به گزارش پارس نیوز، 

فصل اول مجموعه تلویزیونی«محرمانه» در ۲۶ قسمت به صورت اپیزودی روی آنتن رفت و در هر قسمت از آن یک موضوع از دغدغه‌های نوجوانان امروزی را در قالب طنز بیان کرد. نکته جالب درباره این مجموعه این بود که محرمانه با وجود نبود شرایط تولیدی قابل‌توجه توانست مخاطبان را در حد بضاعت با خودش همراه کند. همین باعث شد که فصل دوم آن نیز روی آنتن برود.

یکی از رسالت‌های مهم سازمان صداوسیما در عرصه نمایش، تولید فیلم و سریال با موضوع نوجوانان است؛ اما آیا رسانه ملی در سال‌های اخیر در این موضوع نمره قبولی گرفته است؟ اگر تعارف را کناربگذاریم بدون شک باید تلویزیون را در این مورد ناموفق بدانیم، هرچند اتفاقات موفقی در این زمینه رخ داده اما آن به یک جریان مستمر تبدیل نشده است. به هرحال نوجوان نیاز به خوراک نمایشی دارد و در این اوضاع فقر تولید، آیا نوجوان که به رسانه‌های متعدد و متنوع دسترسی دارد به سمت رسانه‌های بیگانه یا نامحرم نمی‌رود؟ آموزش و پرورش، خانواده و دیگر نهادهای فرهنگی نقش مهمی در پرورش نسل جدید دارند که البته بررسی عملکرد آن‌ها هم در جای خودش قابل تامل است. اینکه آموزش و پرورش و نهاد خانواده چقدر در این راه موفق بوده‌اند، موضوعی است که نیاز به ساعت‌ها تحلیل و بررسی دارد. اگر بخواهیم در دام پاس دادن مشکلات به نهادهای مختلف بیفتیم قطعا به بیراهه رفته‌ایم و خیری به نوجوانان نخواهد رسید؛ اما حالا در اینجا و باتوجه به موضوع گزارش، هدف ما بررسی مسائل نوجوانان در تلویزیون است. البته رسانه ملی هم معذوریت‌ها و مشکلات خودش را دارد. دهه شصتی‌ها به یاد دارند که روزگاری نه چندان دور، مهم‌ترین تولیدات سیما مربوط به نوجوانان بود. سریال‌های مشهوری ساخته می‌شد که امروز هم فراموش نشده‌ است. در سال‌های اخیر به موضوع نوجوانان کمتر پرداخته شده و مواردی هم که بوده بیشتر شبیه به یک اتفاق است. البته در عرصه برنامه‌سازی اتفاقات خوبی افتاده اما در حوزه سریال‌سازی به ندرت تولید قابل توجهی رخ داده است. سریال محرمانه یکی از همین معدود اتفاقات امیدوارکننده است. برای بررسی بیشتر سریال محرمانه و دغدغه‌های نوجوانانه‌اش، با آقای افشین سنگ‌چاپ، بازیگر این مجموعه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

جوانان‌رافراموش‌نکنیم

بازیگر نقش «اژدریان» سریال محرمانه اعتقاد دارد باید برای نوجوانان سریال‌سازی‌ و برنامه‌سازی‌های ویژه‌ای مدنظر داشت، چون آن‌ها تشنه آموزش و فراگیری فرهنگ‌اند.

افشین سنگ‌چاپ، بازیگر سینما و تلویزیون درباره نقشش در سریال «محرمانه» ‌گفت: من بازیگر نقش اژدریان «محرمانه» هستم. این نقش سمبل و نشانه آموزش تک‌بعدی در زمان‌های گذشته است؛ تک‌بعدی از لحاظ اینکه خشونت و بی‌منطقی، خودسری و خودرأیی وجود دارد. با نمایش این کاراکتر، نشان می‌دهیم سیستم درست نیست و باید با دانش‌آموز تعامل و صحبت کرد، بنابراین یک فانتزی به‌وجود می‌آید. کار باید در عین آموزش، سرگرم‌کننده باشد. در اینجا بین تیپ و شخصیت قرار گرفتیم و رفتارهای اگزجره به رخ کشیده شده است. با توجه به بازتاب‌ها، ظاهرا تیپ اژدریان گرفته است. سعی کردم با این سیستم، فانتزی، رئال، تیپ‌گرفتن‌ها و شخصیت‌پردازی توأمان شود.

