خشکی پوست سر یکی از بیماری های پوستی می باشد. خشکی پوست سر با خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر همراه است. در ادامه قصد صحبت درباره خشکی پوست سر را خواهیم داشت.

خشکی پوست سر

خشکی پوست سر و ریزش مو

بسیاری از افراد این تصور را دارند که خشک شدن پوست سر فقط به پوست سر مربوط است و مشکلی برای موها ایجاد نمی کند. اما واقعیت این است که خشکی سر می تواند موجب ریزش مو هم شود. احساس خارشی که در اثر خشک بودن سر ایجاد می شود گاهی اوقات آنقدر شدید است که فرد را وادار می کند مرتبا سر خود را بخاراند. خاریدن مکرر و محکم سر موجب ایجاد خراش هایی بر روی پوست سر می شود و چنانچه آلودگی های بر روی آن و حتی لابه لای ناخن های فرد وجود داشته باشد، این آلودگی ها به راحتی به دورن پوست وارد می شوند و موجب عفونت می شوند. عفونت پوست سر می تواند موجب التهاب فولیکول های مو و ریزش مو گردد. چنانچه عفونت قارچی پوست سر پیشرفته گردد و برای درمان آن اقدامی نشود ممکن است موها برای همیشه ریخته شوند.

علائم خشکی پوست سر چیست؟

هر چقدر زودتر خشکی پوست سرتان را متوجه شوید، کمتر در خطر ریزش مو و سایر عوارض آن قرار می‌گیرید. از این رو بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که علائم و نشانه‌های خشکی پوست سر چیست اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستید بایستی بدانید که از جمله از علائم خشکی پوست سر عبارت‌اند از:

  • پوسته‌پوسته شدن پوست سر
  • التهاب و قرمزی پوست سر
  • خارش پوست سر
  • شوره زدن
  • و…

البته ممکن است نشانه‌های دیگری نیز حاکی ای ابتلا فرد به این بیماری باشد. از این رو بهتر است اگر هر مشکل احتمالی را در پوست موی خود مشاهده کردید سریعاً به یک متخصص پوست مراجعه کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله در چه مواردی باید به متخصص پوست مراجعه کنیم؟ را مشاهده نمایید.

خشکی پوست سر

علت خشکی پوست سر چیست؟

دلایل بسیار زیادی هستند که ممکن است موجب ایجاد خشکی در پوست موی سر شوند. از جمله از این موارد عبارت‌اند از:

  • استفاده بیش از حد از محصولات نامناسب
  • عفونت قارچی ناشی از قارچ‌های Malassezia
  • قرار گرفتن در معرض شرایط شدید آب و هوایی
  • کمبود مواد مغذی در بدن به دلیل رژیم غذایی نامناسب - همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله ورزش شدید رژیم غذایی نامناسب را جبران نمی‌کند را مشاهده نمایید.
  • غفلت از مراقبت از مو، از جمله عادات زیبایی ناسالم و کمبود ویتامین‌ها
  • استفاده طولانی مدت از شامپوهای خشن که حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند.
  • حمام کردن با آب داغ
  • وسایل حرارتی مو مثل سشوار و اتوی مو
  • و…

همان گونه مه پیش‌تر نیز گفتیم موارد زیادی هستند که می‌توانند پوست موی سر را خشک کنند. ما در این بخش تنها موارد مهم و شایع را نام بردیم. شما می‌توانید با راه‌های مختلفی که در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد از وقوع این بیماری جلوگیری کنید.

چگونه از خشکی پوست سر جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از خشکی پوست سر با راه کارهایی بسیار ساده امکان‌پذیر است. انواع راه‌های پیشگیری از خشکی پوست سر و شوره عبارت‌اند از:

  • استفاده از مواد شوینده و شامپوهای استاندارد و با کیفیت
  • اهمیت دادن به نظافت سر و شست و شو مرتب مو
  • اجتناب از قرارگیری در شرایط شدید آب و هوایی به‌عنوان‌مثال خشکی پوست سر در زمستان بدتر و شدیدتر است
  • عدم زیاده روی در استفاده از ژل، چسب مو و تافت
  • توجه به رژیم غذایی و تأمین مواد مغذی بدن
  • عدم استفاده از شامپوهای خشن که حاوی مواد شیمیایی زیادی‌اند
  • آبرسانی به پوست موی سر
  • عدم استفاده طولانی مدت از وسایل حرارتی مو مثل سشوار و اتوی مو
  • و…

شما می‌توانید با بهره گیری از مشاوره پوست و مو از افراد متخصص و پزشکان پوست نکات دیگری را در رابطه با جلوگیری از رخ داد این اتفاق به دست آورید.

