عوارض نوشیدن آب زیاد زیاد برای بدن بسیار است و نوشیدن آب برای سلامتی تا جایی مفید است که در آن افراط نشود.در این مطلب از پارس نیوز با عوارض نوشیدن آب زیاد آشنا خواهید شد.

زیادی روی و افراط در مصرف آب می‌تواند بدن را مسموم و به مغز آسیب بزند. اگرچه سلول‌های بدن انسان برای عملکرد خوب به آب نیاز دارند و این اطلاعات شناخته شده و مستند است، اما وقتی در نوشیدن آن افراط شود، همین ماده حیاتی آسیب زا می‌شود. در حالی که هیچ فرمول واحدی برای تعیین مقدار نوشیدنی در روز وجود ندارد، توصیه رایج این است که ۸ فنجان در روز نقطه شروع خوبی است.

عوارض نوشیدن آب بیش از حد

عوارض نوشیدن آب بیش از حد به اندازه علائم کم آبی بدن می توانند خطرناک باشند. عوارض نوشیدن آب زیاد می تواند منجر به مسمومیت با آب شود که به عنوان هیپوناترمی نیز شناخته می شود. در موارد شدید، مسمومیت با آب می تواند منجر به مشکلات سلامتی ناتوان کننده مانند تشنج، کما و حتی مرگ شود.

پس به طور کلی، متخصصان تغذیه دائماً به ما یادآوری می کنند که نوشیدن آب کافی برای عملکرد صحیح بدن ما کاملاً حیاتی است. مگر اینکه بیش از حد آب بنوشید. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله عوارض نوشیدن آب زیاد و علائم آن را بررسی کنیم. پس ادامه مقاله را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید که آیا آب زیاد می خورید یا نه ؟

خطرات و عوارض نوشیدن آب زیاد

هر سلول در بدن برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد. با این حال، نوشیدن بیش از حد می تواند منجر به مسمومیت با آب و عواقب جدی برای سلامتی شود. نوشیدن بیش از حد آب به طور تصادفی دشوار است، اما ممکن است این اتفاق بیفتد، معمولاً در نتیجه آبرسانی بیش از حد در طول رویدادهای ورزشی یا تمرینات شدید. علائم مسمومیت با آب عمومی می تواند شامل گیجی، بی نظمی، حالت تهوع و استفراغ باشد.

در موارد نادر، مسمومیت با آب می تواند باعث تورم در مغز و کشنده شود. هنگامی که یک فرد مقدار زیادی آب مصرف می کند و سلول های مغز شروع به متورم شدن می کنند، فشار داخل جمجمه او افزایش می یابد. این باعث اولین علائم مسمومیت با آب می شود که عبارتند از:

  • سردرد
  • استفراغ
  • حالت تهوع

موارد شدید مسمومیت با آب می تواند علائم جدی تری را بهمراه داشته باشد این علایم ، عبارتند از:

  • گیجی
  • دوبینی
  • خواب آلودگی
  • مشکل در تنفس
  • افزایش فشار خون
  • ضعف یا گرفتگی عضلات
  • ناتوانی در شناسایی اطلاعات حسی

تجمع مایع در مغز ادم مغزی نامیده می شود. این می تواند بر ساقه مغز تأثیر بگذارد و باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی شود. در موارد شدید، مسمومیت با آب می تواند باعث تشنج، آسیب مغزی، کما و حتی مرگ شود.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : 20 علائم کم آبی بدن که باید جدی گرفته شود

مسمومیت و اختلال مغزی از عوارض نوشیدن آب زیاد

شاید خطرناک‌ترین مسئله در مورد عوارض نوشیدن آب چیزی است که توسط یک مطالعه جدید اعلام شده و آن اینکه نوشیدن بیش از حد آب ممکن است بدن را مسموم کرده و یا عملکرد مغز را مختل کند. این مطالعه نشان داده است که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آب زیادی در سلول‌ها از جمله سلول‌های مغزی وجود داشته باشد که منجر به بزرگ شدن آن‌ها می‌شود و زمانی که سلول‌های مغز متورم می‌شوند، فشاری ایجاد می‌کند که منجر به علائم دیگری مانند گیجی، خواب‌آلودگی و سردرد می‌شود.

