کاهش کلسترول با بادمجان کاملا صحت دارد و یک روش سنتی کاهش کلسترول خون به حساب می آید.در این مطلب از پارس نیوز ما شما را با روش های کاهش کلسترول به واسطه مصرف بادمجان بیشتر آشنا میکنیم.

 آب بادمجان یکی از این روش های طبیعی است که علاوه بر تصفیه مایعات بدن و دفع توکسین ها احساس سیری ایجاد کرده و کلسترول خون را نیز کاهش می دهد.

این روزها خیلی از افراد جامعه از جوان و سالمند نگران چربی خونشان هستند. خوشبختانه کنترل چربی خون و همچنین رسیدن به تناسب اندام از الویت های مردم شده است. تجمع چربی زیاد در بدن و به خصوص دور شکم نه تنها باعث نارضایتی فرد از اندامش می شود بلکه احتمال بروز مشکلات مزمنی مانند بیماری های قلبی، دیابت یا بیماری های مربوط به مفاصل را نیز بالا می برد.

بنابراین تلاش ما بر این است که شما را به داشتن عادت های غذایی درست و اصلاح سبک زندگی تان تشویق کنیم. می شود با ترفندها و روش های ساده و طبیعی با چربی خون و چربی تجمع یافته در بدن مقابله کرد. آب بادمجان یکی از این روش های طبیعی است که علاوه بر تصفیه مایعات بدن و دفع توکسین ها احساس سیری ایجاد کرده و کلسترول خون را نیز کاهش می دهد.

این نوشیدنی سرشار از فیبر و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به دفع مایعات مضر از بدن کمک زیادی می کند. مصرف منظم آن نیز مانند یک مکمل خوب برای لاغری به خصوص برای افرادی که به سختی وزن کم می کنند محسوب می شود. با ما همراه باشید تا با این نوشیدنی موثر و بی عارضه بیشتر آشنا شوید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : با قاتل کلسترول خون آشنا شوید

کاهش کلسترول با بادمجان

کاهش کلسترول برای افرادی که می خواهند سالم باشند و داروهای مصرفی خود را که مجبور به استفاده از آن ها هستند کاهش دهند، یک هدف مهم محسوب می شود. با این حال برای رسیدن به این هدف باید تغییرات مهمی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

برخی غذا ها که در کنار بادمجان، می توانند در تعادل کلسترول مفید واقع شوند عبارتند از:

  • سیر
  • فندق
  • کینوآ
  • جو دوسر
  • هویج
  • کرفس
  • آووکادو
  • زنجبیل
  • سیب
  • گلابی
  • کنگر

استرس و کلسترول خون

یک رژیم غذایی مناسب و درمان های طبیعی اساس کاهش کلسترول و به طور کلی آزمایش خون است. با یک رژیم متنوع و کامل می توان با سایر اختلالات مرتبط با تری گلیسرید، گلوکز و اضافه وزن مقابله کرد.

با این حال نباید صدمه ای که استرس به بدن وارد می کند را دست کم گرفت زیرا علاوه براین آسیب، سبب افزایش کلسترول نیز خواهد شد که در این باره بادمجان کمک بسیاری خواهد کرد.

بادمجان و کاهش کلسترول خون با بادمجان

بادمجان غذایی باستانی است که حداقل از سال 2000 میلادی درآسیا مورد استفاده قرار گرفته است. گاها در جهان شهرت بدی نیز داشته است زیرا به دلیل آگاه نبودن مردم از نحوه استفاده آن سبب سوء هاضمه و سایر مشکلات شده است.

به همین دلیل تاکید می شود بادمجان را بصورت پخته و یا از عصاره آن استفاده کنید.

بادمجان حاوی مقدار زیادی آب و مقدار کمی ویتامین A، وB و C، مواد معدنی مانند فسفر، آهن، منیزیم و کلسیم است. کالری کمی داشته و پوست و دانه های آن حاوی مقادیر خوبی فیبر هستند.