خشکی پوست سر

تفاوت خشکی پوست سر با شوره چیست؟

شوره و خشکی پوست سر علائم اصلی یکسانی دارند که خارش و ریزش مو از جمله از آن‌ها است. از این رو بسیاری از مردم در تشخیص این که به کدام یک از این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند دچار شک و تردید می‌شوند. شوره و خشکی پوست با آنکه علائم و نشانه‌های یکسانی دارند، اما از برخی جهات اختلافاتی نیز دارند. اولین تفاوت در آن است که افرادی که به خشکی پوست مبتلا شده‌اند ریزش پوسته‌های سر در آنها کوچک‌تر و سفیدتر است. از آن گذشته پوسته‌های ناشی از شوره می‌تواند زرد رنگ و همچنین روغنی باشد.

درمان‌های خانگی خشکی پوست سر

انار

در درمان اختلالات پوستی، تقویت عضو رئیسه و اصلی بدن یعنی کبد بسیار مهم است، زیرا نقش اساسی در تولید اخلاط اربعه ی سالم در بدن دارد. یکی از میوه های موثر در تقویت کبد (به ویژه در شرایطی که حرارت در بدن و کبد وجود دارد)، انار است. انار شیرین با طبع سرد و تر، در درمان انواع مختلف ضعف کبد کاربرد دارد. مقوی طحال بوده و موجب شادابی پوست می شود.

مصرف انار برای افرادی که معده و کبد سرد یا زخم معده و روده دارند توصیه نمی شود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله خواص شگفت انگیز و باورنکردنی رب انار برای سلامتی ! را مشاهده نمایید.

جوش شیرین

جوش شیرین طبیعتی قلیایی دارد و تنظیم کننده ی مواد شیمیایی پوست سر و رفع کننده ی خشکی و خارش پوست سر است. به این منظور با استفاده از مقداری آب و جوش شیرین خمیری تهیه کنید و کف سرتان بمالید. اجازه دهید این خمیر 15 دقیقه روی پوست بماند، سپس موها و کف سر را آب بکشید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل از دیرباز به دلیل فواید بسیارش، برای سلامت پوست مورد استفاده قرار گرفته است و پوست کف سر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این روغن می‌تواند پوست سر را مرطوب کند و خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آن نیز می‌تواند به کاهش خطر عفونت‌ها کمک کند. روغن نارگیل به درمان درماتیت آتوپیک نیز کمک می‌کند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله کیفیت تاثیر روغن نارگیل بر سلامت پوست و مو را مشاهده نمایید.

نحوه استفاده: مقدار کمی روغن نارگیل ذوب شده را مستقیماً روی پوست سر بمالید و آن را ماساژ دهید. اجازه دهید روغن حداقل 10 دقیقه قبل از شستن مو روی سرتان بماند. این کار علاوه بر کمک به پوست سر، موهای شما را نرم و خوش حالت خواهد کرد.

خشکی پوست سر

درمان خشکی پوست سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچ و آنتی بیوتیک بسیار قوی‌ای است که می‌تواند خشکی پوست سر و علائم آن را تسکین دهد. به همین دلیل بسیاری از شامپو ضد شوره ها حاوی روغن درخت چای هستند.

روغن درخت چای را می‌توان به عنوان روغنی ضروری از بسیاری از داروخانه‌ها خریداری کرد. همچنین می توان از شامپوهایی استفاده کرد که حاوی روغن درخت چای به عنوان ماده موثره هستند و برای افرادی که پوست سرشان خشک است به بازار عرضه شده‌اند.

