تا حالا اسم ام اس خاموش را شنیده اید؟ علائم ام اس خاموش را می دانید؟ این بیماری چگونه بوجود می آید و راه های تشخیص آن چیست؟ آیا شروعی برای ابتلا به ام اس شدید می باشد؟ پاسخ این سوالات را در پارس نیوز بخوانید.

ام اس چیست؟

ام اس چیست؟ مولتیپل اسکلروز یا گرفتگی بافت‌های گوناگون که با نام اختصاری ام اس یا MS شناخته می‌شود، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند.

علائم ام اس خاموش - ام اس

این آسیب‌دیدگی می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدنِ علائم و نشانه‌های زیاد جسمی شود. ام اس انواع مختلفی دارد که در یک تقسیم بندی کلی می توان این بیماری را به انواع خوش خیم و ام اس عود کننده بهبود یابنده ، پیشرونده ثانویه و پیشرونده اولیه تقسیم بندی کرد.

چه افرادی به ام اس مبتلا می شوند؟

حمله ام اس سبب درگیر شدن  یک قسمت از بدن می شود  بنابراین اگر فردی دو طرف بدنش خواب رفت و یا دچار بی حسی شد نیازی نیست نگران بیماری ام اس باشد.بیماری ام اس در جوانان بیشتر از افراد میان سال و حتی سالخورده رخ می دهد و معمولا در خانم هایی با رده سنی 29 تا 35 سال بیشتر مشاهده می شود.

این بیماری یک عارضه بی صداست و عموما به آن ام اس خاموش گفته می شود. این بیماری شاید در ابتدا خود را با علائمی مانند مور مور شدن و یا سوزن سوزن شدن دست و پا و یا حمله های ضعف بینایی نشان دهد و حتی گاها با حملات ام اس شدید مانند تشنج خود را نمایان میکند .

متاسفانه علت این بیماری هنوز ناشناخته است. این بیماری از جمله بیماری های خود ایمنی به شمار می رود که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خودی حمله کرده و آن ها را تخریب می سازد.محققین و دانشمندان زیادی در دانشگاه های مختلف دنیا در حال تحقیق در این زمینه هستند. اما هنوز به پاسخ قطعی نرسیده اند که چرا بیماری ام اس در بعضی از افراد توسعه می یابد.برخی از محققین عقیده دارند که ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی در به وجود آوردن این بیماری نقش دارند.

انواع ام اس را می شناسید؟

هیچگاه دو بیمار وجود ندارند که در زمان شروع بیماری علائم آنها باهم یکسان باشد چرا که در هر فرد سر آغاز این بیماری، نوع ام اس و علائم آن متفاوت است از این رو با شناخت نوع بیماری خود، بهتر می توانید روند درمان ام اس را در پیش بگیرید و این بیماری خاموش را کنترل کنید. ام اس خاموش به صورت کلی به  4 دسته تقسیم می شود:

ام اس پیش رونده اولیه

حالت عود کننده و آرام را نداشته ونشانه های آن در فرد مبتلا ممکن است به مرور متوقف شده و یا تشدید یابد. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به ام اس در این دسته قرار دارند.

ام اس شدید - علائم ام اس خاموش

ام اس پیش رونده ثانویه

ام اس نوع پیش رونده ثانویه روند نوع ام اس پیش رونده اولیه را ادامه می دهد به صورتی که بیمار پس از دست و پنجه نرم کردن با حملات و آرامش این بیماری در سالیان متمادی به تدریج ضعیف تر می گردد.

ام اس خوش‌خیم

در ام اس خوش خیم حملات کمیاتفاق می افتد و با گذشت زمان پیشرفت چندانی نمی کند. ام اس خوش خیم عموما ناتوانی ماندگاری را در فرد مبتلا ایجاد نمی کند و به طور معمول به درمان ام اس ختم می شود.

ام اس عود کننده و فردکش یابنده

روند بیماری در این دسته از افراد به  صورتی می باشد که هر حمله ام اس یک دوره تشدید و یک آرام دارد که در این دوره بیمار هیچ مشکلی ندارد و حملات ام اس در نوع عود کننده و فروکش کننده به طور معمول ناگهانی و غیر قابل پیش بینی هستند. تنها حدود ۵٪ از افراد مبتلا به ام اس به این نوع دچار می باشند.

