پیشگیری همیشه بهتر از درمان است! در فصول سرد سال ویروس آنفولانزا شیوع پیدا می کند و احتمال ابتلا به آن افزایش پیدا می یابد. در این مقاله از پارس نیوز قصد داریم روش های پیشگیری از آنفولانزا و راهکار های خانگی درمان آن را یادتان دهیم.

آنفولانزا چیست ؟

این بیماری معمول است، عفونت این بیماری از طریق قطرات وارد بدن فردی دیگر می­‌شود. این ویروس داخل بدن تکثیر شده و رشد می‌­کند.

ویروس - آنفولانزا

در زمستان علائم آنفولانزا مشاهده می­شود و اوج آن در ماه بهمن است. اما احتمال دارد هر زمانی از سال به این بیماری مبتلا شوید.

سویه‌­هایی مختلفی از این بیماری وجود دارد. هرساله پزشکان و محققان سویه مربوط به بیماری را مشخص می‌کنند. پس از شناسایی سویه‌­ها از آن‌ها برای تهیه واکسن این بیماری استفاده می­‌شود. واکسن آن یکی از ساده­‌ترین و موثرترین راه­‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

علائم آنفولانزا چیست؟

برخی از معمول‌­ترین علائم بیماری آنفولانزا عبارتند از:

تب

آنفولانزا تقریبا همیشه باعث افزایش دما بدن می­‌شود. این افزایش دما با عنوان تب نیز شناخته می­‌شود. معمولاً تب ایجاد شده به دلیل بیماری آنفولانزا پایین بوده و در حدود ۳۷.۸ درجه سانتی­گراد تا ۴۰ درجه سانتی­گراد است.

اگرچه این میزان تب هشداردهنده است، اما معمولاً شدت تب کودکان از بزرگسالان بیش­تر است. اگر احساس کردید فرزندتان به آنفولانزا مبتلا شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

وقتی دمای بدن شما بالا رود احساس “تب” خواهید داشت. نشانه­‌های این حالت عبارتند از لرز، یا احساس سرما داشتن علی­‌رغم بالا بودن دمای بدن. معمولاً تب کم­تر از یک هفته و در حدود ۳ الی ۴ روز طول می­‌کشد.

سرفه

سرفه خشک و مداوم جزو علائم آنفولانزا است. احتمال دارد شدت سرفه­‌ها با پیشرفت بیماری بدتر، ناخوشایندتر و دردناک‌­تر شود. احتمال دارد در دوران بیماری تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه نیز داشته باشید. بسیاری از سرفه‌­های مربوط به آنفولانزا حدود ۲ هفته طول می­‌کشند.

بدن درد - آنفولانزا

دردهای عضلانی

دردهای عضلانی معمولاً در ناحیه پشت گردن، پشت، بازوها و پاها احساس می­‌شود. این درد می­توان شدید بوده و شما را از انجام کارهای روزمره بازدارد.

سردرد

سردرد می‌­تواند از اولین علائم آنفولانزا باشد. برخی از علائم آنفولانزا مانند حساسیت به صدا و نور نیز می­‌تواند در این مرحله ایجاد شود.

خستگی

یکی از معمول‌­ترین علائم آنفولانزا احساس خستگی است. احساس ناخوشایندی کلی نیز می‌­تواند از علائم آنفولانزا باشد. این احساس خستگی سریعاً بروز می­‌کند و فرد قدرت مقابله با آن را نخواهد داشت.

روش های جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا

از تماس نزدیک دوری کنید

از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند خودداری کنید. زمانی که بیمار هستید, فاصله خود را از دیگران حفظ کنید تا از بیمار شدن آنها نیز محافظت کنید.

زمانی که بیمار هستید، خانه بمانید

در صورت امکان, هنگامی که بیمار هستید, از رفتن به کار, مدرسه, دانشگاه و ماموریت های خود اجتناب کنید. این کار به جلوگیری از گسترش بیماری شما به دیگران کمک خواهد کرد.

تب بالا - آنفولانزا

دهان و بینی خود را بپوشانید

هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک پارچه بپوشانید.این کار ممکن است مانع از بیمار شدن اطرافیان شما شود. آنفولانزا و دیگر بیماری های تنفسی حاد با سرفه, عطسه و یا دست های آلوده پخش می شوند.

