به گزارش پارس نیوز، 

«اختیاریه» میزبان اعضای تیم پرواز پیکر مطهر امام خمینی (ره) بود. فرمانده محمد ساعتچی، فرماندهی یگان پرواز کمیته انقلاب اسلامی و کاپیتان امینی خلبان بالگرد حامل پیکر امام خمینی (ره) درباره ناگفته‌های مراسم تشییع صحبت کردند.

ساعتچی گفت: یگان هوایی کمیته جمعی فرماندهی کمیته انقلاب اسلامی، همانند فرمانداری و ژاندارمری سابق زیر نظر وزارت کشور قرار داشتند؛ بنابراین از حیث کاری و ماموریت‌های محوله با وزارت کشور در ارتباط تنگاتنگ و همکاری فوق العاده بودند.

وی درباره عملیات پرواز پیکر امام خمینی (ره) ادامه داد: بعد از فوت امام خمینی (ره) با تیم پرواز تماس گرفتند و اعلام کردند شما صبح به محض اینکه امکان پرواز دارید بیایید در جماران مستقر شوید که ما استفاده از وسیله را داشته باشیم. صبح آن روز حاج احمد آقا، بقیه مسئولان آمدند و رفتیم بهشت زهرا برای تعیین مکان دفن این فضا را و در حقیقت از همینجا عملیات ارتحال امام برای ما شروع شد.

وی عنوان کرد: ابتدا جابه جایی حضرت امام (ره) با یک خودروی یخچال دار اتفاق افتاد، اما همه مردم هیجانی بودند و آنجا یک فروند هلی کوپتر نیروی هوایی پیکر را از ماشین گرفت و به محل دفن برد. آنجا هم برادران پاسدار سپاه و کمیته انقلاب اسلامی خودشان دو ردیف کانکس گذاشته بودند اطراف قبر تا جمعیت سرازیر نشود، اما میزان علاقه آن‌ها به امام و اینکه دلشان میخواست برای بار آخر امام را ببینند باعث شد نظم مراسم به هم بخورد و مردم که پشت کانکس‌ها بودند با اهرم و به کمک فشار جمعیت کانکس‌ها را کنار زده و به سمت محل دفن امام هجوم آوردند. آنجا هلی کوپتر نشسته بود تا پیکر امام را از داخل آن به محل دفن منتقل کند ولی مردم اجازه ندادند این اتفاق بیفتد و همانطور که در عکس و فیلم‌ها می‌بینید به گونه‌ای شد که نتوانستند پیکر را منتقل کند و حتی بخشی از کفن حضرت امام پاره شد. دوباره به ما گفتند شما پیکر امام (ره) را به جماران منتقل کنید که کفن عوض شود. ما امام را به جماران منتقل کردیم.

ساعتچی توضیح داد: ما منطقه تدفین را یک مربع فرض کردیم با یک جمعیت فوق العاده، خب جمعیت ایستاده بود و جایی نبود که هلی کوپتر بنشیند دیدیم باید مردم را متفرق کرد این تدبیر را ریختیم و گفتیم چهار فروند می‌شویم و یک چهار ضلعی درست می‌کنیم حول محل دفن. برنامه این شد که اولا همه با هم بلند شوند و همه با هم نزدیک بشوند به جمعیت که جمعیت از پایین چهار تا هلی کوپتر می‌بیند با فاصله‌های زمانی که خیلی دقیق این رعایت شده بود، داخل هر کدام یک تابوت خالی بود. بعد هلی‌کوپتری که شماره یک بود و قرار بود سرهنگ امینی خلبانش باشد، حامل پیکر مطهر امام بود و درست در لحظه‌ای که جمعیت به سمت هلی کوپتر‌های دیگر متفرق شد، کنار قبر فرود آمد و بلافاصله پیکر مطهر را بیرون آورده و سریع بلند شدند، یعنی نگذاشتند کار دیگری بشود.

در بخش دیگر خلبان امینی در برنامه «اختیاریه» حاضر شد و گفت: همزمان با اعلام خبر رحلت امام (س) ماموریت ما نیز آغاز شد و تمام نیرو‌ها برای هرچه بهتر انجام شدن این مراسم دست به دست هم دادند. اما در این بین نقشی که نیروی هوایی بر عهده‌داشت کمی متفاوت بود. هنوز برخی از جامعه مردمی از رحلت حضرت امام (ره) خبر نداشتند که ما از جماران به مکانی در حوالی بهشت‌زهرا (ره) امروزی رفتیم. یکی از مسئولان که روحانی نیز بود در آن مکان حضور داشت و منتظر ما بود. از قبل مکانی را برای فرود هلی کوپتر ما آماده کرده بودندکه در میان هکتار‌ها علفزار و مزارع جنوب تهران بود. البته قرار بود در ابتدا پیکر مطهر امام (ره) را در مصلایی کنونی به خاک بسپارند، ولی مشخص نشد به چه دلیلی آن مکان دوردست برای خاک‌سپاری انتخاب شد. بعد از بازدید از آنجا به جماران بازگشتیم. اندکی بعد قرار شد یادگار امام (س) را نیز برای بازدید آن مکان ببریم. بعد از گذشت چند ساعت که مجدد به همراه سید‌احمد خمینی بازگشتیم با صحنه عجیبی مواجه شدیم و آن اینکه تمام آن مزرعه‌های چندین هکتاری صاف و مرتب شده‌بود.

وی بیان کرد: روز مراسم تشییع شرایط بسیار در اندوه و سختی بود و مهم این بود که ما بتوانیم وظیفه مان را انجام بدهیم. در حقیقت ما خیلی دوست داشتیم که به عنوان خلبان در خدمت حضرت امام و خانواده ایشان باشیم نه آنکه حامل پیکر ایشان برای تدفین باشیم. مسئله دیگر، موضوع امنیت و تخصص و مهارت بود.

وی افزود: باید بگویم که ما نمی‌توانیم عاطفی باشیم. رعایت مقررات پروازی، مهارت و تخصص‌های پروازی و از همه مهم‌تر انضباط و رعایت سلسله مراتب از اصول جدایی ناپذیر کار پروازی است و این ویژگی‌ها در همه پرسنل پروازی اعم از خلبان و فنی وجود دارد.

خلبان امینی توضیح کرد: واقعا خیال می‌کردیم خواب می‌بینیم، هر طرفی را که نگاه می‌کردیم جمعیت حضور داشت.