از جمله علائم ام اس خاموش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت این بیماری هنوز ناشناخته است. این بیماری از جمله بیماری های خود ایمنی به شمار می رود که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خودی حمله کرده و آن ها را تخریب می سازد. محققین و دانشمندان زیادی در دانشگاه های مختلف دنیا در حال تحقیق در این زمینه هستند. اما هنوز به پاسخ قطعی نرسیده اند که چرا بیماری ام اس در بعضی از افراد توسعه می یابد. برخی از محققین عقیده دارند که ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی در به وجود آوردن این بیماری نقش دارند.

مشاهده رنگ ها به صورت غبارآلود از علائم ام اس خاموش

بیماری نوریت اپتیک یک نوع بیماری خاص عصبی می باشد و عصب بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را مختل می سازد. در واقع این بیماری اولین نشانه از درگیری شدید دستگاه عصبی (ام اس ) می باشد. بیماری نوریت اپتیک معمولا در خانم ها بسیار شایع است و بیشتر در بین افراد سنین ۲۵ تا ۵۰ سال دیده می‌شود.

این بیماری اغلب فقط یک چشم را درگیر کرده و منجر به کاهش دید آن می شود. در واقع کاهش دید فرد به حدی است که فرد تنها توانایی درک نور را دارد. همچنین فرد با چرخاندن چشم ها احساس درد می کند و رنگ ها را به صورت رنگ و رو رفته و غبار آلود می بیند.

ام اس در زنان - علائم ام اس خاموش

ادرار دردناک از علائم ام اس خاموش

از دیگر علائم بیماری ام اس می توان به دفع ادرار دردناک و استفاده زیاد از مایعات اشاره کرد. در واقع این گزینه از اولین نشانه های بیماری ام اس می باشد.

بنابراین با مشاهده هر گونه اختلالی در دستگاه ادراری همچون ادرار مکرر و ناگهانی و اختلال کنترل تخلیه روده باید به پزشک مراجعه کرده تا آزمایشات تکمیلی برای تشخیص بیماری صورت گیرد.

از بین رفتن تعادل از علائم ام اس خاموش

عدم تعادل یا از دست دادن تعادل تنها نشانه ضعف نمی باشد. اما احساس ضعف در یک یا دو پا می تواند ناشی از رشد و تخریب سلول های عصبی و آغاز بیماری ام اس باشد.

احساس سوزن سوزن شدن

احساس سوزن سوزن در پاها ممکن است به دلیل ایستادن طولانی مدت روی یک عضو یا عدم تحرک ماهیچه های پا ایجاد شود. چرا که جریان خون قطع شده و اندام ها دچار بی حسی می شوند. اما هنگامی که بی حسی، سوزن سوزن شدن و یا احساس خارش در پاها بدون هیچ دلیل روشنی پیش آمد، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا شما را از لحاظ بیماری ام اس چک کند و مورد چکاپ های مهم پزشکی قرار دهد.

سرگیجه بدون دلیل از علائم ام اس خاموش

احساس کردن سرگیجه به صورت ثابت و بدون دلیل می تواند از نشانه های بیماری ام اس باشد.

ناتوانی و بی حسی در تغییرات دما 

این نشانه نیز از عوارض درگیری سیستم عصبی و آسیب عصبی در نتیجه بیماری ام اس می باشد. در این عارضه ممکن است بی حسی به حدی شدید باشد که فرد با دست گرفتن لیوان چای داغ و یا قهوه داغ تغییرات دمایی آن را حس نکند.

گرفتگی عضلات از علائم ام اس خاموش

اسپاسم یا گرفتگی عضلات از نشانه های آزاردهنده و دردناک ام اس می باشد. این اسپاسم ها در بخش انتهایی بدن مانند دست ها و پاها ایجاد می شوند و به صورت شدید و بسیار دردناک می باشند که بعد از چند دقیقه برطرف می شوند.

افسردگی از علائم ام اس خاموش

یکی از مشکلات رایج در بیماران مبتلا به ام اس، ایجاد علائمی همچون احساس افسردگی تغییرات خلق و خو و تحریک پذیری می باشد. چرا که بیماری ام اس علاوه بر آسیب رساندن به جسم می تواند ابزاری جهت آسیب روحی باشد.

ام اس چیست - علائم ام اس خاموش

پایین آمدن سطح حافظه از علائم ام اس خاموش

از اختلالات رایج در بیماری ام اس می توان به ایجاد مشکلات زبانی، کاهش و ضعف حافظه،  ناتوانی در تمرکز و صحبت کردن اشاره نمود. این علائم می تواند در اثر پیشرفت بیماری ام اس یا شروع این بیماری ایجاد شود.

