به گزارش پارس نیوز، ماهر شالا علی بازیگر اهل ایالات متحده آمریکاست که از سال ۲۰۰۱ تا اکنون مشغول فعالیت بوده است و کارنامه بسیار درخشانی را نیز برای خود رقم زده است.

ماهرشالا در کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمد و در ابتدا نام او ماهرشلال هاشبز گیلمور بوده است، او از کودکی به عنوان یک مسیحی پرورش یافته بود، در سال ۲۰۰۰ به دین اسلام گروید و نام خود را به ماهرشالا علی تغییر داد.

او در طی مصحابه‌ای اعلام کرده بود که پس از حملات یازده سپتامبر در لیست پلیس فدرال آمریکا قرار گرفته بود و از شرایط نامناسب مسلمانان در آمریکا انتقاد کرد و گفت: «به عنوان یک سیاه پوست، تعصبات ضد اسلام برای من تازگی ندارد و پس از چند دهه زندگی در آمریکا به عنوان سیاه پوست از تبعیض‌هایی که بر علیه مسلمانان انجام میشود تعجب نخواهید کرد، من بار‌ها توسط پلیس به دلیل سیاه پوست بودن متوقف شده ام و این تبعیض‌ها برایم تازگی ندارد.»

ماهرشالا علی در ابتدا استعداد خود را در ورزش بسکتبال نشان داد و حتی بورسیه ورزشی گرفت، ولی مدتی بعد به دلیل عدم رضایت از این تیم جدا شد؛ او طبع هنری هم داشت، شعر مینوشت و در مسابقات ادبی شرکت میکرد. پدر او فیلیپ گیلمور، بازیگر تئاتر بود و او به همین سبب با این حرفه اشنا شد و با اجرای نمایش در تئاتر‌های پدرش اولین فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد و به بازیگری علاقه‌مند شد، در ادامه در امتحان ورودی دانشگاه نیویورک در رشته‌ی بازیگری پذیرفته شد و در سال ۲۰۰۰، مدرک کارشناسی ارشد خود را از این دانشگاه اخذ کرد.

در همان سال او نخستین نقش تلویزیونی خود را در سریال «عبور از جردن» بازی کرد و بعد از آن نیز در چندین سریال با نقش‌های نه چندان مهم حضور پیدا کرد، اما در سال ۲۰۰۴ با بازی در سریال ۴۴۰۰ نسبتا توانست استعداد خود را به نمایش بگذارد.

او در نهایت در سال ۲۰۰۸ با فیلم مورد جیب بنیامین باتن بازی کرد که موفقیت‌های بسیار این فیلم، راه را برای ماهرشالا باز کرد و در فیلم‌های متعددی مثل عبور از مرز، شکارچیان و مکانی در آنسوی کاج‌ها به ایفای نقش پرداخت.

اگرچه به گفته خود ماهرشالا علی او فعالیت بازیگری خود را بسیار دیر آغاز کرده است، اما در مدت کوتاهی توانسته به شهرت و افتخارات با ارزشی برسد، او با بازی در سریال خانه پوشالی، نامزد دریافت جوایز امی، صنف بازیگران سینما و منتقدین تلویزیون شد.

سال ۲۰۱۶ سال موفقی برای ماهرشالا علی بود، او با بازی در فیلم ایالت آزاد جونز در کنار متیومک‌کانهی، و فیلم‌های چهره‌های پنهان، و مهتاب بسیار موفق ظاهر شد و علاوه بر جلب تحسین گسترده‌ی منتقدان، تعداد زیادی از جوایز سینمایی مهم سال از جمله جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و پس از دنزل واشنگتن به دومین بازیگر سیاه پوست و اولین بازیگر سیاه پوست مسلمان تبدیل شد که توانسته جایزه اسکار را به دست بیاورد.

او امسال نیز با بازی در فیلم سینمایی کتاب سبز موفق به دریافت جوایز متعدد از جشنواره‌های مختلف شد و دومین جایزه اسکار خود را نیز کسب کرد.