قطعا هنگام دندان درد، نبض محکم لثه‌ها، پیچیدن درد در تمام فک‌تان و حس کردن مسیری که تا مغزتان طی می‌کند را تجربه کرده اید. در چنین مواقعی است که دست به دامان اینترنت برای پیدا کردن روش های خانگی برای درمان دندان درد فوری می‌شوید. حتما می‌دانید که درمان خانگی دندان درد، در موفقیت‌آمیزترین حالت خود، یک مسکن موقتی است تا زمانی که برای درمان اصلی به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. اما گاهی اوقات درد دندان زمانی شروع می‌شود که نمی‌توانید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید؛ اینجاست که به کمک روش‌های خانگی می‌توانید تا حدودی درد را آرام کنید. در این مقاله از سایت پارس نیوز روش‌های فوری و خانگی برای درمان دندان درد شدید و خفیف را با شما در میان می‌گذاریم، با ما همراه باشید.

درمان دندان درد

دندان درد چیست و چه علائمی دارد؟

دندان درد، دردی است که در بخش دهان و دندان احساس می‌کنید و اغلب بر اثر پوسیدگی و خراب شدن دندان بر اثر تجمع پلاک در اطراف و روی دندان بوجود می‌آید. در واقع اگر به صورت روزانه اقدام به تمیز کردن پلاکهای دندانی نکنید، این پلاک ها با جذب و تجزیه قند موجود در مواد غذایی به اسید، سبب بوجود آمدن حفره در دهان می‌شوند.

البته گاهی اوقات دندان درد مربوط به تحریک شدن دندان پس از درمان های دندانپزشکی است که موقتی است و بعد از چند روز خوب می‌شود. دندان درد خود را با علائم زیر نشان می‌دهد:

  • درد ضربان دار و مداوم در بخشی از دهان
  • تیرکشیدن های مداوم
  • تورم، زخم شدن و دردناک شدن لثه ها (شاید نیاز به جراحی لثه باشد)
  • برآمدگی متورم و قرمز در دهان
  • متورم شدن صورت یا فک
  • شکستن ناگهانی و بی دلیل دندان
  • تب یا سردرد در اثر درد شدید دندان
  • احساس کردن مزه بد در دهان که به دلیل عفونت دندانی است، که ابتدا باید اقدام به رفع عفونت کنید.

دلیل دندان درد چیست؟

تحمل دندان درد بسیار سخت و طاقت‌فرساست. دندان درد زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت مرکزی و بسیار حساس دندان به‌نام مغزِدندان (پالپ) دچار التهاب شود. پوسیدگی دندان، ضربه به دندان و عفونت دندان از علل بروز این التهابات‌اند. با این وجود، دندان درد می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد:

  • پوسیدگی دندان
  • التهاب مغز دندان
  • فرسودگی مینای دندان
  • دندان قروچه (فشردن یا ساییدن دندا‌ن‌ها بر هم)
  • التهاب لثه (پریودنتیت)
  • فشار سینوس‌ها
  • نشانگان‌ مفصل‌ گیجگاهی‌ فکی
  • درد قفسه سینه (آنژین قلبی)
  • سکته‌ی قلبی

این مشکلات خود‌به‌خود از بین نمی‌روند بنابراین دندان درد ناشی از هرکدام از این موارد هم معمولا از بین نخواهند رفت. مشکلِ نسبتا ساده‌ای که چند ماه پیش می‌توانست به سادگی با پر کردن درمان شود وقتی به حال خود رها شود ممکن است به عفونت حادی تبدیل بشود که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک و جراحی دندان دارد.

با درمان خانگی دندان‌درد و رها شدن از درد، درمانی را که دندان‌تان به آن احتیاج دارد به تاخیر می‌اندازید و ممکن است در گذر زمان با وخیم شدن وضعیت دندان‌تان هزینه‌های بیشتری برای درمان بپردازید. با این حال هنوز بسیاری از مردم از معاینه‌ی سالیانه و بدتر از آن از رسیدگی سریع به دردهای دندانی خودداری می‌کنند.

درمان دندان درد

برای درمان دندان درد چه کنیم؟

به طور کلی راهکارهای کاهش درد دندان عبارت‌اند از:

  1. مراجعه به مطب دندانپزشکی
  2. کمک گرفتن از روش‌های درمان خانگی

اصلی ترین روش برای درمان دندان درد این است که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، اما شاید گاهی اوقات، موقعیت مناسبی برای مراجعه به دندانپزشک وجود نداشته باشد، بنابراین باید بدانیم که چگونه درد دندان خود را از بین ببریم و برای تسکین درد دندان خود چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر این سوالات شما هم هست، پس این مقاله به طور کامل برای شما نوشته شده است.

