به گزارش پارس نیوز، اکران نوروز سینمای ایران پس از مدت‌ها بحث و بررسی برای انتخاب فیلم‌های نهایی، از روز شنبه ۲۵ اسفند ماه آغاز شد و در نهایت هفت فیلم منتخب که شانس نمایش در نوروز ۹۸ را پیدا کردند روی پرده رفتند.

پروسه انتخاب گزینه‌های قطعی اکران نوروزی امسال بسیار طولانی و پیچیده‌تر از سال های گذشته بود و وجود آرای مختلف درباره ترکیب نهایی فیلم‌ها باعث شده بود تا جمع‌بندی نهایی با تاخیر انجام شود و به تبع آن اکران نوروزی امسال با تاخیری چند روزه نسبت به سال‌های پیشین آغاز شد.

در نهایت «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در گروه سینمایی آستارا، «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی در گروه سینمایی استقلال، «چهارانگشت» اثر حامد محمدی در گروه سینمایی زندگی، «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در گروه سینمایی آزادی، «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی در گروه سینمایی ایران، «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی در گروه سینمایی باغ کتاب و «پیشونی سفید ۳» اثر سیدجواد هاشمی در گروه سینمایی فرهنگ، به جز یک استثنا، از روز گذشته رقابت خود را برای جذب مخاطبان و کسب گیشه آغاز کرده‌اند.

استثنای این هفت فیلم، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی بود، فیلمی که با یک روز تاخیر نسبت به شش فیلم دیگر و از امروز (یکشنبه ۲۶ اسفند) اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد. به مناسبت آغاز اکران نوروزی مروری داشته‌ایم بر فروش این هفت فیلم که روی پرده رفته‌اند. آنچه از فروش این دو روز فیلم‌های روی پرده برداشت می‌شود، این است که مطابق انتظار و پیش‌بینی‌ها، فیلم‌های کمدی شانس بیشتری در جلب نظر علاقه‌مندان به سینما و به دست آوردن سهم قابل توجهی از گیشه دارند.

رضا گلزار و مهران مدیری گیشه را قبضه کردند

با نگاهی به آمار ثبت شده از فروش فیلم‌های روی پرده در سامانه فروش سینمای ایران، فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی توانسته با اختلاف گیشه نوروزی را تا اینجای کار آن خود کرده و خط و نشانی جدی برای سایر فیلم های روی پرده بکشد.

این فیلم در دو روزی که روی پرده رفته توانسته رکورد فروش ۱۲۹ میلیون و ۲۷۹ هزار تومان را برای خود به ثبت برساند که نسبت به سایر فیلم‌ها عدد بسیار قابل توجهی است و حاکی از آغاز رقابتی خیلی سخت میان سایر فیلم ها و تازه‌ترین ساخته سینمایی منوچهر هادی است.

در این فیلم بازیگران محبوب و پرمخاطبی چون رضا گلزار و مهران مدیری در کنار چهره‌هایی چون ساره بیات، بهرام افشاری، سعید آقاخانی و یکتا ناصر به ایفای نقش می‌پردازند که مسلما حضور این دو چهره بر فروش قابل توجه «رحمان ۱۴۰۰» بسیار تاثیرگذار بوده است. البته هادی پیش از این نشان داده بود که کارگردانی آشنا با ذائقه مخاطبان سینمای ایران است و رگ خواب تماشاگران را پیدا کرده است، او پیش از این با دو فیلم کمدی «من سالوادور نیستم» و «آینه بغل» هم توانسته بود، گیشه بسیار پرباری را به دست آورد، «آینه بغل» او با فروش ۲۰ میلیاردی توانست جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را از آن خود کند و «من سالوادور نیستم» هم دومین فیلم پرفروش سال ۹۵ بود.

به نظر می‌رسد با وجود آنکه هادی با «رحمان ۱۴۰۰» اولین تجربه اکران نوروزی خود را تجربه می‌کند اما آنطور که به نظر می رسد سودای رکوردزنی در سر دارد و بدون شک یکی از مدعیانی است که گیشه نوروزی را به نام خود و فیلمش ثبت و سهم قابل توجهی از فروش این بازه زمانی اکران را از آن خود خواهد کرد. البته هنوز جزییاتی از داستان این فیلم توسط سازندگان منتشر نشده است.

زوج امیر جعفری و جواد عزتی دوباره جواب داد؟

دیگر فیلمی که در دو روز نخست اکران نوروزی توانسته به فروش قابل قبولی دست پیدا کرده و جایگاه دوم را در جدول از آن خود کند، فیلم کمدی «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی است.

این فیلم با فاصله نسبت به «رحمان ۱۴۰۰»، دومین فیلم پرفروش این دو روز اکران است که توانسته به فروش ۶۲ میلیون و ۳۸۵ هزار تومانی دست پیدا کند. 

