به گزارش پارس نیوز، 

فیلم سینمایی «فرزند صبح» شاخص‌ترین و خبرسازترین ساخته سینمای ایران درباره زندگی امام راحل است. فیلمی که بهروز افخمی بعد از پایان حضور در مجلس به سراغ ساختش رفت. ولی تمامش نکرد و برای ادامه زندگی به کانادا رفت. این اثر که هزینه زیادی برای دکور و ساختش شد، در نهایت انتظارها را برآورده نکرد و بدون حضور کارگردانش ساخته شد و به صورت محدود به نمایش درآمد.

افخمی البته این اواخر دوباره فیلم فرزند صبح را ادیت کرده است و احتمالا به زودی اکران خواهد شد. عبدالرضا اکبری بازیگر نقش امام(ره) صبح امروز در گفت‌وگویی که در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شده بود از این گفت که به بازیگران فیلم گفتند محتاط‌تر درباره آن مصاحبه کنند چون به زودی قرار است اکران شود. بهروز افخمی هم پس از این تغییرات و البته پیش از جشنواره فیلم فجر درباره ادیت جدیدی که روی مونتاژ قبلی فیلم که توسط سیف‌الله داد انجام شده بود، در کافه خبر گفت: با این تغییرات، کار اثری فاخر شده است. ادامه این گفت‌وگو را بخوانید.

وقتی از سفارشی سازی صحبت کردیم می‌خواستم به «فرزند صبح» برسیم. یک نگاه انتقادی به شما این است که هم در«روباه» و هم در «فرزند صبح»...

آخر کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند اصلا فکر نمی‌کنند اولین فیلم سریال «کوچک جنگلی» را برای تلویزیون ساختم و خودم آنجا مدیر بوده‌ام.

جسارتا می گویند بودجه را هدر دادید. واقعا انتظارات از این فیلم بیشتر بود.

نه اتفاقا «فرزند صبح» فیلم خیلی خوبی شده و در آینده نزدیک توصیه می‌کنم نسخه ادیت شده آن را ببینید.

دوباره آن را ادیت کرده‌اید؟

بله، این بار که فیلم را ببینید حسابی تعجب می‌کنید.

یعنی چه تغییراتی دادید؟

برای اولین‌بار فیلم را اسکن کرده‌ایم . رفتم سراغ نسخه اصلی فیلم. نسخه‌ای که سیف‌الله داد آن را تدوین کرده بود. خیلی کار خوبی می‌شود. آن تدوینی که شما دیدید یک چیز دلبخواهی من درآوردی بود.

این فیلم چقدر تغییرات داشته است نسبت به آن نسخه‌ای که در نبودتان اکران شد و با برخورد سرد منتقدان همراه شد؟

سعی می‌کنیم که فیلم را ادیت مجدد نهایی کنیم. از ابتدا هم نباید فیلم را در جشنواره شرکت می‌دادند. باید می‌فرستادندش به بخش خارج از مسابقه. برای اینکه اگر بخواهد در مسابقه شرکت کند، جایزه ببرد، بدنامی است و نبرد هم بدنامی است پس بهتر است که خارج از مسابقه باشد. آن دفعه هم که بدون اجازه من خودشان یک چیزی سرهم کردند و به جشنواره فرستادند.

اشتباه بزرگ دیگرشان شرکت در مسابقه بود. درحالی که فیلمی که راجع به امام ساخته می‌شود نباید در مسابقه شرکت کند و جای دیگران را تنگ کند و دیگران شاکی شوند.

نسخه و مونتاژ سیف‌الله داد را اسکن کردیم یعنی کیفیتش را درست کردیم، موسیقی و دوبله‌اش را درست کردیم. آنچه شما دیدید، پرده مربع بود درحالی که باید از آن یک مستطیل انتخاب شود. از بالا تا پایین همه چیزهای غلط وارد کادر شده بود. از چپ همه چیز بریده شده بود چون پرده بزرگتر از مربعی بود که نشان می‌دادند.

همه رنگها از بین رفته بود، موسیقی بد بود . یعنی آن نوع موسیقی که من برای آن فیلم می‌خواستم، نبود. نسخه‌ای که شما دیدید، ۲۵دقیقه اضافه داشت. ۲۵دقیقه آب قاطی فیلمی کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

الان این نسخه ۷۵ دقیقه است؟

نه ۹۶ دقیقه است و آن فیلم ۱۲۵ دقیقه بود.

یعنی در اصلاحات جدید دیگر متهم به این نمی‌شوید که اثر ساخته شده‌تان اثر فاخری نیست که کلی برایش هزینه شده است؟

کلا می‌دانید که یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان خرج این فیلم شده است.

البته سال ۸۴.

البته با حساب الان این عدد ۱۰میلیارد تومان است. منتها نصفی از این ۱۰میلیارد تومان خرج ساخت خانه امام شده که با ۲۰هزار متر زمینی که خریدیم و خانه‌ای که دکور نیست و با پی ساخته شده الان حدود ۲۰میلیارد تومان همانجا ارزش دارد. یکی از چیزهایی که باعث شد دکور آن فیلم خیلی طبیعی به نظر برسد این است که در ابتدا دو تا درخت توت بزرگ به اندازه نصف این اتاق ریشه را درآوردیم، جابجا کردیم و در دکور کاشتیم که درخت‌ها هم گرفت. می‌دانستم اگر ریشه درخت‌ها قطع شوند، نمی‌گیرند و سال بعد خشک می‌شوند در نتیجه اصلا به نظر نمی‌آمد که دکور ما دکور است. در فیلم «یتیم‌خانه ایران» استفاده شده و خود ابوالقاسم طالبی به من گفت اگر دکوری که تو ساختی، نبود فیلم ما دو برابر خرج برمی‌داشت.

همان خانه پدری در «یتیمخانه ایران» که خانه حضرت امام در خمین است؟

عین آن را نزدیک تهران ساخته‌ایم که می تواند موزه باشد. یعنی الان فیلمی که ۱۰میلیارد تومان خرج برمی‌دارد فقط دکورش ۲۰میلیارد تومان می‌ارزد و جزو اموال موسسه حفظ آثار شده است.

کجاست؟

در شهریار.