به گزارش پارس نیوز، تهیه‌کننده فیلم مستند «دلبند» توضیحاتی در خصوص این اثر و حضور آن در جشنواره فیلم فجر ارائه کرد.
فیلم مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه کنندگی الهه نوبخت در پنجمین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. این مستند هم مانند مستندها، فیلم‌های کوتاه و انیمیشن‌ها مورد کم توجهی اهالی رسانه قرار گرفت و صندلی‌های خالی سالن‌ها بسیار به چشم می‌آمد.
با این وجود، «دلبند» برای اندک حاضران در سالن بسیار جذاب بود و مخاطبان را کاملاً با خود همراه کرد. خبرنگارانی هم که در پایان مستند به نشست خبری این اثر آمدند، به تمجید از کیفیت اثر پرداختند.
این مستند در میان ۱۰ فیلم برتر جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) قرار گرفت. در این جشنواره، «دلبند» رتبه دوم بهترین مستند از نگاه تماشاگران را پس از یک مستند طنز آمریکایی به خود اختصاص داد.
مستند «دلبند» قصه زندگی دشوار یک مادر ۸۳ ساله و تنها به نام «فیروزه» است که زندگی منحصر به فردی در دل رشته کوه‌های البرز دارد. او صاحب ۱۱ فرزند است، اما همه فرزندانش به شهر رفتند و با فوت همسرش، وی نیز تنها زندگی می‌کند. فیروزه علاقه ویژه‌ای به محل زندگی و گاوهایش دارد و تحت هیچ شرایطی از آن‌ها جدا نمی‌شود. نکته جالب توجه درباره این فیلم، استقبال ویژه‌ای است که برخلاف ایران در خارج از کشور از این فیلم شده است.
در خصوص این مستند با الهه نوبخت تهیه کننده کار گفتگو کردیم.
وی به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما سعی کردیم که یک اثر انسانی بسازیم. «دلبند» یک داستان واقعی از مادری تنها و عاشق است. در دنیا توجه ویژه‌ای نسبت به آثار انسانی می‌شود و به همین دلیل اثر ما در دنیا و فستیوال‌های مهم بین المللی دیده شد. خوشبختانه در داخل هم منتقدان و اهالی رسانه با ما همراه بودند.
این کارگردان با اشاره به زندگی شخصیت فیروزه در این مستند، بیان کرد: متاسفانه در روستا‌ها دیگر نسلی از نسل امثال فیروزه نداریم. کسانی که مانند فیروزه هستند، کم کم دارند از بین می‌روند و دیگر شکل زندگی‌های این چنینی کمیاب شده است. بیشتر دامداران معمولا یک یا دو گاو دارند و این کار را به شکل محدود انجام می‌دهند.
نوبخت ادامه داد: قصه فیلم کاملاً انسانی است؛ چراکه فیروزه ارتباط تنگاتنگی با طبیعت دارد و مراقبت ویژه‌ای از حیواناتش می‌کند. فیروزه از طبیعت و داشته هایش مانند بچه‌های خود محافظت و نگهداری می‌کند.
وی در پایان درباره شانس مستند «دلبند» برای دریافت سیمرغ بلورین اظهار کرد: من تمامی مستند‌های جشنواره امسال را دید‌ه‌ام. قصه «دلبند» با قصه دیگر مستند‌ها متفاوت است؛ مثلاً نمی‌توان مستند «بهارستان خانه ملت» را با «دلبند» مقایسه کرد. امیدواریم که در جشنواره هیئت داوران کار ما را دوست داشته باشند، اما واقعا نمی‌دانم چقدر شانس دریافت سیمرغ را داریم.