عناب یکی از میوه های پر خاصیت و خوشمزه می باشد که طرفداران زیادی هم دارد. در ادامه قصد صحبت درباره خواص عناب را خواهیم داشت.

خواص عناب

عناب چیست؟

عناب از درختچه‌هایی با ارتفاع 10 متر، در مناطق گرمسیری کره‌ی زمین به وجود می‌آید. این میوه قبل از این که به شکل کامل برسد، سبز رنگ بوده و شبیه زیتون است و پس از رسیدن، به رنگ‌های قرمز و بنفش در میاید. خواص عناب بسیار زیاد است؛ از جمله تنظیم کنندگی قند خون، که باعث می‌شود این میوه به افرادی که در معرض دیابت هستند توصیه شود. البته فرد دیابتی، بهتر است با تجویز پزشک برای مصرف این میوه اقدام کند.

عناب خشک خواص درمانی و غذایی بیشتری نسبت به عناب تازه دارد. عناب خشک، خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. این خاصیت عناب باعث می‌شود سیستم دفاعی بدن، تقویت شود. همچنین از دیگر خواصی که به این میوه‌ی پر خاصیت نسبت داده می‌شود، آرامش در هنگام خواب است. در صورتی که با اختلال خواب مواجه باشید، می‌توانید با مصرف منظم این میوه، مشکل خود را تا حد زیادی حل کنید. در ادامه با خواص بیشتر عناب آشنا می‌شوید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله بهترین دما برای خواب چه درجه‌ای است؟ را مشاهده نمایید.

خواص عناب تازه چیست؟

عناب برای چی خوبه؟ از خواص عناب تازه می‌توان به خواص درمانی آن برای آرامش‌بخشی و ضد بدخلقی نام برد و در طب سنتی چینی و کره از آن به‌عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود، استفاده می‌‌کنند.این گیاه باعث تقویت معده و طحال و سیستم گوارشی شده است و برای درمان بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شود. از دیگر خواص عناب می‌توان به تصفیه خون و دفع سموم بدن اشاره کرد.همچنین گیاه عناب از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌نماید و در موارد مراقبت‌ها و درمان‌های پوست، عناب سبب روشنی پوست می‌شود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله غذاهای مفید برای سیستم گوارشی را مشاهده نمایید.

از دیگر خواص عناب تازه می‌توان به خواصی چون خونساز بودن و ملین بودن اشاره کرد. همچنین عناب دارای لعاب بسیار زیادی است و سینه را نرم می‌نماید. استفاده از مغز میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها خواهد شد. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. چای عناب دارای ماده ضد سرطانی است و همچنین  باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود.

برگ‌های درختچه این گیاه نیز فواید بسیاری داشته و از خواص جوشانده عناب برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌شود. همچنین عناب با دارابودن مقادیر بسیار بالای ویتامین ‌K در موارد خونریزی و انعقاد خون بسیار مفید است. عناب دارای پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C  است و در خواص عناب برای سرماخوردگی نیز خاصیت دارویی دارد. در طب اسلامی نیز از عناب به عنوان ماده‌ای جهت پاکسازی خون و از بین برنده جوش صورت استفاده می‌شود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و آنفولانزا و گلودرد را مشاهده نمایید.

خواص عناب

ارزش غذایی عناب:

جدول ارزش غذایی عناب

در ۱۰۰ گرم

کالری ۷۹
فیبر ۱۰ گرم
آب ۷۷٫۸۶ گرم
انرژی ۷۹ کیلوکالری
پروتئین ۱٫۲ گرم
چربی ۰٫۲ گرم
کربوهیدرات ۲۰٫۲۳ گرم
کلسیم ۲۱ میلی‌گرم
آهن ۰٫۴۸ میلی‌گرم
منیزیم ۱۰ میلی‌گرم
فسفر ۲۳ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۵۰ میلی‌گرم
سدیم ۳ میلی‌گرم
زینک ۰٫۰۵ میلی‌گرم
ویتامین C ۶۹ میلی‌گرم
تیامین ۰٫۰۲ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰٫۰۴ میلی‌گرم
نیاسین ۰٫۹ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۰٫۰۸ میلی‌گرم
ویتامین B12 ۰
ویتامین RAE, A ۲ میکروگرم
ویتامین IU, A ۴۰ میلی‌گرم
اسیدهای چرب ۰
کلسترول ۰

