به گزارش پارس نیوز، با شروع سال نوی خورشیدی و شروع تعطیلات نوروزی، سینماهای سراسر کشور میزبان علاقه‌مندان به هنر هفتم و دوستداران فیلم‌های ایرانی هستند.

امسال البته افزایش قیمت بلیت‌ها در شرایط نه چندان مناسب معیشتی مردم، باعث گلایه بسیاری از مخاطبان سینما شده است. البته نباید افزایش هزینه تولید فیلم‌های سینمایی را نادیده گرفت و انتظار داشت که بلیت سینماها در این شرایط هم چنان به قیمت سابق باشد.

به نظر می‌آید بهتر بود این مسئله به پس از ایام تعطیلات نوروز موکول می‌شد تا دوستداران سینما با خیالی آسوده به تماشای فیلم‌های روی پرده بنشینند و گیشه اکران نوروزی که نقش پررنگی در فروش سالانه سینمای ایران دارد نیز دچار خدشه و آسیب نشود.

با این حال در میان هشت فیلمی که روی پرده هستند، دو فیلم توانستند با اختلاف زیادی نسبت به رقبا گیشه را در تسخیر خود درآورند، نکته جالب توجه این است که یکی از این فیلم‌ها یک روز دیرتر اکرانش آغاز شده است و اصلا رنگ و بویی از کمدی هم ندارد. در ادامه مروری بر فروش فیلم‌های روی پرده در هفته گذشته صورت می‌گیرد. 

«رحمان ۱۴۰۰» در تلاش تثبیت صدرنشینی

نخستین فیلمی که این روزها حسابی مورد پسند مخاطبان سینما قرار گرفته است، «رحمان ۱۴۰۰» تازه‌ترین فیلم سینمایی منوچهر هادی است. هادی در این فیلم که مضمونی کمدی دارد از حضور بازیگران محبوبی چون محمدرضا گلزار و مهران مدیری بهره برده است تا بتواند فارغ از مضمون فیلم، گیشه را برای خود تضمین کند.

او پیش از این نیز با فیلم‌هایی چون «من سالوادور نیستم» و «آینه بغل» و استفاده از چهره‌هایی چون رضا عطاران، جواد عزتی و محمدرضا گلزار توانسته بود در گیشه موفق عمل کند.

«رحمان ۱۴۰۰» در آغاز اکران نوروزی خیلی زود با رقبا فاصله گرفت و با اختلاف صدر جدول فروش را از آن خود کرد، این فیلم در ادامه مسیر اکران هم جایگاه خود را حفظ کند، البته فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی خیلی زود به رقیبی جدی برای این فیلم تبدیل شده است و اختلاف بسیاری کمی با آن دارد. البته فاصله این دو فیلم با سایر فیلم‌های در حال اکران بسیار زیاد است و خطری تهدیدشان نمی‌کند.

فیلم جدید هادی در این مدت توانست رکورد فروش ۷۳۷ میلیون و ۶۰۲ هزار تومانی را به نام خود ثبت کند که اختلاف زیادی با فروش «متری شیش و نیم» ندارد و از این نظر در میان فیلم‌های اکران نوروزی بیشترین فروش را داشته است و صدرنشین گیشه است. جالب است که بدانید این فیلم در نخستین روز از سال ۹۸ نیز ۱۷۹ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان فروش داشته است.

به نظر می‌رسد پس از سال‌ها سینمای ایران شاهد رقابت جذاب و هیجان‌انگیز این دو فیلم برای کسب گیشه خواهد بود، اتفاقی که مسلما به فروش سینمای ایران حسابی کمک خواهد کرد.

متری شیش و نیم با تاخیر شروع کرد و جلو افتاد

فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی با وجود آنکه قطعی‌ترین گزینه اکران در نوروز ۹۸ بود، نسبت به فیلم‌های دیگر با تاخیر روی پرده رفت اما خیلی زود توانست فاصله‌اش با سایر فیلم‌ها را جبران و فروش هفتگی قابل توجهی را از آن خود کند.

حواشی و مسایلی که از آغاز پروسه تولید با فیلم روستایی همراه بود، باعث شد تا زیر ذره‌بین علاقه‌مندان به سینما برود و تمامی اخبار و اتفاقات آن را دنبال کنند، به نظر می‌رسد که در حال حاضر این حواشی به ضرر «متری شیش و نیم» تمام نشده است. البته کارگردان «ابد و یک روز» بودن کافیست تا تمامی مخاطبان سینما مشتاق و کنجکاو برای دیدن تازه‌ترین فیلمت باشند.