عصاره بادمجان داروی طبیعی کاهش کلسترول خون

چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک اشاره شده است این دارو برای کاهش طبیعی کلسترول بسیار مفید است و همچنین یک درمان عالی برای کمک به کاهش وزن و دفع سموم از بدن نیز محسوب می شود.

توصیه می شود زمانی از عصاره بادمجان استفاده کنید که متوجه افزایش کلسترول خود شده اید به این ترتیب مجبور نخواهید بود بین این عصاره یا درمان دارویی یکی را انتخاب کنید.

بهترین دارو آن است که قبل از بروز مشکل بر پیشگیری متمرکز شود.

مواد لازم:

  • پوست دو عدد بادمجان
  • آب یک عدد لیمو
  • دو لیوان آب (400 میلی لیتر)

نکته: بهتر است از بادمجان های ارگانیک استفاده کنید به این ترتیب این اطمینان حاصل می شود که پوست بادمجان فاقد سموم دفع آفات یا سایر مواد شیمیایی مضر برای بدن است.

طرز تهیه و نحوه استفاده:

ابتدا بادمجان ها را به خوبی بشویید و پوست آن ها را بگیرید. پوست را در کاسه ای همراه با آب لیمو و آب قرار دهید. روی ظرف را پوشانده و به مدت 24 ساعت صبر کنید. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و در طی روز، جدا از وعده های غذایی خود بنوشید.

این دستور را هرروز تکرار کنید و به مدت یک هفته آن را بنوشید. برای کاهش کلسترول می توانید ماهی یک بار این درمان را انجام دهید.

اندر خواص آب بادمجان و کاهش کلسترول

یکی از اصلی ترین خواص بادمجان در زمان چربی سوزی این است که با رساندن کالری اندک به بدن مواد مغذی آن را نیز تأمین می کند. در واقع بادمجان حاوی میزان چشمگیری آب است. در نتیجه خاصیت دیورتیک دارد و با حالت احتباس آب و التهاب مقابله می کند.

از دیگر فواید بادمجان که باید همیشه در نظر داشت، تأثیر آن در تحریک صفرا و محافظت از کبد است. بنابراین این ماده غذایی از بروز کبد چرب نیز پیشگیری می کند

میزان بالای ویتامین E در این سبزی یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که به بهبود جریان خون و کاهش بیماری های قلبی کمک زیادی می کند. بادمجان سرشار از پتاسیم و سدیم است. این دو ماده معدنی به بهبود سلامت دستگاه عصبی و دستگاه قلب و عروق کمک زیادی می کنند.

مصرف این ماده غذایی در سم زدایی از بدن و بهبود سوخت و ساز آن و همچنین کنترل قند خون تأثیر زیادی دارد. فیبرهای موجود در آن نیز حرکت روده ها را تنظیم کرده و از بروز اختلالاتی مانند یبوست و گاز پیشگیری می کند. بادمجان همچنین خاصیت سیرکنندگی طولانی مدت دارد و قدرت جذب چربی ها در روده را بالا می برد. در نتیجه امکان انباشتگی این چربی ها در خون و افزایش کلسترول محدودتر می شود.

از دیگر فواید بادمجان که باید همیشه در نظر داشت، تأثیر آن در تحریک صفرا و محافظت از کبد است. بنابراین این ماده غذایی از بروز کبد چرب نیز پیشگیری می کند. اگر دچار کم خونی هستید و از مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی رنج می برید یعنی اینکه احساس ضعف دارید نیز می توانید به سراغ بادمجان بروید. چون حاوی میزان خوبی منیزیم و آهن است.

