به گزارش پارس نیوز، زمانی که مایکل جکسون در سال ۲۰۰۹ درگذشت، وید رابسون، طراح رقص سابقی که اکنون اتهامات او درباره کودک‌آزاری کانون توجه مستند جدید جنجال‌برانگیز «ترک نورلند» شده است، برای بزرگداشت دوستش نوشت:

مایکل جکسون کسی بود که دنیا را تغییر داد و در مورد شخص خودم بخواهم بگویم او کسی بود که زندگی‌ام را برای همیشه تغییر داد. دلیل اصلی اینکه من می‌رقصم و آهنگ می‌سازم و یکی از دلایل اصلی اینکه به نیک‌سرشتی ناب نوع بشر اعتقاد دارم، اوست. او ۲۰ سال از دوستان نزدیکم بوده است. موسیقی او، حرکات او، کلمات الهام‌بخش و تشویق‌کننده و عشق بی‌قیدوشرط او تا ابد در وجود من زنده خواهد ماند. بی‌نهایت دلم برای او تنگ خواهد شد، اما می‌دانم که او حالا در آرامش است و در بهشت نغمه‌خوانی می‌کند و مونواک می‌رود.

 

مایکل جکسون قبل عمل,زندگی مایکل جکسون,مایکل جکسون کیست,مستند مایکل جکسون,زندگینامه مایکل جکسون


رقص مایکل جکسون
 

رابسون در آن زمان ۲۷ ساله بود. چهار سال پیش از آن، او در دادگاه ۲۰۰۵ جکسون (به عنوان فردی بالغ) شهادت داد که تابحال هرگز هیچ عمل جنسی بین آنها رخ نداده است. قبل از این دادرسی‌ها، رابسون سال‌ها جکسون را ندیده بود و هیچ تعهدی به شهادت برای دفاع از او نداشت. او با علم بر جریمه‌ی شهادت دروغ تحت سوگند، به عنوان شاهد طرف متهم در دادگاه حاضر شد و به منظور کشف و اثبات صحت یا سقم شهادتش به طرز تحقیرآمیزی مورد استنطاق دادستان قرار گرفت. اما رابسون قاطعانه، بااطمینان و به طور قابل اعتمادی تصریح کرد که هرگز هیچ عمل جنسی رخ نداد.
 

از آن زمان تا حالا چه چیزی تغییر کرده است؟ چند چیز:

در سال ۲۰۱۱، رابسون نزد جان برانکا، یکی از دو مدیر اجرایی بنیاد مایکل جکسون رفت تا با او درباره درخواستش برای کارگردانی برنامه جدید مایکل جکسون توسط گروه سیرک دو سوله معروف به برنامه ONE صحبت کند. رابسون اعتراف کرد که «بدجور» به این شغل احتیاج دارد اما بنیاد عاقبت فرد دیگری را برای این سِمت انتخاب کرد.

در سال ۲۰۱۲، رابسون دچار فروپاشی روانی شد که به گفته خودش وسواس فکری و عطشی که برای موفقیت پیدا کرده بود مسبب آن شد. همچنین، حرفه او، به عبارت خودش، شروع به «فرو ریختن» کرد.

همان سال، که وضعیت شغلی و مالی و ازدواج رابسون در خطر بود، او برآن شد تا کتابی را که در آن مدعی شده بود مایکل جکسون او را آزار و اذیت جنسی می‌داد به فروش برساند. اما هیچ ناشری حاضر به انتشار آن نشد.

در سال ۲۰۱۳، رابسون دعوی مدنی/بستانکاری ۱/۵ میلیارد دلاری خودش را در دادگاه مطرح کرد و بعد از او جیمز سیفچکاک نیز، که زمانی را با جکسون در اواخر دهه ۸۰ سپری کرده بود، دعوی مشابهی را مطرح کرد. سیفچکاک مدعی شد فقط بعد از مطرح شدن دادخواهی رابسون متوجه شد که او هم احتمالاً مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. اما آن دعوی از سوی دادگاه وصایای وارث در سال ۲۰۱۷ غیر وارد تشخیص داده و مردود اعلام شد.