«متری شیش و نیم» در این مدت توانسته ۵۹۴ میلیون تومان فروش داشته باشد و در گیشه‌ای که کفه فیلم‌های کمدی سنگینی می‌کند، در جایگاه دوم جدول فروش قرار بگیرد.

البته مطمئنا با توجه به مضمون پلیسی فیلم و ترکیب بازیگران «متری شیش و نیم» که عبارتند از پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار گیشه پرقوت‌تری در انتظار این فیلم است. این فیلم هم در نخستین روز سال جدید ۱۵۹ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان فروش داشته است.

«چهار انگشت» عقب نشینی کرد

«چهار انگشت» تازه‌ترین فیلم سینمایی حامد محمدی دیگر فیلم کمدی اکران نوروزی است که با حضور بازیگرانی چون جواد عزتی و امیر جعفری که پیش از این امتحان خود را در جلب نظر مخاطبان پس داده بودند، پا به عرصه رقابت گذاشته است.

فیلمی که با بهره‌گیری از محیط کشورهای خارجی چون کامبوج تلاش کرده تا فضای خوش و آب رنگی را مقابل دیدگان تماشاگران قرار دهد و از طنزهای موقعیت و کلام توامان بهره ببرد.

فیلم محمدی در نخستین روزهای هفته توانسته بود با اختلاف بسیاری نسبت به سایر فیلم‌ها پس از «رحمان ۱۴۰۰» در صدر جدول فروش قرار بگیرد اما خیلی زود ناچار به عقب‌نشینی شد و رقیب سرسختی برای خود پیدا کرد.

«چهار انگشت» که با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد، موفقیت «اکسیدان» را برای محمدی تکرار می‌کند، تا به امروز ۲۶۳ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان فروش داشته باشد. حال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آتی چه اتفاقاتی میان این سه فیلم رخ داده و جدول فروش تغییراتی خواهد داشت یا نه. فیلم محمدی در اولین روز فروردین ۵۲ میلیون و ۹۲۷ هزار تومان فروش داشته است.

زندانی‌ها خودشان را بالا کشیدند

مسعود ده‌نمکی کارگردان باسابقه اکران نوروزی که سابقه خوبی هم در گیشه دارد، امسال با «زندانی‌ها» قدم در مسیر اکران گذاشته است اما به نظر می‌رسد که نتوانسته با این فیلم یاد و خاطره «اخراجی‌ها» را زنده کند.

فیلم جدید ده‌نمکی هم در روزهای آغازین هفته وضعیت قابل قبولی نداشت و در جلب نظر علاقه‌مندان و کسب گیشه ناموفق بود، با این حال از روز میانه هفته تا به امروز توانسته تا حدودی به جایگاه خود در جدول بهبود ببخشد و عنوان چهارمین فیلم پرفروش را از آن خود کند.

«زندانی‌ها» توانسته در این هفته ۱۱۹ میلیون و ۹۹۱ هزار تومان فروش داشته باشد که اگر چه با دو فیلم صدرنشین گیشه اختلاف زیادی دارد اما برای این فیلم قابل قبول است.

در صورت موفق نشدن «زندانی‌ها» در گیشه و تکمیل ناکامی‌های اخیر ده‌نمکی با فیلم‌های «رسوایی ۲» و «معراجی‌ها»، مسلم است که دیگر این سبک و سیاق فیلمسازی او به مذاق مخاطبان خوش نمی‌آید و او باید تغییر رویه دهد. البته برای رسیدن به این تصمیم باید چند هفته دیگر نیز صبر کرد. «زندانی ها» در روز اول سال ۹۸ فروش ۳۳ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است.

«پیشونی سفید ۳»، جایگاه‌اش را حفظ کرد

تنها فیلم ژانر کودک اکران نوروزی «پیشونی سفید ۳» به کارگردانی سیدجواد هاشمی است، این فیلم که اکرانش را با موفقیت نسبی آغاز کرد و توانست بالاتر از دو فیلم پربحث روی پرده قرار بگیرد، تنها فیلمی است که تا به امروز جایگاه خود را در جدول فروش حفظ کرده و ثبات داشته است.

