آنفلوانزا  بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس آران‌ای یا بیماری تی از خانواده ارتومیکسوویریده ایجاد می‌شود.آنفولانزا در پرندگان و پستانداران بیماری ایجاد می‌کند،که در ریه قرار میگیرد.آنفولانزا باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود. در ادامه در سایت پارس نیوز مقاله ای را درباره ویروس آنفولانزا تهیه نموده ایم.

آنفولانزا

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک بیماری معمول است، عفونت این بیماری از طریق قطرات وارد بدن فردی دیگر می­‌شود. این ویروس داخل بدن تکثیر شده و رشد می‌­کند.

در زمستان علائم آنفولانزا مشاهده می­شود و اوج آن در ماه بهمن است. اما احتمال دارد هر زمانی از سال به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید.

سویه‌­هایی مختلفی از این بیماری وجود دارد. هرساله پزشکان و محققان سویه مربوط به بیماری را مشخص می‌کنند. پس از شناسایی سویه‌­ها از آن‌ها برای تهیه واکسن آنفولانزا استفاده می­‌شود. واکسن آنفولانزا یکی از ساده­‌ترین و موثرترین راه­‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا است.

ویروس آنفلوانزا چگونه منتقل می‌شود؟

سرفه، عطسه، دست دادن، روبوسی، دست زدن به سطوح آلوده، تماس دست آلوده با اشیاء و محیط، انتقال از طریق مدفوع به اثبات نرسیده اما احتمال انتقال از این طریق وجود دارد؛ پس لازم است مادران حتما پس از تعویض پوشک کودک ، دستهای خود را بشویند.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

در ابتدای بیماری، تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی کم است و می­‌توانند شبیه به هم باشند. هر دو بیماری تنفسی هستند و می­‌توانند علائم یکسانی داشته باشند. اما ویروس­‌های مختلفی منجر به ایجاد این دو بیماری می­‌شود.

علائم شما می­‌تواند به تشخیص این دو بیماری کمک کند.

اما آنفولانزا و سرماخوردگی تا حدی علائم یکسانی دارند. افرادی که به این بیماری­‌ها مبتلا می‌­شوند، علائم زیر را دارند:

  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • عطسه
  • بدن درد
  • خستگی کلی بدن

معمولاً علائم آنفولانزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی است. در واقع تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در شدت این دو بیماری است. معمولاً سرماخوردگی مشکلات و عوارض چندانی برای فرد به وجود نخواهد آورد. اما آنفولانزا می­‌تواند منجر به شرایط زیر شود:

  • سینوزیت
  • عفونت گوش
  • ذات­‌الریه
  • سپسیس

    اگر علائم شما جدی هستند، احتمال دارد سرماخوردگی یا آنفولانزا برایتان تشخیص داده شده باشد. برای اطمینان از تشخیص علائم، پزشک آزمایش‌­های دیگری را تجویز خواهد کرد.

    طی اپیدمی کوید-۱۹ بهتر است با رعایت پروتکل­‌ها به صورت آنلاین یا حضوری به پزشک مراجعه کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است.

    اگر پزشک برایتان سرماخوردگی را تشخیص داده باشد، باید علائم خود را درمان کنید تا ویروس به صورت کامل از بدن شما پاک شود. روش­‌های درمانی برای این کار عبارتند از:

    • استفاده از داروهای بدون نسخه OTC
    • نوشیدن مایعات کافی (هیدراته بودن بدن)
    • استراحت به اندازه کافی

    در صورتی که به آنفولانزا مبتلا شده باشید، خوردن داروهای آنفولانزا در مراحل اولیه بیماری می­‌تواند به شما کمک کند و از شدت بیماری کاسته و دوره‌­ی آن را کوتاه‌­تر کند. استراحت و نوشیدن مایعات کافی برای بیماران مبتلا به آنفولانزا مفید است.

    دوره‌­ی بیماری آنفولانزا نیز مانند سرماخوردگی باید طی شود تا ویروس آن به صورت کامل از بدن خارج شود.

    آنفولانزا در مقایسه با سایر بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی معمولی، میزان مرگ و میر بیشتری دارد و حدود ۱/۰ % از افراد مبتلا به این بیماری را میکشد.

علائم سرماخوردگی (برای مثال گلودرد، آبریزش بینی، سرفه ( احتمالاً خلط دار)، گرفتگی مجاری و تب خفیف) مشابه علائم آنفولانزا هستند، اما علائم آنفولانزا شدیدتر هستند و دوره‌ی ماندگاری آن‌ها نیز بیشتر است و این علائم می‌توانند شامل استفراغ، اسهال، و سرفه (سرفه خشک) نیز باشند.

آنفولانزا

علائم آنفولانزا چیست؟

برخی از معمول‌­ترین علائم بیماری آنفولانزا عبارتند از:

  • تب:

آنفولانزا تقریبا همیشه باعث افزایش دما بدن می­‌شود. این افزایش دما با عنوان تب نیز شناخته می­‌شود. معمولاً تب ایجاد شده به دلیل بیماری آنفولانزا پایین بوده و در حدود ۳۷.۸ درجه سانتی­گراد تا ۴۰ درجه سانتی­گراد است.