وی در خصوص ساخت کارهای کودک و نوجوان، تصریح کرد: عمده محصولات مربوط به کودکان، چیزهایی است که خارجی‌ها به ما تحمیل کرده‌اند. کارهای ایرانی گویا پرهزینه است یا بعضاً نتوانسته توجهات را جلب کند. امروز بچه‌ها تحت آموزش انیمیشن قرار گرفته‌اند و هرچه قدر بسازیم هم کم است. بچه‌ها «محرمانه» را استقبال کردند چون سریال در این فضا، به شکل داستانی و روایتی رفتار کرده است. این کار نوجوانانه استودیویی است که فضایی آموزش و تفریحی دارد. بازخوردها نشان داد این دست از کارها چقدر نیاز است. این روزگار، روزگارِ آموزش از طریق فیلم و سینماست و بیش از حوزه کتاب روی این مقوله سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

سنگ‌چاپ تأکید کرد: کودک و نوجوان امروز با نسل جدید راه‌های ارتباطی مرتبط است و تا دیگران برای ما برنامه‌ریزی نکردند، خودمان به فکر بیفتیم. قدرت‌ سریال‌سازی ما بسیار بالاست و اگر برخی از مدیران صداوسیما بدانند نوجوانان ما چقدر تشنه فرهنگ و آموزش هستند، شاید به گونه‌ای دیگر با این قشر رفتار کنند. لازم است همه منابع دولتی اعم از صداوسیما و اوج، پای کار بیایند و «محرمانه‌های» دیگر روی آنتن بروند. هر روز برای کودک و نوجوان اثر جدیدی خلق می‌شود؛ چرا سرمنزل این ماجرا دست ما نباشد. استقبال از این سریال تلویزیونی نشان داد کار برای نوجوانان بسیار مورد توجه است و دیده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که «محرمانه» با دیگر سریال‌های نوجوانانه چه تفاوت‌هایی دارد، افزود: چند سالی بود تلویزیون آثار نمایشی استودیویی را فراموش کرده بود و «محرمانه» یک بار دیگر این قالب برنامه‌سازی و سریال‌سازی را احیا کرد چرا که در «محرمانه» یک اثر نمایشی استودیویی فانتزی به تصویر کشیده می‌شود و از چهره‌های نوجوان در کنار چهره‌های حرفه‌ای استفاده شده است. البته دوربینِ «محرمانه» بیشتر از چهره‌ها متعلق به نوجوانان است. از طرفی دیگر «محرمانه» روی دغدغه‌های امروزی نوجوانان دست گذاشته؛ دنیایی که با دنیای گذشته فرق دارد و یک مقدار از فضای سنتی فاصله گرفته است. 

سنگ‌چاپ خاطرنشان کرد: وقتی سازمانی مثل اوج دست به کار می‌شود و کار خوبی مثل «محرمانه» روی آنتن می‌رود، دیگر نهادهای ذی‌ربط باید با دغدغه به میدان بیایند و آثار جدید و متعددی برای نوجوانان تولید شود. احساس نیازِ نوجوانان نادیده گرفته شده و نمی‌دانم شاید هنوز باور ندارند فیلم کودک و نوجوان چقدر استقبال می‌شود.

وی در پایان افزود: روند سینما و تلویزیون نشان داده چقدر از این آثار نوجوانانه و کودکانه استقبال می‌شود و مخاطب لذت می‌برد. هرچه برای کودک و نوجوان برنامه و سریال بسازیم جای دوری نمی‌رود و در واقع آینده را ساخته‌ایم. چرا کمبودهای فرهنگی به نسل آینده منتقل شود؟ آرزو می‌کنیم به درستی آسیب‌ها، ضررها و مشکلات موجود در میانه راه این قشر را بتوانیم در قاب سینما و تلویزیون به نمایش درآوریم.