به گزارش پارس نیوز، سید جمال محمدی سرپرست گروه موسیقی «کایر» از همکاری خود با سالار عقیلی در اجرای موسیقی فولکلور مازندرانی و اهمیت این خواننده در برقراری ارتباط با نسل جوان گفت.

 

سید جمال محمدی آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «کایر» که طی هفته‌های آینده در کنسرتی به خوانندگی سالار عقیلی به صحنه می‌رود، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به سابقه همکاری با این خواننده موسیقی اصیل ایرانی گفت: سال 1390 به همراه آقای عقیلی و ارکستر سمفونیک نروژ در شهر اسلو کنسرتی داشتیم که از همان موقع ایده اجرای یک کنسرت موسیقی فولکلور با ایشان مطرح شد و در واقع کنسرت روز 25 بهمن امسال تحقق همان ایده است.

وی درباره انتخاب سالار عقیلی برای خوانندگی آثار محلی مازندرانی گفت: ایشان اهل دیار مازندران و متولد شهرستان کردکوی است. پدرشان اهل کردکوی و مادرشان آذری است و علاقه بسیاری به موسیقی خطه مازندران دارد.

حضور آقای عقیلی در کنسرت گروه «کایر» می‌تواند در معرفی موسیقی دیار مازندران بسیار موثر باشد

محمدی ادامه داد: صدای سالار صدای جامعه امروز ماست. وقتی به کارنامه ایشان نگاهی بیندازیم من به عنوان آهنگساز نمی‌توانم هیچ ایرادی از خواندن سالار عقیلی بگیرم. صدای سالار برای من جریان زندگی امروز است و نسل جوان ما صدایش را دریافت و با آن ارتباط برقرار کرده است. حضور آقای عقیلی در کنسرت گروه «کایر» افتخاری است که البته می‌تواند در معرفی موسیقی دیار مازندران نیز بسیار موثر باشد.

سرپرست گرروه کایر درباره محتوای کنسرت 25 بهمن‌ماه این گروه گفت: حدود پنج قطعه مازندرانی از ساخته‌ها و تنظیم خودم در این برنامه اجرا می‌شود. علاوه بر آن یک قطعه از موسیقی شمال خراسان داریم و همچنین چند قطعه وطنی از آهنگ‌های وطنی پرطرفدار سالار عقیلی در این کنسرت اجرا خواهد شد.

دوران همکاری با سیما بینا

محمدی که در سال‌های گذشته اجراهای مشترکی با سیما بینا محقق و خواننده موسیقی اقوام ایرانی داشته است درباره ادامه این همکاری گفت: بعد از همکاری‌هایی که در سال‌های 2007 تا 2009 با ایشان داشتم، خانم بینا مدتی به علت کسالت از فضای حرفه‌ای موسیقی فاصله گرفتند و من هم به دلیل فشردگی برنامه‌های گروه کایر نتوانستم با ایشان همکاری داشته باشم.

وی به اجرای یک برنامه تلویزیونی به نام «مازرونی شو» به عنوان یکی از مشغله‌های سال‌های اخیر خود در حوزه موسیقی محلی اشاره کرد و گفت: این برنامه سه بار در هفته روی آنتن می‌رود که نقش مهمی در معرفی و گسترش موسیقی مازندرانی و هنرمندان این حوزه در کشور ایفا کرده است. این برنامه باحضور هنرمندان عرصه موسیقی مازندران اجرا می‌شود و به معرفی قطعات، نغمه‌ها و اشعار مازندرانی می‌پردازد. من هم به عنوان کارشناس و مجری این برنامه حضور دارم که همیشه در ابتدای برنامه یک قطعه پیش‌حال را با یکی از سازهای کمانچه، لله‌وا، سرنا و قوشمه اجرا می‌کنم.

این موزیسین اقوام ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود به هدف گروه موسیقی کایر در معرفی فرهنگ اصیل مازندران به عنوان یکی از اصیل‌ترین فرهنگ‌های ایران‌زمین اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم بگوییم موسیقی مازندران خود صاحب مکتب است و موسیقی ما جزو اصیل‌ترین موسیقی‌های ایرانی است، چون دیرتر و کمتر از سایر نقاط ایران دستخوش تغییر و آسیب شده است.

وی افزود: گاهی وقت‌ها در صحبت با دوستانی از سایر مناطق کشور وقتی می‌گوییم ما از شمال ایران هستیم می‌گویند پس از رشت هستید. این واقعا برای من برخورنده است که عده‌ای شمال ایران را فقط مساوی رشت می‌دانند. دوست دارم به این هموطنان بگویم ما از همانجایی هستیم که همیشه در تعطیلات به آنجا می‌روید و زباله‎هایتان را جا می‌گذارید!

آهنگساز آلبوم «خَوِر بیاردنه» در پایان از حسین‌زادگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران، مهدوی مسئول ورزش و سالن، نیروی انتظامی، پلیس راهور، شالویی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، هادی ابراهیمی رویس صداوسیمای مازندران، سید جلال محمدی رئیس انجمن موسیقی استان و بهمن نوری شهردادر منطقه 8 تهران برای همکاری در اجرای کنسرت روز 25 بهمن تشکر کرد.

کنسرت گروه کایِر به خوانندگی سالار عَقیلی، در ساعت ۱۸:۳۰ در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال جاری، در سالن سید رسول حسینی شهر ساری روی صحنه می‌رود.