خواص عناب برای زنان

عناب برای چی خوبه ؟از خواص دیگر عناب می‌توان به خواص آن برای جلوگیری و درمان بیماری‌های رحم، گردن رحم و تخمدان‌ها مانند سرطان و افزایش قطر آندومتر رحم، سندرم پلی کیستیک تخمدان که مهم‌ترین علل نازایی است و همچنین تنظیم سیکل سلولی اشاره کرد. بنابراین خواص عناب برای زنان مربوط به رحم و تخمدان‌ها است که با ارتقای سلامت این اندام‌های داخلی به پیشگیری از سرطان و یا نازایی کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف به‌اندازه عناب برای خانم‌ها و به‌خصوص خانم‌های جوانی که به دلیل ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان، قاعدگی نامنظمی دارند؛ ضروری است.

خواص عناب برای کبد

عناب برای چی خوبه ؟همانطور که گفته شد عناب علاوه بر فواید بسیار زیاد برای دستگاه گوارش، مشکلات قلبی، قند و انعقاد خون، خواص عناب برای سرماخوردگی نیز مطرح بوده، ضد التهاب و ضد سرطان بودن، پوست و مو، مشکلات رحم، دندان‌ها و آرامش‌بخشی برای پاکسازی کبد و تنظیم آنزیم‌های کبدی نیز بسیار مفید است و با کاهش میزان آنریم‌های کبدی که نشانگر آسیب‌های بافتی هستند؛ آن را در برابر بیماری‌های کبدی محافظت کرده و همچنین از کبد چرب جلوگیری و آن را درمان می‌کند. به دلیل اینکه از خواص عناب برای کبد کاهش آنزیم‌های کبدی در خون است، بنابراین زمانی که می‌خواهید آزمایش آنزیم‌های کبدی را انجام دهید، بهتر است مصرف عناب را به مدت چند روز قطع نمایید تا جواب آزمایش شما دقیق‌تر باشد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله چطور کبد سالمی داشته باشیم؟ راه های حفظ سلامت کبد را مشاهده نمایید.

خواص عناب برای کلیه

خاصیت عناب چیست ؟ یا عناب برای چی خوبه ؟این گیاه دارویی به علت دارا بودن خاصیت‌های متفاوت از جمله لعاب زیاد، باعث افزایش میزان مصرف آب شده و به دلیل افزایش ادرار در بیماری‌های کلیوی از جمله دفع سنگ‌های کلیه نیز بسیار مفید است. بنابراین یکی از مهم‌ترین خواص عناب خشک برای کلیه کمک به دفع سنگ کلیه از طریق افزایش میزان ادرار در فرد است. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله علائم افتادن سنگ کلیه در مثانه را مشاهده نمایید.

جالب است بدانید، در خانم‌هایی که به سوزش یا مشکلات خفیف عفونتی در واژن مبتلا هستند؛ مصرف عناب می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ زیرا برای درمان عفونت‌های خفیف تنها مصرف آب زیاد و ادرار، می‌تواند به پاکسازی عفونت کمک کند. بنابراین یکی دیگر از خواص عناب خشک برای زنان ادرارآوری عناب و کمک به بهبود عفونت خفیف اندام تناسلی است.