اگر این فشار افزایش یابد، ممکن است باعث ایجاد شرایطی مانند فشار خون بالا، کندی ضربان و کمبود سدیم شود؛ عنصری حیاتی که به حفظ تعادل مایعات در داخل و خارج سلول‌ها کمک می‌کند و زمانی که سطح آن به دلیل وجود مقدار زیادی آب در بدن کاهش می‌یابد، مایعات وارد سلول‌ها شده و سپس این سلول‌ها متورم می‌شوند که فرد را در معرض خطر تشنج، کما یا حتی مرگ قرار می‌دهد.

چگونه بفهمیم که به مقدار کافی آب نوشیده ایم ؟

۱- کنترل عوارض نوشیدن آب زیاد با نظارت بر رنگ ادرار

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید، نظارت بر رنگ ادرار است که معمولاً از زرد کم رنگ تا رنگ چای به دلیل ترکیبی از رنگدانه اوروکروم و سطح آب در بدن شما متغیر است.

اگر ادرار شما اغلب شفاف است، این نشانه مطمئنی است که در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی آب نوشیده اید. همچنین میزان استفاده از دستشویی نشانه دیگری از میزان آب مصرفی شماست؛ اگر بیش از حد معمول یعنی بیش از ۶ تا ۸ بار در روز و حداکثر ۱۰ بار از توالت استفاده کنید، به این معنی است که عدم تعادل وجود دارد.

۲- حالت تهوع یا استفراغ از عوارض نوشیدن آب زیاد

وقتی آب بیش از حد در بدن شما وجود دارد، کلیه‌ها نمی‌توانند مایع اضافی را خارج کنند و شروع به جمع شدن می‌کند که منجر به حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

۳- داشتن سردرد از عوارض نوشیدن آب زیاد

آب اضافی در بدن نیز باعث سردرد می‌شود، زیرا باعث کاهش سطح نمک و متورم شدن سلول‌ها می‌شود. این تورم همچنین باعث بزرگ شدن سلول هامی شود و سلول‌هایی که در مغز هستند روی جمجمه فشار می‌آورند و باعث سردرد ضربان دار می‌شود و ممکن است منجر به ضعف مغز و مشکل در تنفس شود.

۴- تغییر رنگ دست‌ها، پا‌ها و لب‌ها از عوارض نوشیدن آب زیاد

همچنین تغییر رنگ دست‌ها، پا‌ها و لب‌ها، ضعف عضلانی و خستگی نیز از دیگر علائم عوارض نوشیدن آب زیاد است.

مردان و زنان چقدر آب در روز مصرف کنند ؟

هنوز هیچ دستورالعمل یا نتیجه تایید شده‌ای در مورد میزان آبی که بدن انسان به صورت روزانه نیاز دارد وجود ندارد. بر اساس مطالعات، چالش کمیت بستگی به میزان نیاز هر بدن دارد، زیرا زنان از سن ۱۹ تا ۳۰ سالگی باید حدود ۲.۷ لیتر آب در روز بنوشند، در حالی که مردان در همان سن به ۳.۷ لیتر آب نیاز دارند. همچنین سطح تشنگی برای همه افراد به ویژه ورزشکاران، سالمندان و زنان باردار معیار مشخصی ندارد.

مهم است که بدانید آب برای عملکرد و زندگی سلول‌ها حیاتی است، بنابراین بدن شما در صورت نیاز به مقدار بیشتر به شما هشدار می‌دهد. با این هشدار که عوارض نوشیدن آب زیاد ممکن است نتایج بدی داشته باشد و یا حتی منجر به مرگ شود، اما به نظر می‌رسد مصرف ۸ فنجان در روز استاندارد خوبی است.

چه چیزی می تواند باعث مسمومیت با آب شود ؟

مسمومیت با آب نادر است و عوارض نوشیدن آب زیاد به صورت تصادفی بسیار دشوار است. با این حال، ممکن است اتفاق بیفتد. گزارش های پزشکی متعددی از مرگ به دلیل مصرف بیش از حد آب وجود دارد. مسمومیت با آب معمولاً بر افرادی که در رویدادهای ورزشی یا تمرینات استقامتی شرکت می کنند یا افرادی که دارای شرایط مختلف سلامت روان هستند تأثیر می گذارد.