نحوه استفاده: چند قطره روغن درخت چای را با روغن پایه، مانند روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید این ترکیب به مدت 10 دقیقه روی سرتان بماند و سپس آن را بشویید.

روغن آرگان

آرگان روغنی طبیعیست که به واسطه ارزشمندی، طلای مایع نام گرفته است. این روغن خواص گسترده ای دارد که به خاصیت مرتبط با موضوع بحث مان اشاره می کنیم. آرگان باعث رطوبت رسانی موثر پوست سر می شود که خشکی بوجود آمده را رفع می کند.

طبیعتا روغن خالص آرگان اثربخشی بهتری نسبت به ترکیبات آن دارد که از این رو توصیه می کنیم روغن خالص آن را استفاده کنید تا پوست تان لطیف شود و با طراوت شود. این روغن را بر روی پوست سر مالش دهید تا شاهد نتایج آن باشید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا با داشتن چندین خاصیت به رفع خشکی پوست سر کمک می‌کند. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش تحریک پوست کمک کند، همچنین می‌توان از آن به عنوان یک مرطوب کننده مؤثر نام برد.

نحوه استفاده: آن را به صورت موضعی روی پوست سر بمالید و بگذارید به مدت 10 دقیقه روی سرتان بماند و سپس آن را بشویید.

روغن و شامپوی جوجوبا

روغن جوجوبا علاوه بر اینکه باعث درمان خشکی پوست سر می شود، شامپوی آن تاثیرات شگفتی بر روی مو نیز می گذارد. تاثیراتی مثل شفاف، پر پشت ، طراوت و لطافت مو. برای مشاهده ویژگی های دیگر آن، لینک زیر را لمس کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای چندین مزیت عالی برای سلامتی است که بخشی از آن کاهش دهنده علائم خشکی پوست کف سر است. سرکه سیب یک ضد میکروب کارآمد است، به این معنی که می‌تواند باکتری‌ها یا قارچ‌هایی که باعث خارش پوست سر می‌شوند را از بین ببرد.

علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی سرکه سیب می‌تواند به لایه برداری پوست سر کمک کند. هر دوی این موارد به درمان پوست خشک سر کمک می‌کنند.

نحوه استفاده: یک واحد سرکه سیب (یک سوم فنجان) را با دو واحد آب (دو سوم فنجان) مخلوط کنید و مستقیماً روی پوست سر بمالید. اجازه دهید این ترکیب به مدت پنج دقیقه قبل از شستشو روی سرتان بماند. بعد از آن با یک شامپوی ملایم موهایتان را بشویید. این کار باعث نرمی موهای شما می‌شود.

خشکی پوست سر

درمان خشکی پوست سر با روغن زعفران

پوست سر به طور طبیعی اسید چرب تولید می کند، یکی از بهترین گیاهان دارای اسیدهای چرب که می تواند رطوبت کافی را به موهای خشک بازگرداند، زعفران است. کافی است چند قطره روغن زعفران را در کف دست بریزید و هر دو را به هم بمالید. سپس موها را به این روغن آغشته کنید.

نارون کوهی

نارون کوهی (فندوق افسونگر) غالباً در محصولات ضد خارشی که برای پوست‌های خشک و حساس طراحی شده‌اند، به بازار عرضه می‌شود و از نظر تاریخی در ردیف داروهای گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است.

از نارون کوهی می‌توان برای کاهش التهاب مسبب خشکی پوست سر استفاده کرد. همچنین این گیاه دارای خواص قابض قدرتمندی است که می‌تواند علائم خشک بودن پوست سر را تا حد زیادی تسکین دهد.

این گیاه را می توانید به تنهایی به صورت مایع و یا در تعدادی از صابون‌ها و لوسیون‌ها پیدا کنید.

نحوه استفاده: اگر نارون کوهی مایع خریداری کرده‌اید، یک قسمت (یک سوم فنجان) نارون کوهی را با دو قسمت (دو سوم فنجان) آب یا روغن پایه مخلوط کنید. آن را به طور کامل روی پوست سر خود ماساژ داده و بگذارید پنج دقیقه قبل از شستن مو روی سرتان بماند.