خواص عناب

احتمالاً باعث بهبود خواب و عمکلرد مغز می‌شود

عناب تا میزان زیادی کیفیت خواب و عملکرد مغز را بهتر می‌کند. در پژوهش‌هایی که به تازگی انجام شد به نقش چشمگیر آنتی اکسیدان ها در فرایند خواب راحت و کارایی بهتر مغز تأکید شده است. همچنین در آزمایش‌های انجام شده روی موش‌های صحرایی این نتیجه به دست آمد که میوه و عصاره هسته عناب گزینه مطلوبی برای افزایش زمان و کیفیت خواب انسان است.در یک بررسی گروهی هم، شرکت کنندگان نشانه‌هایی از کاهش نگرانی را پس از خوردن عناب تازه بروز دادند. از طرف دیگر در آزمایش‌های حیوانی به این نتیجه رسیدند که از دیگر خواص عناب تازه احتمال بهبود حافظه و کمک به ساخت پروتئین‌های سلول‌های آسیب دیده مغز است.

مطالعات عمیق‌تر روی موش‌های آزمایشگاهی با عصاره هسته عناب بر احتمال درمان نشانه‌های بیماری آلزایمر تأکید داشت. گفته می‌شود که هسته این میوه به تنهایی قابل خوردن نیست و از عصاره آن برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود.

کمک به کاهش خطر سرطان

عصاره عناب سرشار از فنولیک است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن را افزایش می دهد. این بدان معناست که آنزیم های آنتی اکسیدانی موجود در عناب با سرعت بیشتری برای خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد و کاهش خطر سرطان کار می کنند.تعداد کمی از مطالعات آزمایشگاهی وجود دارد که توانایی عصاره عناب را در جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی ثابت کرده است. یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کالابریا نشان داد که می تواند به طور موثری گسترش سلول های سرطانی بدخیم پستان را کاهش دهد و حتی آن ها را از بین ببرد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله یک توصیه غذایی برای مهار سرطان را مشاهده نمایید.

خواص عناب برای سلامت پوست

اگر می‌خواهید بدانید در رابطه با سلامت و زیبایی پوست خواص عناب چیست باید به شما بگوییم که مصرف روزانه دو عدد عناب خشک می‌تواند التهابات پوستی، قرمزی و خارش پوست ناشی از اگزما را کاهش داده و با تصفیه خون و بهبود گردش آن در بافت پوست، موجب از بین رفتن جوش و آکنه شود. همچنین شما می‌توانید برای بهبود آثار زخم و آفتاب‌سوختگی، از عصاره عناب بر روی پوست خود استفاده کنید تا ناحیه موردنظر التیام یابد.

خواص عناب برای سرماخوردگی

خواص عناب برای سرماخوردگی را هم نباید نادیده گرفت. خوردن میزان مشخصی از آن – چه به صورت خام چه به صورت دمنوش و جوشیده- روزهای ناخوشی شما را کوتاه‌تر می‌کند. برای نرم کردن سینه و گرفتگی صدا بهترین درمان است. می‌توانید از چای عناب یا جوشانده پوست آن برای کاهش گرفتگی صدا، کنترل التهاب و آبریزش بینی کمک بگیرید.

خواص عناب

کاهش التهابات

عناب محتوی ترکیبات ضدالتهابی قوی مانند ترکیبات ساپونینی و فلاونوئیدهاست. عصاره و روغن عناب به‌خاطر ویژگی ضدالتهابی‌شان شناخته‌شده‌اند. مصرف موضعی عصاره عناب درد عضلات و مفاصل را کاهش می‌دهد. با توجه به نقش عناب در کاهش ورم مفاصل، مصرف آن به مبتلایان به التهاب مفاصل (آرتریت) توصیه می‌شود.

خواص عناب برای کمک به درمان بی‌خوابی

عناب در طب سنتی چینی برای بهبود خواب و درمان بی خوابی استفاده شده است. این میوه حاوی ساپونین هایی است که اثر آرام بخشی و خواب آور دارند. مطالعات موش نشان می دهد که این ترکیبات به القای خواب کمک می کنند.نوشیدن یک فنجان چای عناب گرم درست قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند خوابی آرام داشته باشد و به درمان بی‌خوابی کمک کند.

