به گزارش پارس نیوز، 

این هفته «نسل امروز» جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه با موضوع عدالتخواهی از شعار تا واقعیت (باید‌ها و نباید‌های عدالتخواهی در جامعه امروز) با حضور فرشاد مهدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، آرش خوشخو فعال رسانه‌ای و گفتگو با علیرضا زاکانی نماینده ادوار مجلس با اجرای امیر ابراهیم رسولی روی آنتن شبکه پنج رفت.

در این برنامه فرشاد مهدی پور با اشاره به اینکه برخی‌ها مدعی آرمان خواهی هستند، گفت: ممکن است این افراد به کتاب آرای امام مراجعه کنند، اما امام خمینی (ره) آرمان خواه بدون واقع بینی نبودند.

مهدی پور اظهار کرد: کسی که آرمان گراست اگر واقعیت‌ها را نبیند در عمل دچار تضاد می شود و هیچ چیزی از نظر او مطلوب نیست و همه چیز ناقص است.

این فعال رسانه‌ای گفت: واقع بینی اگر در فکر، ذهن و عمل ما ظاهر نشود مطمئنا نمی‌توانیم مسیر درستی را در عدالت خواهی طی کنیم.

در ادامه خوشخو فعال رسانه‌ای درباره بروز عدالت خواهی در رسانه‌ها گفت: عدالت مفهوم پیچیده و بنیادی است و در واقع تناقض و واقعیت آن مشخص نیست و تمایز میان آن‌ها سخت است.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: گاهی اوقات فضای عدالتخواهی به یک فضای فریبنده تبدیل می‌شود. در فضای عدالتخواهی ممکن است افرادی پشت آن پنهان شوند و فقط حرف‌های خوشمزه بزنند، زیرا طرفدار اینگونه حرف‌ها زیاد است.

وی افزود: در میان مسئولان و مردم گرایشی به سمت حرف خوشمزه زدن ایجاد شده است و رسانه هم مجبور است این گونه سخن بگوید. در رسانه‌ای که فعالیت می‌کنم سعی می‌کنیم تعادلی برقرار شود و گاهی اوقات می‌دانم که حق با چه کسی است، اما به خاطر محافظه کاری‌ها و به خاطر اینکه طرفدار حرف‌های خوشمزه زیاد است مجبور هستم برخی دیدگاه‌ها را تعدیل کنم.

مهدی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حدود عدالتخواهی در رسانه کجاست؟ گفت: عدالت خواهی می‌تواند در کلیات و جزئیات باشد و در خیلی از موارد به سراغ مصادیق بروند و ممکن است در یکی از مصادیق فساد رخ داده باشد و آن برجسته شود.

وی افزود: عدالت خواهی فقط دیدن پوسته فساد‌های روزمره نیست بلکه باید به رویه‌ها و روند‌ها بیشتر توجه شود. مدتهاست می‌گویند شفاف سازی خوب است البته فقط شفافیت برای برقراری عدالت کفایت نمی‌کند و حتی گاهی برخی از شفافیت‌ها باعث فساد بیشتر می‌شود.

این فعال رسانه‌ای گفت: وقتی می‌گویند شفافیت باید محدود باشد به دلیل این است که از فواید و مزایایی برخوردار است، اما اگر به سراغ مورد‌های جزئی برویم این گونه اشتباهات زیاد اتفاق می‌افتد.

خوشخو در ادامه گفت: جریانی که امروز پرچم عدالت خواهی را بلند کرده است، مفید است و الان برای تعدیل سبک و سیاق سیاستمداران و مردان اقتصادی جریانی در کشور به وجود آمده که به آن احتیاج داریم.

این فعال رسانه‌ای با تاکید بر اینکه در واقع معتقدم تا زمانی که جریان عدالت خواهی منتقد و معترض باشد، مفید است گفت: اکثر آقازاده‌ها مهندس و دکتر نیستند، عضو هیئت مدیره هستند و بیشتر تجارت می‌کنند.

وی اظهار کرد: تعداد طیف برگزیده در شغل‌های عادی همانند مردم کم است. از این رو باید جریان عدالت طلبی در کشور باشد. اما اگر جریان عدالت طلبی در کشور حاکم شود می‌ترسم، زیرا دورنمای مشخصی ندارد و شور و هیجان زیادی در آن نهفته است.

مهدی پور ادامه داد: جریان عدالت خواهی فقط به دنبال کشف است اما باید راه حل نیز ارائه دهد. ما با جریان عدالتخواهی نسبتا متنوعی مواجه هستیم و گروه‌های مختلفی در این جریان فعال هستند و راه احقاق را فقط فشار می‌بینند و می‌خواهند با فشار رسانه‌ای عدالت را اجرا کنند که این ترسناک است.

