مضرات خوردن انار برای یک سری از افراد بسیار زیاد است و خوردن انار برای این افراد ممنوع است.در این مطلب از پارس نیوز ما به شما میگوییم که خوردن انار برای چه کسانی مضر و ممنوع است.

انار از مهمترین میوه های فصل پاییز است که از آن به عنوان میوه ای بهشتی هم یاد میشود. این میوه حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان فراوانی است به طوری که از قدیم مورد توجه اطباء بوده و برای آن خواص بی شماری برشمرده اند. نام انار از کلمه ای یونانی به معنای سیب با هسته های زیاد گرفته شده است و با توجه به خواص غذایی و دارویی فراوانی که دارد ، مصرف آن برای برخی از افراد مضر می باشد. اگر به مصرف انار علاقه مندید ، مضرات این میوه خوشمزه را نیز در نظر بگیرید و در خوردن آن زیاده روی نکنید.

طبع میوه انار

طبع این میوه سرد و خشک است و هر چه ترش تر باشد، مزاج سرد و خشکی آن هم بیشتر است. انار شیرین مزاجی سرد و معتدل دارد و بهترین زمان برای مصرف آن صبح و قبل از صبحانه است؛ شاید بهتر باشد که این گونه بگوییم، یک لیوان آب انار طبیعی را در وعده صبحانه و شروع روز فراموش نکنید؛ بگذارید تا مصرف این میوه یا آبمیوه شما را تا آخر یک روز کاری و خسته‌کننده، گرم و پر انرژی نگه دارد.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : فواید شگفت‌انگیز انار برای جلوگیری از سرطان‌ها، کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی

خواص انار 

انار پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت بدن است. آنتی اکسیدان های مختلف در آن از قلب محافظت می‌کند؛ انار یک میوه ضد سرطان است که غنی از ویتامین  c‌ و آنتی اکسیدان است. اگر التهاب، کم خونی و مشکلات پوستی مثل جوش و آکنه دارید، از این میوه استفاده کنید.

انار تاثیراتی روی آنزیم‌ها می‌گذارد

آنزیم‌های موجود در انار می‌توانند مانع عملکرد آنزیم‌های خاصی در کبد شوند که از مضرات خوردن انار است. اگر دارو‌های خاصی برای اختلالات کبد دارید، قبل از مصرف این میوه و یا عصاره آن با پزشک مشورت کنید.

قند فراوان انار

اگر چه با دیابت مبارزه می‌کند، انار میوه‌ای پیشگیرانه است. اگر مبتلا به دیابت هستید، ازخوردن انار اجتناب کنید.

کالری زیاد انار

اگر رژیم داشته باشید و کالری مصرفی را چک می‌کنید از خوردن این میوه و یا عصاره آن خودداری کنید. انار کالری زیادی دارد همچنین می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

مصرف زیاد انار باعث اختلالات هضم می‌شود

مضرات خوردن انار بیش از حد باعث اختلالات بسیاری می‌شود. برخی از آن‌ها حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال هستند. اما این علائم معمولا پس از چند ساعت فرو می‌نشیند. مصرف بیش از حد انار نیز می‌تواند دستگاه گوارش را تحریک کند.

آلرژی:

مصرف این میوه نیز باعث بروز بسیاری از علائم می‌شود که به آلرژی منجر می‌شوند. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • بلعیدن دردناک
  • خارش
  • مشکلات پوستی
  • تورم صورت
  • سختی در تنفس
  • درد و تورم در دهان

درد و تورم در دهان:

مبتلایان به زخم معده باید از مصرف انار ترش اجتناب کنند، زیرا استفاده از این میوه سبب تشدید زخم معده می‌شود. همچنین استفاده از انار شیرین در افراد سردمزاج توصیه می‌شود همچنین این افراد باید پس از خوردن این میوه مقداری نبات و زنجبیل مصرف کند.

گفتنی است؛ مضرات خوردن انار و رب انار سبب یبوست می‌شود بنابراین مصرف انار همراه با هسته‌های آن در مبتلایان به اسهال مفید است همچنین زیاده روی در مصرف انار ترش سبب کاهش هورمون‌های مردانه می‌شود. 

