به گزارش پارس نیوز، معاونت اجتماعی قوه قضائیه چهارسالی است که با برگزاری جشنواره ای سینمایی، از برترین آثارجشنواره فیلم فجر با رویکرد پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی تقدیر می کند.

امسال نیز چهارمین دوره این جشنواره با حضور هیئت داورانی سینمایی متشکل از محمود اربابی، بهروز شعیبی، پوران درخشنده، اکبر نبوی و محمود رضوی برگزار شد و آثار برتر روز گذشته(۵ اسفند) در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار گرفتند.

تجلیل ویژه هیئت داوران از «مردی بدون سایه » و «جمشیدیه»

«مردی بدون سایه» تازه ترین ساخته علیرضا رئیسان که در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، سومین و آخرین فیلم از مجموعه آثار این کارگردان درباره بحران عاطفی انسان امروز است که پس از «چهل سالگی» و «دوران عاشقی» ساخته شده است.

 

 

رئیسان این فیلم را در ایران و اسپانیا فیلمبرداری کرده و بازیگرانی چون علی مصفا و لیلا حاتمی در آن حضور دارند.  

«مردی بدون سایه » داستان زندگی ماهان کوشیار(علی مصفا) است که مستندی درباره قتل خانوادگی ساخته و پس از انتشار آن در اینترنت مورد تهدید قرار گرفته است. در این میان اما او به همسرش(لیلا حاتمی) شک کرده است.

«جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی و تهیه کنندگی محمد صادق آذین ساختاری مینیمال دارد. فیلم داستان ترانه(سارا بهرامی) و امیر(حامد کمیلی) است که در روز تولد امیر با یک راننده تاکسی درگیر می شوند. اما پس از آن اطلاع از اتفاقی ناگوار برای راننده، آن ها را وارد ماجرایی می کند که دیگر امکان خارج شدن از آن وجود ندارد.

نکته جالب توجه درباره «جمشیدیه» حضور کیومرث پوراحمد و بهرام عظیمی دو کارگردان سینمایی ایران در ان به عنوان بازیگر است.

یلدا رجبی پیش از این با اکران فیلم «داره صبح میشه» در گروه هنر و تجربه مورد توجه منتقدان قرار گرفته بود.

جایزه ویژه هیئت داوران: «جان‌دار» به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام امیری

نخستین ساخته بلند سینمایی حسین امیری دوماری و پدرام امیری با آن که بسیاری آن را مستحق حضور در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می دانستند از این حضور بازماند و تنها در بخش نگاه نو جشنواره به نمایش درآمد.

«جان دار» که از بازیگران شهره ای چون بازی فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، باران کوثری، جواد عزتی، مسعود کرامتی، علی شادمان بهره می برد، تم اجتماعی دارد.

فیلم خلاصه داستان جالبی دارد: «بخدا اگه یه بار دیگه بگین شام چی شد، غذا چیه، همین وسط خودم رو دار می‌زنم که غذاخوردن یادتون بره. بابا از گشنگی نمردین که!؟»

جایزه بیشترین تاثیر فرهنگی در پیشگیری از جرم: فیلمنامه «قسم» به محسن تنابنده/ جایزه بهترین فیلم: جلیل شعبانی تهیه کننده « قسم»

دومین ساخته بلند سینمایی محسن تنابنده پس از کمدی «گینس» است که جلیل شعبانی آن را تهیه کرده است. 

 

 

« قسم» روایت گر داستان زنی است که به قتل رسیده و خانواده اش تلاش می کنند دادگاه را قانع کنند همسرش قاتل او بوده است. ناگفته پیداست که ساخته تنابنده برخلاف اثر پیشین او اثری تلخ است.

جایزه کوشش خلاقانه برای نشان دادن چهره منفی مواد مخدر و بزه‌های اجتماعی: سعید روستایی برای «متری شیش و نیم»

تازه ترین ساخته سعید روستایی که در طول جشنواره فیلم فجر با حاشیه های فراوانی در اکران مردمی روبرو شد و به نظر می رسد در اکران عمومی نیز صحنه هایی از آن حذف شود.

 

در ساخت این فیلم از ده هزار معتاد به عنوان هنرور برده برده شده و مخاطب از نزدیک با مبارزه پلیس با تولید و توزیع مواد مخدر آشنا می شود. مهمترین نقش های فیلم برعهده پیمان معادی به عنوان پلیس و نویدمحمدزاده به عنوان تولید کننده مواد مخدر است.

«متری شیش و نیم» توانست در سی و هفتمین جشنواره فجر جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را دریافت کند.