در سال ۲۰۱۹، جشنواره فیلم سان‌دنس مستندی را صرفاً بر اساس اتهامات رابسون و سیفچاک به روی پرده برد. در حالی که این مستند با توجه به محتوایش به لحاظ احساسی بسیار برای مخاطب آزارنده است، هیچ مدرک یا شواهد جدیدی ارائه نمی‌دهد. دن رید، کارگردان این فیلم، اذعان کرد که نمی‌خواست با اشخاص کلیدی دیگری مصاحبه کند زیرا ممکن بود باعث درهم‌پیچیدگی یا تضعیف داستانی که قصد بیانش را داشت بشود.
 

مایکل جکسون قبل عمل,زندگی مایکل جکسون,مایکل جکسون کیست,مستند مایکل جکسون,زندگینامه مایکل جکسون


مایکل جکسون در حال اجرا روی صحنه مدیسون اسکوئر گاردن
 

برای رسانه‌ها بسیار وسوسه‌برانگیز است که بخواهند با روایت فرهنگی بزرگترِ سوءرفتار جنسی که به راه افتاده است بر جکسون سخت بتازند. آر کلی به حق با مستندی خوار شد، و همینطور بسیاری دیگر از چهره‌های خبرساز در سال‌های اخیر رسوا شده‌اند، پس مطمئناً چنین منطقی حکم می‌کند که مایکل جکسون هم باید گناهکار باشد. اما این جهش خطرناکی است، به ویژه با در نظر گرفتن پیشینه‌ای که آمریکا در ناعادلانه هدف قرار دادن و محکوم کردن سیاه‌پوستان دارد، و افراد باانصاف عاقلند و می‌دانند که باید قبل از محکوم کردن این هنرمند با دقت بیشتری واقعیات را مورد لحاظ قرار دهند. جالب است که بدانید اصلاً اتفاقی نیست که یکی از کتاب‌ها (و فیلم‌ها)ی مورد علاقه جکسون «کشتن مرغ مقلد» (To Kill a Mockingbird)، داستانی درباره یک مرد سیاه‌پوست به نام تام رابینسون بود که با اتهامات دروغ نابود می‌شود.

رسانه‌ها در برداشت‌های غالباً غیرمنتقدانه و خارج از متنی که از این مستند سان‌دنس بازتاب می‌دهند ظاهراً فراموش کرده‌اند که تا بحال هیچ اتهامی بیشتر از اتهاماتی که علیه مایکل جکسون مطرح شده است اینچنین در ملاء عام موشکافی نشده است. آنها به مدت دو سال تمام در اواسط دهه ۹۰ و سپس دوباره در اواسط سال‌های ۲۰۰۰، زمانی که جکسون با دادرسی‌های کیفری کامل و گسترده مواجه شده بود، به طرز دیوانه‌واری خبرها را بیرون می‌کشیدند. خانه‌های او در دو هجوم ناگهانی و ازپیش‌اعلام‌نشده‌ی نیروهای پلیس به منظور اجرای قانون کاملاً‌ زیرورو شد. هرگز چیزی که او را در معرض اتهام قرار بدهد کشف نشد. جکسون در سال ۲۰۰۵ توسط هیئت منصفه دادگاه سانتا ماریا از تمامی اتهامات تبرئه شد. همچنین، تحقیقات و بازجویی‌های کاملی توسط اف‌بی‌آی صورت گرفت که گزارش کامل ۳۰۰ صفحه‌ای آن درباره این ستاره پاپ تحت قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سایت اف‌بی‌آی منتشر شده است و هیچ مدرکی دال بر خلاف و خطایی در آن به چشم نمی‌خورد.
 

مایکل جکسون قبل عمل,زندگی مایکل جکسون,مایکل جکسون کیست,مستند مایکل جکسون,زندگینامه مایکل جکسون


مایکل جکسون قبل از عمل
 

در این ضمن، ده‌ها نفر که در کودکی با جکسون زمانی را سپری کرده بودند همچنان مؤکداً‌ اعلام می‌کنند که هرگز هیچ عمل جنسی اتفاق نیفتاد. این شامل صدها کودک مریض و بیمار لاعلاج همچون بلا فارکس (که جکسون تمام هزینه پیوند کبدش را پرداخت کرد و جان او را نجات داد) و رایان وایت (که جکسون با او دوست شد و در سال‌های آخر مبارزه‌اش با بیماری ایدز او را حمایت کرد)، شامل افراد غیرمعروفی نظیر برت بارنس و فرانک کاسیو، شامل شخصیت‌های معروفی مانند مکالی کالکین، شون لنون، امانوئل لوئیس، آلفونسو ریبرو و کوری فلدمن، و همچنین شامل خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌های جکسون، و شامل سه فرزند خودش می‌شود.