خواص عناب برای بهبود سلامت قلب

عناب سرشار از پتاسیم است و سدیم کمی دارد. پتاسیم رگ های خونی شما را شل می کند و به تنظیم سطح فشار خون کمک می کند.این میوه همچنین به عنوان یک عامل ضد آتروژن عمل می کند. از رسوب چربی و گرفتگی عروق شما جلوگیری می کند.همچنین مشخص شد که عناب به کاهش میزان چربی در خون نوجوانان چاق کمک کرده است. می تواند خطر بیماری قلبی را در نوجوانان کاهش دهد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله چه موادی سلامت قلبتان را به خطر می‌اندازند را مشاهده نمایید.

خاصیت عناب کمک به سلامت دستگاه گوارش

مصرف حداقل 40 میلی گرم عناب در روز ممکن است سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند. می تواند محیط کلی ناحیه گوارشی شما را بهبود بخشد. این میوه همچنین دارای مواد شیمیایی گیاهی مهمی است که می تواند برای سلامت کلی مفید باشد.در مطالعات موش، عصاره میوه عناب پتانسیل پیشگیری از زخم معده را دارد. مطالعات بیشتر برای درک این اثرات در انسان نیز ضروری است.

تصفیه خون

ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در عناب مستقیما با تصفیه خون و سم زدایی بدن در ارتباط‌ اند. این اثر آنتی اکسیدانی می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد و نیز موجب کاهش استرس در سیستم‌های ایمنی و لنفاوی بدن شود.

خاصیت عناب و برطرف کردن یبوست

به دلیل وجود فیبر در عناب، بهترین مورد برای یبوست است و به دلیل آنتی اکسیدان بالا برای سیستم گوارشی بدن خیلی استفاده می‌شود

خواص عناب

خاصیت عناب و تنظیم گردش خون

گردش خون بهینه به این معنی است که اندام‌های شما کاملاً اکسیژن دار هستند و به طور کلی احساس شادابی و انرژی می‌کنید. مصرف چند عناب در روز ایده خوبی است زیرا به تغذیه خون معروف است.

خاصیت عناب برای کاهش قند خون و سوخت و ساز بدن

عناب بهترین کنترل کننده قند خون است. نمی‌شود از آن به عنوان گزینه قدرتمند برای پیشگیری و کنترل دیابت مخصوصاً نوع 2 غافل شد. یکی از دلایل جدی گرفتن خرمای سرخ، میزان بالای ویتامین A در آن است که باعث می‌شود حساسیت به انسولین تا میزان چشمگیری کمتر شود.

هورمون آدیپونکتین هم باعث تنظیم گلوکز خون و دیگر شاخص‌های سوخت و ساز بدن می‌شود. پس اگر می‌خواهید خواص عناب برای دیابت را همیشه به خاطر بسپارید کافی است از تأثیر این میوه بر کاهش التهاب و رادیکالهای آزاد برای پیشگیری از بیماری‌های مزمنی مثل دیابت نوع 2 غافل نباشید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله علائم دیابت مراجعه کنید.

خواص عناب برای مو

از خواص عناب خشک با مصرف حداقل روزانه 3 عدد عناب، برای تقویت مو و زیبایی آن بهره ببرید. همان‌طور که اشاره کردیم، عناب سرشار از ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند سدیم، فسفر و زینک است که همگی برای رشد و تقویت مو بسیار مفید و ضروری هستند. با مصرف عناب علاوه بر افزایش رشد مو، می‌توانید به درمان شوره و پوسته‌پوسته شدن سر، تقویت ریشه مو، افزایش لطافت و درخشش مو و همچنین کاهش موخوره کمک کنید.

