به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بانکوک، پایتخت تایلند در ۹ روز گذشته با تظاهرات ضد دولتی گسترده مواجه شده است.

روز یکشنبه هفته جاری پلیس تایلند با پرتاب گاز اشک آور و استفاده از آب پرفشار، معترضانی را که به دنبال حمله به دفتر نخست وزیری این کشور بودند، متفرق کرد.

در جریان این تظاهرات و درگیری ها با پلیس، چهار تن کشته شدند که از زمان راهپیمایی های سال ۲۰۱۰ میلادی که با خشونت پایان یافت، بی سابقه است.

معترضان که خواستار استعفای یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر این کشور هستند، روز یکشنبه اعلام کردند که به" روز پیروزی" که نوعی کودتای مردمی محسوب می شود، دست یافتند.

علی رغم درگیری های معترضان با نیروهای امنیتی، معترضان و مخالفان دولت موفق شدند تعداد زیادی از ساختمان های دولتی تایلند را تصرف کنند. تظاهرات تا روز شنبه و یکشنبه صلح آمیز برگزار شد، اما با افزایش ناآرامی ها به خشونت گرایید.

معترضان همزمان با ورود به ایستگاه های تلویزیونی برای تضمین پیامی از سوی سوتپ تائونگسوبان، رهبر مخالفان تایلند تلاش کرده و یکی از ساختمان های پلیس بانکوک را جایی که قرار بود نخست وزیر این کشور مصاحبه ای داشته باشد، تصرف کرده و باعث شدند وی فرار کند.

رهبر مخالفان تایلند همچنین اعلام کرد که با شیناواترا دیدار کرده و به او ضرب الاجلی دو روزه برای استعفا داده است. وی افزود: من به شیناواترا گفتم که امیدوارم او قدرت را ترک کند و این اقدام باید ظرف دو روز صورت گیرد.

وی همچنین از کارمندان دولتی تایلند خواست تا کار کردن برای رژیم تاکسین شیناواترا، نخست وزیر تایلند را کنار گذاشته و به تظاهرات بپیوندند.

سوتپ تائونگسوبان، معاون سابق نخست وزیر تایلند به یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر تایلند ضرب الاجلی دو روزه برای کناره گیری از قدرت داد. دیدار این دو مقام روز یکشنبه صورت گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: رهبر مخالفان تایلند گفته به صورت غیرمنتظره با شیناواترا روز یکشنبه و پس از یک روز کامل درگیری میان مخالفان دولت و پلیس دیدار و گفت وگو کرده است.

در جریان درگیری های روز یکشنبه در تایلند، چهار تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند.

رهبر مخالفان تایلند در ادامه گفت: من اینجا آمدم تا به شیناواترا بگویم، مردم در تمام تایلند ایستاده اند تا نشان دهند تایلند متعلق به آنهاست.

وی افزود: اگر شیناواترا به مردم گوش بدهد و قدرت را به مردم واگذار کند، ما با او با احترام رفتار می کنیم، چرا که ما شهروندان خوبی هستیم.

رهبر مخالفان در سخنانی تلویزیونی گفت: به یینگلاک گفتم که تا تحویل قدرت به مردم، این آخرین باری است که او را می بینم. هیچ راه حل دیگری وجود ندارد و باید این مسئله طی دو روز آینده تمام شود.

از سوی دیگر سازمان ملل نیز دفتر اصلی خود در بانکوک را تعطیل کرد و ده ها مدرسه نیز امروز (دوشنبه) تعطیل شدند. علاوه بر این بسیاری از کارمندان دولتی تایلند نیز دست از کار کشیدند، چرا که پایتخت این کشور بیش از پیش با درگیری و ناآرامی روبرو شده است.

دپارتمان امنیت سازمان ملل در بیانیه ای به کارمندانش اعلام کرد: احتمال می رود که امروز (دوشنبه) درگیری های بیشتری در تایلند به وجود بیاید. برای همین کارمندان باید از رفتن به محل کار خود و مکان هایی که شاهد درگیری است، امتناع کنند.

همچنین بسیاری از دفاتر دولتی و مدارس در نزدیکی کاخ نخست وزیری تعطیل شدند. سفارت فرانسه نیز در بیانیه ای هشداردهنده به شهروندان خود تاکید کرد تا در داخل منازل بمانند و از حضور در خیابان های تایلند که شاهد درگیری است، خودداری کنند.

مدرسه فرانسوی ها واقع در شمال شرق بانکوک نیز بسته شد که یکی از ۶۰ مدرسه ای است که امروز در پایتخت تایلند تعطیل شده است.

معترضان می گویند یینگلاک شیناواترا در واقع آلت دست برادرش تاکسین شیناوترا، نخست وزیر سابق است. تاکسین در سال ۲۰۰۶ و پس از اعتراضات گسترده در تایلند، در یک کودتا برکنار شد و اکنون در یک تبعید خودخواسته، در خارج از کشور زندگی می کند.

آن چه در روزهای اخیر سبب افزایش تنش های سیاسی در تایلند شده، طرح پیشنهادی عفو سیاسی است که منتقدان آن می گویند بازگشت تاکسین شیناوترا را ممکن می کند. سنای تایلند این طرح مناقشه برانگیز را رد کرده است و نخست وزیر تایلند گفته است که رای سنا را می پذیرد و آن را دوباره به رای نمی گذارد.