به گزارش پارس نیوز،  برنامه سینمایی «میزانسن» جمعه‌شب میزبان کمال تبریزی بود و موضوع ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما، با حضور این کارگردان به بحث گذاشته شد. در بخش میز نقد هم، مهرزاد دانش و نیما حسنی‌نسب فیلم «مارموز» را نقد کردند. بعد از این برنامه، کمال تبریزی پستی در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و به نقد منفی منتقدان درباره فیلم «مارموز» اعتراض کرد و نقد آن‌ها را عقب‌مانده دانست. او در پایان این پست، به نقد فیلم در غیاب خودش هم انتقادات تندی کرد که البته این پست از سوی مهرزاد دانش و نیما حسنی‌نسب بی‌پاسخ نماند و هر دوی آن‌ها طی دو روز گذشته جوابیه تندی را خطاب به کمال تبریزی نوشتند. به بهانه حواشی این برنامه، گفت‌وگویی با پدرام کریمی تهیه‌کننده «میزانسن» داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
چرا در میز نقد برنامه منتقد ثابت دارید؟ این موضوع باعث نمی‌شود مخاطب با تنوع دیدگاه طرف نباشد؟
ما در هر بخشی از برنامه «میزانسن» یک دبیر بخش داریم که در بخش نقد، آقای نیما حسنی‌نسب هستند. آن نگاهی که در بخش نقد مطرح می‌شود، ممکن است موضع برنامه باشد که از طریق دبیر بخش منتقل می‌شود، اما در هر برنامه، منتقد مهمان داریم که مخالف منتقد ماست تا بتوانیم نظر مخالف و موافق را داشته باشیم. آقای حسنی‌نسب متکلم وحده نیستند و قطعا هر نظری که داشته باشند ما منتقد مخالفش را دعوت می‌کنیم.
اما معمولا منتقد مخالف و موافق در برنامه ندارید.
نظر موافق پیدا کردن درباره یک سری فیلم‌ها سخت است. به عنوان مثال درباره فیلمی مانند «کلمبوس»، واقعا نظر موافق پیدا کردن خیلی مشکل است، چون وقتی با بیشتر منتقدهای تراز اول رایزنی می‌کنی، متوجه می‌شوی که مخالف فیلم هستند. البته در نهایت دو طرف منتقد در تمام اجزا با یکدیگر موافقت ندارند، اما ممکن است در اجزایی موافقت داشته باشند.
مثلا درباره فیلم «قانون مورفی» نظر هر دو منتقد با یکدیگر یکسان بود.
قانون مورفی هم جزو همان فیلم‌هاست و خیلی مشکل بود که بتوانیم یک نظر موافق با فیلم پیدا کنیم. هر منتقدی که تماس می‌گرفتیم می‌گفت من فیلم را دوست نداشتم! بعضی مواقع این اتفاق می‌افتد و دست ما نیست، اما مثلا درباره فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» نظر موافق و مخالف داشتیم.
برای اجرا، چطور مهدی سجاده‌چی را که به عنوان فیلم نامه‌نویس شناخته می‌شود، انتخاب کردید؟
بر اساس سابقه قبلی در زمینه اجرا و سابقه خوبی که در سینما داشت و همه اهالی سینما و جریان‌های سینمایی روی این شخصیت اتفاق نظر داشتند، آقای سجاده‌چی را انتخاب کردیم.
مهدی سجاده‌چی به عنوان مجری برنامه، گاهی به بحث منتقدان ورود می‌کند. اما هفته قبل، امیر پوریا در واکنش به اظهارنظر او گفت نمی‌دانستم نقد سه نفره است.
ویژگی‌های اجرا متفاوت است و آقای سجاده‌چی مجری کارشناس هستند. چون برنامه تخصصی است، ما از مجری کارشناس استفاده کردیم.
