به گزارش پارس نیوز، 

در این نقد که در سایت فرانسوی «.avoir-alire» منتشر شده آمده است: «برادران محمودی با این اثر هنری جدید مکاشفه‌ خود درباره‌ زندگی روزمره‌ مهاجران افغانستانی در ایران را دنبال می‌کنند. روایتی از مسئله‌ مرگ و زندگی‌ای که یک فرد در این فیلم، به نویسندگی و کارگردانی جمشید محمودی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی، با آن مواجه می‌شود، پرتره‌ای باظرافت و در عین حال بی‌رحمانه از سرگذشت این مهاجران ترسیم می‌کند.

زندگی عظیم و فاروق در واقع زیر بار گذشته (میراث فرهنگی و خانوادگی) و امید به آینده‌ای بهتر (بین یک رؤیای اروپایی و یا تطبیق در سیستم ایرانی) دو پاره شده است؛ گذشته و آینده‌ای که در یک بستر بورکراتیک و اداری آشکارا به گروگان گرفته شده است. در مواجهه با موج تصاویر همیشگی و انبوه مهاجرانی که به اروپا سفر می‌کنند، اغلب داستان‌های پشت چهره‌های به نمایش درآمده در رسانه‌ها را فراموش می‌کنیم. داستان این آدم‌های اهل آفریقا یا کشورهای عرب الزاماً نه خبر از آینده‌ای می‌دهند که این زنان و مردان می‌خواهند برای خودشان و نزدیکانشان بسازند و نه به پل‌های گشته اشاره می‌کنند که آنها مجبور به خراب‌کردنشان شده‌اند.

در ادامه این نقد نیز آمده است: «جمشید محمودی در دومین فیلم بلند خود، یکی از همین داستان‌ها را تعریف می‌کند. مضامین مورد استفاده و سبک او در میزانسن (کاملاً چیده‌شده، بی‌زرق و برق با ته‌رنگ‌هایی از نئورئالیسم) این اثر را به فیلم قبلی‌اش «چند متر مکعب عشق» (۲۰۱۴) نزدیک می‌کند. «رونا مادر عظیم» چند پاره شدن خانواده‌ای را برایمان تعریف می‌کند که از جنگ گریخته و با دست‌اندازهای زندگی مواجه شده است. این فیلم که به عنوان نماینده سینمای افغانستان در نود و یکمین دوره‌ جوایز اسکار هم انتخاب شده بوده است، فیلم «رونا مادر عظیم» که با نام «شکستن همزمان بیست استخوان» در ایران شناخته می‌شود.

«رونا مادر عظیم» محصول مشترک ایران و افغانستان است که تاکنون در بیش از ۱۵ جشنواره بین‌المللی شرکت داشته و چند جایزه از جمله تقدیر ویژه جشنواره بوسان، بهترین فیلم از جشنواره وزول و … بدست آورده است.

محسن تنابنده، مجتبی پیرزاده، فرشته حسینی، فاطمه حسینی، فاطمه میرزایی، محیا رضایی، سعید چنگیزیان و علیرضا استادی در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند.

عوامل فیلم عبارتند از: جمشید محمودی (نویسنده و کارگردان)، نوید محمودی(تهیه کننده)، کوهیار کلاری(مدیر فیلمبرداری)، مهدی صالح کرمانی(صدابردار)، بهمن اردلان(صداگذار)، مهدی موسوی(طراح صحنه)، غزاله معتمد(طراح لباس)، سعید ملکان(طراح گریم)، سهند مهدی زاده(آهنگساز)، جمشید محمودی(تدوین)، روزبه سجادی حسینی(دستیار اول کارگردان و برنامه ریز)، فائزه گرکانی(منشی صحنه)، علیرضا باقربیگی(مدیر تولید)، فتاح ذی نوری(عکاس)، علیرضا قادری اقدم(جلوه‌های ویژه بصری)، بهزاد خورشیدی(طراح پوستر) و سپیده حیدرآبادی(روابط عمومی).