رویدادهای ورزشی

مسمومیت با آب به ویژه در بین ورزشکاران استقامتی رایج است. اگر فردی آب زیادی بنوشد بدون اینکه به درستی اتلاف الکترولیت را محاسبه کند، ممکن است این وضعیت اتفاق بیفتد. به همین دلیل، هیپوناترمی اغلب در طول رویدادهای ورزشی بزرگ رخ می دهد.

همانطور که نویسندگان یک مطالعه گزارش می دهند، از ۴۸۸ شرکت کننده در ماراتن بوستون ۲۰۰۲، ۱۳ درصد علائم هیپوناترمی و ۰.۰۶ درصد هیپوناترمی بحرانی با سطوح سدیم کمتر از ۱۲۰ میلی مول در لیتر داشتند. مواردی از مسمومیت با آب در این حوادث منجر به مرگ شده است. یک مورد دونده ای بود که پس از یک ماراتن از پا در آمد.

از آنجایی که او به طور نامناسبی آبرسانی شده بود، سطح سدیم او به زیر ۱۳۰ میلی مول در لیتر رسید. سپس این دونده آب روی مغزش به نام هیدروسفالی و فتق در ساقه مغزش ایجاد کرد که باعث مرگ او شد.

آموزش نظامی

یک گزارش سرباز را توصیف کرد که پس از نوشیدن آب زیاد در طول تمرین دچار هیپوناترمی شدند. سطح سدیم خون آنها ۱۱۵-۱۳۰ میلی مول در لیتر بود، در حالی که محدوده طبیعی آن ۱۳۵-۱۴۵ میلی مول در لیتر است. علائم هیپوناترمی را می توان به اشتباه به عنوان علائم کم آبی تعبیر کرد. مطابق با یک گزارش سربازی که تشخیص نادرست از دست دادن آب بدن و گرمازدگی دریافت کرده بود بر اثر مسمومیت با آب و عوارض نوشیدن آب زیاد در نتیجه تلاش های آبرسانی مجدد جان خود را از دست داد.

شرایط سلامت روان

پلی دیپسی روانی، نوشیدن آب اجباری نیز نامیده می شود می تواند نشانه ای از شرایط مختلف سلامت روان باشد. این بیماری بیشتر در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شایع است، اما می تواند در افراد مبتلا به اختلالات عاطفی، روان پریشی و اختلالات شخصیت نیز بروز کند.

مصرف بیش از حد آب به طور تصادفی دشوار است. با این حال، ممکن است اتفاق بیفتد و گزارش های متعددی از مرگ به دلیل مصرف بیش از حد آب وجود دارد. افرادی که در معرض خطر مرگ ناشی از مسمومیت با آب هستند تمایل دارند در رویدادهای ورزشی استقامتی یا تمرینات نظامی شرکت کنند. فردی که هیچکدام از این دو را انجام نمی دهد، بعید است که در اثر نوشیدن آب زیاد بمیرد.

علائم نوشیدن آب زیاد

برخی از علائم و رفتار ها نشان دهنده این هستند که شما در مصرف و نوشیدن آب روزانه خود زیاده روی می کنید، از جمله:

شما هرگز بدون بطری آب از خانه بیرون نمی روید.

اگر تمام روز بطری آب خود را در اطراف خود حمل کنید و بلافاصله پس از اتمام آن دوباره آن را پر کنید، ممکن است بیش از حد آب بنوشید. اضافه کردن مداوم آب به بدن، می تواند منجر به کاهش سطح سدیم در خون و متورم شدن تمام سلول های بدن شود.

به گفته تامارا هیو باتلر ، دکترای علوم ورزشی، استاد علوم ورزشی در دانشگاه اوکلند در روچستر، MI، زمانی که مغز شما شروع به متورم شدن می کند، این امر می تواند به ویژه خطرناک شود. هیو باتلر می گوید: «مغز شما فقط می تواند حدود 8 تا 10 درصد قبل از رسیدن به جمجمه متورم شود و ساقه مغز شما را به بیرون فشار دهد».

شما حتی وقتی تشنه نیستید، آب می نوشید.