پیش از درمان دندان درد خانگی، علت را پیدا کنید

دردی که حس می‌کنید می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، و با در نظر داشتن همین موضوع، درمان دندان درد می‌تواند متفاوت باشد. از مهمترین دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسیدگی دندان
  • آسیب دیدن دندان پرشده یا خارج شدن مواد
  • بوجود آمدن پوسیدگی زیر دندان پر شده
  • از بین رفتن عاچ دندان
  • ساییده شدن دندانها بر اثر دندان قورچه یا عوامل دیگر
  • شکستگی دندان و یا ترک خوردن آن (تشخیص ترک دندان اغلب توسط خود افراد دشوار است)
  • عفونت لثه یا آبسه دندان.

در مواردی مثل آسیب دندان پرشده و یا عفونت لثه، منتظر نوبت گرفتن از دندانپزشک همیشگی‌تان نمانید و سریعا درمان لازم را دریافت کنید تا عوارض جدی آن (مانند از دست دادن دندان یا استخوان پشتیبان‌اش) برایتان مشکل‌ساز نشود.

چه روشهایی برای درمان دندان درد فوری وجود دارد؟

به طور کلی روش های مختلفی برای درمان دندان درد فوری وجود دارد، بعضی از روشها جهت تسکین موقتی درد دندان است اما بعضی از آنها، درمانهای اصلی و اساس دندان هستند که در ادامه به توضیح هر کدام پرداخته ایم. برای درک بهتر هر کدام، ما آنها را در سه دسته کلی بررسی کرده ایم. از جمله:

  1. روش‌های خانگی تاییدشده توسط بیشتر دندانپزشکان؛
  2. روش‌هایی که کمتر توسط متخصص‌های این حوزه توصیه می‌شود؛
  3. درمان درد دندان در دندانپزشکی و توسط متخصص

درمان دندان درد

درمان خانگی دندان درد به تایید دندانپزشکان

برخی از روش‌های درمان و کاهش درد دندان در خانه نقاط ضعفی دارند؛ اما روشهای درمانی که در ادامه برای شما بررسی می‌کنیم به شدت موثر هستند:

شستشو با آب نمک

شستشو با آب نمک جرم‌های روی دندان‌ها را سست می‌کند، عفونت را پاک می‌کند و درد را به صورت موقت تسکین می‌دهد. برای درمان خانگی دندان درد با آب نمک باید مقدار کمی محلول آب نمک را حدود 30 ثانیه در دهان‌تان بچرخانید. اینکار را نهایتا تا دوبار تکرار کنید.

کمپرس داغ و کمپرس سرد

هردوی این کمپرس‌ها برای درمان دندان درد مفید هستند؛ اما کمپرس سرد می‌تواند تورم و التهاب را هم کاهش دهد.

یک حوله داغ یا جوراب تمیزی که در ماکروویو گرم شده است (و نه خیلی داغ) می‌توانند نقش کمپرس گرم را برای شما ایفا کنند. برای کمپرس سرد هم می‌توانید چندقطعه یخ را در حوله قرار دهید، یا از غذاهای منجمد در فریزرتان استفاده کنید.

درمان دندان درد با طب فشاری

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب فشاری (Acupressure) می‌تواند با تحریک ترشح هورمون اندورفین، به طور موقت برای درمان درد دندان موثر باشد. البته اگر بخواهید طب فشاری را امتحان کنید، باید کمی تحقیق کنید.

در سراسر بدن نقاط کلیدی‌ای وجود دارد که تصور می‌شود با درد دندان و فک مرتبط هستند. باید با جست‌وجو این نقاط را پیدا کنید، تا بدانید برای دندان درد و درمان خانگی آن روی چه نقاطی تمرکز کنید. یکی از تقاطی که می‌توانید امتحان کنید، جایی است که انگشت شست و اشاره به هم می‌رسند. این نقطه را برای دو دقیقه با انگشت شست دست دیگرتان فشار دهید.