مضرات خوردن انار برای چه کسانی زیاد است ؟

مضرات خوردن انار برای مبتلایان به زخم معده

افرادی که به مشکلات معده و زخم معده مبتلا هستند ، نباید انار ترش مصرف کنند زیرا مصرف انار سبب تشدید زخم معده می شود.

مضرات خوردن انار برای افراد سرد مزاج

مصرف انار در افراد سرد مزاج به علت طبع آن مشکلاتی را به وجود می آورد . مصرف این میوه در این افراد معده را سست کرده و ایجاد نفخ می کند. این افراد باید پس از خوردن این میوه مقداری نبات و زنجبیل مصرف کنند.

مضرات خوردن انار برای افراد دچار یبوست

افرادی که همیشه دچار یبوست هستند ، باید از خوردن انار و رب انار خود داری کنند زیرا مصرف انار همراه با هسته های آن سبب تشدید یبوست شده ، این افراد بهتر است انار را با پرده های سفید داخل آن مصرف نمایند چرا که آنها حاوی فیبرند. این فیبر نامحلول به حرکات دستگاه گوارش، رفع مشکلات دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست و کاهش اضافه وزن و کنترل اشتهای کاذب کمک می کند.

مضرات خوردن انار برای افراد دچار اختلالات هضم

انار به علت داشتن آهن و سایر عناصر دیگر دیر هضم می باشد و مصرف بیش از حد این میوه دستگاه گوارش را تحریک می کند و باعث اختلالات بسیاری مانند حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و... خواهد شد.

مضرات خوردن انار برای افراد دچار اضافه وزن

مصرف انار و عصاره آن به علت کالری فراوانی که دارد ، سبب افزایش وزن می شود پس اگر رژیم دارید و کالری مصرفی را چک می کنید از خوردن این میوه خودداری کنید.

مضرات خوردن انار برای افراد مبتلا به آلرژی و حساسیت

انار می‌تواند باعث حساسیت هم بشود؛ نشانه های آلرژی به این میوه، بلع دردناک، کهیر، ورم صورت، سختی در تنفس، درد و تورم دهان هستند؛ شما هم این نشانه ها را دارید اما همچنان انار می‌خورید؟

مضرات خوردن انار برای افراد دارای فشار خون پایین

خوردن انار به صورت آبمیوه ممکن است فشار خون را پایین بیاورد. مصرف این آبمیوه می‌تواند احتمال افت فشار خون را در افرادی که از فشار خون پایین رنج می‌برند، افزایش دهد؛ اگر مشکل فشار خون پایین دارید؛ در مصرف این آبمیوه زیاده‌روی نکنید.

مضرات خوردن انار برای افرادی که جراحی انجام داده اند

به خاطر داشته باشید که دو هفته قبل از عمل جراحی، خوردن انار را متوقف کنید؛ این میوه قبل و بعد از عمل جراحی می‌تواند به طور مستقیم بر فشار خون اثر بگذارد.

مضرات خوردن انار برای افراد مبتلا به دیابت

انار قند بالایی دارد و برای افراد مبتلا به دیابت مضر است پس این افراد باید در خوردن انار احتیاط کنند.

مضرات خوردن انار برای افراد مبتلا به ناراحتی های ریوی

افراد مبتلا به ناراحتی های ریوی باید در خوردن انار احتیاط کنند زیرا این میوه سبب تشدید بیماری آنها می شود.

مضرات خوردن انار برای افراد دچار اختلالات کبد

اگر داروهای خاصی برای اختلالات کبد دارید، انار را با احتیاط و طبق نظر پزشک مصرف کنید زیرا آنزیم های موجود در انار مانع عملکرد آنزیم های خاصی در کبد می شوند.

مصرف انار در بارداری

حتما شما هم این مطلب را شنیده‌اید که به خانم های باردار انار می‌دهند تا جنین آن ها زیبا تر شود. از این داستان قدیمی که بگذریم، دقیقا می‌رسیم به نکته پزشکی آن که می‌گوید انار برای جلوگیری از ویار حاملگی و آسیبب مغزی جنین بسیار مفید است اما متأسفانه مصرف بیش از حد این میوه می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

مضرات خوردن انار برای مردانی که تعادل هورمونی ندارند

مصرف بیش از حد انار در مردانی که دچار اختلال جنسی یا عدم تعادل هورمونی هستند، باعث کاهش نیروی جنسی می‌شود و هورمون های آقایان را به هم می‌ریزد.