عوامل خطر

فاکتورهایی که ریسک ابتلا به بیماری ام اس را افزایش می دهند به شرح زیر می باشند:

  • سن: ام اس ممکن است در هر سنی رخ دهد اما افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله بیشتر در معرض خطر هستند.
  • جنسیت: ابتلا به بیماری ام اس در زنان دو برابر بیشتر از مردان می باشد.
  • وراثت: ام اس در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به ام اس در آن ها وجود دارد در معرض خطر این بیماری قرار دارند.  به طور مثال اگر یکی از اعضای خانواده شما مانند خواهر و یا برادرتان بیماری ام اس را تجربه کرده باشد،  احتمال این بیماری در شما ۱ تا ۳ درصد می باشد.
  • عفونت: چند نمونه از ویروس وجود دارد که با ام اس ارتباط مستقیمی دارند. ویروسی که باعث ایجاد بیماری منونوکلئوز (افزایش منوسیت ها در خون) است نیز در به وجود آمدن بیماری ام اس نقش دارد.
  • نژاد: افراد سفید پوست به خصوص خانواده های دارای نژاد اروپای شمالی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

افرادی که در معرض ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند

به طور کلی بیماری ام اس بیشتر به سراغ کسانی می رود که مدام دچار استرس و فشار عصبی هستند و دو گروه شاخص در این میان وجود دارند که با انجام رفتار های غلط به بروز این بیماری در بدنشان دامن می زنند که شامل:

 افراد حساس و زود رنج

افرادی که به سرعت ناراحت می شوند و مدام خود را مورد سرزنش قرار می دهند، عصبی هستند و با بروز هرگونه ناملایمتی از حالت عادی خارج شده و واکنش های شدیدی از خود نشان می دهند

یکی از دلایل توصیه طب سنتی برای مصرف ژل رویال توسط بیماران مبتلا به ام اس این است که ژل رویال می تواند باعث کاهش حساسیت افراد زودرنج شود. در واقع ژله رویال با تقویت اعصاب و روان افراد و همچنین گرم کردن مغز انسان، کمک به بزرگی برای کاهش زودرنجی می کند. همین موضوع باعث می شود که افراد حساس دیرتر ناراحت شوند و ذهن و مغز خود را درگیر مسائل کوچک کنند.

 افراد با طبع سرد

طبع افراد بر اساس ژنتیک آن ها متفاوت است؛ برخی دارای طبع سرد هستند و علاقه خاصی به خوردن غذاهای سرد که اسیدی هستند مانند ترشی، ماست، قره قوروت و...دارند.

البته لازم به ذکر است که رژیم غذایی نامناسب و عادات بد غذایی نیز بر بروز این بیماری بی تاثیر نخواهید بود از این رو پیشگیری را نسبت به درمان ام اس ارجع بدانید تا در آینده به این عارضه مبتلا نشوید.

افراد مختلف اگر بدانند که دارای طبع سرد هستند، باید مصرف غذا و خوراکی ها با طبع گرم را در برنامه غذایی خود قرار دهند. تنها در این صورت است که این افراد می توانند از بروز ام اس در بدن خود جلوگیری کند.

مصرف منظم عسل طبیعی، گرده گل، بره موم و ژل رویال از مهمترین راهکارها برای این موضوع است. همچنین دیگر مواد طبیعی با طبع گرم نیز باید رد برنامه غذایی شما قرار گیرند.

فراموش نکنیم که هیچ منبع علمی و تجربی اثبات نمی کند که همه افراد با طبع سرد در معرض بیماری ام اس قرار دارند، با این حال اگر شما مزاج سردی دارید بهتر است بیشتر مراقب باشید.

علل ام اس - علائم ام اس خاموش

علائم خاموشی که باید جدی گرفته شوند

جوراب لنگه به لنگه می‌پوشید

هر کسی ممکن است یک روزهایی جوراب لنگه به لنگه بپوشد اما اگر اغلب اوقات زمانی را برای متوجه شدن نوع رنگ آنها صرف می‌کنید بخصوص که قبلا اینکار برای شما آسان بود و مشکلی نداشتید، اینجاست که هشدار خطر به صدا در می‌آید. کلیفورد سگیل متخصص مغز و اعصاب در مرکز سلامت سانتا مونیکای کالیفرنیا گفت: نابینا شدن بطور جزئی، کور رنگی یا نابینایی در یک چشم جزو علائم ام اس هستند. وی توضیح می‌دهد این نوریت اپتیک یا التهاب عصب نوری نامیده می‌شود و به دلیل از دست پوشش اطراف عصب چشم در مغز رخ می‌دهد.

