به گزارش پارس نیوز، ساعد هدایتی هنرمند ۶۳ ساله که کار بازیگری را از سال ۱۳۴۹ شروع کرده است در سریال طنز «دنگ و فنگ روزگار» به کارگردانی جواد مزدآبادی و تهیه کنندگی امیرحسین طالبی کاشانی ایفا نقش کرده است. این سریال که قرار است پس از مجموعه تلویزیونی نوروزی «نون خ» از شبکه یک به نمایش دربیاید روایت طنزی از چند همسایه در یک محله و دو دوست است که طی شراکتی دچار مشکلاتی می‌شوند و ناچار هستند این مشکلات را پنهان کنند، همین مسئله خط سیر داستان این سریال را شکل می‌دهد.

به همین مناسبت با ساعد هدایتی یکی از شخصیت‌های این سریال گفت‌وگو کردیم.

در ایام عید بیشتر به مسافرت می‌روید یا ترجیح می‌دهید کارهای دیگری انجام دهید؟

اگر سر کار باشم که زمانم به مسافرت نمی‌رسد و در خانه هستم اما اگر کار نداشته باشم می‌روم به زادگاهم رشت و به آشنایان سر می‌زنم. اگر در تهران باشم و کاری نداشته باشم در خانه می‌نشینم و فیلم نگاه می‌کنم تا تجربه‌ام زیاد شود.

جذاب‌ترین خاطره شما در ایام عید چیست؟

خاطره زیادی یادم نمی آید اما من یک خاطره دارم از دوران کودکی‌ام حدودا شش سالم بود، زمانی که پدرم برایم کت شلوار و کفش خرید و من از خوشحالی زیاد با همان کت و شلوار تا صبح در رختخواب خوابیدم انقدر دوستشان داشتم.

سال ۹۷ را چه گونه توصیف می کنید؟

تنها چیزی که در سال ۹۷ برای من خوشایند بود این بود که دوتا کار یک سینمایی و یک سریال به من پیشنهاد شد که از بابت این موضوع خوشحال هستم. یکی از آنها تمام شد و انشاالله فکر می‌کنم سریال تلوزیونی از ۱۶ فروردین پخش خواهد شد.

نام این سریال چیست؟

سریال «دنگ و فنگ روزگار» است، که به کارگردانی جواد مزدآبادی و تهیه کنندگی امیر طالبی قرار است از شبکه یک سیما پخش شود.

سریال در چه ژانری ساخته شده ؟

ژانر طنز است چیزی که کمبودش حس می‌شود.

چرا همه فیلم‌های سینمایی، تئاترها و یک تعداد از فیلم‌های تلویزیونی رنگ و بوی طنز گرفته‌اند؟

چون جامعه می‌رود به سمت چیزی که کمبود آن احساس می‌شود و به نظر من در این دوره نیاز به طنز و خنده وجود دارد.

درباره سریال «دنگ و فنگ روزگار» بگویید؟

سریال «دنگ و فنگ روزگار» از اسمش پیداست مشکلات و اتفاقاتی که در روزگار برای افراد پیش می آید، موضوع از این قرار است که  چند همسایه در یک محله هستند که یکسری مشکلات روزانه برای آنها پیش می‌آید که باعث می شود در رفتار و دیالوگ ها طنز به وجود بیاید اما موضوع اصلی بین کارکتر سیروس گرجستانی و محمد نادری است که دو دوست هستند. از بازیگرهای این مجموعه هم آقای سیروس گرجستانی، سینا رازانی، بیژن بنفشه‌خواه، محمدنادری اشاره هستند، چیزی که من می‌دانم این سریال حدود ۶۰ بازیگر دارد.

مکان فیلمبرداری چگونه است یک مکان مشخص است و همه اتفاقات در یک کادر می‌افتد یا خیر؟

یکی از ویژگی‌های این مجموعه تلویزیونی، تصویربرداری در ۷۰ لوکیشن است و همین تعدد لوکیشن‌ها یکی از عوامل جذابیت سریال است. گروه در قسمت‌های مختلف تهران، شهر ری، احمدآباد مستوفی و ... مشغول ضبط این اثر هستند. البته تعدد لوکیشن‌ها کار تولید را با سختی‌هایی همراه می‌کند، اما تهیه‌کننده تلاش کرده تا این سختی را به جان بخرد تا بتواند یک مجموعه طنز دیدنی را برای مردم بسازد.

شما عموما در کارهای طنز فعالیت دارید، کارهای طنزی که آقای مهران مدیری می‌ساختند مثل«شب‌های برره»، «درحاشیه»،«مرد هزار چهره»و... اما از سال ۱۳۹۳ به بعد به جز در سریال«بچه مهندس» که نقش پلیس را داشتید، دیگر آنچنان حضور پر رنگ و فعالی در تلویزیون نداشتید آیا این موضوع دلیل خاصی دارد؟

 کار خوب در تلویزیون نیست که بخواهم کار کنم، کار طنز هم در تلویزیون خیلی کم شده و اکثر طنزکارهای ما به سمت سینما رفته‌اند. دیگر کسی به تلویزیون کار طنز نمی‌رساند، شما در دو، سه سال اخیر کار طنزی مثل «پاورچین» یا «نقطه چین» دیده‌اید؟ وقتی کار طنز قوی نباشد ما بازی نمی‌کنیم اما در سریال‌های جدی مثل« بچه مهندس» بازی کردم.