میوه انار چاق کننده است ؟

مصرف انار، عصاره، آبمیوه و فراورده های مربوط به آن به علت کالری فراوانی که دارد، باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود؛ پس اگر رژیم میوه دارید یا اضافه وزن مفرط یا حتی بیماری خاص، نحوه مصرف انار را از پزشک متخصص تغذیه خود بپرسید.

انار ؛ سیگار دوم برای مبتلایان به آسم

شاید در این روز های آلوده در کنار آب پرتقال یا شیر دل‌تان بخواهد که یک لیوان آب انار تازه و خوشمزه بخورید، این یک گزینه عالی برای شروع یک روز پاییزی یا زمستانی پر هیجان است البته اگر مبتلا به بیماری خاص مثل آسم یا ناراحتی ریه نباشید؛ چون مصرف زیاد این میوه هم مثل سیگار برای شش ها مضر است.

خواص انار:

بیایید به خواص انار نیز نگاهی بیندازیم. مراقب شکری که به آب انار اضافه می‌کنید باشید. شکر می‌تواند خواص این میوه برای سلامتی را محدود کند. برخی از خواص انار را در این‌جا آورده‌ایم:

تقویت سیستم ایمنی

انار به دلیل داشتن توانایی در مهار باکتری‌ها و ویروس‌ها، برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. انار به قوی‌تر شدن بدن کمک می‌کند.

کاهش کلسترول

مصرف منظم انار می‌تواند به کنترل سطح کلسترول بد در بدن کمک ‌کند زیرا مقادیر بالایی آنتی اکسیدان دارد. آب انار توانایی اکسید کردن لیپوپروتئین کم‌چگال (LDL) را دارد. این مسئله به عملکرد بهتر قلب کمک می‌کند.

جلوگیری از سرطان سینه

آنزیم‌های خاص موجود در انار، سلول‌های عامل سرطان سینه را نابود می‌کنند. مصرف منظم انار می‌تواند به جلوگیری از سرطان سینه کمک کند.

مبارزه با دیابت

انار، سطح قند خون را پایین می‌آورد. این میوه، سموم را نیز از بدن دفع می‌کند. این خاصیت برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

کاهش احتمال بیماری‌های قلبی

انار به دلیل داشتن خواص کاهنده کلسترول به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. مصرف منظم انار، خطر نارسایی قلبی، سکته و تشکیل پلاک را کاهش می‌دهد.

محافظت از بدن در برابر آرتروز

انار، فرآیند تخریب غضروف‌های اطراف استخوان را کند می‌کند. استفاده منظم از این میوه می‌تواند از اختلالات استخوانی متعدد جلوگیری کند.

منبعی سرشار از مواد معدنی و مغذی

انار منبع سرشاری از ویتامین B، ویتامین C، کربوهیدرات و قند، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن است. یک وعده انار می‌تواند مواد مغذی بسیاری را برای بدن فراهم کند.

خواص انار در بهبود درد و ورم مفاصل

التهاب مفصل یا آرتریت (Arthritis) یکی از بیماری‌های شایع است و انواع مختلفی از آن وجود دارد که به دلیل عوامل مختلفی مانند روماتیسم یا آرتروز ایجاد می‌‌‌‌‌‌شود. با توجه به این‌که یکی از خواص انار خاصیت ضدالتهابی آن است، این میوه می‌تواند به درمان التهاب مفاصل کمک کند.

مطالعات در این زمینه نشان داده‌اند عصاره انار می‌تواند آنز‌یم‌های شناخته شده‌‌ای که به مفاصل آسیب می‌زنند را در مردان و زنان دچار التهاب مفصل کاهش دهد و متوقف کند. مطالعات نشان داده است که خواص انار باعث بهبود التهاب مفصل در موش شده اما شواهد تحقیقات بر روی انسان‌ها هنوز کم است.

