به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به ارائه گزارشی از عملکرد صد روزه وزارت دادگستری و برنامه های آتی این وزارتخانه پرداخت و افزود: یکی از اولویت های اصلی، حقوق شهروندی به عنوان موضوعی جدی در کشور است و ما باید پای حقوق مردم بایستیم.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت رعایت قوانین در جامعه اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات ما این است که رعایت قانون به عنوان یک اصل جدی در جامعه مطرح باشد زیرا بسیاری از مشکلات کشور ما بخاطر بی حرمتی به قانون است.

وزیر دادگستری در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه" قوه قضائیه با مشکلات زیادی روبروست" ، گفت: در سال ۹۱ دستگاه قضایی ۹ میلیون و ۸۵۸ هزار پرونده را در سطوح مختلف داشته است و سه میلیون و ۸۹۹ هزار پرونده نیز در شورای حل اختلاف بوده است. با توجه به جمعیت ۷۶ میلیونی کشور، این تعداد پرونده رقم سنگینی است و باید سعی کنیم این عدد را به حداقل برسانیم.

پورمحمدی در ادامه به تدوین پیش نویس منشور حقوق شهروندی از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: نظام ما به رعایت حقوق مردم و شهروندان پایبند است و همانطور که رییس جمهور از دوران تبلیغات انتخابات ندای این منشور را داده بودند، توانستند ظرف ۱۰۰ روز پیش نویس آن را توسط معاونت حقوقی منتشر کنند.

وی با مثبت ارزیابی کردن محتوای این منشور اظهار کرد: منشور حقوق شهروندی برگرفته از قوانین فعلی است و این قوانین را منظم و دسته بندی کرده و بسیار خوب است.

وزیر دادگستری اضافه کرد: یکی از مباحثی که در بحث حقوق شهروندی به قوه قضائیه و وزارت دادگستری مربوط می شود، مسأله کمبود قضات است و قوه قضائیه درصدد جبران این کسری و کمبود است.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این قانون از جهات مختلف به موضوع قاچاق کالا توجه می کند. بر اساس این قانون، پرونده های غیر شبکه ای، غیر باندی و غیر موارد خاص به سازمان تعزیرات مربوط می شود و پرونده های خاص نیز در قوه قضائیه یعنی در دادسرا و دادگاه رسیدگی خواهد شد.

پورمحمدی در بخش دیگری از صحبتهای خود برای تشریح اقدامات وزارت دادگستری در ۱۰۰ روز اخیر، تاکید کرد: تمام تلاشمان را صرف ارائه هرچه سریعتر لایحه بودجه به مجلس کردیم.