«چهار انگشت»، دومین فیلم محمدی پس از «اکسیدان» است که در آن از زوج امیر جعفری و جواد عزتی بهره برده است و آنچه از این دو روز برداشت می‌شود این است که اعتماد دوباره به این دو بازیگر جواب داده و موفقیت آمیز بوده است.

«چهار انگشت» داستان متفاوتی نسبت به «اکسیدان» دارد، محمدی در این فیلم که در تایلند، کامبوج و ایران فیلمبرداری شده است، داستان دو دوست را روایت می‌کند که برای انجام کاری ناتمام به کامبوج می‌روند و درگیر اتفاقاتی می‌شوند.

«اکسیدان» با بازی جعفری و عزتی در خرداد سال گذشته و در اکران دوم نوروز روی پرده رفت و توانست در جلب نظر مخاطبان سینما موفق باشد و به فروشی قابل توجه در گیشه نیز دست پیدا کند.

«چهار انگشت» اختلاف زیادی با «رحمان ۱۴۰۰» دارد و با وجود آنکه هنوز برای قضاوت زود است اما آنچه مسلم است، شکل‌گیری رقابتی جذاب بین این دو فیلم برای صدرنشینی گیشه نوروزی است، مگر آنکه سایر فیلم‌های روی پرده بتوانند در ادامه مسیر اکرانشان وضعیت خود را بهبود بخشیده و بتوانند گیشه خود را رونق ببخشند.

فروش دور از انتظار «غلامرضا تختی» در حضور فیلم‌های کمدی

فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی یکی از دو فیلم غیرکمدی اکران نوروزی امسال است که پیش از این به نظر می‌رسید کار سختی برای کسب گیشه دارد و باید در رقابتی سخت با فیلم‌های کمدی برای جذب علاقه‌مندان تلاش کند اما فروش این دو روز تمامی پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کرد و نشان داد که کمدی بودن فیلم تضمینی قطعی برای کسب گیشه نوروزی نیست.

«غلامرضا تختی» که یک بیوگرافی از زندگی این پهلوان محبوب مردم ایران است، در دو روزی که روی پرده رفته هشت میلیون و ۷۱۱ هزار تومان فروش داشته و با وجود فاصله زیادی که نسبت به دو فیلم اول دارد اما تا به اینجا سومین فیلم جدول فروش به شمار می‌آید. اتفاقی که برای این فیلم افتاده است می‌تواند نوید بخش روزهای خوبی برای فیلم‌های غیرکمدی در گیشه باشد.

محسن تختی، شاهرخ شهبازی، علیرضا گودرزی، امیررضا فرامرزی، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی، مجتبی پیرزاد، آتیلا پسیانی، فرهاد آئیش، پریوش نظریه، حمیدرضا آذرنگ، ستاره پسیانی و بانیپال شومون بازیگران این فیلم هستند که داستان زندگی تختی را به شکلی مستندگونه و با تصاویر سیاه و سفید به تصویر کشیده است.

توکلی سال پیش «تنگه ابوقریب» را روی پرده داشت و با وجود آنکه فیلم جنگی بود و حال و هوای آثار دفاع مقدسی را داشت اما توانست در گیشه هم خوب عمل کند و به فروش قابل قبولی دست پیدا کرد. حال باید دید که «غلامرضا تختی» این روند را در گیشه حفظ خواهد کرد یا نه؟

«زندانی‌ها» رکورد ده نمکی را خراب می‌کند؟

فروش دو روز نخست اکران نوروزی، پیام‌آور ناکامی زودهنگام در گیشه برای جدیدترین ساخته مسعود ده‌نمکی است. این کارگردان که سابقه نسبت پرباری در اکران نوروزی دارد و تا به امروز شش فیلم از هفت اثر سینمایی اش در نوروز به نمایش درآمده‌اند، امسال با «زندانی‌ها» پا به این رقابت گذاشته است اما فروشی که این فیلم در دو روز داشته حاکی از آن است که مردم این بار فیلم او را نپسندیده‌اند. هر چند برای قضاوت زود است و باید صدور رای را در این باره به زمان دیگری موکول کرد.

«زندانی‌ها» در این دو روز توانست تنها هفت میلیون و ۶۰۷ هزار تومان بفروشد که میزان بسیار کمی برای یک فیلم کمدی از کارگردانی با سابقه خوب در گیشه است. این در حالیست که ده‌نمکی با سه گانه «اخراجی‌ها» در گیشه نوروزی رکوردهای بسیار قابل توجهی را از خود به جا گذاشت و حتی توانست عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به نام خود ثبت کند.

قسمت اول این فیلم در سال ۸۶ دو میلیارد فروش داشت، قسمت دوم نیز در سال ۸۷ به فروشی بالغ بر هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دست یافت و سومین قسمت فروش شش میلیاردی را در سال ۹۰ ثبت کرد. البته «رسوایی» و سپس «معراجی‌ها» دیگر فیلم‌های او که در نوروز اکران شده بودند نسبت به این سه فیلم فروش کمتری داشتند و به نوعی افت استقبال مخاطبان از فیلم‌های ده‌نمکی را کلید زدند و اگر «زندانی‌ها» همین روال را ادامه دهد، این کاهش استقبال را تکمیل خواهد کرد.