خواص انار برای لاغری

ویتامین C موجود در دانه انار به اندازه‌ای است که می‌تواند تا ۴۰ درصد از نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین کند. این میوه همچنین به علت میزان زیاد فیبر باعث احساس سیری و کنترل اشتها می‌شود. اگر به هر دلیلی انار دوست ندارید یا نمی‌توانید مثل بقیه یک پیاله انار دان شده بخورید، می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خواص لاغری انار کمی انار را به سالاد یا ماست خود اضافه کنید.

یکی از راه‌های دیگر مصرف رب انار است. خواص رب انار برای لاغری هم مانند خود انار است. البته رب انار بیشتر از خود انار باعث کاهش فشار خون می‌شود و خوردن آن به تنهایی مشکل است. می‌توانید رب انار یا انار پخته را در کنار غذاهای با مرغ امتحان کنید.

تقویت عملکرد جنسی و قدرت باروری

غلظت آنتی اکسیدان‌های انار و تأثیر آن در کاهش استرس اکسیداتیو، انار را تبدیل به میوه‌ای مفید برای تقویت عملکرد جنسی و قدرت باروری کرده است. تحقیقات نشان می‌دهند استرس اکسیداتیو باعث اختلال در عملکرد اسپرم و کاهش باروری در زنان می‌شود.

آب انار به کاهش استرس اکسیداتیو در جفت کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آب انار می‌تواند سطح تستوسترون که یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های جنسی است را در مردان و زنان، افزایش دهد.

خواص انار برای پوست

انار سرشار از ویتامین C است؛ ویتامینی بسیار مهم و حیاتی برای سلامت پوست. همچنین همان‌طور که گفته شد، انار آنتی‌اکسیدان‌ بسیار زیادی دارد که برای پوست بسیار مفید است، از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد.

برای بهره‌مند شدن از خواص پوست انار شما می‌‌توانید ۲ قاشق غذاخوری از پودر پوست انار را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و عسل ترکیب کنید. این مواد را خوب ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست بیاورید. حالا این ماسک را برروی صورت و گردن خود به صورت یک‌دست بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد با آب ولرم شست‌وشو دهید. این ماسک صورت می‌تواند لکه‌های تیره پوست را از بین ببرد و به رنگدانه‌های پوست کمک کند تا پوست روشن شود. در نتیجه لکه‌ها به مرور محو شوند و عوارض پیری پوست هم کاهش پیدا می‌کند.

آنتی‌اکسیدان موجود در دانه و پوست انار با جوش صورت هم مبارزه می‌کند. برای این کار شما می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری هسته انار خورد شده را با یک قاشق غذاخوری زردچوبه ترکیب کنید. ترکیب را روی قسمت‌های درگیر جوش بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

روغن هسته انار برای درمان اگزما و همچنین درمان پسوریازیس یکی از روش‌های شناخته شده است. روغن‌های گیاهی طبیعی مثل روغن بادام شیرین، روغن آرگان و روغن هسته انار، مزایای زیادی برای پوست دارند و با خاصیت آب‌رسانی و نرم کنندگی بالا با خشکی پوست و اگزما مبارزه می‌کنند. برگ انار هم ممکن است در درمان پیسی مؤثر باشد، اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است تا میزان تأثیرگذاری آن بررسی شود.

خواص انار برای مو

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار برای مو هم مفید هستند. آن‌ها می‌توانند با تقویت فولیکول مو و بهبود خون‌رسانی به پوست کف سر موها را تقویت کنند. روغن هسته انار هم می‌تواند در درمان موخوره مؤثر باشد و نوک موها را نرم و وز مو را برطرف کند.مضرات خوردن انار

افرادی که موهای فر و مجعد دارند می‌توانند با استفاده از روغن هسته انار از گره خوردن مو جلوگیری و موها را نرم و حالت‌پذیر کنند. شواهدی نشان داده است که انار حتی در پیشگیری از پیری زودرس مو یعنی سفید شدن مو هم می‌تواند مؤثر باشد. شما حتی با خوردن انار هم می‌توانید موهای خود را تقویت کنید.