پس ورود مجری به بحث نقد، سیاست برنامه است؟
بله، قاعدتا گاهی برای هماهنگ شدن نظرات و جهت‌دهی بحث‌ها، می‌توانند به عنوان مجری کارشناس ورود کنند. اگر مجری بودند ممکن بود اظهارنظر قاطعانه در بعضی مباحث کار غلطی باشد، اما چون ایشان مجری کارشناس هستند اجازه دارند با این عنوان وارد شوند. اگر می‌خواستیم مجری داشته باشیم می‌توانستیم از مجریان دیگر سازمان استفاده کنیم.
ممکن است از مسعود فراستی هم به عنوان منتقد در برنامه استفاده کنید؟
بله قطعا. ما با آقای فراستی صحبت‌هایی کرده‌ایم و قطعا به عنوان منتقد مهمان از ایشان استفاده خواهیم کرد، فقط شرایطش فراهم نشده است.
و نظر ایشان مثبت بوده است؟
بله، ایشان در برنامه ما حضور خواهند یافت.
درباره حاشیه‌های اخیر و انتقاد کمال تبریزی از منتقدان برنامه چه نظری دارید؟
اشتباهی رخ داده و این اتفاق در برنامه «هفت» افتاد. این که منتقد با صاحب اثر پشت یک میز بنشینند، در دنیا غلط است، چون نقد برای صاحب اثر نیست، برای مخاطب اثر است. این موضوع در تمام دنیا روال است اما این جا متاسفانه بد جا افتاده. صاحب اثر فکر می‌کند وقتی اثرش دارد نقد می‌شود، باید خودش هم حضور داشته باشد و از اثرش دفاع کند! این یک روش غیراصولی بود که باب شده بود و ما سعی کردیم آن را حذف کنیم. وقتی صاحب اثر خودش درخواست می‌کند و اصرار دارد که نه در مقام دفاع بلکه در مقام کسی که شرایطی را تبیین و روشن کند، در برنامه حضور داشته باشد، ما این کار را انجام می‌دهیم، اما این که توطئه‌ای شده باشد که ما آقای تبریزی را بیاوریم و بعد که رفتند، شروع کنیم به نقد کردن، تصور ذهنی ایشان است.
کمال تبریزی به محتوای نقد هم اعتراض داشت و آن را عقب‌مانده و کهنه دانسته بود.
من متوجه نمی‌شوم نقد عقب‌مانده یعنی چه. باید از ایشان بپرسید که منظورشان چیست. به هر حال منتقدان در حال تحلیل کارهای ایشان بودند و طبیعی است، اثر یک کارگردان را با سابقه‌اش هم می‌سنجند. نمی‌شود بگوییم این نقد عقب‌افتاده است و هر اثر را باید در مقایسه با خود اثر بسنجیم. از آقای تبریزی برای این که سعه صدر داشته باشند و نقدها و آرای مختلف را بپذیرند، انتظار بیشتری می‌رود. به ویژه آن که ایشان فیلم کمدی می‌سازند و در آثار خود، منتقد هستند.
تا به حال درباره نقدهای مطرح شده در برنامه، واکنشی از سوی سینماگران داشته‌اید؟
در واقع اولین بار است که می‌بینیم کارگردانی به نقد فیلمش معترض می‌شود. ما درباره فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «عرق سرد» و «کلمبوس» اتفاقا با حضور آقای علیمردانی نقد کردیم. همه نظر مثبت داشتند و حتی تشکر هم کردند که درباره فیلم‌شان با منتقدهای تراز اول صحبت شده است. این افراد، منتقدان درجه‌یک سینما هستند، اولین بار است که دیدم آقای تبریزی به عنوان یک کارگردان باتجربه و قدیمی، ناگهان چنین اظهارنظری کردند. اما خب ایشان هم حق دارند نظر بدهند و اشکالی ندارد، ما روی فیلم‌شان نظر دادیم و ایشان هم روی برنامه ما نظر دادند.