یک پارچ نوشیدنی می‌خورید اما هرگز به دستشویی نمی‌روید

شاید به نظرتان این یک استعداد خوب و یک خوش شانسی باشد اما در واقع چیز خوبی نیست. این علامت دردناک، نشانه مشخصی از مولتیپل اسکلروزیس و اغلب اولین علامتی است که شخص را به سوی دکتر روانه می‌کند. دکتر سگیل گفت: هر تغییری در دفعات ادرار می‌تواند یکی از علائم ام اس باشد اما اکثر اوقات شخص بیش از ۲۴ ساعت قادر به ادرار کردن نیست.

کبود شدن بدن بر اثر افتادگی و برخورد مکرر

دست و پا چلفتی بودن یکی از محرزترین علائم ام اس است که نادیده گرفته می‌شود چون باعث خجالت است. افراد ممکن است فکر کنند از نظر تعادل مشکل داشته باشند اما نشانه داشتن ضعف در یک یا هر دو پا است که اغلب اولین اَشکال آن بصورت سکندری خوردن، تلو تلو خوردن، عدم تعادل و افتادن نشان داده می‌شود و می‌تواند نشانه‌ دهنده این باشد که چیزی در اعصاب حرکتی شما دچار مشکل شده است.

لباس پوشیدنتان حس عجیبی دارد

دکتر سگیل گفت: بیماران من اغلب می‌گویند که بدنشان از لحاظ سطح حساس بودن از یک قسمت به قسمت دیگر متفاوت است. مثلا وقتی که پیراهن خود را می‌پوشند حرکت پیراهن روی قفسه سینه را به نحو متفاوتی نسبت به شکم خود احساس می‌کنند. مشکلات حساسیتی توضیح دادنشان دشوار است اما اگر آنها را احساس کنید متوجه خواهید شد که چطور است بطوری که یک احساس بسیار عجیب برای شما خواهد بود.

انگشت دست‌ سوزن سوزن می‌شود اما بازو به خواب می‌رود

ما با احساس سوزن سوزن شدن به هنگامی که روی یک پا به مدت طولانی می‌ایستیم یا روی بازویمان مدت زمان زیادی تکیه می‌کنیم، آشنا هستیم که در این وضعیت جریان خون به طور موقت قطع می‌شود. اما اگر هیچ دلیلی برای بروز بی حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس گرفتگی در اندام خود ندارید این موضوع نیاز به بررسی دارد. این حالت می‌تواند علامت بسیاری از بیماریها از جمله ام اس باشد. اما پیش از تشخیص شما گرفتار ام اس شده‌اید و بهتر است که از سیستم عصبی خود محافظت کنید.

به دنبال چنگال می‌گردید در حالی که در دست شماست

تا بحال برایتان پیش آمده که عینکتان را گم کنید و در حالی که دوست‌تان به شما می‌خندد و به عینکی که روی سرتان قرار گرفته، اشاره می‌کند؟ خب این برای خیلی از ما اتفاق افتاده اما اگر مشکل شما فراموشی لحظه‌ای نیست و نمی‌توانید چیزی را که نگه داشته یا لمس می‌کنید، احساس کنید پس باید به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه بی دلیل یکی از علائم ام اس خاموش است

دکتر سگیل گفت: سرگیجه مداوم (بدون دلیل مشخص) یکی دیگر از علائم ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس است. صدمه به عصب ناشی از بیماری در ابتدا بر توانایی حرکتی، احساس و توانایی هماهنگی شما تاثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به سرگیجه و سردرگمی شود.

دوستان شما بخاطر پیامهای اشتباهی شاکی می‌شوند

یکی از اولین چیزهایی که ما اغلب در بیماران ام اس مشاهده می‌کنیم این است که دچار ناتوانی در متن، تایپ، استفاده از تلفن همراه یا تبلت می شوند یا کارهای دیگری انجام می‌دهند که نیازمند کنترل اعصاب حرکتی هستند. دکتر سگیل توضیح می‌دهد که معمولا این بدان معناست که آسیبی ناشی از بیماری ام اس در بخش پشتی مغز وجود دارد.

