در جلسه‌ای که سه شنبه ١٨ تیر با حضور علیرضا تابش دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد، مهتاب کرامتی سفیر حسن نیت یونیسف و بهاره یگانه‌فر، مدیر بخش ارتباطات یونیسف در بنیاد سینمایی فارابی شد، جزییات مشارکت یونیسف و داوری فیلم‌ها از نگاه یونیسف در این جشنواره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پس از تشکیل هیات دواری مستقل یونیسف با همکاری مهتاب کرامتی بازیگر سینما و سفیر حسن نیت یونیسف، تمامی فیلم‌های داستانی بلند، نیمه بلند و کوتاه بخش مسابقه ایران برای دریافت جایزه ویژه یونیسف مورد مشاهده و بررسی قرار خواهند گرفت.

علیرضا تابش دبیر جشنواره در این نشست با اشاره به رویکردهای جدید جشنواره امسال خاطر نشان کرد: «همکاری با یونیسف می‌تواند در گسترش اهداف جشنواره از جمله ایجاد زنجیره فرهنگی_اقتصادی و نوگرایی در صنعت سرگرمی کودک و نوجوان که شاخصه آن در جشنواره امسال بخش ویژه «وب سری» خواهد بود، کمک شایانی داشته باشد.

او افزود: «همکاری یونیسف و جشنواره کودک و نوجوان می‌تواند در طول سال استمرار یابد و با برگزاری رویدادهای مختص کودکان؛ این همکاری در جهت شکوفایی و رشد آینده‌سازان ایران و جهان بیش از پیش گسترش یابد. همچنین با توجه به اهمیت سرنوشت کودکان کار، امسال برنامه اختصاصی در دست اقدام است تا تجربه دیدن فیلم در محیط جشنواره کودک و نوجوان برای آن‌ها فراهم شود.

در ادامه این جلسه رائد فریدزاده مدیر بین‌الملل جشنواره فیلم کودک توضیحاتی در رابطه با بخش‌های گوناگون و جدید جشنواره مانند پنل تولید مشترک، کتابخانه ویدئویی، دعوت از خریداران بین‌المللی، هیئت داوران کودک و نوجوان از سایر کشورها، هیئت داوران بین‌الملل در دو بخش فیلم بلند و کوتاه زنده و انیمیشن، برگزاری نشست‌هایی با موضوعات روز سینمای کودک همچون تولید فیلم با تکنولوژی VR ، دیدار و گفتگو با دست اندرکاران تخصصی سینمای کودک ایران و جهان ارائه کرد.

شایان ذکر است معیارهای یونیسف برای انتخاب فیلم برتر در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به شرح زیر اعلام شده است:

نگاه ویژه به یکی از مسائل و دغدغه‌های روز کودک و نوجوان

واقع گرایی و باورپذیری

خلاقیت و نوآوری در فیلمنامه و اجرا

هماهنگی و یکدست بودن فیلم

عدم استفاده تجاری از کاراکتر کودک

عاری از نگاه ترحم آمیز و دلسوزانه به کاراکتر کودک

عاری از صحنه‌های خشونت آمیز برای مخاطب کودک

نگاهی خاص به کودکان قشر آسیب پذیر

ملاحظات اخلاقی در نمایش شخصیت کودک و نوجوان

استفاده از کودک و نوجوان در فیلم با کاراکتری فعال و پویا