به گزارش پارس نیوز، 

صبح دیروز برنامه صبحگاهی شبکه 3، تصاویری از یک نفتکش ایرانی که نفت صادراتی را از جمهوری اسلامی به بندری در چین رسانده بود، نمایش داد. گزارشی که سیدحسین حسینی مجری سابق «پیک بامدادی» رادیو، در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه 3 پخش کرد، بازخورد فراوانی در شبکه‌های اجتماعی داشت و مخالفت عده‌ای از کاربران را برانگیخت.

نفتکش ممنوع‌التصویر است؟

برای شروع، چند خطی از وضعیت فروش نفت در ایران بخوانید. می‌دانید تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، مدت‌هاست فروش نفت ایران را با ملاحظاتی مواجه کرده است؛ نفتکش‌های ایرانی با رادار خاموش در دریا حرکت می‌کنند، تحت پوشش شرکت‌های بین‌المللی بیمه نیستند و خلاصه آن که، مراقبت‌های امنیتی زیادی وجود دارد تا راه‌های فروش نفت، از تحریم‌کنندگان پنهان بماند. طبیعتاً اگر دشمن از جزئیات این کار باخبر شود، ممکن است بتواند سختی‌های مضاعفی را به صادرات نفتی کشورمان تحمیل کند.

فلسفه پخش گزارش چه بود؟

گزارشی که «سلام صبح بخیر» روی آنتن برد، در پاسخ به صحبت‌های «برایان هوک» یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا بود که ادعا کرده بود فروش نفت ایران به صفر خواهد رسید. تصاویری از یک نفتکش ایرانی حامل یک میلیون بشکه نفت خام که به چین رسیده بود، روی آنتن رفت تا این ادعا نقض شود. قاعدتاً از همین مسیر و مسیرهای مشابه، محموله‌های دیگری نیز عبور خواهد کرد تا ادعای مقامات آمریکایی نقض شود. حسینی مجری «سلام صبح بخیر» نام کشتی، بندر چینی و شرکت خریدار نفت ایران را هم اعلام کرد.

انتقادات چه بود؟

این گزارش با انتقاد برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که آن را «معرفی خریدار نفت ایران» و «افشای نحوه دور زدن تحریم‌ها» تعبیر کردند. اختلافات سیاسی نیز مزید بر علت شد و این اقدام شبکه 3، نوعی مخالفت با زنگنه وزیر نفت بود. سایت خبری جماران نیز در مطلبی نوشت: «...با نشان دادن تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به نام سالینا تمام ریز اطلاعات یک معامله نفتی افشا شد». حتی خبرگزاری ایسنا نوشت: «به دلیل رعایت منافع ملی از بازنشر این ویدئو خودداری می کنیم».

حسینی: حرف جدیدی نزدیم

با سیدحسین حسینی مجری «سلام صبح بخیر» تماس گرفتیم تا پاسخ او را بشنویم. او در این باره گفت: «محتوایی که امروز در شبکه 3 روی آنتن رفت، اصلاً حرف جدیدی نبود که برای اولین بار گفته باشیم. خبرگزاری‌های بین‌المللی و بعد خبرگزاری‌های داخلی مثل تسنیم، این خبر را هفته گذشته منتشر کردند. این روایت انحصاری ما نبوده است.» او درباره شائبه استناد به تصاویر ماهواره‌ای نمایش‌داده‌شده در این برنامه نیز گفت: «عکس‌هایی که ما نشان دادیم، عینا در فایننشال تایمز درج شده است.» حسینی همچنین درباره این سخن که صداوسیما با پخش این گزارش، اطلاعات رسانه‌های خارجی را تأیید کرده است، گفت: «بله، اگر گزارش فایننشال تایمز این طور پایان پذیرفته باشد که این اطلاعات در حد یک ادعاست و هنوز هیچ رسانه یا مقام دولتی ایرانی آن را تأیید نکرده است، این حرف درست است. اما وقتی رسانه‌های بین‌المللی تصاویر ماهواره‌ای دارند، دیگر مستند است و نیازی به تأیید ما ندارد.»

مصطفی قاسمیان