به گزارش پارس به نقل از کیهان، هفته نامه آلمانی دی سایت با انتشار این مطلب نوشت: آنچه در ژنو به دست آمد حتی شکاکان را هم غافلگیر کرده است. ایران قبول کرده که برنامه هسته ای خود را طی شش ماهی که مذاکرات نهایی جریان دارند، توسعه ندهد و در برخی موارد حتی از شدت آن بکاهد. غنای اورانیوم از پنج درصد بالاتر نرود، سانتریفیوژ جدیدی نصب نشود و موجودی اورانیوم با غنای بالا نیز تا حدی که دیگر برای ساخت بمب مناسب نباشد، رقیق شود.

این تحلیل می افزاید: بر اساس توافق ژنو ۳، ایران همچنین از ادامه ساخت نیروگاه اراک خودداری و نقشه های ساخت را عرضه خواهد کرد و مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مجاز خواهند شد که روزانه از تأسیسات غنی سازی بازدید به عمل آورند و از صحت اظهارات ایران مطمئن شوند.


دی سایت ادامه می دهد: در عوض معدودی از تحریم ها- که معادل حدود هفت میلیارد دلار ارزش دارند- لغو می شوند و در این حالت ایران دیگر لازم نیست قطعات یدکی هواپیما، خودرو و دارو را از بازار سیاه تهیه کند، اما تحریم نفتی ادامه خواهد داشت و فشار حفظ می شود، اگر هم ایران به وظایف خود عمل نکند، دوباره همه تحریم ها به اجرا در خواهند آمد.


این نشریه آلمانی در ادامه با تأکید بر اینکه موافقت با ژنو یک موفقیت بود، می افزاید: عاقلانه تر آن بود که نتانیاهو به جای آن که از این موافقتنامه ایراد بگیرد، خودش هم بر آن صحه می گذاشت.


این نشریه آلمانی ادامه می دهد: این توافق دنیا را مطمئن تر می کند و اسرائیل هم از آن مستثنی نیست به خصوص به این علت که همین نتانیاهو بود که شرایط لازم را فراهم کرد زیرا بدون سرسختی، تحریم ها مقرر نمی شدند، بدون تحریم ها شرایط برای روی کار آمدن پرزیدنت روحانی فراهم نمی شد و بدون روحانی آمادگی برای گفتگو ایجاد نمی گردید.


دی سایت افزود: انتقادهای شدید نتانیاهو حتی ممکن است به روحانی کمک بیشتری هم بکند به طوری که هر چه اسرائیل بیشتر با این توافقنامه مخالفت ورزد، روحانی موقعیت بهتری خواهد داشت تا به تندروهای داخلی ثابت کند که اقداماتش در این زمینه درست بوده اند که خشم اسرائیل را برانگیخته اند (! )