دستانتان را تمیز کنید

شستن دست ها اغلب به حفاظت از شما در برابر میکروب ها کمک می کند. اگر صابون و آب در دسترس نیستند، از مواد شستشو دهنده الکلی استفاده کنید.دستان تمیز زندگی را نجات می دهد.

از لمس چشم ها, بینی و یا دهان خود پرهیز کنید

میکروب ها اغلب وقتی پخش می شوند که فردی چیزی را لمس می کند که با میکروب ها آلوده است و سپس چشم ها, بینی و یا دهانش را لمس می کند.

پیشگیری از آنفلولانزا در محل کار

به طور معمول اشیا و سطوح را تمیز کنید, از جمله پوست, کیبورد, و تلفن ها.دقت کنید که محل کارتان منبع کافی از دستمال کاغذی, صابون, حوله کاغذی، پاک کننده الکلی و دستمال های مرطوب مصرفی داشته باشد.اگر در حین کار احساس ناخوشی داشتید, هرچه زودتر به خانه برگردید.

عادت های خوب سلامتی را تمرین کنید

تمیز کردن و ضد عفونی کردن اغلب سطوح در خانه, کار یا مدرسه, به خصوص زمانی که کسی بیمار است، مهم است.خوب بخوابید, فعال باشد, استرس خود را مدیریت کنید, مایعات زیادی بنوشید و غذاهای مغذی بخورید.

سرماخوردگی - آنفولانزا

نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا

به اندازه کافی بخوابید

خواب کـافی نـه تـنـهـا بـاعــث می شود که در طول روز شاداب و هـوشیـار بـاشـید، بلکه به نیرومند ماندن سیستم دفاعی نـیـز کـمـک مـی کـنـد.

به اندازه آب مصرف کنید

نوشیدن آب سیستم بدنتان را شستشو می دهد و برای حفظ یک رژیم غذایی سالم و سلامتیتان لازم است.

در استفاده از لوازم شخصی حساس باشید

تا می توانید از استفاده ی چند نفره از لیوان یا سایر ظروف غذا خودداری کنید، به خصوص زمانی که علائم بیماری ها را در فرد مقابل متوجه شدید.

محیط های بسته

محیط های بسته ای مثل اداره و اتوبوس، محل مناسبی برای رشد میکروب می باشد پس اگر دیدید کسی در این محیط ها عطسه می کند از او دوری کنید و بعد از فاصله گرفتن از او حتما دستهایتان را با آب و صابون بشویید.

ورزش کنید و از استرس و فشارهای روحی دوری کنید

با ورزش کردن علاوه بر آنکه قدرت بدنیتان را افزایش می دهید، موجب تقویت سیستم دفاعی بدنتان هم می شوید از طرفی داشتن استرس اصلاً برای سلامتیتان خوب نیست.

مراقبت به هنگام استفاده از وسایل مشترک

دستگیره‌های در، نرده‌ها، دسته‌های صندلی، سطح روی پیشخوان‌ها و نوشت‌افزارها بدون شک آلوده به انواع میکروب‌ها هستند. پس بعد از تماس با آنها بلافاصله دست‌های خود را با‌ آب و صابون بشویید. ویروس آنفلوآنزا قادر است بیش از 48 ساعت در خارج از بدن انسان به حیات خود ادامه داد. پس هر وسیله‌ای که دست دیگران به آن خورده باشد، در معرض آلودگی است.

بیماری های ویروسی - آنفولانزا

پرهیز از استعمال دخانیات

استعمال دخانیات نیز عامل تخریب مژک‌ها و مخاط مجاری تنفسی است که از ورود باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها به بدن جلوگیری می‌کنند و همین امر خطر ابتلا به آنفلوآنزا تشدید می‌کند.

درمان­‌هایی برای علائم آنفولانزا

ابتلا به این بیماری چندان جالب نیست. اما چند روش درمانی برای علائم آنفولانزا وجود دارد و بسیاری از این درمان‌ها، نتایج خوبی دارند.