چگونه می توان با بادمجان چربی سوزی کرده و کلسترول را کنترل کرد؟

کار چندان دشواری نیست. با تهیه آب بادمجان می توانید از خواص آن برای ارتقای سلامت، کنترل وزن و افزایش انرژی بدن برای انجام بهتر کارهای روزمره استفاده کرد. مزیت دیگر استفاده از بادمجان تهیه ساده آن است و اینکه بادمجان چندان گران نیست و می توانید با صرف انرژی و هزینه اندکی این مکمل خوب را تهیه کنید. حال که با گوشه ای از خواص بادمجان آشنا شدید بهتر است طرز تهیه آب آن را نیز یاد بگیرید.

مواد لازم

بادمجان متوسط: 1 عدد

آب لیموترش: 1 عدد

آب: 1 لیتر

آب بادمجان

روش تهیه

بهتر است از بادمجان های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. حتماً بادمجان را بشویید و سپس با اندکی سرکه سیب یا جوش شیرین شستشو دهید. زمانی که آن را به طور کامل ضدعفونی کردید به اندازه مکعب های یک و نیم سانتی متری خرد کنید. سپس تکه ها را داخل یک پارچ شیشه ای یا ظرف سس شیشه ای بزرگ بریزید و یک لیتر آب به آن اضافه کنید. آب یک عدد لیموترش را گرفته به ترکیب اضافه کنید. سپس در ظرف را بسته و داخل یخچال قرار دهید تا یک شب کامل استراحت کند.

روش مصرف

برای سم زدایی از بدن این نوشیدنی را به مدت 7 روز پی در پی بنوشید. البته می توانید هر هفته سه مرتبه و زمانی که احساس می کنید اشتهایتان بسیار زیاد شده است میل کنید.

آب بادمجان یکی از این روش های طبیعی است که علاوه بر تصفیه مایعات بدن و دفع توکسین ها احساس سیری ایجاد کرده و کلسترول خون را نیز کاهش می دهد

توصیه می کنیم قبل از هر وعده غذایی اصلی یک فنجان تا یک لیوان از ترکیبی که تهیه کرده اید را مصرف کنید. برای افزایش تأثیر این نوشیدنی در کاهش وزن حتماً مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید و از مصرف چربی های صنعتی و مواد آردی تصفیه شده خودداری کنید. علاوه بر این لازم است که در طول روز یک فعالیت ورزشی به مدت حداقل 30 دقیقه داشته باشید. با همین توصیه های ساده می توانید در عرض یک هفته چند سانتی متر از اندازه دور کمرتان را کم کنید. البته باید در نظر داشته باشید که متابولیسم بدن هر فرد با افراد دیگر متفاوت است و برخی افراد نیاز به تلاش بیشتری برای کاهش وزن دارند.

یادتان باشد که مصرف بادمجان خام به میزان زیاد توصیه نمی شود. چون حاوی آلکالوئیدی به نام سولانین است که می تواند باعث بروز استفراغ و اسهال شود. با این حال اگر با میزان کم شروع کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید مشکلی پیش نمی آید.

 

آشنایی با خواص بادمجان:

۱- حفظ سلامت قلب

بادمجان به علت داشتن فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6 و … به حفظ سلامت قلب کمک می کند. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۰۸ میلادی نشان داد که مصرف غذاهای حاوی آنتوسیانین (از جمله بادمجان) احتمال مرگ ناشی از ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

در مطالعه دیگری مشاهده شد اگر حداقل ۳ بار در هفته از میوه ها و سبزیجات حاوی آنتوسیانین استفاده شود احتمال ابتلا به بیماری قلبی ۳۴ درصد کاهش می یابد. افزایش آنتوسیانین در رژیم غذایی روزانه فشارخون را کاهش می دهد.

۲- کاهش کلسترول خون

تحقیقات انجام شده در مورد خواص بادمجان که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده نشان می دهد که مصرف آب بادمجان به کاهش وزن و کاهش کلسترول خون کمک می کند.

اسید کلروژنیک موجود در بادمجان کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد. این ترکیب دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد سرطانی نیز می باشد.