اتهامات پیرامون جکسون در طی دهه گذشته عمدتاً به یک دلیل محو شدند و آن این بود که برعکس موردهای بیل کازبی یا آر کلی، مردم هر چه بیشتر در اتهامات جکسون دقیق می‌شدند، مدارک بیشتری برای رفع اتهام از او می‌یافتند. پرونده پیگرد قانونی در سال ۲۰۰۵ آنچنان مضحک بود که مقاله‌نویس رولینگ استون، مت تایبی در وصف آن نوشت:

    این قضیه بظاهر درباره فرد کودک‌آزاری است که به پای میز محاکمه کشانده شده، اما دادگاه مایکل جکسون بیشتر شبیه رژه بازگشت به وطن از نوع بی‌روح آمریکایی است: اینها یا جمعی کلاش‌ و احمق و نقشه‌ریز بی‌استعداد هستند که در باتلاق بیکاری مطلق گیر کرده‌اند… یا مشتی بیکار قلابی عصر اطلاعات که به دنبال پول درآوردن از هر طریق ممکنی می‌گردند. مجری برنامه این رسیدگی قانونی هم دادستان تام اسندون بود، که نقش استعاری او در این نمایش واقعیت آمریکایی بازنمایی قلب خاکستری اکثریت خاموش نیکسونی بود ـ میان‌مایگی تلخی که به شدت تمایل داشت آن را به هر کسی که تابحال سفری به پاریس داشت ربط بدهد. در اولین ماه‌های دادرسی شاید بینابین‌ترین مجموعه از شاهدان یک تعقیب قانونی را می‌دیدیم که تا بحال در یک پرونده کیفری آمریکایی دور هم گرد آمده بودند ـ تقریباً در نظر آدم همچون گروهی دروغگوی محکوم یا شایعه‌پران یا آدم‌هایی بدتر از اینها بودند…

    در شش هفته بعدی، عملاً هر تکه از این پرونده در دادگاه علنی از درون منفجر شد و نمایش اصلی این دادرسی فوراً به مسابقه‌ای بدل شد که ببینند آیا دادستان می‌تواند تمام شاهدانش را بدون اینکه کاری کند که دستبند به دست از دادگاه بیرونشان کنند در جایگاه شهود قرار بدهد.
 

مایکل جکسون قبل عمل,زندگی مایکل جکسون,مایکل جکسون کیست,مستند مایکل جکسون,زندگینامه مایکل جکسون


مایکل جکسون Michael Jackson در حال اجرا
 

از آن زمان تاکنون چه چیزی تغییر کرده است؟

در مورد رابسون جالب است بدانید که او، چند دهه بعد از رخ دادن آن وقایع ادعاشده، با مایکل جکسون و فرزندانش مشغول کباب درست کردن و خوش‌گذرانی با آنها بود. او برای حضور در مراسم یادبود این هنرمند درخواست بلیت کرده بود. در بزرگداشت‌های مختلف شرکت می‌کرد. رابسون در سال ۲۰۰۹ نوشت: «من هنوز موبایلی که شماره او در آن هست را دارم. اصلاً فکرش را هم نمی‌توانم بکنم که بخواهم پیام‌هایش را پاک کنم.»