دارو های آنفولانزا

اگر آنفولانزا دارید این روش‌­های درمانی را به یاد بسپارید:

  • مُسکن‌­ها: مُسکن­‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کمک کردن به تسکین این علائم مورد استفاده قرار می­‌گیرند. این علائم می‌­توانند شامل دردهای عضلانی ، سردرد و تب باشد.
  • مواد ضد احتقان: این داروها می‌­توانند به گرفتگی و آبریزش بینی و فشار وارده بر سینوس‌­ها و گوش­‌های شما کمک کنند. هر نوعی از این ضد احتقان‌­ها می‌تواند عوارض جانبی‌­ داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف داروها برچسب آن‌ها را بخوانید.
  • اکسپکتورانت: این نوع از داروها به کم کردن ترشحات سینوسی کمک کرده و سردرد و سرفه شما را تسکین می‌­دهد. اگر نمی­‌خواهید دارو مصرف کنید، می‌توانید از قطره‌های سرفه که حاوی عسل و لیمو هستند استفاده کنید تا به این صورت گلودرد وسرفه خود را تسکین دهید.

اخطار : کودکان و نوجوانان نباید برای بیماری خود آسپرین مصرف کنند. چرا که احتمال ایجاد سندروم کشنده رِی وجود دارد

مراقب باشید داروها را ترکیب نکنید. استفاده غیرضروری از داروها می‌­تواند عوارض ناخواسته‌­ای را به همراه داشته باشد. بهتر است داروهایی را مصرف کنید که با بیماری شما هخوانی داشته باشند.

به اندازه کافی استراحت کنید. بدن شما در حال مبارزه با ویروس آنفولانزا است، از این رو باید به اندازه کافی استراحت کنید. مرخصی بگیرید، در خانه مانده و زودتر بهتر شوید. زمانی که تب دارید به محل کار یا مدرسه نروید.

همچنین باید به اندازه کافی مایعات مصرف کنید. آب، نوشیدنی‌های ورزشی با قند پایین و سوپ می‌تواند به هیدراته ماندن شما کمک کند. مایعات گرم مانند سوپ و چای نیز می توانند گلو درد شما را تسکین دهند.

روش صحیح شستشوی دست - آنفولانزا

روش های خانگی درمان آنفولانزا

آب گوشت و سوپ مرغ گرم بنوشید

خوردن سوپ مرغ، سوپ گوشت یا آب گوشت یک راه خوب برای کمک به حفظ آب بدن و هیدراته ماندن است. همچنین این خوراکی‌ها به کاهش و از بین رفتن احتقان بینی و سینوس کمک می‌کنند.

آب قلم (عصاره‌ی استخوان) منبعی سرشار از پروتئین و مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم است. خوردن آبگوشت روش خوبی برای غنی سازی بدن با این مواد مغذی، در زمان ابتلا به آنفولانزاست. علاوه بر این، پروتئین برای بازسازی سلول‌های ایمنی بدن بسیار مهم است.

برای خرید انواع آماده سوپ و آب گوشت به دنبال محصولاتی باشید که کم سدیم (نمک) باشند. برای تهیه‌ی آب قلم، استخوان‌های مرغ یا گاو را به مدت 10 ساعت با حرارت ملایم بجوشانید. همچنین می‌توانید عصاره باقی مانده را منجمد کنید و برای استفاده‌های بعدی نگه دارید.

مصرف زینک را بالا ببرید

مصرف زینک یکی از راهکارهای موثر برای درمان خانگی آنفولانزا است. ماده معدنی زینک برای سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است. این ماده مغذی به مبارزه گلبول‌های سفید خون با میکروب‌ها و کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.

وجود زینک در مبارزه بدن با این ویروس بسیار مفید بوده و می‌تواند در کاهش سرعت تکثیر ویروس آنفولانزا در بدن نقش داشته باشد.

در فصل شیوع آنفولانزا مکمل زینک یا مولتی ویتامین حاوی زینک مصرف کنید. همچنین می‌توانید مقدار زیادی زینک را از یک رژیم غذایی روزانه متعادل دریافت کنید.

