به گزارش پارس به نقل از فارس، « میکائیل اونگرن اشترنبرگ» سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران عصر امروز (سه شنبه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

در ابتدای این دیدار لاریجانی با اشاره به سابقه روابط دو کشور، اظهار داشت: ایران و آلمان از دیر باز دارای یک روابط تاریخی و مبتنی بر احترام و منافع متقابل بوده اند و نگاه مردم ایران نسبت به کشور آلمان همواره مثبت بوده است.

وی افزود: ظرفیت های متعددی در مسیر گسترش مناسبات و همکاری ها در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزایش سطح روابط را در شرایط موجود اقتضاء می کند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به منافع و دغدغه های مشترک ایران و آلمان در مسائل منطقه ای از جمله در ارتباط با افغانستان، تصریح کرد: ظرفیت های مناسبی برای استمرار همکاری های منطقه ای اعم از مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ایجاد امنیت در منطقه وجود دارد که ناشی از وجود منافع و دغدغه های مشترک برای استقرار ثبات و آرامش در منطقه است.

وی در ارتباط با سوریه نیز ابراز عقیده کرد: به دلیل برخی اغراض و اشتباهات سیاسی، سوریه دچار آسیب جدی شد که تداوم و استمرار وضع فعلی در این کشور به بی ثباتی در منطقه و حتی فراتر از آن منتج خواهد شد.

در ادامه این دیدار « میکائیل اونگرن اشترنبرگ» سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه و برخوردار از روابطی خوب و سازنده با آلمان طی دوره های مختلف یاد کرد و توضیح داد: در آلمان در سطح افکار عمومی علاقه بسیار زیادی به گسترش ارتباطات به ویژه در زمینه های تجاری و فرهنگی با ایران وجود دارد که امیدواریم در شرایط جدید شاهد تحقق این امر باشیم.

وی با اشاره به توافق هسته ای اخیر در ژنو نیز گفت: روند این توافق مثبت و سازنده بود و باید از فرصت پدید آمده در جهت گسترش مبادلات در زمینه های مختلف بین ایران و مجموعه کشورهای اروپایی کمال بهره برداری را برد.

سفیر آلمان در تهران در زمینه مسائل سوریه تأکید کرد: با جمهوری اسلامی ایران موافقیم که بحران سوریه راهکار غیرسیاسی ندارد و آنچه که مردم سوریه در حال حاضر به آن نیاز دارند کمک های انسان دوستانه بین المللی و اقداماتی سازنده برای آینده است تا بتوانند در شرایط ایمن به زندگی خود بازگردند.

وی افزود: آلمان از تروریست ها در سوریه حمایت نمی کند و مخالف حضور آنان در این کشور است.

سفیر آلمان در تهران در ادامه نقش جمهوری اسلامی ایران در استقرار ثبات و آرامش در افغانستان را همواره مثبت و سازنده خواند و با اشاره به واقعیت های موجود در این کشور، خواهان استمرار رایزنی ها و همکاری های مشترک در این زمینه شد.