جوش شیرین و روغن زیتون

روغن زیتون مرطوب کننده است و جوش شیرین خاصیت ضد قارچ و ضد باکتریایی دارد. ترکیب این دو با هم می‌تواند پوست سر شما را لایه برداری کند.

در صورت داشتن شوره سر در کنار پوست سر خشک، ترکیب جوش شیرین و روغن زیتون انتخاب مناسبی است، زیرا ترکیب رطوبت، لایه برداری و خاصیت ضد قارچی این مواد می‌تواند به درمان پوسته‌های سفید خارش‌دار کمک کند.

نحوه استفاده: جوش شیرین و روغن زیتون را به مقدار یکسان مخلوط کنید و روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید این ترکیب به مدت پنج دقیقه روی سر بماند و سپس موهایتان را به خوبی با شامپو و نرم کننده بشویید تا باقیمانده ترکیب از سر و موهایتان پاک شود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله روغن زیتون چیست؟ خواص روغن زیتون و نحوه مصرف را مشاهده نمایید.

موزهای پوره شده

موز، مغذی و مرطوب کننده است، این خواص آن را به یک درمان عالی برای خشکی پوست سر و حتی شوره تبدیل کرده است. این میوه علاوه بر مرطوب کننده بودن، یک ضد میکروب طبیعی است. این دو فایده در کنار هم می‌توانند به پاکسازی پوست سر شما کمک زیادی کند.

نحوه استفاده: یک موز را با چند قاشق غذاخوری نارگیل یا روغن زیتون مخلوط یا پوره کنید. مخلوط کردن آن‌ها باعث می‌شود شستشوی موهایتان راحت تر باشد. مواد را روی پوست سر خود ماساژ داده و بگذارید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی سرتان بماند.

ویتامین E

ویتامین e قدرت نرم کنندگی بالایی دارد و به رفع خشکی پوست سر و حفظ سلامت آن با بهبود جریان خون در این ناحیه کمک می کند. از این ویتامین می توانید در قالب ماسک مو، شامپو های حاوی ویتامین e استفاده کنید.

درمان خشکی پوست سر با روغن کنجد

روغن کنجد یکی دیگر از روغن های طبیعی و موثر بر خشکی پوست سر می باشد که بهترین نحوه استفاده آن ماساژ دادن چند قطره از آن بر کف سر می باشد.

شامپو ضد شوره

این شامپو باعث درمان این بیماری می شود و یکی از دلایل مهم که آن را پیشنهاد می کنیم این است که از بروز شوره سر نیز جلوگیری می کند. همان طور که قبلا گفتیم یکی از نشانه های این بیماری ، شوره می باشد. با استفاده از این شامپو دو مشکل را با هم رفع می کنید.

استفاده از شامپو به نسبت روغن، آسان تر می باشد و از طرفی حس چربی که روغن به مو می دهد مقداری آزار دهنده می باشد. اگر علاقه ای به استفاده از روغن های طبیعی ندارید، می توانید از شامپو استفاده کنید.

درمان خشکی پوست سر با عسل و روغن بادام

برای تهیه ی این ماسک باید سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با چهار قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود. سپس مقدار کمی بابونه به آن اضافه کنید. این ماسک باید به مدت 30 دقیقه روی نواحی خشک پوست بماند.

زرده ی تخم مرغ

دو عدد زرده ی تخم مرغ را خوب هم بزنید و موهای خود را به آن آغشته کنید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه زرده تخم مرغ روی موهای شما بنشیند و آن را نرم کند، سپس موهای خود را بشویید و شامپو بزنید.

خشکی پوست سر

درمان خشکی پوست سر با نمک

نمک خاصیت ضدعفونی و ضدالتهابی دارد و می تواند با پاک سازی پوست سر مانع از خشکی و خارش آن یا بروز بیماری های پوستی شود.

نمک را مستقیم روی پوست خشک شده بریزید، سپس با استفاده از انگشتان خود آن را از بین موها عبور دهید تا به پوست برسد. سایش نمک به پوست کف سر کمک می کند، پوست های مرده از بین بروند و پوست جدیدی جایگزین شود. در مرحله ی آخر سرتان را با یک شامپو گیاهی بشویید.