غذاهایی که دارای مقدار زیادی زینک هستند عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • صدف
  • عدس
  • نخود
  • لوبیا
  • آجیل
  • دانه‌ها و مغزهای گیاهی
  • لبنیات
  • تخم مرغ و تخم پرندگان

آب نمک غرغره کنید

غرغره کردن آب نمک یکی از روش‌های درمان خانگی آنفولانزا است که می‌تواند گلو درد را تسکین دهد. همچنین این کار، به خارج کردن و حذف مخاط کمک می‌کند.

سردرد - آنفولانزا

نحوه شستشو و غرغره کردن با آب نمک

1. آب را جوشانده یا گرم کنید و سپس بگذارید خنک شود (یا به دمای اتاق برسد) در ادامه نصف قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

2. آب نمک را به قسمت پشت گلوی خود بکشید و حدود 10 تا 30 ثانیه آن را غرغره کنید تا دهان و گلو شسته شود.

3. آب دهانتان را خالی و این کار را 2 تا 4 بار تکرار کنید.

به هیچ عنوان آب نمک را قورت ندهید. همچنین غرغره کردن آب نمک توسط کودکان (به تنهایی) توصیه نمی‌شود. در صورت لزوم بهتر است آنها این کار را با آب بدون نمک انجام دهند.

چای گیاهی بنوشید

یکی از راه‌های درمان خانگی آنفولانزا نوشیدن چای گیاهی است. گیاهان مختلف خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند که می‌توانید برای درمان آنفولانزا از آن‌ها استفاده کنید.

انیسون ستاره ای (یا بادیان خَتایی) نوعی ادویه به شکل ستاره است که از قدیم، اسلتامیویر (نوعی داروی ضد ویروسی) را از آن استخراج می‌کنند. اسلتامیویر فسفات (با برند تامیفلو) دارویی ست که حتما باید پس از تایید قطعی ابتلا به ویروس آنفولانزا و کشت ویروسی توسط پزشک تجویز شود و برای سرعت بخشیدن به بهبود استفاده می‌شود.

خواص ضد ویروسی این ماده، در برابر برخی از ویروس های آنفولانزا بسیار مؤثر است. سایر گیاهان و چای‌های گیاهی دارای برگ سبز نیز مزایای ضد تکثیر و آنتی اکسیدان دارند.

چای گیاهی می‌تواند به بدن در مقابله با ویروس آنفولانزا کمک کند. همچنین نوشیدنی گیاهی گرم، برای گلو و سینوس‌ها خاصیت آرامش بخش دارد.

برای درست کردن یک چای گیاهی ضد آنفولانزا از انیسون ستاره‌ای و یا سایر گیاهان دارویی استفاده کنید:

  • چای سبز یا سیاه
  • زردچوبه
  • زنجبیل تازه یا خشک یا خمیر زنجبیل
  • سیر تازه
  • گل میخک

چای‌های گیاهی را با عسل طبیعی و خالص شیرین کنید. عسل رویال ژلی و سایر محصولات زنبور عسل به عنوان دارندگان خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی طبیعی شناخته می‌شوند.

چای‌های کیسه‌ای حاوی این مواد (خشک و مخلوط شده) در بازار موجود است.

آبریزش بینی - آنفولانزا

اسانس‌ها را فراموش نکنید

شما می‌توانید از اسانس‌های طبیعی برای درمان خانگی آنفولانزا اسفاده کنید. برخی از انواع اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی می‌توانند به محافظت در برابر برخی از ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کنند.

بر اساس تحقیقات روغن درخت چای به کم کردن سرعت یا متوقف کردن میزان تکثیر ویروس آنفولانزا کمک می‌کند. این روغن اگر در طی دو ساعت اول ابتلا به عفونت استفاده شود بهترین عملکرد را داشته و می‌تواند به جلوگیری از تکثیر ویروس آنفولانزا کمک کند.

هنگامی که دستان خود را می‌شویید چند قطره روغن درخت چای را به صابون مایع یا لوسیونی که همیشه استفاده می‌کنید، اضافه کنید.