این فیلم در حال حاضر نیز بالاتر از «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی قرار دارد که اتفاق مثبتی برای سیدجواد هاشمی و تیم فیلمسازی‌اش است.

«پیشونی سفید ۳» در این هفته توانسته ۴۵ میلیون و ۴۱۶ هزار تومان فروش داشته باشد و اگر به همین منوال پیش برود می‌تواند فروش بهتری را نسبت به دو قسمت پیشین خود به دست آورد. این فیلم در کل نیز در روز اول سال نوی شمسی ۱۲ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان فروش داشته است.

پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ترلان پروانه، امین زندگانی، محمد رضا شریفی‌نیا، هومن حاجی عبداللهی، نادر سلیمانی و جواد هاشمی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

«غلامرضا تختی» در نیمه پایینی جدول فروش

فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی هم جزو فیلم‌هایی است که در روزهای نخست اکران جایگاه خوبی را برای خود دست و پا کردند، اما رفته رفته و پله پله پایین آمد و در نهایت به پایین جدول فروش نزدیک شد.

این فیلم که بیوگرافی از زندگی تختی را به شکلی مستندگونه و با تصاویر سیاه و سفید به تصویر کشیده است. در این هفته تنها ۳۳ میلیون و ۹۹ هزار تومان فروش داشته است که اصلا امیدوارکننده نیست و به نظر می‌رسد سازندگان باید فکری برای این مسئله کنند.

از ابتدا و پیش از شروع اکران نوروزی به نظر می‌رسید که «غلامرضا تختی» کار سختی برای کسب گیشه دارد و باید در رقابتی سخت با فیلم‌های کمدی برای جذب علاقه‌مندان تلاش کند. این فیلم در روز اول سال۹۸، هشت میلیون و ۶۸ هزار تومان توانسته در گیشه فروش داشته باشد.

«ژن خوک» در قعر جدول قرار گرفت

دیگر فیلمی که این روزها روی پرده رفته، «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی است. فیلمی که سعی دارد ملودرامی اجتماعی را در فضایی طنز به تصویر بکشد.

«ژن خوک» هم اکران خود با یک روز تاخیر آغاز کرد تا رقابت سختی را برای جلب توجه مخاطبان پیش رو داشته باشد و به نظر می‌رسد تا به امروز نتوانسته از این رقابت سخت سربلند بیرون بیاید.

این فیلم که در این هفته کمترین میزان فروش را داشته و در قعر جدول قرار گرفته است، فروش ۳۰ میلیون و ۴۱۷ هزار تومانی را به نام خود ثبت کرده است که اصلا اتفاق خوشایندی برای سهیلی به شمار نمی‌آید. او سابقه تجربه چنین جایگاهی را نداشته و با فیلم‌هایی چون «گشت ارشاد» و «گشت ۲» همواره صدر گیشه را تجربه کرده است. البته حضور نداشتن چهره‌های مردم‌پسند در این فیلم نیز می‌تواند بر این فروش نه چندان مطلوب تاثیرگذار باشد. «ژن خوک» در نخستین روز سال جدید هم ۱۰ میلیون و ۵۷۴ هزار تومان فروش داشته باشد.

کاهش فروش «آشغال‌های دوست داشتنی» 

با شروع اکران نوروزی، فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی که چند هفته متوالی صدرنشین گیشه بود، خیلی زود به حاشیه رانده شد و جایگاه خود را به فیلم‌های دیگر واگذار کرد. این فیلم با وجود آنکه در فروش کل صدرنشین است اما در این هفته تنها ۴۵ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان فروش داشته است که نسبت به فیلم‌های نوروزی بسیار کم است.

در واقع درستی نظری که پیش از این مبنی بر اینکه نبود رقیب باعث شده است تا این فیلم در اکران بتازد و به فروش قابل توجهی دست پیدا کند مطرح کرده بودیم، این هفته ثابت شد و فیلم امیریوسفی در حضور رقبای جدی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و تسلیم محض است. این فیلم در کل سه میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان فروش داشته است و در میان فیلم‌های روی پرده از نظر فروش کل (از ابتدای اکران تا به امروز) صدرنشین است. «آشغال‌های دوست داشتنی» روز اول بهار نیز سه میلیون و ۶۰۴ هزار تومان فروش داشت.