به گزارش پارس نیوز، تیم سازنده برنامه عصرجدید لیست داوران مسابقه استعدادیابی را منتشر کرد و چهار داور برنامه در یک تیزر تلویزیونی بی‌واسطه با مردم سخن گفتند. آن‌ها از مردم خواستند تا فیلم استعدادها و توانایی‌هایشان را برای برنامه ارسال کنند:

داوری‌که قلم و‌کاغذ دارد!

امین حیایی(بازیگر)،رویا نونهالی(بازیگر) آریا عظیمی‌نژاد(موسیقی‌دان) و سیدبشیر حسینی(استاددانشگاه). اما چرا این داوران و این ترکیب باید بزرگ‌ترین مسابقه استعدادیابی ایران را داوری کنند؟

۱) امین حیایی به‌عنوان بازیگر شناخته شده سینما و تئاتر، باتوجه به محبوبیتی که دارد احتمالا نیازی به اقامه دلیل و برهان برای حضورش در این ترکیب چهارتایی وجود ندارد، همین که او امین حیایی است برای ما قانع کننده است. یک بازیگر توانمند و محبوب!

۲) بدون شک از ابتدا قابل پیش‌بینی بود که حجم زیادی از فیلم‌های ارسالی به برنامه در حوزه موسیقی و مشخصا خوانندگی باشد پس حضور یک آهنگساز کاربلد و خلاق در ترکیب چهارتایی داوران لازم می نمود.

کسی که بتواند به صورت تخصصی شرکت کننده‌هایی را داوری کند که قطعه‌ای می‌خوانند یا ریتمی می نوازند. چه کسی بهتر از آریا عظیمی نژاد که هم خوش ایده است، هم خوش بیان و صریح و هم مسلط به موسیقی و آواهای بومی کشورمان؟

۳) رویا نونهالی یک بازیگر تئاتر درجه یک و دارای تجربه های موفق سینمایی و تلویزیونی است. شیوه بیان خاص او و تسلطی که بر اجرا دارد شاید به تنهایی ما را قانع نکند که او در لیست داورها قرار بگیرد، اما وقتی این را در نظر بگیریم که تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان برنامه زن هستند، احتمالا نظرمان تغییر خواهد کرد. پس حتما لازم است که یکی از چهار داور با رویکرد خاص زنانه‌اش به ارزیابی اجراها بپردازد و بتواند با خانم‌هایی که “عصر جدید” را برای ارائه توانمندی‌ها و استعدادهایشان انتخاب کرده‌اند بیشتر هم‌ذات پنداری کند.

۴) اما چهارمین داور، شخصیت کمتر شناخته شده‌ای است که احسان علیخانی او را یک استاد دانشگاه در رشته ارتباطات معرفی می کند. او را نمی شناسیم و به انتخاب تیم برنامه‌ساز عصر جدید برای داور چهارم شک می کنیم.
سیدبشیر حسینی چرا اینجاست؟ بدون تعارف باید گفت در عصر جدید چهار داور نداریم بلکه سه به علاوه یک داور داریم! سه نفری که ترکیبشان کنار هم معنا دار و موزون است و یک نفری که سازش با بقیه کوک نیست و احتمالا خارج می‌زند! همان یک نفری که خشک و بی روح نشان می‌دهد و معلوم نیست چرا انتخاب یا انتصاب شده؟!

گمانه زنی‌ها شروع می‌شود‌. بعد از مشاهده فرضیه‌سازی اولین مرحله پژوهش علمی است. فرضیه ها بدون آزمایش شدن نظریه می‌شوند و در دل رسانه‌های ریزو درشت جا خوش می‌کند. “داور نچسب برنامه عصر جدید” و “وصله ناجور” دو تا از همان فرضیه‌های آزمون نشده است.

قسمت اول برنامه عصرجدید با مشکلات عدیده صدابرداری و تدوین آغاز می‌شود‌. روز آزمایش فرا می‌رسد. بعد از اجرای هر شرکت کننده نظر هر داور را به تفکیک می‌شنویم. بی اختیار مقایسه می‌کنیم. هر داور چه شرکت کننده‌ای را رد یا تایید می کند. هنگام اجرای هر شرکت‌کننده دوربین عصرجدید واکنش داورها را شکار می‌کند.

شگفت زده شدم! یکی از داورها جلوی خودش روی میز کاغذهای رنگی و یک‌سری خودکار چیده بود. حین اجراها تنها داوری بود که چیزهایی را یادداشت می کرد. وقتی نوبت نطق داورها شد “نظر” نداد، بلکه “استدلال” کرد. می نوشت و “استدلال” می‌کرد.

در همان قسمت اول برنامه می‌شد حدس زد استاد دانشگاهی که از کلید واژه‌هایی مثل “فنون اقناع” و “قانون‌بان” استفاده می‌کند احتمالا آمده تا ارزیابی تخصصی‌تر و علمی‌تری نسبت به سه داور شناخته شده داشته باشد. اگر از او این جمله را شنیدیم که: با اجرایت ارتباط برقرار نکردم و دوستش نداشتم بلافاصله برای این اظهارنظر دلیل و منطقی آورده شد، اما این پایان ماجرای قسمت اول نبود،

“داور نچسب” این‌بار تصمیم گرفت در همان گام ابتدایی برنامه خطر کند و یکی از سه “اعتبارنامه” اش را خرج کند. آن‌هم برای دختری نوزده‌ساله که چند شخصیت را همزمان دوبله می کرد و داور کمتر شناخته شده اجرایش را با درنظر گرفتن همه محدودیت‌های عزیز و مقدسی که برای بانوان کشورمان وجود دارد پسندید و او را به “باشگاه مهارت” عصرجدید فرستاد. و باز هم یک استدلال: ” ما قرار است در این برنامه استعدادیابی کنیم و این دختر جوان ۱۹ساله با توجه به شرایط سنی و توانایی‌هاییکه دارد، بدون شک در باشگاه مهارت شکوفا خواهد شد.”

این یعنی چهارمین داور به بهانه برنامه تلویزیونی عصرجدید آمده تا رویکرد تربیتی را در مسابقه استعدادیابی ارائه دهد. نمی‌دانم، شاید این به تجربه معلمی این وصله ناجور برگردد.

دکتر سیدبشیر حسینی در اتاق دانشگاهی‌اش زیر باد کولر، پشت میزش و پشت کلی مقاله علمی تلنبار شده روی میز سنگر نگرفت! بیرون آمد از اتاقش و سعی کرد، ادبیات دانشگاهی‌اش را به زبان ساده برای مردم کوچه و بازار ترجمه کند‌.قاطع نظر داد. به حداقل‌ها راضی نشد و سعی کرد سلیقه‌ای و احساسی قضاوت نکند. حالا داور کمتر شناخته شده درحال شناسایی شدن است…. کم‌کم وصله ناجور، جور می‌شود و داور نچسب می‌چسبد به دل‌های مخاطبینی که برای اظهار نظر داوران بزرگ‌ترین مسابقه استعدادیابی ایران، قاعده ، شاخص و معیار را ضروری می‌دانند.

فرضیه‌ها در این آزمایش رد می‌شوند، اما ما عادت کرده به نظریه‌هایی که در آزمایشگاه واقعیت‌ها آزمون نشده‌اند.
هنوز هم نظرم عوض نشده، عصرجدید چهار داور ندارد، “سه به علاوه یک ” داور دارد. داور چهارم فرق می‌کند‌ بازیگر و موسیقی دان نیست سلبریتی نشده، اما می‌نویسد و “استدلال” می کند.
“داوری که قلم و کاغذ دارد”!