این ماده حتی در برخی از دهانشویه‌ها به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده استفاده می‌شود. سایر اسانس های گیاهی نیز می‌توانند به عنوان آنتی بیوتیک‌های طبیعی و ضد ویروس عمل کنند، مواردی مثل :

روغن:

  • دارچین
  • نعناع
  • اوکالیپتوس
  • شمعدانی
  • لیمو
  • آویشن
  • اُرِگانو (پونه کوهی)

اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی را تنها به روش معمول مصرف کنید و از خوردن آن ها بپرهیزید؛ بسیاری از این روغن‌ها سمی هستند. بیشتر این روغن‌ها بعد از مخلوط شدن با روغن‌هایی مانند بادام یا روغن زیتون (روغن‌های پایه) روی پوست قابل استفاده هستند.

همچنین می‌توانید با اضافه کردن گیاهان تازه و خشک و ادویه جات به مواد غذایی، همان نتیجه مدنظر را بگیرید.

اگر این روغن‌ها را در هوایی که تنفس می‌کنید اسپری کنید، می‌توانید در مقابله با برخی از ویروس‌ها و باکتری‌ها نتیجه مطلوبی بگیرید. توجه داشته باشید که آروماتراپی می‌تواند روی کودکان، زنانی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند و همچنین حیوانات خانگی تاثیر داشته باشد.

از رطوبت ساز محیط (دستگاه بخور) استفاده کنید

ویروس آنفولانزا در هوای خشک و محیط های سربسته بیشتر زنده می‌ماند. این موضوع سبب می‌شود ویروس راحت‌تر گسترش پیدا کند. درجه هوای سرد بیرون از خانه، رطوبت را پایین می‌آورد.

هوای داخل خانه نیز می‌تواند در اثر استفاده از لوازم گرمایشی و تهویه هوا خشک شود. در نتیجه استفاده از دستگاه رطوبت ساز هوا برای افزودن رطوبت در خانه و محل کار به کاهش ویروس‌های آنفولانزا کمک می‌کند.

بخار استنشاق کنید

تنفس بخار آب گرم، می‌تواند به تسکین بینی، سینوس‌ها، گلو و ریه‌ها کمک کند. بخور دادن صورت در شل شدن احتقان مخاطی کاربرد دارد. همچنین هوای مرطوب گرم، التهاب و تورم در بینی و ریه‌ها را تسکین می‌دهد. استنشاق بخار برای تسکین سرفه خشک، تحریک بینی و سفتی قفسه سینه (احساس فشار روی قفسه سینه) مفید است.

از بخور گرفتن با آب در حال جوش خودداری کنید. قبل از تنفس، دمای بخار را آزمایش کنید. صورت و دستان خود را به اندازه کافی دور نگه دارید تا از پوسته پوسته شدن یا سوختگی با بخار جلوگیری کنید. چند قطره اسانس گیاهی با خواص ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی به آب اضافه کنید.

تب شدید - آنفولانزا

رژیم غذایی مناسب بگیرید

یکی از راه‌های موثر درمان خانگی آنفولانزا توجه به رژیم غذایی است. در اینجا منظور از رژیم غذایی مناسب، مصرف غذاهای نرم، کم کالری، کم فیبر، پخته (نه خام) و بدون ادویه است. اگر مبتلا به آنفولانزای گوارشی هستید، در هر وعده غذای کمتری بخورید.

این نوع آنفولانزا می‌تواند موجب حالت تهوع، دل پیچه و اسهال شود. هضم کردن غذاهای نرم برای معده آسان‌تر بوده و به کاهش مشکلات معده کمک می‌کند.

غذاهایی که راحت تر هضم می‌شوند:

  • رژیم غذایی BRAT (موز، برنج، پوره سیب، نان تست)
  • کراکر
  • غلات پخته شده (جو دوسر و خامه گندم)
  • ژلاتین
  • سیب زمینی آب پز
  • مرغ کبابی یا آب پز
  • سوپ و آبگوشت
  • نوشیدنی‌های غنی از الکترولیت
  • از غذاهایی که ممکن است معده و هضم غذا را تحریک کند، خودداری کنید.

