به گزارش پارس نیوز، 

فیلم «متری شیش‌ونیم» یک فیلم اجتماعی و پلیسی درباره مصرف مواد مخدر است که در سی و هفتمین جشنوراه فیلم فجر جایزه بهترین فیلم از نگاه مردمی را از آن خود کرد. سید جمال ساداتیان تهیه کننده این فیلم در مصاحبه تلفنی درباره نگرش خود یعنی طرح مساله و حل آن در سینما گفت: قطع به یقین همین خطی را که در ذهنم شکل گرفته است می‌خواهم ادامه بدهم؛ خب سینما هم می‌تواند سرگرمی باشد و هم طرح موضوعات اجتماعی کند. قسمت اعظمی از سینمای ما در حال تولید سرگرمی با مضامین طنز است. ولی ما دارای سینمای اجتماعی هستیم که باید طرح مسائل و معضلات اجتماعی بکند که جامعه گریبانگیر آن است که اگر آن مساله را به خوبی طرح کند می‌تواند توجه جامعه و مخطبین عام خود را به آن جلب کند و تا بتوان برای آن راه حل پیدا کرد.

او در ادامه یبان کرد: به نظر من سینما در 100 دقیقه فرصت کافی برای ارائه راه حل ندارد و تنها اگر بتواند صورت مساله را به خوبی ارائه کند قدم خوبی برداشته است. من بحثتم این است که اگر این قدم اول به خوبی برداشته شود باعث می‌شود تا متخصصین امر بیایند و روی آن مساله به خوبی کار کنند و مساله را حل کنند.

او درباره عدم ارائه حل مساله و امکان بازخوردها و پیامدهای منفی برای مخاطبین عمومی جامعه گفت: من حداقل خوشحال هستم که فیلم توانست باز توجه مخاطبین را به خود جلب کند. ما در جلسه‌ای با تعدادی از جامعه شناسان و روان شناسان که در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی کار کرده بودند نشست داشتیم. بعد از اتمام جلسه یکی از آنان یکباره با هیجان گفت که من سال‌ها درباره موضوع اعتیاد کار کردم ولی انقدر که این فیلم روی من تاثیر گذاشت این همه تلاش خودم روی من اثر گذار نبود. این فیلم قصد دارد یک تلنگری به جامعه بزند و من فکر می‌کنم که توانسته این کار را به خوبی انجام دهد. البته سلایق فکری مختلفی در جامعه حضور دارد که امکان دارد برخی فیلم را بپسندند و برخی خیر. از طرف دیگر تا به الان 2 میلیون و نیم بلیط فروخته شده است و کامنت‌هایی هم که از فیلم در فضای مجازی می‌بینیم غالبا نشان می‌دهد که فیلم آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

ساداتیان در ادامه بیان داشت: در مصاحبه‌ها خواندم که درصد پایینی از دانش آموزان در حال مصرف مواد مخدر هستند، طبیعتا این فیلم می‌تواند باعث شود که بچه‌ها با تماشای این فیلم متوجه عواقب خطرناک نزدیک شدن به مواد مخدر شوند و از آن اجتناب کنند. یکی از مشکلات ما امروز این است که برای اوقات فراغت مردم برنامه ریزی خیلی خوبی نداریم و اکثرا داریم سلبی برخورد می‌کنیم درحالی که باید در ازای آن بگوییم که چه کاری را باید انجام بدهیم. در حوزه کودک و بزرگسال فرقی ندارد، باید برای این اوقات برنامه ریزی کرد زیرا نوجوانان اگر دارای برنامه ریزی خوبی نباشند امکان دارد به سمت مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و دیگر منحرفات کشیده شوند.

تهیه کننده «چهارشنبه سوری» درباره اعتراضش در فیلم فجر گفت: واقعیت این است که هر ساله جشنواره ما ملاحظات سیاسی را دارد امسال هم به صورت بسیار بالایی در خود این سیاست را داشت. از طرفی وقتی عوامل فیلم با تمام وجودشان کار می‌کنند می‌بینند که به فیلم توجه کافی نشده است ناراحت می‌شوند. البته سلیقه هم در این میان دخیل است و نمی‌شود که به هیئت داوران حق نداد آن‌ها هم نظراتی دارند که محترم است.

او در پایان گفت: ما تلاش کردیم که به یک رفتار اجتماعی برش بزنیم زیرا فکر می‌کنیم که پدیده مواد مخدر در کشور ما دارد کمی پررنگ می‌شود و این پررنگ شدن دارد آسیب جدی به خانواده‌ها و جوانان می‌زند. ما گفتیم با طرح این قصه بتوانیم توجه را به این موضوع جلب بکنیم وهشداری از عواقب خطرناک آن بدهیم. در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی شرایط کنونی نشان می‌دهد که زیرساخت‌های اجتماعی ما دارای مشکلاتی است و ما می‌خواستیم که مخاطبین ما قبل از آنکه این پدیده شوم را در زندگی تجربه بکنند و تبعاتش را بپردازند آن را روی پرده سینما ببینند و از عواقبش باخبر شوند.