بهترین راه برای دانستن اینکه آیا بدن شما واقعاً به آب بیشتری نیاز دارد یا نه ؟ این است که آگاهانه از اینکه واقعاً احساس تشنگی می‌کنید یا خیر، آگاه باشید. هیو باتلر می گوید:

«بدن ما برای مبارزه با کم آبی برنامه ریزی شده است، زیرا ما همیشه در ترس کمبود یا کمبود کافی زندگی کرده ایم، بنابراین ما همه این مکانیسم های داخلی را برای محافظت از ما در برابر آن داریم. یکی از این مکانیسم هایی که همه حیوانات دارند تشنگی است. تشنگی، علائم فردی هر بدن است که به آنها امکان می دهد بدانند که آیا به موارد بیشتری نیاز دارند یا خیر. هر چه بیشتر به آب نیاز داشته باشید تشنه تر می شوید.»

احساس خستگی

کلیه های شما مسئول فیلتر کردن آبی هستند که از طریق بدن می نوشید و از متعادل ماندن سطح مایعات در جریان خون اطمینان حاصل می کنند. وقتی بیش از حد آب می نوشید، کلیه های شما باید حتی سخت تر کار کنند و واکنش استرس زا از هورمون های شما ایجاد می شود که بدن شما را تحت فشار و خستگی قرار می دهد.

اگر دائماً آب می نوشید و متوجه می شوید که برای بلند شدن از رختخواب مشکل دارید، ممکن است به این دلیل باشد که فشار زیادی به کلیه های خود اضافه کرده اید. در مرحله بعد، یاد بگیرید که واقعاً چه مقدار آب باید در روز بنوشید.

مدام آب می نوشید تا زمانی که ادرارتان شفاف شود.

اگر مقدار مناسبی آب می نوشید، رنگ ادرار شما باید به رنگ زرد شفاف باشد. اگرچه اکثر مردم بر این باورند که رنگ ادرار شفاف سالم‌ترین علامت هیدراتاسیون است، اما داشتن ادرار بدون رنگ ممکن است نشانه‌ای از نوشیدن بیش از حد آب باشد. برای اکثر مردم، هشت تا ۱۰ لیوان آب در روز یک مقدار طبیعی در نظر گرفته می شود. این پیشنهاد بسته به قد، وزن و الگوهای ورزشی فرد متفاوت است.

مکرر ادرار می کنید، از جمله در طول شب

اگر متوجه شدید که اغلب در نیمه شب از خواب بیدار می شوید تا از دستشویی استفاده کنید، ممکن است بیش از حد آب می نوشید. اکثر مردم بین شش تا هشت بار در روز ادرار می کنند. اگر متوجه شدید که بیش از ده بار در روز ادرار می کنید، ممکن است بیش از نیاز بدنتان آب بنوشید. برای جلوگیری از ادرار شبانه، آخرین لیوان آب خود را چند ساعت قبل از خواب بنوشید تا به کلیه هایتان فرصت دهید تا آب را در بدنتان فیلتر کنند. (تکرر ادرار نیز می تواند نشانه دیابت بی مزه باشد.)

احساس تهوع دارید و ممکن است استفراغ کنید.

علائم کمبود آب بسیار شبیه به علائم کم آبی بدن است. هنگامی که بیش از حد آب می نوشید، کلیه های شما قادر به خلاص شدن از شر مایعات اضافی نیستند و آب شروع به جمع شدن در بدن می کند. این می تواند تعدادی از علائم ناخوشایند، اغلب از جمله حالت تهوع، استفراغ، و اسهال را ایجاد کند. اما اگر زمانی احساس استرس می کنید، به همین دلیل است که باید آب بنوشید.

در طول روز سردردهای ضربان دار دارید.

سردرد نشانه هر دو وضعی هیدراتاسیون بیش از حد و از دست دادن آب است، شبیه حالت تهوع، استفراغ، و اسهال. وقتی بیش از حد آب می نوشید، غلظت نمک در خون کاهش می یابد و باعث می شود سلول های اندام در سراسر بدن متورم شوند. اگر غلظت نمک شما کم باشد، سلول های شما رشد می کنند. وقتی بیش از حد آب می نوشید، مغز شما در واقع بزرگ می شود و به جمجمه فشار می آورد. این فشار اضافه می‌تواند باعث سردرد ضربان‌دار و مشکلات سلامتی جدی‌تر مانند اختلالات مغزی و مشکلات تنفسی شود.