چای کیسه‌ای نعنا فلفلی

اگر در خانه چای کیسه‌ای نعنا فلفلی دارید، دیگر لازم نیست بپرسید برای دندان درد چه باید کرد! مانند میخک، نعناع هم دارای خواص بی‌حس کنندگی ملایم است.

گذاشنن چای کیسه‌ای نعنا فلفلی (که به طور کلی کاملا بی‌خطر هم است) روی دندان ملتهب‌تان می‌تواند درد آن را برای مدت کوتاهی کاهش دهد. توصیه می‌کنیم کیسه‌ها را چنددقیقه در یخچال خنک کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

درمان دندان درد

درمان فوری دندان درد با سیر تازه

یک حبه سیر را له کنید و آن را روی قسمتی که درد می‌کند، قرار دهید. این کار باعث می‌شود باکتری‌های موجود در آن ناحیه از بین برود و حس بهتری ایجاد ‌کند. شما می‌توانید با اضافه‌کردن کمی نمک به سیر له‌شده، اثرات این روش را برای درمان فوری درد دندان بیشتر کنید.

درمان فوری دندان درد با میخک یا روغن میخک

میخک و روغن آن دارای خواص ضدالتهابی هستند. برای درمان فوری دندان درد با میخک، کافی‌ست کمی میخک آسیاب‌شده را در کنار دندانی که درد می‌کند بگذارید. با گذشت زمان کوتاهی، درد شما کمتر می‌شود. شما حتی می‌توانید میخک کامل را در دهان قرار دهید و آن را بجوید. میخک له‌شده را تا حد امکان نزدیک دندانی که درد می‌کند نگه دارید.

برای تسکین فوری دندان درد با استفاده از روغن میخک، می‌توانید چند قطره از آن را روی پنبه بریزید و روی محل درد قرار دهید.

درمان فوری دندان درد با زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی طبیعی‌ست. برای تسکین فوری دندان درد با زردچوبه مقداری آب به پودر زردچوبه اضافه کنید و خمیر به‌دست‌آمده را روی دندان بگذارید.

درمان فوری دندان درد با جوز هندی

جوز هندی دارای خواص ضدالتهابی‌ست که می‌تواند به‌ تسکین دندان درد کمک کند. برای این کار پودر جوز هندی را روی دندان بمالید و اجازه دهید مدتی آنجا بماند. بعد از مدتی دهان خود را بشویید.

شما می‌توانید از روغن جوز هندی هم برای درمان فوری درد دندان استفاده کنید. یک قطره اسانس جوز هندی را روی گوش‌پاک‌کن بریزید و آن را روی لثه‌ای که اطراف دندان دردناک را احاطه کرده است، بمالید. در صورت لزوم می‌توانید این کار را چند بار تکرار کنید.

درمان فوری دندان‌درد با روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یکی از اسانس‌های قوی‌ست که می‌تواند درد دندان را به‌طور موقت تسکین دهد. این روغن خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و می‌تواند در کاهش تورم و درد موثر باشد. در این روش برای تسکین فوری دندان درد، می‌توانید از یک گوش‌پاک‌کن استفاده کنید.

درمان فوری دندان درد با بابونه

بابونه خواص ضدالتهابی دارد و به تسکین تورم کمک می‌کند. می‌توانید از یک چای کیسه‌ای بابونه استفاده کنید و بعد از آن که خنک شد، از آن به‌عنوان دهانشویه برای تسکین فوری درد دندان استفاده کنید.

درمان فوری دندان درد با زنجبیل

چند قطره آب به پودر زنجبیل و فلفل کاین اضافه کنید تا حالتی خمیری پیدا کند. یک تکه پنبه را به این خمیر آغشته کنید و روی دندان بمالید. توجه داشته باشید که این خمیر نباید به لثه برخورد کند تا باعث ایجاد تحریک نشود. همچنین می‌توانید برای تسکین فوری دندان درد، ریشه زنجبیل را در آب بجوشانید؛ سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

درمان فوری دندان درد با پیاز

یک تکه از پیاز خام را برش بزنید و روی دندان قرار دهید. این کار را دو بار در روز و هر بار به مدت چند دقیقه انجام دهید. این کار به ازبین‌بردن میکروب‌های تولیدکننده درد کمک می‌کند و در تسکین فوری درد دندان موثر است.