گرمای قهوه را احساس نمی‌کنید

آیا واقعا یک ماهیتابه داغ را بدون فکر بر می‌دارید؟ چرا قهوه داغ است اما شما نمی‌توانید گرمای آن را از طریق لیوان احساس کنید؟ دکتر سگیل می‌گوید: ناتوانی در احساس تغییرات دمایی بوسیله دست یکی دیگر از علائم ام اس است که نشان می‌دهد عصب شما آسیب دیده است.

درمان ام اس - علائم ام اس خاموش

آیا گزگز و بی حسی علائم ام اس خاموش است؟

گزگز، سوزن سوزن شدن و بی حسی جزو علائم شایع بیماری ام اس است که باعث فوبیای ام اس یا وسواس ام اس شود. اما به این معنی نیست که هرکس دچار گزگز شد، بلافاصله نگران ابتلا به بیماری ام اس شود. بسیاری از افراد در طول زندگی بارها چنین حسی را در قسمتهای مختلف بدن تجربه کرده اند، بدون آنکه دچار ام اس باشند.

آنچه در بیماری ام اس تجربه می شود، تنها یک احساس ساده ی گزگز نیست. بلکه یک احساس ناخوش آیند حسی است که همره با درد، خارش و سوزش می باشد. درد در این حالت خفیف ولی آزار دهنده است. تمامی علائم بیماری ام اس، و از جمله علائم حسی آن، ناشی از آسیب در قسمتی از مغز یا وجود لکه در نخاع می باشد.

این نکته بسیار مهم است و کمک زیادی به افتراق علائم بیماری ام اس از مشکلات اضطرابی می کند. برای مثال گزگز و بی حسی در بیماری ام اس محدود به یک قسمت از بدن است و ممکن است کل یک دست یا پا، قسمتی از تنه و یا صورت را درگیر کند. چون فقط قسمتی از سیستم عصبی درگیر شده است، انتظار نداریم بیمار از بی حسی کل بدن شکایت داشته باشد.

همچنین علائم ام اس قرار نیست ناگهانی شروع شده و ناگهانی هم محو شود و یا بسرعت از قسمتی از بدن به قسمت دیگر انتقال یابد. بلکه همانند سایر نشانه های ام اس، این علائم حسی بتدریج شروع شده و با  گذشت زمان شدیدتر می شود و روزها و هفته ها بطول می انجامد و نهایتا بهبود آن هم تدریجی خواهد بود.

علائم گزگز، بی حسی و خواب رفتن در بیماریهای اضطرابی هم بصورت شایعی دیده می شود. اما مکانیسم ایجاد آنها با ام اس فرق دارد و لذا به شکل متفاوتی خود را نشان می دهد. اضطراب باعث نفس کشیدن های سریع می شود. چنین حالتی مخصوصا در حملات پانیک دیده می شود.

تنفس سریع باعث تغییراتی در مواد شیمیایی موجود در خون ایجاد شده و منجر به بروز احساس بی حسی و گزگز می گردد. معمولا این حس از صورت شروع شده و به پایین می آید و بعضا کل بدن را فرا میگیرد. اغلب این گزگز در مدت کوتاهی برطرف شده و بعضا به دلایلی تا چند روز باقی می ماند. همچنین بیماریهای اضطرابی فرد را نسبت به بدن خود حساستر می کند و لذا بیمار متوجه تغییرات مختلف حسی در بدن می شود.

علائم حسی ناشی از مشکلات اضطرابی می تواند بسرعت ایجاد شده یا برطرف گردد و یا از جایی به جای دیگر بدن پرش نماید. پس اگر امروز در انگشتان خود احساس گزگز دارید، فردا در ران پا و پس فردا در صورت، این علامت مربوط به ام اس نیست.

پرش عضلات میتواند از علائم ام اس باشد؟

بسیاری از ما تابحال چنین حالتی را تجربه کرده ایم که برای مدتی گوشه ی چشم یا پلکمان پریده است. بعضی از افراد از چنین حالتی می ترسند و نگران می شوند که نکند مبتلا به بیماری خطرناکی شده اند. توجه کنید اینگونه پرشهای عضلانی جزو علائم بیماری ام اس نیست.