تورم یا تغییر رنگ در دست ها، لب ها و پاها

در بسیاری از موارد هیپوناترمی، افراد تورم یا تغییر رنگ قابل توجهی را در دست ها، لب ها و پاهای خود تجربه می کنند. هنگامی که تمام سلول های بدن شما متورم می شوند، پوست شما نیز به طور قابل مشاهده شروع به متورم شدن می کند. کسانی که بیش از حد آب می نوشند ممکن است به دلیل تورم و آب اضافی در جریان خون به طور ناگهانی وزن اضافه کنند.

اگر روزانه بیش از ۱۰ فنجان آب می نوشید و متوجه تورم یا تغییر رنگ در دست ها، لب ها و پاهای خود می شوید، مصرف آب خود را کاهش دهید و ببینید آیا علائم شما فروکش می کند یا خیر.

ضعف عضلات و تمایل به گرفتگی

داشتن بدنی سالم و با عملکرد کامل به تعادل الکترولیت بستگی دارد. وقتی بیش از حد آب می نوشید، سطح الکترولیت شما کاهش می یابد و این تعادل به خطر می افتد. سطوح پایین الکترولیت می تواند باعث تعدادی از علائم ناخوشایند از جمله اسپاسم عضلانی و گرفتگی شود. شما می توانید با جایگزینی چند لیوان آب در روز با آب نارگیل که پر از الکترولیت و ۱۰۰ درصد طبیعی است یا یک نوشیدنی الکترولیتی از مشکلات عضلانی جلوگیری کنید.

چرا کلیه به مقدار معینی آب نیاز دارد ؟

رایج ترین تصوری که درباره نوشیدن آب وجود دارد، این است که نوشیدن این مایع کاملا بی ضرر است و به عملکرد همه ارگان های بدن کمک می کند. این تصور گاهی باعث می شود که اندازه نوشیدن آب به درستی رعایت نشود. به طوریکه حتی بعضی از افراد تصور می کنند نوشیدن همه آب های معدنی موجود در ماشین پخش آب، تضمین سلامتی است. در حالیکه خوردن آب زیاد از مهم ترین دشمنان کلیه است.

کلیه ها وظیفه تصفیه خون از مواد زائد و نگهداری آب مورد نیاز بدن را به عهده دارند. کم آبی می تواند حرکت مواد در مجاری کم عرض کلیه را به فرایندی آهسته تبدیل کند. به همین خاطر است که روزهایی که نوشیدن آب به مقدار کافی را فراموش می کنید، احساس درد کلیه به سراغتان می آید. اما این عضوی که بدون آب نمی تواند به درستی فعالیت کند، ممکن است هنگام نوشیدن آب زیاد به مسمومیت شدید آبی مبتلا شود. در حقیقت زیاد یا کم بودن آب در بدن می تواند کار کلیه ها را تا حد زیادی دچار اختلال کند.

نارسایی کلیه مهم ترین دلیل مسمومیت و عوارض نوشیدن آب زیاد

کلیه ها می توانند در هر ساعت حدود 1000 میلی لیتر آب را دفع کنند و مقدار مورد نیاز را در خود ذخیره کند. هنگامی که بیشتر از این مقدار آب را در طول روز می نوشید، کلیه ها با سرعت به دفع آب اضافی مشغول می شوند. این فرایند ممکن است تا ساعت ها ادامه پیدا کند.

اما در نهایت این عضو فعال، از کار می افتد و توانایی دفع میزان بیشتری از آب را ندارد. مسمومیت آب به حالتی گفته می شود که کلیه ها آب را دفع نمی کنند. در نهایت ممکن است با نوشیدن یک آب معدنی کوچک، احساس اسهال و استفراغ به سراغ فرد بیاید. در نتیجه آب اضافی از این روش ها دفع می شود.

از طرفی ممکن است دست و پا دچار ورم های اذیت کننده ای شود که حاصل مسمومیت و زیاده روی در نوشیدن آب است.