درمان فوری دندان درد با روغن درخت چای

درخت چای یک گیاه بومی در استرالیاست و نباید آن را با چای معمولی اشتباه بگیرید. روغن این گیاه خواص زیادی دارد. شما می‌توانید از این روغن برای تسکین فوری دندان درد استفاده کنید. کافی‌ست این روغن را به یک تکه پنبه بمالید و آن را در محل درد قرار دهید.

برای درمان فوری دندان درد با روغن درخت چای، همچنین می‌توانید چند قطره از این روغن را در یک لیوان آب گرم بریزید و با آن دهان خود را بشویید. مراقب باشید چیزی از این نوشیدنی را قورت ‌ندهید. این روغن می‌تواند به لثه‌های شما نفوذ و به بی‌حس‌شدن اعصاب شما کمک کند

 عصاره وانیل

الکل ،که یکی از مواد فعال موجود در عصاره‌ی وانیل است، به طور کلی به عنوان عامل بی‌حس‌کننده عمل می‌کند. از جانب دیگر عطر وانیل به اعتقاد بسیاری اثرات آرام‌بخش و تسکین دهنده دارد، این خاصیت‌ها می‌توانند به کاهش درد کمک کنند.

نحوه‌ی استفاده: انگشت خود را اندکی با عصاره‌ی وانیل تر کنید و به اطراف دندان‌تان بمالید. همچنین می‌توانید چند قطره از آن را روی گلوله‌ی پنبه‌ای بریزید و روی دندان‌تان قرار بدهید. و این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

احتیاط: با اینکه میزان الکل موجود در عصاره‌ی وانیل کم است، اما همچنان الکل است. این شیوه به خصوص برای کودکان خطرناک است زیرا حتی مصرف مقادیر کمی الکل می‌تواند برای آنها خطرات جدی ایجاد کند.

درمان دندان درد

ابزار مخصوص دندان‌های حساس

اگر مشکل شما مربوط به لثه‌های در حال تحلیل‌رفتن باشد این کار درد ناشی از برخورد غذای گرم و سرد با دندان‌تان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. وقتی بافت لثه‌ها تحلیل برود عاج دندان زیر مینا در معرض محیط دهان قرار می‌گیرد. عاج دندان قسمتی حساس است و با تغییر دما واکنش نشان می‌دهد. از مسواک‌های نرم‌تر استفاده کنید تا از بافت لثه‌ی باقی‌مانده محافظت کنید و از تخریب بیشتر آن جلوگیری نمایید.

آدامس جویده‌شده

وقتی دندان شکسته یا خالی شده از مواد ترمیمی در معرض محیط دهان قرار می‌گیرد می‌توان با آدامس جویده شده روی آن را پوشاند تا درد کاهش یابد. این کار را با دندان پر‌شده‌ای که موادش در شرف بیرون ریختن است نیز می‌توان انجام داد تا خود را به دندان‌پزشک برسانید. تا زمان درمان با چنین دندانی چیزی نجوید تا درد افزایش پیدا نکند.

روغن‌زیتون

روغن زیتون خاصیت ضدالتهابی دارد. ترکیبات فنُلی موجود در روغن‌زیتون به کاهش التهابات دندان و تسکین دندان درد کمک می‌کند.

نحوه استفاده: مقداری پنبه را گرد و آن را به روغن‌زیتون آغشته کنید و بر روی دندانتان قرار دهید. این کار را ۲ تا ۳ مرتبه در روز انجام بدهید تا دندان درد تان کاهش بیاید.

تسکین درد دندان با دهانشویه‌ی هیدروژن پروکسید

یک محلول هیدروژن پروکسید ۳ درصد تهیه کنید و آن را در دسترس بگذارید. با این کار، باکتری‌ها نابود شده و احساس درد و ناراحتی‌تان، تسکین خواهد یافت. کافیست هیدروژن پروکسید را در دهان‌تان غرغره کرده و بعد از اینکه آن را تف کردید، چند بار با آب آبکشی کنید. اگر دهان‌تان بد بو شده و علاوه بر دندان‌درد، تب هم دارید، هیدروژن پروکسید می‌تواند یک راه‌حل موقتی خوب باشد، اما برای از بین بردن کامل عفونت، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

یکی از دردناک ترین و تقریبا غیر قابل تحمل ترین دردها، دندان درد است که سعی کردیم در این مقاله به توضیح روش های خانگی درمان دندان درد بپردازیم تا در موقعیت های مختلف که به کلینیک های دندانپزشکی دسترسی نداشتید، بتوانید توسط این روش ها درد دندان و لثه خود را کاهش دهید.