در اغلب موارد چنین پرشهایی وقتی دچار استرس و نگرانی هستیم پیش می آید و بعد هم برطرف می شود. البته اگر اینگونه پرشهای عضلانی دائمی و مکرر شده و نقاط مختلف بدن را درگیر کند، لازم است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا از نظر بعضی بیماریهای دیگر بررسی شوید اما آن بیماری ها ام اس نخواهد بود.

آیا سنگینی پا نشان دهنده بیماری ام اس است؟

یکی از مواردی که میتواند علائم شایع بیماری ام اس باشد سنگینی اندام علل خصوص پا است. این سنگینی در ابتدا در پاها قابل توجه ترین بخش است. این سنگینی در پاها شروع شده و فرد نمی تواند به مدت زیادی روی پا بایستد. همینطور این موضوع ضعف بسیار زیاد با خستگی رخ می دهد.

ام اس پیشرفته - علائم ام اس خاموش

تاری دید از علائم بسیار شایع شروع بیماری ام اس!

تاری شدن دید جزو علائم نسبتا شایع از شروع بیماری ام اس است و علت آن التهاب عصب چشم (نوریت اپتیک) می باشد. اما ابتدا باید منظورمان را از تار شدن دید بیان کنیم. آنچه در اینجا تاری دید می گوئیم، اختلالی است که واضحا دید شما را محدود می کند. پس اگر از فاصله ی دور براحتی می توانید ثانیه شمار ساعت دیواری و یا زیر نویس های تلویزیون را ببینید، این تاری دید ناشی از نوریت اپتیک محسوب نمی شود.

همچنین مشکلات چشمی ناشی از ام اس بعلت التهاب عصب بینایی است و بنابراین نمی تواند مرتب کم و زیاد شده و یا بین دو چشم جابجا گردد. وقتی نوریت اپتیک شروع شود، باید سیر خود را طی کند، یعنی در ابتدا شدت تاری دید بصورت تدریجی زیاد شده و سپس به آرامی و در عرض چند هفته فروکش نماید.

آیا وجود بیماری ام اس در بستگان نزدیک میتواند باعث شود که شما هم به ام اس مبتلا شوید؟

خواهرم ام اس گرفته است، من هم دچار احساس گزگز و خستگی هستم. آیا ام اس دارم؟ از نظر آماری شانس ابتلا به ام اس در بستگان نزدیک مبتلایان به ام اس بیشتر از جمعیت عادی است. ولی اگر صد بیمار ام اسی داشته باشیم، بین خواهر و برادران آنها نهایتا 5 نفر مبتلا به ام اس خواهند شد و 95 نفر دیگر سالم خواهند ماند.

پیشگیری از علائم ام اس خاموش

آیا قبل از بروز علائم ام اس، امکان پیشگیری از آن وجود دارد؟ این سوال یکی از رایج ترین سوالاتی است که کاربران در مورد بیماری ام اس با آن مواجه شده اند. به صورت کلی هیچ راه قطعی و صد در صد موثری برای جلوگیری از بیماری ام اس وجود ندارد.

دانشمندان و محققان در حال انجام تحقیق های مختلف در مورد این بیماری هستند ولی تا کنون راه دقیق برای جلوگیری از این بیماری کشف نشده است. اگر شما هم به دنبال کاهش علائم  بیماری ام اس هستید و دوست دارید تا بدن خود را با استفاده از یک سری روش های خاص مقاوم کنید، می توانید از پروسه هایی همچون کنترل استرس و کنترل ویتامین دی استفاده کنید.

این موارد می توانند به شما در کنترل وضعیت روانی و عصبی کمک کنند. البته، بسته به شرایط بدنی و محیطی که در آن زندگی می کنید این موارد می توانند دستخوش تغییر قرار گیرند.

کنترل ویتامین دی

کنترل ویتامین دی یکی از بهترین راه های موجود در جهت جلوگیری از علائم ام اس به حساب می آید خیلی از افراد با کمبود ویتامین دی در بدن خود مواجه هستند و از عوارض خطرناک آن غافل هستند. ضعف بدن و کم شدن یا زیاد شدن ویتامین دی نتایج فوق العاده منفی را برای قسمت های مختلف بدن شما به همراه خواهد داشت.

نتایجی که می توانند قسمت های مختلف بدن شما را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهند. به همین علت، اگر شما هم به دنبال کنترل بیماری ام اس یا کاهش علائم اولیه ام اس هستید، می توانید با مراجعه به پزشک و دریافت رژیم دارویی، سطح ویتامین دی موجود درون بدن خود را به صورت کامل کنترل نمایید. لازم به ذکر است که این پروسه فقط باید تحت نظر پزشک به اتمام برسد.