زیاد آب خوردن نشانه چیست ؟

احساس تشنگی به مقدار زیادی طبیعی است و مانند احساس گرسنگی به دلیل نیاز جسمی شما ایجاد می شود. با این حال گاهی حتی بعد از نوشیدن آب، این احساس در شما برطرف نمی شود و حتی اگر یک آب 10 لیتری در کنار خود داشته باشید، مدام تشنه هستید. اگر شما هم این احساس را تجربه کرده اید، بهتر است دلیل اساسی این تشنگی را در خود پیدا کنید. گاهی احساس تشنگی بیش از حد، به دلیل ایجاد بیماری های مانند دیابت یا بیماری های دهانی مانند سندروم خشکی دهان است.

پیدا کردن این علت ها می تواند به شما در متعادل سازی نوشیدن آب کمک کند و مانع بروز خطراتی مانند مسمومیت آبی کلیه می شود.

مضرات مصرف بیش از اندازه آب، لیستی از بیماری های دردسرساز

علاوه بر اینکه کلیه ها در فرایند نوشیدن زیاد آب دچار آسیب می شوند، ممکن است مشکلات دیگری نیز پیش روی شما قرار بگیرد. این مشکلات می توانند تا ماه ها شما را درگیر و زندگی عادی شما را مختل کنند. با بعضی از این بیماری ها آشنا شوید.

1- دفع نمک های مفید از مهم ترین عواقب آب خوردن زیاد

هنگامی که بیش از اندازه آب می نوشید، ممکن است احساس سردرد و سرگیجه شدیدی در شما ایجاد شود. این تغییر در سلامت بدن به دلیل از بین رفتن نمک های مفیدی مانند سدیم است. سدیم یکی از مفیدترین نمک های بدن است که فرایند حرکت سلول ها و ارتباط میان آن ها با یکدیگر را آسان می کند. نوشیدن آب زیاد نه تنها به حرکت بهتر این ماده کمک نمی کند، بلکه باعث از بین رفتن و دفع مقدار زیادی از آن می شود.

2- خستگی و ضعف ناشی از دفع آب اضافی

وقتی به بیماری هایی مانند مسمومیت دچار می شوید، تقربا همه عضلات، ماهیچه ها و ارگان ها در معرض تهدید و انقباض قرار می گیرند. این انقباضات طولانی مدت برای دفع آب اضافی، باعث می شود احساس کوفتگی و بی حالی داشته باشید. این احساس ممکن است تا چند روز همراه شما باقی بماند.

3- تاثیر آب زیاد بر بیماری های کبد

کبد شما بدون آب کافی نمی تواند به درستی فعالیت کند. به همین دلیل اولین توصیه ای که پزشکان هنگام بروز بیماری کبد می کنند، نوشیدن آب است. با این حال آب خوردن زیاد هم می تواند عملکرد صحیح و منظم این عضو را دچار اختلال کند. مهم ترین اختلال، آسیب به بافت مجاری آن و در نتیجه نارسایی کبد است.

4- کما و آسیب مغزی از عوارض نوشیدن آب زیاد

آب خوردن زیاد می تواند تا اندازه جدی تری نیز برای بدن خطرناک باشد. با مصرف زیاد آب آشامیدنی، سلول ها متورم می شوند و مایع غشای آن ها رقیق تر می شود. این تورم در سطح بزرگ تر، به بافت های بدن و به ویژه مغز آسیب وارد می کند. اگر فرد به موقع برای رفع این مشکلات اقدام نکند، ممکن است مشکل از این هم فراتر رود. کما جدی ترین آسیبی است که به دلیل نوشیدن بیش از اندازه آب و از تورم سلول های مغزی به وجود می آید.

اطلاع از میزان آب مورد نیاز بدن برای روزهای بحران

کم یا بیش از اندازه بودن آب بدن می تواند به یک اندازه سلامت شما را تهدید کند و عاملی برای بیماری های جبران ناپذیر و طولانی مدت باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که میزان آب مورد نیاز بدن خود را بشناسید. ممکن است در مسیر سلامت، لزوما توصیه نوشیدن 8 لیوان آب در روز برای شما مناسب نباشد. به همین دلیل با توجه به سطح سلامت خود میزان مناسب آب آشامیدنی را انتخاب کنید تا این مایه حیات، تضمینی برای سلامت شما باشد.