به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، این وزارتخانه پس از ۱۰۰ روز فعالیت، گزارشی از عملکرد فعالیت های خود در طول این مدت را منتشر کرد.

این گزارش در دو بخش « امور زیر بنایی و برنامه ریزی کلان» و « عملکرد زیر نظام های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی - فناوری، دانشجویی و مدیریتی» تنظیم و به دولت ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، در اولین بخش امور زیربنایی، با عنوان « تدوین برنامه عملیاتی» آمده است که برنامه عملیاتی وزارت علوم از اسناد بالادستی نظام علمی کشور، متناسب با اولویت ها و موضوعات راهبردی استخراج و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

قابل ذکر است که بر اساس نظر مرکز پژوهش های مجلس برنامه عملیاتی وزارت علوم صد در صد منطبق بر اسناد بالادستی ارزیابی شده است.

در بند دوم بخش اول، « وضعیت موجود آموزش عالی» مورد ارزیابی واقع شده که از محورهای مهم آن می توان به خالی ماندن بخش زیادی از ظرفیت های ایجاد شده به ویژه در دانشگاه های غیر دولتی – غیر انتفاعی، کسری بودجه دانشگاه ها، وضعیت پردیس های خودگردان و روش اعزام دانشجو به خارج که موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده بود، اشاره کرد.

بند سوم از بخش اول گزارش « تمرکز زدایی» را محور عملکرد قرار داده است.

در این بند آمده است آیین نامه های مدیریت دانشگاه ها بارویکرد و واگذاری اختیارات بیشتر به دانشگاه ها و مشارکت بیشتر دانشگاهیان در دست اقدام است و در ساختار و ترکیب هیئت های امناء بازنگری صورت خواهد گرفت.

بخش دوم گزارش که به عملکرد زیر نظام ها می پردازد، شامل حوزه های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی و مدیریتی است.

درحوزه « فرهنگی» تشکیل ۱۲ باشگاه آزاد اندیشی و برگزاری بیش از ۱۰۰ کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه ها، تدوین پیش نویس سند جامع تکریم مساجد دانشگاهی و توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در دانشگاه ها، برگزاری چهارمین یادواره تئاتر دانشگاهی و دفاع مقدس و سومین جشنواره دانشگاهی ادبیات و داستان رضوی گزارش شده است.

در حوزه « آموزشی» ، رسیدگی به وضعیت استادان بازنشسته، تدوین شاخص های جامع نظارت و ارزیابی با هدف ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش و بازنگری متون و محتوای ۵۰ برنامه درسی با اتکا به شاخص های ارزش مداری، غنی سازی و کارآمدی محور قرار گرفته است.

در حوزه « پژوهش و فناوری» نیز علاوه بر حل اختلافات موجود میان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با وزارت علوم که باعث شده بود قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به مدت ۳ سال بدون عملکرد باقی بماند، جهت تأسیس پارک های بین المللی پیشرفته علم و فناوری هم برنامه ریزی صورت گرفته است.

همچنین آغاز بومی سازی ساخت پالایشگاه گاز و پیگیری تصویب اعتبارات ردیف طرح های کلان ملی در شورای عالی عتف هم در زمره، عملکرد این حوزه است.

رسیدگی به پرونده ۴۰۰ نفر از دانشجویانی که به دلایل مختلف از تحصیل محروم شده بودند و دادن اجازه تحصیل به ۱۲۶ نفر آنها با اخذ تعهد و بازگرداندن فضای شور و نشاط به دانشگاه ها، تحت پوشش بیمه تکمیلی قراردادن تمام دانشجویان از اول مهر ماه سال جاری و تغییر رویکرد در پذیرش دانشجویان بورس خارج از طریق شرکت در آزمون سراسری و ایجاد رقابت کامل در این زمینه از مهمترین محورهای عملکرد در حوزه دانشجویی اعلام شده است.

رسیدگی به وضعیت مدیران دانشگاهی و ستاد وزارت، سازماندهی تشکیلات و نیروهای انسانی ستاد وزارت و تشکیل هیئت اجرایی منابع انسانی « غیر هیئت علمی» حوزه ستادی جهت تعمیم آیین نامه استخدامی کارکنان دانشگاه ها به ستاد دو محور از محورهای گزارش عملکرد وزارت علوم در حوزه مدیریتی است.

لازم به ذکر است، حضور وزیر علوم در اجلاس یونسکو و ملاقات وی با ۷ تن از همتایان خود در مقر یونسکو در پاریس و سخنرانی در اجلاس عمومی آن سازمان، همچنین فراهم آوردن زمینه تأسیس اتحادیه دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران و عراق، از مهمترین موارد قابل ذکر در حوزه روابط بین الملل در وزارت علوم گزارش شده است.