کنترل استرس

کنترل استرس دیگر راه موجود برای پیشگیری از علائم ام اس به حساب می آید. تحقیقات ثابت کرده اند که علائم اولیه ام اس خفیف یا شدید در افرادی که سطح استرس بالا تری داشته اند، بیشتر مشاهده شده است.

در نتیجه، اگر شما هم به دنبال کنترل این بیماری و پیشگیری از بروز آن هستید، به راحتی می توانید سطح استرس خود را کنترل نمایید. کنترل استرس به شما اجازه می دهد تا به راحتی نیاز های خود را بدون مشکل رفع کنید و سلامتی کلی و جامع بدن خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید.

استرس می تواند نقطه شروع بیماری های زیادی باشد. پس، اگر شما هم دوست دارید تا سلامتی خود را به صورت کامل به دست آورید، حتما باید ذهن خود را آرام کنید و استرس را از بدن و مغزتان دور نمایید.

ام اس در سالمندان - علائم ام اس خاموش

مصرف قهوه

مصرف قهوه دیگر راه موجود در جهت پیشگیری از علائم ام اس به حساب می آید. قهوه حاوی کافئین بوده و می تواند قسمت های مختلفی از بدن و سلامتی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. بهتر است که قبل از شروع علائم بیماری  ام اس، شما این ماده خوراکی مفید و جالب را مورد استفاده قرار دهید تا با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

مصرف قهوه به شما اجازه می دهد تا ذهن آرامی داشته باشید و بدن خود را ریلکس کنید. البته جالب است بدانید که مصرف قهوه تاثیرات دیگری را نیز بر روی بدن شما به همراه خواهد داشت.

کنترل وزن و بی ام ای

کنترل وزن بدن و توده عضلانی آن یا BMI به عنوان آخرین راه موجود در جهت جلوگیری از بیماری ام اس شناخته شده است. علائم MS در افرادی که وزن متعادل تری دارند پروسه راحت تری خواهد داشت.

در نتیجه، در جهت جلوگیری از بروز این بیماری شما خیلی راحت می توانید با دریافت برنامه های تمرینی و رژیمی خاص، سلامت کلی و جامع بدنی خود را افزایش دهید. بهتر است که وزنتان را متناسب با BMI یا شاخص توده بدنی خود تنظیم کنید.

روش های تشخیص برای بیماری ام اس

خوشبختانه تشخیص ام اس در علم پزشکی امکان پذیر است اما به این دلیل که این بیماری خاموش است، اصولا افراد در مراحل ابتدایی به پزشک مراجعه نمی کنند. چک های دائمی سالانه به ویژه برای افرادی که در معرض ابتلا قرار دارند، یک موضوع حیاتی و مهم است.

گوش دادن پزشک به شکایات بیمار

ساده ترین و در عین حال مهم ترین راهکار تشخیص ام اس این است که پزشک به خوبی به شکایات بیمار خویش گوش داده و او را مورد بررسی قرار می دهد. چرا که در برخی اوقات بیماران هیچ گونه علائمی را گزارش نمی دهند. اما بعضی از رفتار ها مانند عدم کنترل حرکات، پرش عضلانی غیر ارادی و... می توانند از نشانه های این بیماری باشند که توسط پزشک تشخیص داده می شوند.

تشخیص به موقع پزشک می تواند شما را از خطر ابتلا به این عارضه مصون بدارد و در صورتی که به ام اس مبتلا هستید فرصت طلایی را از دست نداده و روند درمان سریع ام اس را در پیش گرفته تا از گسترش این بیماری جلوگیری کنید.

تشحیص با ام آر آی

یکی از راه های موثر در تشخیص ام اس، استفاده از ام آر آی است. در این روش از ستون فقرات و مغز بیمار تصویر برداری می شود و کار آسان تر پیش خواهد رفت؛ چرا که پزشک متخصص با مشاهده نتیجه ام آر آی فرد می تواند روند این بیماری را مشاهده کند. لایه محافظ اطراف مغز بیماران مبتلا به ام اس آسیب دیده است که تنها با انجام ام آر آی قابل تشخیص خواهد بود.