آنگاه، ناگهان، بعد از بیست سال، داستان او تغییر کرد و به همراه ادعاهای جدیدش یک طرح دعوی ۱/۵ میلیارد دلاری هم ظاهر شد.
آنچه لازم است درباره مستند جدید مایکل جکسون بدانید ــ در این عکس، که روز 25 ژانویه 2019 گرفته شده است، در سمت چپ برندا جنکینز و کاترین ون تیگم را می‌بینیم که از شهر کالگری کانادا با ماشینشان راه افتادند و اکنون در ایالت یوتا در پارک‌سیتی با این تابلوها در خیابان مین، بیرون سالن اجیپشن که فیلم مستند مایکل جکسون با عنوان «ترک نورلند» را در جشنواره فیلم سان‌دنس 2019 نمایش می‌دهد ایستاده‌اند. اعضای خانواده مایکل جکسون روز دوشنبه 28 ژانویه اعلام کردند که «به شدت خشمگین هستند» از اینکه این دو مرد با این مستند جدید درباره خودشان و زدن اتهامات سوءاستفاده جنسی به جکسون توجه دوباره‌ای به خود جلب کرده‌اند. خانواده جکسون ضمن انتشار بیانیه‌ای مستند «ترک نورلند» را، که وید رابسون و جیمز سیفچاک دو متهم‌کننده جکسون در آن بازی کرده‌اند، محکوم کردند.
 

مایکل جکسون قبل عمل,زندگی مایکل جکسون,مایکل جکسون کیست,مستند مایکل جکسون,زندگینامه مایکل جکسون


برندا جنکینز و کاترین ون تیگم
 

در این عکس، که روز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ گرفته شده است، در سمت چپ برندا جنکینز و کاترین ون تیگم را می‌بینیم که از شهر کالگری کانادا با ماشینشان راه افتادند و اکنون در ایالت یوتا در پارک‌سیتی با این تابلوها در خیابان مین، بیرون سالن اجیپشن که فیلم مستند مایکل جکسون با عنوان «ترک نورلند» را در جشنواره فیلم سان‌دنس ۲۰۱۹ نمایش می‌دهد ایستاده‌اند. اعضای خانواده مایکل جکسون روز دوشنبه ۲۸ ژانویه اعلام کردند که «به شدت خشمگین هستند» از اینکه این دو مرد با این مستند جدید درباره خودشان و زدن اتهامات سوءاستفاده جنسی به جکسون توجه دوباره‌ای به خود جلب کرده‌اند. خانواده جکسون ضمن انتشار بیانیه‌ای مستند «ترک نورلند» را، که وید رابسون و جیمز سیفچاک دو متهم‌کننده جکسون در آن بازی کرده‌اند، محکوم کردند. (عکس از: Danny Moloshok/Invision/AP)
 

مایکل جکسون قبل عمل,زندگی مایکل جکسون,مایکل جکسون کیست,مستند مایکل جکسون,زندگینامه مایکل جکسون


مایکل جکسون Michael Jackson


مایکل جکسون به عنوان مردی نامتعارف و ثروتمند، با نژاد آفریقایی آمریکایی همیشه هدف دعاوی قضایی بوده است. طی دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، ده‌ها زن به دروغ ادعا کردند که او پدر فرزندانشان است. او همچنین با دادخواست‌های دروغ و بی‌اساس متعددی مواجه شد که در آنها به او اتهام سرقت ادبی در مورد آهنگ‌های مختلف زده شده بود. آخرین مورد مربوط به سال ۲۰۱۰ است که زنی به نام بیلی جین دادخواست ۶۰۰ میلیون دلاری ناچیزی را علیه بنیاد مایکل جکسون مطرح کرد.

من به عنوان کسی که تحقیقات وسیعی درباره این هنرمند انجام داده‌ام، با افراد بسیاری که به او نزدیک بوده‌اند مصاحبه کرده‌ام، و به اطلاعات خصوصی زیادی دسترسی داشته‌ام،تشخیصم این است که هیچ کدام از این مدارک دال بر گناهکاری مایکل جکسون نیست. بر خلاف روایات تغییریافته‌ی رابسون و سیفچاک، تمام کسانی که این هنرمند را از نزدیک می‌شناختند ــ دوستان، اعضای خانواده، همکاران، هنرمندان، مهندسان ضبط صدا، وکلا، شرکای کاری و تجاری، محافظان امنیتی، همسران سابقش، و فرزندان خودش، یعنی همه افرادی که او را کاملاً از هر لحاظ می‌شناختند ــ صحبت‌هایشان درباره او با هم مطابقت دارد. به گفته آنها مایکل مردی متین و باوقار، با هوش و استعداد، حساس، گاهی زودباور، گاهی همچون کودک، و گاهی بی‌اعتنا به مشاهداتش بود. اما به باور هیچ کدام از آنها، او کودک‌آزار نبود.