«زندانی‌ها» داستان دانشجوی جوانی را روایت می‌کند که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش درباره تاثیر معنویات بر روی چند زندانی تحقیق کند. در این فیلم که محصول سازمان اوج است، بازیگران کمدی چون هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، هدایت هاشمی، بهنوش بختیاری، برزو ارجمند و بهاره افشاری به ایفای نقش می‌پردازند.

تنها نماینده ژانر کودک بالاتر از دو فیلم پربحث اکران نوروزی

فیلم سینمایی «پیشونی سفید ۳» به کارگردانی سیدجواد هاشمی از آغاز اکران نوروزی تا به حال توانسته فروش قابل قبولی را به دست آورد، این فیلم که تنها نماینده ژانر کودک در میان فیلم‌های اکران نوروزی است بالاتر از «متری شیش و نیم» و «ژن خوک» در جدول فروش قرار گرفته است، البته شروع با تاخیر اکران این دو فیلم نیز بر این مسئله قطعا تاثیرگذار بوده است.

این فیلم تا به این لحظه توانسته شش میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروش داشته باشد و اگر به همین منوال پیش برود می تواند فروش بهتری را نسبت به دو قسمت پیشین خود به دست آورد.

پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ترلان پروانه، امین زندگانی، محمد رضا شریفی نیا، هومن حاجی عبداللهی، نادر سلیمانی و جواد هاشمی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند و طبق اعلام سازندگان بازیگر جدیدی به این پروژه اضافه نشده است.

این قسمت در ادامه قسمت‌های پیشین این فیلم و درباره ماجرای به دام افتادن پیشونی سفید (با بازی ترلان پروانه) توسط اختاپوس است.

دومین فیلم سعید روستایی با یک روز تاخیر آغاز کرد

«متری شیش و نیم» دومین ساخته سینمایی سعید روستایی گویا با تاخیر مانوس شده است، پس از نمایش با تاخیر این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، این فیلم که از مدت ها قبل به عنوان تنها گزینه قطعی اکران نوروزی انتخاب شده بود، با یک روز تاخیر اکران نوروزی خود را آغاز کرد، سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده این فیلم در گفت‌وگویی تکمیل شدن مسایل فنی و تبلیغاتی را عامل این تاخیر دانسته بود.

فیلم روستایی در همین یک روز که روی پرده رفته است، توانسته ۷۳۲ هزار تومان فروش داشته باشد، البته مطمئنا با توجه به مضمون پلیسی فیلم و ترکیب بازیگران «متری شیش و نیم»، گیشه پرقوتی در انتظار این فیلم خواهد بود.

روستایی در این فیلم بار دیگر به سراغ اعتیاد رفته و این بار از زوایه‌ای دیگر به این معضل پرداخته است. «متری شیش و نیم» داستان جست و جوی پلیس مبارزه با مواد مخدر برای پیدا کردن فروشنده بزرگ شیشه در پایتخت است.

پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار سه بازیگری هستند که پس فیلم موفق «ابد و یک روز»، بار دیگر در این فیلم مقابل دوربین روستایی رفته‌اند.

«ژن خوک» دیر شروع کرد و از رقبا عقب افتاد

فیلم سینمایی «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی نیز اکران خود را بدون اعلام قبلی با یک روز تاخیر و از یکشنبه ۲۶ اسفند آغاز کرده است و به همین دلیل در سامانه فروش سینمای ایران فروشی برای این فیلم به ثبت نرسیده است. اما مسلما در ادامه مسیر اکران اوضاع برای این فیلم به همین منوال پیش نخواهد رفت، البته این تاخیر یک روزه به شدت به ضرر این فیلم در گیشه تمام شده است و فیلم سهیلی کار سختی برای رسیدن به رقبای خود در جذب مخاطبان و کسب سهم بیشتری از گیشه دارد.

در این فیلم هادی حجازی‌فر در نقش رضا کیشمیش و سینا مهراد در نقش عماد گربه به ایفای نقش می‌پردازند. نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، صبا سهیلی، قربان نجفی، علیرضا مهران، شهین تسلیمی، مهدی دانایی مقدم، احمد مینایی، افشین اخلاقی، فرشید نزاکتی، وحید کرمانی، مهسا آبیز، الناز حبیبی و جمشید هاشم‌پور دیگر بازیگران این فیلم هستند.

سهیلی پیش‌تر با فیلم «گشت ارشاد» با وجود تمامی حواشی، به فروش بسیار خوبی در گیشه دست پیدا کرد، همچنین تجربه موفق او در اکران «گشت ۲» در نوروز ۹۶، حاکی از آن است که با فیلم جدید خود نیز در فکر تکرار این موفقیت‌هاست.