ارجاع به متخصص مغز و اعصاب

برخی از افراد به پزشک عمومی مراجعه کرده و از بروز این بیماری شکایت می کنند. پزشک عمومی در صورت مشاهده علائم ام اس بیمار را به پزشک متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد تا روند درمان ام اس بر روی بیمار آغاز گردد.

بررسی مایع نخاع برای تشخیص علائم ام اس خاموش

بررسی مایع نخاع از دیگر روش های تشخیص بیماری ام اس است که پزشک متخصص از مایع نخاعی بیمار نمونه برداری کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهد.

به افرادی که تحت این روش تشخیص قرار می گیرند، مصرف کافئین بیشتر توصیه می شود زیرا کافئین می تواند مواد از دست رفته بدن آن ها را ترمیم کند.

تاکید می شود که این روش تشخیص بیماری ام اس بایستی حتما تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد چرا که کار بسیار حساسی است که دقت بالا و تخصص زیادی را می طلبد. در صورت بروز هر گونه اشتباهی آسیب های جبران ناپذیری به اعصاب و نخاع شما وارد خواهد شد.

تشخیص چشم پزشک

حدود 90 درصد از افراد مبتلا به ام اس با مشکلاتی همچون تاری دید و دوبینی مواجه هستند از این رو به متخصص چشم پزشکی مراجعه می کنند.

برای تشخیص بیماری ام اس، پزشک متخصص چشم با دقت بسیار زیادی اعصاب چشم شما را مورد ارزیابی قرار می دهد و در صورت مشاهده علائم این بیماری به سرعت شما را به پزشک متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد تا هر چه سریع تر روند درمان بیماری ام اس را در پیش بگیرید.

سرگیجه - علائم ام اس خاموش

تست ام اس در خانه | آیا روشی علمی برای تشخیص ام اس در خانه وجود دارد؟

برخی افراد به دنبال تشخیص قطعی ام اس در خانه هستند. این در حالی است که چنین بیماری پیچیده و ناشناخته‌ای که به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می شود نمی تواند به صورت قطعی در خانه تست و بررسی شود. اگر میخواهید تست ام اس در خانه را انجام دهید باید به این موضوع آگاه باشید که هر نوع تشخیص ام اس در خانه فاقد ملاکهای پزشکی بوده و باید توسط پزشک معالج به صورت دقیق و قطعی به روش هایی که در بالا به آن اشاره کردیم مورد بررسی قرار گیرد.

با این حال می توان با استفاده از برخی روش ها به انجام تست ام اس در خانه پرداخت. این تست ها فقط به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا ام اس دارید یا خیر؟ اگر جواب این نوع تست ها منفی باشد باز هیچ وضعیتی برای اینکه شما ام اس دارید وجود نخواهد داشت.

راهکار درمان ام اس؛ طب سنتی چه می گوید؟

به صورت واضح می توان گفت که ام اس درمان قطعی ندارد. متاسفانه علم نوین نتوانسته برای این بیماری خود ایمن، راهکار درمانی مشخصی ارائه دهد. به همین علت برخی گمان می کنند که نداشتن درمان قطعی به معنای خالی بودن دست درمانگران است. امااین گونه نیست.

خوشبختانه راهکارهای موثر طب سنتی در دنیا توانسته نتایج خوبی برای درمان ام اس تدبیر کند. این راهکارها در حال تحقیقات علمی نیز هستند تا بتواند با پشتوانه علمی در بیمارستان ها و درمانگاه ها مورد استفاده قرار گیرد. با این حال اگر دچار این بیماری شده اید، بهتر است همین حالا از روش های ایمن طب سنتی برای درمان ام اس استفاده کنید.

درمان ام اس با بره موم

یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان MS، استفاده از بره موم است. اگرچه بره موم بیشتر برای پیشگیری از ام اس مورد توجه است؛ اما کاهش التهابات توسط این ماده طبیعی، راهکاری موثر برای درمان مشکلات و عوارض ایجاد شده ام اس است. اگر نگاهی به علت ایجاد ام اس بیاندازید، متوجه خواهید شد که تا چه میزان بره موم می تواند در درمان این بیماری موثر باشد

درمان ام اس با گرده گل

گرده گل یک معجون بی نظیر برای مقابله با ام اس است. کافی است در مورد اثرات گرده گل بر MS به صورت لاتین در سایت های معتبر لمی جستجو کنید تا نتایج به دست آمده از کاهش عوارض این بیماری را مشاهده کنید.