ویژگی‌های بیماری آنفولانزا

  • دوره کمون آنفولانزا در حدود ۴-۱ روز است.
  • این بیماری مسری است و علائم آنفولانزا می‌تواند تا ۱۴-۷ روز باقی بماند.
  • پزشکان برای تشخیص این بیماری، سابقه بیمار را چک کرده، وضعیت بیمار را معاینه کرده و چند آزمایش انجام می‌دهند.
  • آنفولانزا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گسترش پیدا می‌کند، این بیماری از فردی به فرد دیگر و به وسیله قطرات هوایی ایجاد شده توسط عطسه و سرفه جا به جا می‌شود. و به صورت غیرمستقیم نیز از طریق لمس قطراتی که روی سطح آلوده قرار گرفته‌اند منتقل می‌شود.
  • ویروس‌های این بیماری سه نوع هستند، این انواع با A، B و C مشخص می‌شوند و معمولاً این بیماری نوع A بیشترین مشکلات را برای انسان‌ها به وجود می‌آورد.
  • بیشتر افرادی که به آنفولانزا فصلی و نوع مرسوم آن مبتلا می‌شوند طی ۱ الی ۲ هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما برخی از افراد با مشکلات جدی مانند ذات‌الریه روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند زندگی آن‌ها را نیز تهدید کند.
  • این بیماری می‌تواند مشکلات مزمن سلامتی را بدتر کند.
  • واکسن آنفولانزا می‌تواند از بسیار از بیماری‌ها و مرگ‌های ایجاد شده توسط این بیماری فصلی جلوگیری کند.
  • این بیماری نوع A می‌تواند تغییرات آنتی‌ژنی متعددی داشته باشد، از این رو باید واکسن جدیدی برای آن تهیه شود و افراد مختلف نیز باید این واکسن را به صورت سالیانه دریافت کنند. محققان در حال توسعه تکنولوژی جدید تهیه واکسن هستند.
  • در آوریل سال ۲۰۰۹ سویه جدیدی از ویروس آنفولانزا که با عنوان H1N1 جدید یا آنفولانزای خوکی شناخته می‌شود در مکزیک مشاهده و سریعاً در سراسر جهان انتشار پیدا کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز اعلامیه‌ای برای وضعیت اضطراری پاندمی این بیماری ارائه کرد. با گذشت زمان، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این پاندمی در سال ۲۰۱۰ به پایان خواهد رسید. در سال ۲۰۱۲ سویه جدیدی از این بیماری، H3N2v منتشر شد اما وضعیت انتشار آن تا به امروز خطرناک نبوده است.
  • تاثیرگذاری واکسن این بیماری هر سال متفاوت است. چرا که سویه‌هایی مختلف این بیماری سالیانه تغییر می‌کند.
  • برخی از روش‌های درمانی خانگی می‌توانند علائم آنفولانزا را تسکین دهند.
  • مانند ویروس این بیماری، روش‌های درمانی با دارو نیز در حال تغییر و بهبود هستند، اما در حال حاضر واکسیناسیون بهترین راه دفاعی در برابر این بیماری است.  اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) داروهای آنتی ویروس را به عنوان مکملی مهم برای ساخت واکسن و کنترل روند بیماری می‌شناسند.
  • مردم باید این مساله را در نظر بگیرند که پاندمی آنفولانزا می‌تواند علائم شدیدی داشته باشد و در برخی از افراد که نسبت به پاندمی آنفولانزا ضعف دارند می‌تواند منجر به مرگ شود. با این حال واکسن ویروس پاندمی آنفولانزا قبلی (H1N1) در دسترس بوده است و این ویروس نیز بخشی از چرخه ویروس مرسوم آنفولانزا است.
  • آنفولانزای پرندگان (H5N1) معمولاً پرندگان را درگیر می‌کند، اما ویروس آنفولانزای پرندگان می‌‌تواند انسان‌هایی که با پرندگان در تماس هستند را نیز درگیر کند.
  • افراد مختلف باید با پزشک خود صحبت کرده و تحت معاینه آن‌ها قرار بگیرند تا متوجه شوند علائم آنفولانزا برای آن‌ها چگونه خواهد بود.
  • واکسیناسیون آنفولانزا نمی‌تواند از ابتلا به کروناویروس جلوگیری کند.
  • احتمال دارد به صورت همزمان به هر دو بیماری کوید-۱۹ و این بیماری مبتلا شوید.
  • درصورتی که واکسن این بیماری را تزریق کرده‌اید بهتر است واکسن کروناویروس را نیز تزریق کنید. هنوز تاریخ مشخصی برای توزیع واکسن کرونا در نظر گرفته نشده است و سازمان غذا و دارو نیز این واکسن را تایید نکرده است.

