به گزارش پارس نیوز، کنسرت ماریا کری، خواننده‌ آمریکایی که پنجشنبه‌ی این هفته ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) در شهرک اقتصادی "ملک عبدالله" واقع در شمال بندر جده برگزار می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های فراوانی روبرو شده است.

مونا الطحاوی، روزنامه‌نگار مصری‌تبار آمریکایی و فعال مدنی می‌پرسد که  آیا ماریا کری می‌داند با برگزاری کنسرت در عربستان چه می‌کند؟ آیا او از وضعیت زنان در کشور پادشاهی عربستان آگاه است؟ او از ماریا کری می‌خواهد که بار دیگر درباره‌ی تصمیم خود بیندیشد.

نظر قریب به اتفاق فعالان توییتر این است که اگر ماریا کری در عربستان روی صحنه برود، به زنان سعودی خیانت می‌کند؛ زنانی که کماکان از قوانین تبعیض‌آمیز جنسیتی در کشور پادشاهی عربستان در رنج هستند. به باور منتقدان، ماریا کری با اقدام خود بویژه دستاوردهای فعالان زن عربستان سعودی را بر باد می‌دهد.

به گزارش دویچه‌وله، علیا الهذلول فعال حقوق زنان که در بلژیک زندگی می‌کند در توییتی برای خواننده‌ی آمریکایی نوشته است که خواهرش لجین الهذلول از ماه مه ۲۰۱۸ در زندان سعودی است. جرم او این است که با دیگر زنان فعال مدنی از حق رانندگی زنان در عربستان سعودی پشتیبانی کرده بود. البته در این میان زنان سعودی اجازه دارند رانندگی کنند، اما فعالانی که خواهان این حق شده بودند هنوز در زندان به سر می‌برند.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ می‌نویسد که از زمانی که بن سلمان ولیعهد عربستان فضای صنعت سرگرمی را اندکی گشوده است، ماریا کری نخستین ستاره‌ی زن معروفی است که در عربستان روی صحنه می‌رود.

بلومبرگ می‌افزاید که کنسرت ماریا کری کمک خواهد کرد که بخش سرگرمی عربستان برای سرمایه‌گذاران منطقه‌ای و جهانی جذاب شود.

امانی العیسی، فعال مدنی سعودی که در استرالیا زندگی می‌کند در گفت‌وگویی با دویچه وله می‌گوید: کنسرت یک سوپراستار، آن هم یک سوپراستار زن در عربستان از این جهت مساله‌دار است که امر گشایش اجتماعی، واقعیت زندگی زنان سعودی را بازتاب نمی‌دهد. حتی اگر زنان سعودی بخواهند به این کنسرت بروند، به موافقت قیم‌های مذکر خود نیازمندند.

العیسی می‌افزاید که زنان در روند گشایش کنونی، نقشی فرعی دارند. آنچه ما شاهد آن هستیم یک گشایش واقعی اجتماعی نیست، بلکه گشایشی صرفا در بخش سرگرمی است که با گشایشی اقتصادی همراه است و فقط بخش کوچکی از جامعه از آن سود می‌برد.

اما عرفات الماجد عضو شورای دولت محلی قطیف، این مساله را به گونه‌ی دیگری می‌نگرد. او می‌گوید باید این واقعیت را به رسمیت شناخت که زنان عربستان اکنون حق دارند وارد مراکز تفریحی شوند. این امر باعث تغییرات زیادی شده است که تاثیر مثبت خود را بر روی وضعیت زنان هم می‌گذارد.