۳- پیشگیری از سرطان

پلی فنول های موجود در بامجان دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. آنتوسیانین و اسید کلروژنیک از آسیب سلول ها توسط رادیکال های آزاد ممانعت به عمل آورده و از رشد تومور و گسترش سلول های سرطانی پیشگیری می کنند.

عملکرد ضد سرطانی آنتوسیانین عبارتست از: پیشگیری از تشکیل عروق خونی جدید در تومور، کاهش التهاب و کاهش فعالیت آنزیم هایی که سبب گسترش سلول های سرطانی می شوند.

۴- بهبود عملکرد مغز

تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد که نوعی آنتوسیانین به نام ناسونین در پوست بادمجان وجود دارد که به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی مانع آسیب غشای سلول های مغزی توسط رادیکال های آزاد می شود. این ترکیب به ورود مواد مغذی به داخل سلول های مغزی و دفع مواد زائد نیز کمک می کند.

آنتوسیانین ها از التهاب سلول های عصبی جلوگیری کرده و جریان خون به سمت مغز را تسهیل می کنند. در نتیجه حافظه را بهبود داده و از بروز مشکلات ذهنی که در دوران سالمندی رخ می دهند جلوگیری می کنند.

۵- کاهش اشتها و کنترل وزن

یکی از اجزای مهم رژیم های کاهش وزن فیبر است. زیرا مصرف غذاهای حاوی فیبر می تواند اشتها را کاهش دهد. هنگامی که اشتها کمتر می شود فرد کالری کمتری دریافت کرده و وزن وی کاهش می یابد.

بادمجان یک سبزی کم کالری است. بنابراین می تواند به عنوان بخشی از رژیم های کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد.

۶- حفظ سلامت کبد

یکی از خواص بادمجان محافظت از کبد در برابر مواد سمی است. بادمجان به علت داشتن آنتی اکسیدان به سلامت کبد کمک می کند.

ارزش غذایی بادمجان:

کالری و مواد مغذی موجود در یک لیوان بادمجان پخته شده (حدود ۹۹ گرم) عبارتست از:

• ۳۵ کیلوکالری انرژی

• ۰/۸۲ گرم پروتئین

• ۸/۶۴ گرم کربوهیدرات

• ۰/۲۳ گرم چربی

• ۲/۵ گرم فیبر

• ۱۸۸ میلی گرم پتاسیم

• ۶ میلی گرم کلسیم

• ۱ میلی گرم سدیم

• ۰/۱۲ میلی گرم روی

• ۱/۳ میلی گرم ویتامین C

• ۰/۲۵ میلی گرم آهن

• ۱۱ میلی گرم منیزیم

• ۱۵ میلی گرم فسفر

• ۱۴ میکروگرم فولات (ویتامین B9)

• ۸۵ میلی گرم ویتامین B6

• ۲/۹ میکرو گرم ویتامین K

بادمجان حاوی فلاونوئیدهایی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین به عنوان یک رنگدانه محلول در آب دارای خواص بی شماری است. رنگ بادمجان از آنتوسیانین موجود در آن ناشی می شود. پوست بادمجان نیز غنی از آنتی اکسیدان، فیبر، پتاسیم و منیزیم می باشد.

وجود ترکیبات فنولیک در بادمجان این سبزی را در ردیف ۱۰ سبزی مفید برای مقابله با رادیکال های آزاد قرار داده است.

عوارض مصرف بادمجان:

ناسونین موجود در بادمجان می تواند جذب آهن را کاهش دهد. بنابراین، اگر به کمبود آهن مبتلا هستید در مصرف غذاهای حاوی ناسونین زیاده روی نکنید.

• بادمجان حاوی اگزالات است. اگزالات می تواند در ابتلا به سنگ های کلیوی نقش داشته باشد. در صورتی که احتمال تشکیل سنگ های اگزالاتی در کلیه های شما وجود دارد مصرف غذاهای حاوی اگزالات را محدود کنید.