واکسن آنفولانزا - آنفولانزا

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند؟

پزشکان توصیه می­‌کنند که تمامی افراد بزرگ‌تر از ۶ ماه واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. دریافت این واکسن برای افرادی که در معرض ریسک بیشتری هستند ضروری است، این افراد عبارتند:

  • زنان حامله
  • کودکان زیر ۵ سال
  • افراد ۱۸ ساله و سن کمتر که تحت درمان بیماری آسم هستند
  • افراد مسن‌­تر از ۶۵ سال
  • افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها ۴۰ یا بالاتر است
  • هر فردی که در خانه سالمندان و یا مراکز مراقبت از بیماری­‌های مزمن کار یا زندگی می­‌کند
  • مراقبان هر یک از گروه‌­های بالا
  • هر فردی که به بیماری مزمنی مبتلا است

بیش­تر پزشکان توصیه می­‌کنند که این واکسن را در اواخر آبان دریافت کنید. در این صورت بدن می‌­تواند قبل از شروع فصل آنفولانزا، پادتن‌های این بیماری را بسازد.

اگر قبلاز این تاریخ، واکسن آنفولانزا را دریافت نکنید، هنوز هم دیر نیست. حتی اگر فصل آنفولانزا از راه رسیده باشد، دریافت واکسن آنفولانزا می­‌تواند کمک­‌کننده باشد.معمولاً دو هفته طول می­کشد تا بدن پادتن­‌های مربوط به این بیماری را بسازد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌­ها  (CDC) اظهار داشته که این بیماری و کروناویروس جدید (کوید-۱۹) امسال گسترش خواهد یافت. از این رو دریافت واکسن، امسال از هر سال دیگری مهم‌­تر است.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

سرما خوردگی و آنفولانزا علائمی مشابه دارند. سرما خوردگی معمولا خفیف تر است در حالی که آنفولانزا علائم شدید تری دارد. سرما خوردگی معمولا علاوه بر احساس خستگی با عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است. ممکن است همراه تب نبوده یا تب پایین وجود داشته باشد. هچنین ممکن است کوفتگی عضلانی یا سوزش گلو، اشک ریزش وسر درد هم دیده شود.

آنفولانزا  معمولا به طور ناگهانی شروع شده و بسیار آزار دهنده است. بیماراحساس ضعف و خستگی می کندو تب دارد. علائـــم دیگر شامل سرفه های خشک، آبریزش از بینی، لرز، درد عضلانی، سر درد شدید، درد چشم وگلو درد  ممکنست دیده شود. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آنفولانزا کاملا خوب شود اما در سرما خوردگی این مدت کوتاه تر است.

اگرچه مردم اغلب واژه‌ی آنفولانزا را برای هر نوع بیماری به کار می‌برند که نشانه‌هایی مانند آنفولانزا دارد، لیکن آن یک بیماری ویروسی مجزا با نشانه‌های ویژه‌ی خود است و به‌طور معمول در زمان‌های ویژه‌ای از سال، پایان پاییز و طی زمستان، رخ می‌دهد.

دمنوش سرماخوردگی

جدول زیر می‌تواند در تشخیص آنفولانزا و سرماخوردگی به شما کمک کند.

علائم ونشانه‌ها

آنفولانزا

سرماخوردگی

شروع علائم

ناگهانی

تدریجی

تب

معمول – ۳ تا ۴ روز باقی میماند

به ندرت

درد

معمول – اغلب شدید

خفیف

لرز

معمول

معمول نیست

خستگی و ضعف

معمول

برخی اوقات

عطسه

برخی اوقات

معمول

گرفتگی بینی

برخی اوقات

معمول

گلودرد

برخی اوقات

معمول

احساس ناراحتی در سینه، سرفه

معمول، می‌تواند شدید باشد

خفیف تا شدید، سرفه خشک

سردرد

معمول

به ندرت