« عصر جدید یک مسابقه استعدادیابی اسـت کـه با اجرای احسان علیخانی شنبه و یکشنبه هر هفته ساعت 22:30 از شبکه سه سیما پخش می‌شود »

1836636823-parsnaz-com

عصر جدید کپی است؟

خیلی ها هنوز هم این برنامه را یک کپی کامل از مسابقات استعدادیابی در ایالات متحده می دانند، شاید خیلی نزدیک باشد، مثلاً: همانند مسابقات آمریکایی، قبل از ورود شرکت کننده یک قسمت کوتاه از ورود اجرا و نظرات داوران نشان داده می‌شود و سپس مسابقه شروع شده و شرکت کننده روی استیج می‌آید، حتی میز داوران هم مثل برنامه آمریکایی هاست اما نمیشود کپی تلقی کرد!

1271564158-parsnaz-com

در تمام کشورها مسابقات استعدادیابی وجوددارد و هـمه آن ها مثل هم هستند! در واقع باید اینچنین باشند! این یک قانون ثابت برای برگزاری این مسابقات اسـت، در غیر این صورت مخاطب جذابیتی در صحنه نمیبیند! چیزی کـه باید مورد نقد قرار بگیرد شرکت کنندگان هستند، داوران و دکور و… نکات حاشیه ای محسوب میشوند کـه همیشه بحث داغ نقدها هستند.

چرا میگوییم شرکت کنندگان؟ کمی فکر کنید! این یک مسابقه استعدادیابی اسـت! نه صحنه نمایش حرفه ای ها! شرکت کننده ای کـه سال هاست ژیمناستیک کار کرده و با سال ها تمرین حرفه ای شده استعداد محسوب میشود؟ آیا خود مـا نمی‌توانیم با تمرین، تمرین و تمرین حرفه ای شویم؟ یا کسیکه بیت باکس کار کرده با استعداد خدادادی اینکار را انجام می دهد یا یاد گرفته و تمرین کرده؟

این برنامه مخصوص کسانی اسـت کـه بـه هر شکلی یک استعداد درونی دارند، مثلاً اگر همین حالا آقای ابی بیاید و ترانه نامه می‌نویسم را بخواند با استعدادتر اسـت یا کسیکه خواندن در وجود اوست و تا بحال نتوانسته یا نخواسته کلاس آواز و موسیقی برود، کدام شان استعداد اسـت؟ کسیکه با سال ها تمرین و کلاس و یادگیری آمده یا کسیکه کاری را خدادادی انجام می دهد؟

اینها برای این بود کـه بگوییم: تقصیر از آریا عظیمی نژاد و احسان علیخانی و بشیر حسینی نیست، قسمت بیشتر نارضایتی ها مربوط می‌شود بـه شرکت کنندگان، این برنامه برای جست و جوی استعداد اسـت و نه میدان نمایش حرفه ای ها! حال می‌رویم سراغ حواشی و از سید بشیر شورع میکنیم، تنها داوری کـه با استدلال داوری می کند اما منتقدان نظرات دیگری دارند و حتی جبهه را سیاسی کرده اند!

 

تاختن بر علیه بشیر حسینی

در بین تمام داوران این برنامه، اما یک نفر بیش از هـمه مورد توجه اسـت و آن کسی نیست جز بشیر حسینی داور تازه رسیده‌ای کـه بخاطر هم دانشگاهی بودن با مدیر جوان شبکه سه بـه داور سفارشی معروف شده اسـت، داوری کـه بـه باور عموم مخاطبان حضورش درکنار چهره‌هایی، چون حیایی، نونهالی و عظیمی‌نژاد حاصل رانت اسـت، ادعایی کـه البته از سوی نزدیکان برنامه عصر جدید بار‌ها تکذیب شده.

277459710-parsnaz-com

از امام صادق تا عصر جدید؛ رانت امام صادق یا استعداد برتر؟

سیدبشیر حسینی متولد ۱۵ آذر ۱۳۶۰ اسـت، تحصیلات حوزوی را تا سطح ۲ ادامه داده، فوق‌لیسانس حقوق و دکترای فرهنگ و ‌ارتباطات از دانشگاه امام صادق «ع» دارد و مرتبه علمی‌اش «استادیار» اسـت. بشیر حسینی در بیوگرافی کانال تلگرامش با تصویر یک پروانه آبی‌رنگ نوشته:

«در جست‌وجوی حق و حقیقت» و سوابقش را این‌طور توضیح داده: ‌‌ «مدیر گروه علوم نوین رسانه دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما، رئیس شورای سیاست‌گذاری المپیاد بین‌ المللی سواد رسانه‌ای، مشاور ‌دانشگاهی و استعدادیابی و جوان برگزیده کشور سال ۱۳۸۵.».

1116548486-parsnaz-com

حضور بشیر حسینی در عصر جدید حماقت‌ بار است؟

اما حضور بشیر حسینی در عصر جدید این‌قدر هم کـه بنظر میرسد ناگهانی نبود. او پیش از داوری در عصرجدید، میهمان ثابت برنامه ‌‌ «رسانش» از شبکه امید سیما بود، در ایام جام‌جهانی هم در برنامه «زابی‌واکا» از تلویزیون اینترنتی آیو حضور داشت کـه ویدئویی جنجالی هم ازآن منتشر شد ودر نهایت در یکی از برنامه‌های ‌‌ «اکسیر» فرزاد حسنی بحث مفصلی درباره فضای مجازی داشت.