خواص انار برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی در حال حاضر رایج‌ترین دلیل مرگ و میر، قبل از رسیدن به پیری است. بیماری قلبی پیچیده است و عوامل متعددی بر آن تأثیر می‌گذارد. پونیسیک اسید، به‌عنوان یکی از اسیدهای چرب موجود در انار، ممکن است بتواند به مقاومت در برابر مراحل متعدد بیماری قلبی، کمک کند.مضرات خوردن انار

در یک تحقیق بر روی ۵۱ نفر با میزان تریگلیسرید بالا به این نتیجه رسیدند که پس از مصرف ۸۰۰ میلی‌گرم از روغن هسته انار به صورت روزانه برای مدت ۴ هفته، میزان تریگلیسرید به طور چشم‌‌گیری کاهش پیدا کرد و همچنین ضریب میزان «کلسترول خوب» (HDL) بدن هم بهبود یافت. تحقیقات دیگری بر روی خواص آب انار برای افراد با دیابت نوع دو و کلسترول بالا هم نشان داد که میزان «کلسترول بد» (LDL) به طرز چشمگیری کاهش داشته است.

خواص انار برای مبارزه با باکتری و قارچ

قابلیت مبارزه با میکروارگانیسم‌‌های مضر یکی ازخواص درمانی انار است. محققان متوجه فعالیت‌های ضد میکروبی انار شدند و مبارزه آن با باکتری‌ها و قارچ را به‌خوبی مشاهده کردند. تأثیر ضدباکتری و ضدقارچی انار می‌تواند حتی از ایجاد عفونت و التهاب درون دهان شما هم جلوگیری کند.

این عفونت‌ها شامل شرایطی مانند التهاب لثه، پیوره لثه و استوماتیت هم می‌شوند. تحقیقاتی در این زمینه منتشر شد که در آن به این نتیجه رسیده بودند که نوشیدن آب انار باعث کاهش تجمع پلاک دندان تا ۳۲ درصد می‌شود.

تأثیر انار در بهبود حافظه

شواهدی وجود دارد که میوه انار شاید بتواند باعث بهبود حافظه شود. یک تحقیق بر روی بیمارهای نیازمند به جراحی، به این نتیجه رسید که مصرف ۲ گرم عصاره‌ی انار، باعث جلوگیری از فراموشی بعد از جراحی شد.

تحقیقات دیگری بر روی ۲۸ فرد مسن انجام شد که همه این افراد از مشکل حافظه گلایه داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن ۲۳۷ میلی‌لیتر آب انار به صورت روزانه، به طرز قابل ملاحضه‌ای باعث بهبود نشانگرهای «حافظه زبانی» و «حافظه تصویری» شد. علاوه بر این، تحقیقات بر روی موش‌ها هم نشان داد که انار ممکن است بتواند به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کند.

بهبود تأثیر ورزش

انار سرشار از نیترات خوراکی است و ثابت شده است که این ماده باعث بهبود تأثیر ورزش در بدن ‌می‌شود. تحقیقاتی بر روی ۱۹ ورزشکاری که بر روی تردمیل می‌دویدند نشان داد که مصرف تنها یک گرم عصاره انار ۳۰ دقیقه قبل از ورزش، به طور قابل ملاحظه‌ای گردش خون را افزایش داده، خستگی را به تعویق انداخته و تأثیر ورزش بر بدن را افزایش داده است.

این خواص انار باعث شده است تا انار تبدیل به یک خوراکی رژیمی مناسب برای قبل از ورزش باشد. مصرف کربوهیدرات سالم قبل از ورزش انتخاب بسیار مناسبی است. انار حاوی میزان زیادی کربوهیدرات است که به حفظ انرژی در طول تمرین کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد شما دچار کمبود انرژی و ضعف شوید.

انار یک منبع انرژی قوی است؛ درحالی که ما نوشیدنی‌های انرژی‌زا و مواد مصنوعی مضر دیگر را برای انرژی گرفتن و پرانرژی ماندن انتخاب می‌کنیم! آب انار حاوی قند و ویتامین‌هایی است که به ما کمک می‌کند در تمام روز سرحال و پرانرژی باشیم.

۹۰ درصد از کالری انار از کربوهیدرات موجود در آن است و این کربوهیدرات است که در بدن انرژی تولید می‌کند. کربوهیدرات منبع انرژی دلخواه بدن برای تولید انرژی است. تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما به نظر می‌رسد انار هم مانند چغندر، در بهبود عملکرد فیزیکی ما تأثیر زیادی دارد.