به گزارش پارس نیوز، حسین پاکدل در  نشست تاریخ شفاهی تئاتر پس از انقلاب عنوان کرد: حرکت‌های هنری در جامعه ما مقطع است، اما بی‌واسطه و بدون تعریف از گذشته نیست. من همان دوره‌ای که علی منتظری در مرکز هنرهای نمایشی بود، نسبت به او ارادت داشتم و با او در تلویزیون کار می‌کردم. به دلیل علاقه و تعلق خاطری که به هنر نمایشی داشتم به مرکز هنرهای نمایشی آمدم و سال‌ها بعد هم که از تئاتر شهر رفتم به عنوان مشاور حضور داشتم. همین حضور در شورا نسبت مرا با تئاتر تعریف کرد.

او  افزود: و قتی من از تلویزیون استعفا دادم، تقریبا سه ماهی طول کشید تا مسؤولیت تئاتر شهر را قبول کنم. جاهای دیگر هم به من پیشنهاد می‌دادند اما می‌دانستم که تئاتر شهر می‌تواند منشأ اتفاقات بزرگ باشد.

پاکدل با بیان اینکه تصورش این است که تحولات اجتماعی روی هنر ما تأثیر گذاشته اما هنر و فرهنگ ما خیلی نمی‌توانسته تأثیر ایجاد کند، عنوان کرد: از استثنائاتی چون سخنرانی‌های علی شریعتی در دانشگاه بگذریم که چه تأثیراتی بر انقلاب گذاشت، اما در سال‌های بعد از انقلاب می‌توانم بگویم که خیلی تحولات روی فرهنگ ما تأثیر گذاشت و کارکردش نیز تا همیشه ادامه دارد.

او با اشاره به تحولات فرهنگ در دهه ۷۰ و حضور مدیران فرهنگی گفت: در دورانی که سالن سایه تئاتر شهر راه افتاد، تنها مراکز تئاتری، تئاتر شهر، مولوی، سنگلج و تالار هنر بود و ما یک مرتبه با انبوه نیاز به تئاتر مواجه شدیم اما خود را در معرض سیل قرار ندادیم، بلکه سعی کردیم آن را هدایت کنیم.

پاکدل اظهار داشت: زمانی که مسؤولیت تئاتر شهر را گرفتم با خود فکر کردم که چرا این مسؤولیت را قبول کردم؟ بنابراین بررسی کردم تا ببینم چه کار باید بکنم. سپس بعد از چند وقت گزارشی نوشتم و در آن گفتم که برای بازسازی مجموعه ما به رقمی حدود دو میلیارد تومان پول و تعطیلی ۶ ماهه تئاتر شهر نیاز داریم و آقای مهاجرانی با آن مخالفت کردند. ما هم در حین باز بودن تئاتر شهر، اقدام به کار کردیم. همان زمان سالنی چون سالن نو را با ۳ میلیون تومان راه انداختیم؛ در حالی که خود کارشناسان وزارت فرهنگ گفتند اینجا با ۳۲ میلیون پول راه می‌افتد!

وی با اشاره به اینکه یک دوره قبل از شروع کار در تئاتر شهر خاطرش است که طنز تلویزیون و کارهای کمدی تئاتر، پیر بود و کارگردان‌ها و بازیگران هم مسن بودند ولی بالقوه حضور داشتند، گفت: مثلا مهران مدیری در کار دکتر صادقی، هملت بازی کرده بود. اینها را کسی نمی‌شناخت. وقتی آمدم تئاتر شهر احساس کردم این بچه‌ها باید دیده شوند. همان زمان برنامه‌ای ریختم که روزهای چهارشنبه هر کس که ادعای تئاتری دارد نزد من بیاید و من هم از صبح تا آخر شب کارها را می‌دیدم و اگر کار خوبی در آن بود، انتخاب و اجرا می‌کردم. بنابراین بسیاری از بچه‌هایی را که الان منشأ اتفاقات بزرگ در تئاتر هستند از این طریق انتخاب کردم.

انتقادات پاکدل از مدیریت شورایی تئاتر

پاکدل درباره بحث شورایی شدن تئاتر شهر گفت: در این باره دکتر نشان با من مشورت کرد و من پاسخ منفی دادم، غافل از اینکه او این کار را شروع کرده بود. من معتقد بودم که مدیریت شورایی اصلا در تئاتر معنا ندارد و غلط است. این یعنی فرار از مسؤولیت، اما اینکه هیأت مدیره‌ای باشد و یک نفر اختیاردار باشد، هیچ اشکالی ندارد.