پس علت این که شما هم رفتید به سمت سینما همین مسئله بود درسته؟

بله، یک کار انجام دادیم به نام «لازانیا» با موضوع طنز، به کارگردانی حسین قناعت و بازی جواد رضویان، ارژنگ امیرفضلی، بهنوش بختیاری و دیگر دوستان. من در این سینمایی نقش قاضی را بازی می‌کنم و می‌شود گفت تقریبا نقش جدی دارم اما کلیت فیلم طنز است.

شما یکبار در مصاحبه‌ای گفتید که ««دورهمی» مهران مدیری، باعث بیکاری من شد.» درست است؟

خیر، متاسفانه همکارهای شما نمی‌دانم چه نیتی دارند اما یک صحبتی که وسط حرف‌ها می‌آید آن را انتخاب می‌کنند و آن را تیتر می‌کنند. من نگفتم «دورهمی» باعث بیکاری من شد، گفتمچون مهران مدیری در حال ساخت «دورهمی» است و کار سریال سازی انجام نمی دهد، من بیکارم چون من در تیم آقای مدیری هستم ولی بیکاری به این معنی نبود که من در خانه نشسته باشم. قطعا کارهای دیگری انجام دادم سریال‌های جدی بازی کردم اما دیگر در کار طنز فعالیت نداشتم.

چرا دیگر با آقای مهران مدیری کار نمی کنید؟

بخاطر این که پس از «در حاشیه» ایشان دیگر سریال تلویزیونی نساختند و هیچ اتفاقی هم این میان نیفتاده که باعث عدم همکاری ما شود. من حالا هم فعالیت دارم اما مثل دهه هفتاد و هشتاد پرکار نیستم در آن دوره زیاد کار طنز می‌ساختند مثل «ساعت خوش»، «شب‌های برره»، «پاورچین»، «قهوه تلخ» و... اینها همه پشت سر هم بود، اما حالا دیگر در تلویزیون نیست. خود آقای مدیری که  دیگر سریال نمی‌سازد و در چند کار سینمایی بازی کرده، آقای رضا عطاران همینطور سینمایی بازی می‌کند، جواد رضویان سینمایی بازی می کند و چون کار طنز نیست ما طنز کارها هم خیلی کمتر دیده می شویم. اما اینکه می‌گویند من کم کار شدم درست نیست من خودم کارگردان نیستم اگر بودم برای تلوزیون زیاد طنز می‌ساختم ولی کارگردان نیستم باید پروژه احداث بشود شروع بشود از ما دعوت به عمل آید تا در آن همکاری کنیم.

کیفیت برنامه های تلویزیون رو چه طور ارزیابی می‌کنید چون خیلی از اهالی رسانه و تلویزیون معتقدند که مخاطبان تلوزیون بسیار کم شده است نظر شما در این باره چیست؟

من حرفی ندارم فقط اینکه تلویزیون یک رسانه بسیار مهم کشور است که ارائه دهنده فرهنگ، اجتماع، اقتصاد، سیاست و همه چیزهای مهم است که از رسانه شکل می‌گیرد من معتقد هستم آن چیزی را که مردم دوست دارند از تلویزیون ببینند را دست اندرکاران تلویزیون ملاک قرار بدهند. یکی از این ملاک‌ها همین سریال‌های طنز است که مردم بعد از این همه کار روزمره نیاز دارند تا بنشینند در کنار خانواده یک سریال طنزی را نگاه کنند که خنده روی لب‌هایشان بیاید یکی دیگر اطلاع رسانی است چیزهایی که روزانه در کشور اتفاق می‌افتد مثل اقتصاد، وضعیت معیشت و...اینها چیزهایی است که مردم را پای تلویزیون می‌نشاند و باعث می‌شود تلویزیون مخاطب پیدا کند.

خیلی از بازیگرهای تلویزیونی از اوضاع دستمزدها گله دارند این موضوع صحت دارد؟

۱۰۰ درصد من خودم یکی از آنها هستم من چهار کار برای تلویزیون انجام دادم که هنوز پول نگرفتم و قدمت این موضوع هم به ۱۰ سال می رسد و اگر حالا هم بخواهند بدهند دیگر ارزشی ندارد، متاسفانه برخی از تهیه کنندگان اینگونه رفتار می‌کنند و چه کاری هم دقیقا انجام می دهند من نمی‌دانم.

چرا شما به سمت نمایش خانگی نمی‌روید فیلم‌هایی با موضوعات طنز در این زمینه ساخته می‌شود، پیشنهاد خوبی نشده یا علاقه ندارید؟

من نمایش خانگی را به هیچ وجه دوست ندارم مگر اینکه یک سریال خیلی پرمخاطب و خوب با متن زیبا باشد مثل «شهرزاد» سریالی بود که واقعا محتوا داشت و بسیار هم زیبا نوشته شده و کارگردانی شده بود چرا اگر همچین کاری باشد و پیشنهاد شود قطعا می پذیرم اما این نمایش خانگی‌هایی که فقط برای فروخته شدن رو دیوار سوپرمارکت‌ها چسبانده شده‌اند را نمی‌پذیرم.