به گزارش پارس نیوز،  یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر، عصر روز چهارشنبه ۱۰ بهمن با حضور مسئولان، چهره‌های شاخص هنری و علاقه‌مندان به صورت رسمی در فرهنگستان هنر افتتاح شد.

سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره)، ابراهیم حقیقی (دبیر جشنواره)، محسن سلیمانی (دبیر اجرایی)، امیر سقراطی (دبیر هنری)، کیانوش غریب‌پور (مدیر هنری و طراح پوسترهای جشنواره) و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به عرصه هنرهای تجسمی از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند. 

قدردانی از هنرمندانی که برگزار کنندگان را یاری کردند

در ابتدای این مراسم، ابراهیم حقیقی، دبیر جشنواره تجسمی فجر، درباره روند برگزاری این رویداد هنری گفت: «چند ماه پرکار و شلوغ کاری را در این مدت طی کردیم و بسیار خوشحالم که از روز شروع فعالیت‌ها و تشکیل شوراهای هنری فعال این جشنواره، هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی که دست یاری به سمت‌شان دراز کردیم را گرفته و ما را در برگزاری هر چه بهتر این مراسم یاری کردند.»

او با مقایسه جشنواره تجسمی و فیلم فجر، بیان کرد: «جشنواره هنرهای تجسمی فجر از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و در ۱۰ رشته به صورت مجزا برگزار می‌شود. ضمن آنکه امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تنها به برگزاری این ۱۰ رشته بسنده نکردیم و برنامه‌های ویژه‌ای را برای این جشن بزرگ در نظر گرفته‌ایم که در طول برگزاری جشنواره مشاهده خواهید کرد و از آن جمله می‌توان به دعوت از گالری‌دارها اشاره کرد که با این وجود در این دوره از جشنواره شاهد آثار حرفه‌ای‌ها نیز در باغ موزه قصر و گالری‌ها هستیم. ضمن آنکه در جشنواره تجسمی فجر خلاف جشنواره فیلم فجر، جوانان حضور پررنگ‌تری دارند و هنرمندان باسابقه و حرفه‌ای کمتر در این رویداد هنری شرکت می‌کنند.»

افزایش تعداد هنرمندان متقاضی حضور در جشنواره فجر

این هنرمند با اشاره به تعداد آثار ارسالی به یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، توضیح داد: «امسال پنج هزار و ۷۶۱ هنرمند با بیش از ۱۳ هزار اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این تعداد سه هزار و ۵۰۵ نفر به هنرمندان شهرستانی اختصاص دارد. تعداد هنرمندان امسال در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و آن هم به دلیل حضور داوران و دبیران مطرح است. در نهایت از بین تمامی آثار ۶۰۴ اثر از ۴۵۰ هنرمند در این دوره پذیرفته شده‌اند.»

حقیقی همچنین بیان کرد: «شرکت هنرمندان شهرستانی در یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر باعث دلگرمی، قوت قلب و خوشحالی‌مان است و به همین منظور در ۴۰ شهرستان مختلف نمایشگاه‌های متنوعی را از آثار هنرمندان برگزار خواهیم کرد تا جشنواره تنها در تهران متمرکز نباشد.»

تلاش برای همسویی با جهان در هنرهای تجسمی

دبیر جشنواره تجسمی فجر در ادامه به جوانی هنرهای تجسمی در ایران اشاره کرد و گفت: «حوزه هنرهای تجسمی در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک با دگرگونی‌های بسیاری همراه بوده است و به همین دلیل هنرهای تجسمی در ایران عمر کوتاهی دارد و جوان به حساب می‌آید. ما باید در حالی که همسو با جهان در این حوزه پیش می‌رویم هویت خود را حفظ کنیم. در جشنواره نیز هدف ما همین مسئله بوده تا با روایت بومی و ملی و حفظ هویت‌مان، جهانی هم باشیم که امیدواریم توانسته باشیم این اقدام را عملی کرده باشیم.»

تغییری که در جشنواره کار ساده‌ای نبود

در ادامه، هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با حضور روی صحنه، متنی را به مناسبت برگزاری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر قرائت کرد و برگزاری این رویداد را به هنرمندان و علاقه‌مندان تبریک گفت.

مظفری ضمن اشاره به غیبت سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد که او در اختتامیه جشنواره تجسمی فجر حضور خواهد داشت.

او در ادامه درباره دشوار نبودن برگزاری این رویداد به رویه سال‌های گذشته بیان کرد: «ایجاد تغییر در بخش‌هایی که در گذشته گلایه هنرمندان را به همراه داشت و همچنین افزایش بخش‌های جنبی که هر یک کار تخصصی زیادی لازم داشتند، کار ساده‌ای نبود. در جشنواره امسال ۱۰ رشته تجسمی با ویژگی‌های متفاوت خود کنار هم قرار گرفته‌اند که گرچه کار دشواری بود اما به هر حال اتفاق افتاد. آنها که بی‌تفاوتی را برگزیده بودند این بار اعتماد کرده و هر کدام گوشه‌ای از کار را گرفتند تا همه در کنار هم در زیر سقف هنر ایران بمانیم.»

در بخش پایانی این مراسم، با حضور سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه «طوبای زرین» یازدهمین دوره جشنواره تجسمی (بخش مسابقه) فجر گشایش یافت.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۱۵ اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا ادامه دارد.