محیط زیست ملل متحد، برنامه عمران ملل متحد و یونامی در مساله حل مشکل ریزگردها اعلام آمادگی برای همکاری کرده اند، اظهار کرد: صندوقی در دست تدوین است برای حمایت از مدیران سرزمین در نقاطی از جهان که با مساله ریزگردها روبه رو هستند و در دستور کار سفر امروز آقای نوری المالکی نیز مساله محیط زیست به ویژه ریزگردها مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه در اجرای تفاهم نامه دوجانبه و قرارهایی که در تفاهمنامه چند جانبه داشته ایم، سازمان منطقه ای پیگیر موضوع ریزگردها از طریق این سازمان و صندوق منطقه ای است، گفت: ما با جدیت موضوع را پیگیری می کنیم که در این راستا باید کار روی مدیریت سرزمین انجام شود تا مشکلات ریزگردها که منشاء اصلی آن زمین های رها شده در منطقه است را مدیریت کنیم و در این مسیر از روش های علمی بهره بگیریم.

ابتکار با اشاره به اینکه سهمی از مشکل ریزگردها منشاء داخلی دارد، افزود: مدیریت سرزمین در داخل نیز باید مورد توجه باشد و طرح های مقابله با بیابان زایی و فرسایش خاک در مدیریت صحیح زیست محیطی و معادن مورد توجه قرار گیرد. چون وقتی از معادن برداشت شود اما پس از آن رها شوند، به منشاء ریزگرد تبدیل می شوند. به طور مثال از استان های سمنان و کرمان به همین دلیل شاهد ریزگرد هستیم.

ابتکار همچنین به مشکل تالاب ها اشاره کرد و توضیح داد: در تالاب ها به دلیل فقدان مدیریت صحیح منابع آب، شاهد خشکی هستیم که منشاء ریزگرد می شوند و نمونه آن تالاب میقان در مجاورت شهر اراک است، پس باید در داخل هم نسبت به مدیریت صحیح سرزمین، منابع آب و حفظ پوشش گیاهی خاک مان تلاش کنیم.

وی افزود: ستاد ملی برای بررسی موضوع ریزگردها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفته است و ستاد منطقه ای هم به این موضوع رسیدگی می کند که امیدواریم با سفر امروز آقای نورالمالکی مساله با قوت بیشتری پیگیری شود.

رییس سازمان محیط زیست در مورد تولید بنزین هماهنگ با استانداردهای جهانی گفت: در مورد آلودگی هوا بحث کیفیت بنزین و سوخت خودروها جزو برنامه ها و محورهای کاهش آلودگی هوا هستند اما مدتی است که در این زمینه بی توجهی شده بود و در حال حاضر مساله را با جدیت دنبال می کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه هیچ کدام از استانداردها در زمینه تولید بنزین به طور کامل اجرا نمی شود، گفت: نمی توان گفت هیچ بنزینی استاندارد نیست، اما استانداردهای مدنظر ما در حال حاضر اجرا نمی شود چون تاثیر زیادی در این زمینه وجود داشته است و دولت قبل تعهدات خود را در مورد ارتقای استاندارد خودرو و سوخت، اجرا نکرده است، اما وزیر صنعت و تجارت و وزیر نفت قول داده اند که نسبت به ارتقا و اجرای استانداردهای محیط زیست در قالب برنامه زمان بندی مورد تاکید دولت تلاش کنند تا مشکل آلودگی هوا برطرف شود.

وی در مورد زمان تشکیل جلسه ویژه شورای عالی محیط زیست که در جلسه امروز هیات دولت از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته بود، گفت: امیدواریم هرچه زودتر یعنی ۲ تا ۳ هفته آینده جلسه شورای عالی محیط زیست برگزار شود که تاریخ قطعی آن اعلام خواهد شد.

ابتکار افزود: جلسه شورای عالی محیط زیست مقدمات وهماهنگی و گرفتن برنامه کاهش آلودگی هوا را از دستگاه های مسوول یعنی وزارت نیرو، نفت، صنعت، کشور، شهرداری ها و نیروی انتظامی در دستور خواهد داشت و در این جلسه مسوولان همه این دستگاه ها و همچنین رییس سازمان صداوسیما و وزیر خارجه حضور خواهند داشت.

رییس سازمان محیط زیست در مورد راه های نجات دریاچه ارومیه نیز گفت: راهکارها ارائه شده است و مسوولیت مستقیم با وزارت نیرو است و وزیر نیرو ۱۸ راهکار عملی را اعلام کرده اند و ما هم در سازمان محیط زیست راهکارهایی را برای اجرایی شدن ابلاغ کرده ایم. البته مطالعات و بررسی های لازم برای حل معضل دریاچه ارومیه همچنان با جدیت دنبال می شود.

ابتکار در رابطه با رسیدگی با معضل رودخانه کارون نیز گفت: مسائل خوزستان از اولویت های جدی ماست و حفاظت از همه رودخانه های کشور با اولویت رودخانه های در معرض آسیب مثل کارون و زاینده رود و تالاب های هامون، گاوخونی و بختگان مورد توجه سازمان محیط زیست است.