کنترل وزن

خوردن میوه و سبزیجات برای کاهش وزن، زیاد پیشنهاد شده است. عناب را هم می‌توان در فهرست این خوراکی‌ها گنجاند. در واقع یکی از خواص عناب کمک به کنترل وزن است. این میوه با کالری کم،‌ و میزان بالایی از پروتئین و فیبر نیازهای تغذیه‌ای شما را تأمین می‌کند و شما را سیر نگه می‌دارد. در نتیجه بین وعده‌های غذایی اصلی سراغ میان‌وعده و تنقلات نمی‌روید و می‌توانید به رژیم غذایی‌تان پایبند بمانید و به این ترتیب وزن اضافه نمی‌کنید.

افزایش ایمنی بدن

عناب به‌دلیل داشتن مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها ازجمله ویتامین سی،‌ ویتامین A و ترکیبات ارگانیک مختلف و اسیدها به شیوه‌های مختلفی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماری‌ها هستند خنثی کنند. علاوه‌براین ویتامین C منجربه افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود و همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید اولین خط دفاعیِ سیستم ایمنی بدن ما هستند.

عناب خاصیت ضدحساسیت قوی و ویژگی ضدبیش‌دفاعی دارد. همچنین، از بیش‌حساسیت می‌کاهد و موجب کاهش سرماخوردگی فصلی و تب نیز می‌شود.

کاهش استرس و اضطراب

یکی دیگر از خواص عناب کاهش استرس و اضطراب است. در واقع ثابت شده است که عناب مانند برخی داروهای کاهنده‌ی اضطراب و تسکین‌دهنده عمل می‌کند. با استفاده از عصاره عناب یا مصرف میوه‌ی آن هورمون‌های شما تنظیم می‌شود و این به ذهن و بدن شما آرامش می‌بخشد. در افرادی که مرتب دچار استرس مزمن و اضطراب می‌شوند مصرف عناب خشک یا خوردن یک مکملِ‌ حاوی عناب موجب آرامش فکری می‌‌شود و بدن را در مقابل اثرات جانبی افزایش هورمون‌های استرس محافظت می‌کند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله تکنیک ها و روش های مقابله با استرس را مشاهده نمایید.

خواص عناب

مضرات و عوارض جانبی عناب

عناب به‌طور کلی عوارض جانبی بسیار کمی دارد و معمولا در افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر در کسانی که حساسیت‌های طبیعی به میوه‌ها دارند.

پیش از تصمیم برای تغییر عادات غذایی در خوردن میوه‌ها و مکمل های غذایی با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا از مفید بودن آن خوراکی‌ها برای بدن‌تان اطمینان حاصل کنید.

با وجود این، این افراد بهتر است پیش از مصرف مکمل‌های عناب با پزشک مشورت کنند:

  • زنان باردار یا شیرده؛
  • افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند (ممکن است مصرف عناب با این داروها تداخل داشته باشد؛ پس چنین افرادی باید پیش از مصرف عناب با پزشک خود مشورت کنند)؛
  • مبتلایان به دیابت (عناب قند خون را کاهش می‌دهد و بنابراین، مبتلایان به دیابت یا سایر مشکلات قند خون باید پیش از مصرف عناب با پزشک مشورت کنند)؛
  • افراد دارای حساسیت به لاتکس (ممکن است افرادی که به لاتکس حساسیت دارند به عناب نیز حساسیت داشته باشند؛ بنابراین بهتر است این افراد از مصرف عناب خودداری کنند)؛
  • بیماران جراحی‌شده (تأثیر عناب بر قند خون ممکن است بر کنترل قند خون در طول عمل جراحی و پس از آن تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است عناب موجب آهسته‌کردن عملکرد دستگاه عصبی مرکزی بشود. این ویژگی شبیه به عمل داروهای بیهوشی و سایر داروهای مصرفی در جراحی است. توصیه می‌شود افراد از حداقل ۲ هفته قبل از انجام عمل جراحی از مصرف عناب خودداری کنند).