به گزارش پارس نیوز، دومین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی در پردیس سینمایی ملت موسوم به کاخ رسانه‌ها آغاز به کار خواهد کرد که اهالی رسانه تا ساعت ۲ بامداد دیشب در این پردیس حضور داشتند.

اهالی رسانه و منتقدین امیدوار هستند که کاخ اهالی رسانه مشکلات روز اول را مرتفع نموده و آمادگی لازم برای میزبانی و اکران چهار فیلم روز دوم را داشته باشد.

کاخ اهالی رسانه در دومین روز از جشنواره فیلم فجر میزبان سه فیلم سینمایی و یک انیمیشن است. انیمیشن سینمایی آخرین داستان، فیلم سینمایی بنفشه افریقایی، فیلم تیغ و ترمه و درخونگاه چهار اثری هستند که به ترتیب از ساعت ۱۳ به اکران در خواهند آمد.


آخرین داستان

انیمیشن آخرین داستان نخستین اکران پردیس سینمایی ملت در روز دوم جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داده است. این اثر به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر از حضور بازیگران شاخص سینما در مقام صداپیشه بهره برده است.

پرویز پرستویی، بیتا فرهی، حامد بهداد، لیلا حاتمی، اکبر زنجانپور، مجید مظفری، حسن پورشیرازی، باران کوثری، فرخ نعمتی, اشکان خطیبی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، زهیر یاری و بانیپال شومون از جمله بازیگرانی هستند که در آخرین داستان صداپیشگی را انجام داده اند.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: و تاریکی اهرمن بر آن سرزمین ها سیطره یافته، جمشید کی، پادشاه پارسه، با سپاهی متحد از لشگریان همسایه، در برابر خیل سربازان انگره صف آرایی می کنند. نبرد سخت و حصر پلیدی عرثه را بر مردم و لشگریان تنک می کند تا آنکه لطف یزدان به پاداش توبه و صبرشان سقف تاریکی را می شکافته و فر ایزدی و فراست جمشید دگرباره به وی باز می گردد. جمشید سر مست از ظفر، مغرور بر تخت حکومت شهر ور جمکرد تکیه می زند، اما چرخش ایام درگربار.

بنفشه افریقایی

مونا زندی یکی از کارگردانان زن حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال است. وی در کنار خود کارگردانانی همچون، آزیتا موگویی و نرگس آبیار را می‌بیند. وی امروز با فیلم بنفشه افریقایی میهمان کاخ رسانه ها خواهد بود. این فیلم در سانس ساعت 13 اکران می شود. 

فیلم بنفشه افریقایی دومین تجربه مونا زندی در مقام کارگردان است. وی پیش از فیلم سینمایی "عصر جمعه" را در سال ۱۳۸۲ راهی سینما‌ها کرد و حال بعد از ۱۲ سال دومین فیلم خود را با بازیگرانی حرفه‌ای راهی سینما و جشنواره فیلم فجر کرده است.

مونا زندی حقیقی متولد ۱۳۵۱ تهران، فارغ التحصیل معماری داخلی از دانشگاه تهران است. وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۷۳ با عکاسی آغاز و تا سال ۱۳۷۸ در سمت منشی‌گری صحنه و دستیاری فعالیت داشت. پس از آن سال ۱۳۷۸ اولین فیلم کوتاه ۳۵ میلی متری اش را ساخت.

در خلاصه داستان بنفشه افریقایی آمده است: شوکو به همراه همسر دومش رضا تصمیم می گیرد تا فریدون همسر سابقش که توسط فرزندانشان به خانه سالمندان راهی گشته را به خانه خود بیاورند این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه بوجود می آورد.

فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعیدآقاخانی بازیگران اصلی این فیلم هستند. مهدی حسینی‌نیا، رویا جاویدنیا، ندا جبرائیلی و مریم شیرازی ایفای دیگر نقش‌ها را برعهده دارند.

در ابتدا این فیلم از حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر انصراف داد و قرار بر اکران آن بود اما به یکباره سازندگان اثر و علیرضا شجاع نوری تهیه کننده آن تصمیم گرفتند آن را برای حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آماده کنند.

بنفشه افریقایی در ابتدا با نام "زنگاری" ساخته شد اما بعداً تغییر نام داد. مونا زندی درباره این تغییر گفت: از چند جهت تصمیم به انتخاب این اسم برای فیلم گرفتم؛ هم از این حیث که خود گل بنفشه آفریقایی در فیلم حضور دارد و به شکلی وارد خانه و زندگی شخصیت‌های فیلم می‌شود و از سویی دیگر، این گل در پرورش، نوع نگهداری و میزان مراقبتی که نیاز دارد، گیاهی منحصربه‌فرد است؛ از خاک برای دریافت آب تغذیه نمی‌کند، در شرایط خاصی گل می‌دهد و به هر تغییر شرایطی واکنش نشان می‌دهد.