با تکیه برهمین توصیفات مدافعان بشیر حسینی حضور او در عصر جدید را حاصل درخشندگی او و توانمندی‌هایش در استعدادیابی و سواد رسانه‌ای می دانند، ولی واقعیت این اسـت کـه اگر حتی اندکی با معادلات سیاسی حاکم بر رسانه ملی و فضای دانشگاه امام صادق آشنا باشید متوجه خواهید شد کـه پشت پرده حضور چهره‌ای مثل بشیر حسینی در عصر جدید معادلات دیگری وجوددارد.

این‌کـه علی فروغی و حامیانش بخواهند بـه چهره‌هایی مثل بشیر حسینی میدان دهند تا بعنوان نسل جوان انقلابی خودرا در دسترس دید عموم قرار دهند امری طبیعی اسـت و از این رانت‌ها و باند بازی‌ها گریزی نیست، ولی این‌کـه چنین آدم‌هایی را در جایی قرار دهند کـه هیچ ارتباطی بـه آنان ندارد تف سربالایی اسـت کـه آبروی چهره‌های مطلوب این جریان را هم می برد.

هدف از حضور بشیر حسینی در برنامه عصر جدید این بود کـه او بتواند با نشستن کنار سه هنرمند با سابقه در چنین برنامه مهمی برای خود اعتبار کسب کند و البته خودرا بعنوان یک چهره “انقلابی باحال! ” مطرح کند، انقلابی‌ای کـه شوخی میکند، مدرن اسـت، احساسی اسـت و البته خیلی با استعداد اسـت.

اما در عمل نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه حضور بشیر حسینی بـه شکلی جدی فلسفه برنامه عصر جدید کـه یک برنامه استعداد یابی اسـت را زیر سوال برد. داوران برنامه‌های استعدادیابی در تمام جهان اصولا دو ویژگی دارند؛ اول این‌کـه شهرت و محبوبیت زیادی دارند کـه آن رابه استعداد‌های جوان منتقل می کنند تا شانس دیده شدن داشته باشند و دیگر این‌کـه اصولا استعداد خود داور‌ها در طی یک پروسه کشف شده اسـت.

 

بشیر حسینی نه شهرت و محبوبیت دارد و نه استعداد و هنر خاصی کـه کشف شده باشد. هر چند مشرق معتقد اسـت حضور بشیر حسینی عصر جدید را از ایالات امریکا گات تلنت شدن نجات داده و می نویسد: ویژگی بزرگ «سیدبشیر حسینی» در بین هیأت داوران این اسـت کـه برنامه را از «اَمریکن» شدن نجات میدهد. در امریکا گات تلنت، شاخصه بزرگ برنامه در داوری ضریب هنر و سرگرمی اسـت.

بهمین دلیل مولفه‌های آنالیز استعداد در رأی داوران با سواد رسانه‌ای مدرن نسبتی پیدا نمی کند. استدلال‌های مشرق هرچند در ظاهر برای این رسانه و دوستانش قوی بنظر می رسد، ولی واقعیت چیز دیگری اسـت، اگر چهره علی فروغی با حضور چهره‌هایی، چون گلزار در شبکه سه سیما تطهیر شد بشیر حسینی هم میتواند با حضور در عصر جدید برای خود اعتبار کسب کند!

ماجرای مشاجره در پشت صحنه عصر جدید

انتشار ویدئویی از پشت صحنه برنامه عصر جدید و صحبت های تند مربی یکی از شرکت کننده ها با آریا عظیمی نژاد داور این برنامه با واکنش احسان علیخانی مواجه شد. بعد از پخش قسمت ششم عصر جدید و انتشار ویدئویی از پشت صحنه این قسمت برنامه حواشی زیادی در فضای مجازی شکل گرفت و خبرساز شد.

ماجرای مشاجره در پشت صحنه عصر جدید

انتشار ویدئویی از پشت صحنه برنامه عصر جدید و صحبت های تند مربی یکی از شرکت کننده ها با آریا عظیمی نژاد داور این برنامه با واکنش احسان علیخانی مواجه شد. بعد از پخش قسمت ششم عصر جدید و انتشار ویدئویی از پشت صحنه این قسمت برنامه حواشی زیادی در فضای مجازی شکل گرفت و خبرساز شد.

توضیح احسان علیخانی

بعد از پخش شدن این کلیپ کـه حکایت از مشاجره لفظی آریا عظیمی نژاد با مربی مرتضی ریاحی داشت ، احسان علیخانیبا انتشار پستی بـه این ماجرا واکنش نشان داد. احسان علیخانی با انتشار این ویدئو در اینستاگرامش نوشت: احتمالا گوشه ای از این اختلاف نظر را در پشت صحنه برنامه دیده اید.

1926834257-parsnaz-com

غیر از مـن کـه خودرا موظف می‌دانم “وکیل مدافع” شرکت کننده ها باشم، مربیان برنامه هم در هر بخش، همین قدر غیرتی و حساس هستند نسبت بـه اجراهایی کـه از سوی انها راهنمایی شده و تعلیم دیده اسـت. حمید ترکاشوند در حمایت از شرکت کننده بخش خوانندگی مرتضی ریاحی تا مرز اعتراض تند بـه آریا عظیمی نژاد عزیز و سخت گیر در موسیقی کـه نخستین رای قرمز را داد، پیش رفت.

اما در عصرجدید، در حرفه ای ترین شکل بحث می‌شود. اما نه دعوایی در کار اسـت و نه حریم و حرمتی می شکند. همونطور کـه حمید عزیز دراین ویدئو گفت:” مـن یک هفته اسـت دارم با این بچه زندگی می‌کنم” مـا هـمه یک خانواده هستیم کـه روز بـه روز بزرگ تر می‌شود. با محکم ترین استدلال بـه جدال و جدل با هم می‌رویم و بهمین دلیل، هـمه از تک تک ثانیه های عصرجدید لذت می‌بریم.