وی ادامه داد: با جریانی مواجه هستیم که فقط کمی‌ها و کاستی‌هایی را می‌بیند و هیچ مورد مثبتی را نیز کشف نمی‌کند و سوالی از برخی از کسانی که به دنبال عدالتخواهی هستند باید بپرسید، آیا عدالتخواهی فقط در موضوع اقتصاد است؟ عدالت در حوزه فرهنگ، سیاست و جامعه را چه کسی باید پیگیری کند.

وی افزود: گاهی اوقات احساس می‌شود جریان قبیله گرایانه شکل گرفته و منافع حزبی و جناحی دخیل است. گاهی اوقات برخی از رسانه‌ها در ازای منابع خبری که داشتند قرارداد می‌بستند و به سود‌ها و درآمد‌هایی نیز کسب می‌کردند.

خوشخو در ادامه بیان کرد: این گروه‌ها از دو کلید واژه رانت و ریاکاری اقتصادی استفاده می‌کنند.این دو واژه برای جامعه امروز ما لازم و مفید است.

وی با اشاره به اینکه اگر نیرو‌های متضاد در جامعه در هر زمینه‌ای یکدیگر را خنثی کنند، مفید است گفت: برخی از رسانه‌ها از کلماتی استفاده می‌کنند که مردم پسند است. ممکن است بزرگنمایی و بی دقتی رخ دهد، اما بعید است دروغ بگویند. شاید در عدالتخواهی هتک آبرو هم شود که در همه جای دنیا رخ می‌دهد.

مهدی پور بیان کرد:اجرای عدالتخواهی فواید زیادی در کشور داشته است و این جریان پیگیر سه گانه فقر، فساد و تبعیض بوده است.

وی گفت: رسانه‌ها برای کار حرفه‌ای نسبت به افشای خبری به دنبال سند هستند و بیشتر رسانه‌ها کنترل درونی دارند و اگر خبرنگار نتواند اثبات کند خبر منتشر نمی‌شود.

خوشخو درباره برطرف کردن آسیب‌های عدالت خواهی گفت: اولین اقدامی که این گروه در روند عدالت خواهی باید انجام دهد، باید به صورت یک سازمان درآید و در این صورت می‌توان بی دقتی‌ها را در این مسیر کنترل کرد.

وی ادامه داد: شاید این گروه در مقابل ریاکاری اقتصادی معتقد باشد این بی آبرویی شخصی ارزش داشته باشد، اما گاهی هدفگذاری شان اشتباه است.

مهدی پور گفت: اگر در جریان عدالتخواهی بی دقتی رخ دهد نمی‌پذیرم. در سال ۹۷ سه شفافیت بزرگ اتفاق افتاد، اطلاعات وزارت ارتباطات برای موبایل، اطلاعات بانک مرکزی برای یارانه و اطلاعات وزارت دفاع برای شستا منتشر شد، در پی این افشاگری آیا اقدام دیگری صورت گرفته و نتیجه‌ای حاصل شده است.

وی اظهار کرد: سازمانی مانند دیده بان شفافیت عدالت وجود دارد و سند‌ها را جمع آوری می‌کند و بعد در قوه قضائیه شکایت می‌کند. رسانه‌ها صورتی از ماجرا را نقل می‌کنند و همه آن را بازگو نمی‌کنند و فقط بخش حاد آن را می‌گویند.

مهدی پور تاکید کرد: اگر نتوانیم ادراک عمومی را اصلاح کنیم، مسیر عدالتخواهی از این بدتر خواهد شد. امروزه با چنین پدیده‌ای هر روز مواجه می‌شویم و در گذشته حدود سه روز یکبار اتفاق می‌افتاد.

این فعال رسانه تاکید کرد: حرف‌هایی که از موضع عدالتخواهی زده می‌شود، زیربنای سوسیالیستی دارد. اشکال این جریان این است که معتقد به دادن یارانه برابر به همه دهک‌ها است و این عدالت نیست و بی عدالت‌های بزرگی رخ می‌دهد.

خوشخو درباره مسیر درست عدالت خواهی گفت: بازتاب‌های یک پرونده وقتی سنگین می‌شود به دلیل کمبود سرمایه اجتماعی است. اگر میزان اعتماد مردم به نظام، دولت و قوا افزایش پیدا کند اکثر افشاگری‌ها در درون جامعه حل می‌شود.

وی گفت:ترمیم سرمایه اجتماعی باید در کشور رخ دهد و فاصله گذاری‌ها خودی و غیرخودی تغییر کند تا به جای اینکه تبدیل به بمب شود، به جامعه کمک کند.

مهدی پور به نسل امروزی‌ها گفت: مطالعه زیاد کنند و درباره موضوعات مختلف تحقیق کنند که در این صورت می‌توانند عدالتخواه خوبی شوند.