تیغ و ترمه

کیومرث پوراحمد از جمله کارگردان بنام و قدیمی سینمای ایران است که امسال با فیلم تیغ و ترمه راهی جشنواره فیلم فجر شده است. فیلم پوراحمد به عنوان سومین فیلم در دومین روز جشنواره برای اهالی رسانه اکران می شود.

پوراحمد که به واسطه ساخت مجموعه سریالی "قصه‌‌های مجید" به کارگردانی محبوب و مردمی تبدیل شده بود آخرین با سه سال پیش با فیلم "کفش هایم کو" راهی جشنواره شده بود و حال بعد از سه سال بار دیگر راهی جشنواره فیلم فجر شده است.

کیومرث پوراحمد کارگردان نام آشنای سینمای ایران امسال با فیلم "تیغ و ترمه" در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حاضر است. او را با فیلم‌هایی، چون "شب یلدا"، "خواهران غریب" و "اتوبوس شب" می‌شناسیم.

کارنامه کاری کیومرث پوراحمد نشان می‌دهد که او فیلم‌هایی خوب و متوسط و ضعیف در کارنامه دارد. در سال‌های اخیر، اما فیلم‌های او آنچنان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته‌اند. "پنجاه قدم آخر" در ژانر دفاع مقدس و با بازی بابک حمیدیان با انتقادات زیادی مواجه شد و "کفشهایم کو" هم آنچنان که باید نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند هرچند که کم و بیش مورد پسند تماشاگران قرار گرفت. "کفشهایم کو" درباره بیماری آلزایمر است که گریبان مردی را می‌گیرد.

حالا نوبت به "تیغ و ترمه" رسیده است. فیلمی که از همان روز‌های ابتدایی فیلمبرداری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و باید دید این‌بار می‌تواند نظر منتقدان را به خود جلب کند یا نه. "تیغ و ترمه" دارای موضوعی اجتماعی حادثه‌ای است که به نظر می‌رسد ملتهب بودن فیلمنامه یکی از ویژگی‌های اصلی آن است.

هنوز خلاصه داستانی از فیلم منتشر نشده است اما همانطور که اشاره شد، درامی حادثه‌ای و زنانه است. دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، هومن برق نورد و کوروش سلیمانی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

درخونگاه

سیاوش اسعدی با سومین اثر خود در مقام کارگردان سینما راهی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شده است. فیلم سینمایی درخونگاه در دومین روز جشنواره فیلم فجر در سانس آخر راهی کاخ رسانه ها شده است.

فیلم سینمایی "درخونگاه" که سال گذشته به دلیل کامل‌نبودن از حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر باز مانده بود، امسال در بزرگترین رویداد سینمایی کشور حاضر شده است. 

از نکات جالب توجه فیلم سینمایی درخونگاه می‌توان به تکرار همکاری مشترک امین حیایی و جمشید هاشم‌پور در این فیلم سینمایی اشاره کرد. در صورتی که این فیلم به جشنواره فیلم فجر برسد این دومین همکاری متوالی این دو بازیگر در دو دوره جشنواره فیلم فجر است.

امین حیایی و جمشید هاشم‌پور سال گذشته نیز فیلم سینمایی "دارکوب" ساخته بهروز شعیبی را در جشنواره فیلم فجر داشتند که هاشم‌پور به خاطر بازی در آن سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

این فیلم به کارگردانی سیاوش اسعدی و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور،‌ ژانری اجتماعى دارد و داستان آن در اوایل دهه ۷۰ خورشیدی سپرى مى‌شود. "درخونگاه" طی ۷۵ روز در محله‌های مرکزی و جنوبی تهران از جمله شاپور و امامزاده یحیی فیلمبرداری شد.

در اواسط فیلمبرداری این فیلم، حادثه‌ای برای امین حیایی (در نقش جوانی شرور) رخ داد و باعث شکستگی پای او شد. حیایی بعد از چند روز استراحت اعلام کرد که می‌خواهد با پای شکسته مقابل دوربین برود تا فیلم به جشنواره فجر برسد. با این وجود، "درخونگاه" در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشد.

اسعدی پس از این اتفاق، ضمن انتقاد از روند برگزاری جشنواره فیلم فجر، عمده‌ترین دلیل پذیرفته‌نشدن «درخونگاه» در بخش مسابقه را ناقص بودن آن دانسته و گفته بود: فیلمی که ما به دفتر جشنواره ارسال کردیم، یک‌سوم از آن چیزی بود که قرار بود ساخته شود. یعنی دوستان هیأت انتخاب نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه از فیلم را دیدند، اما با این حال رأی قابل توجهی داشت.

امین حیایى، ژاله صامتى، مهراوه شریفى‌نیا، نادر فلاح، محمود جعفرى، منصور شهبازى، افشین سنگ چاپ، فاطمه مرتاضى و پانته‌آ پناهى با حضور جمشید هاشم‌پور در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.