اگرچه این میزان تب هشداردهنده است، اما معمولاً شدت تب کودکان از بزرگسالان بیش­تر است. اگر احساس کردید فرزندتان به آنفولانزا مبتلا شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

وقتی دمای بدن شما بالا رود احساس “تب” خواهید داشت. نشانه­‌های این حالت عبارتند از لرز، یا احساس سرما داشتن علی­‌رغم بالا بودن دمای بدن. معمولاً تب کم­تر از یک هفته و در حدود ۳ الی ۴ روز طول می­‌کشد.

  • سرفه:

سرفه خشک و مداوم جزو علائم آنفولانزا است. احتمال دارد شدت سرفه­‌ها با پیشرفت بیماری بدتر، ناخوشایندتر و دردناک‌­تر شود. احتمال دارد در دوران بیماری تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه نیز داشته باشید. بسیاری از سرفه‌­های مربوط به آنفولانزا حدود ۲ هفته طول می­‌کشند.

  • دردهای عضلانی:

دردهای عضلانی معمولاً در ناحیه پشت گردن، پشت، بازوها و پاها احساس می­‌شود. این درد می­توان شدید بوده و شما را از انجام کارهای روزمره بازدارد.

سردرد می‌­تواند از اولین علائم آنفولانزا باشد. برخی از علائم آنفولانزا مانند حساسیت به صدا و نور نیز می­‌تواند در این مرحله ایجاد شود.

  • خستگی:

یکی از معمول‌­ترین علائم آنفولانزا احساس خستگی است. احساس ناخوشایندی کلی نیز می‌­تواند از علائم آنفولانزا باشد. این احساس خستگی سریعاً بروز می­‌کند و فرد قدرت مقابله با آن را نخواهد داشت.

علائم آنفولانزا در بزرگسالان

تب ناشی از آنفولانزا در بزرگسالان مشاهده می‌­شود و می­‌تواند شدید باشد. در بسیاری از بزرگسالان تب بالا و ناگهانی یکی از علائم ابتدایی آنفولانزا است. تب می­‌تواند نشانه بیماری کوید-۱۹ نیز باشد.

بزرگسالان می­‌توانند تب را رد کنند مگر اینکه یک بیماری جدی داشته باشند. ویروس آنفولانزا می‌­تواند سبب بالا رفتن دمای بدن تا ۳۷.۸ درجه سانتی­گراد شود.

سایر عفونت‌­های ویروسی، مانند سرماخوردگی نیز می­‌توانند منجر به تب پایین شوند.

علاوه براین کودکان و بزرگسالان علائم تقریباً یکسانی دارند. احتمال دارد برخی از بیماران علائم دیگری نیز داشته باشند. هر فردی متفاوت است.

کارکرد واکسن آنفولانزا چگونه است؟

آنفولانزا یکی از جدی­ترین ویروس‌­هایی است که سالانه بیماری­‌های زیادی را به وجود می‌­آورد. برای اینکه به آنفولانزا مبتلا شوید نباید لزوما جوان بوده یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید. احتمال ابتلای افراد سالم به بیماری آنفولانزا نیز وجود دارد و این افراد می‌­توانند بیماری را از  دوستان یا خانواده بگیرند.

در برخی از موارد، آنفولانزا می­‌تواند مرگبار باشد. مرگ­‌ومیر ناشی از بیماری آنفولانزا در میان افراد ۶۵ ساله و مسن­تر شایع است، اما احتمال وقوع آن برای کودکان و جوانان نیز وجود دارد.

یکی از بهترین و موثرترین راه­‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزا است.

محققین برای ساخت واکسن آنفولانزا از شایع­‌ترین سویه ویروس آنفولانزا استفاده می­‌کنند. میلیون‌­ها واکسن از این سویه تهیه شده و توزیع می­‌شود.

با دریافت واکسن آنفولانزا بدن شما نسبت به آن سویه از ویروس آنفولانزا پادتن ترشح خواهد کرد. این پادتن­‌ها شما را در مقابل ویروس ایمن خواهند کرد.

در این صورت اگر بعدها به ویروس آنفولانزا مبتلا شوید، علائم شما ضعیف‌­تر خواهند بود. اگر با سویه­‌های مختلفی از این بیماری تماس پیدا کنید، بیمار خواهید شد. اما از آنجایی که قبلاً واکسن زده‌­اید علائم شما شدید نخواهد بود.

واکسن آنفولانزا به صورت‌­های زیر در دسترس است:

  • واکسن تزریقی
  • شات تزریقی با دوز بالا (برای افراد مسن‌­تر از ۶۵ سال)
  • شات تزریقی داخل پوست
  • اسپری بینی

هرچه تعداد افرادی بیش­تری در مقابل آنفولانزا واکسینه شوند، گسترش آن کم­تر خواهد شد. تزریق واکسن به ایمنی جمعی کمک کرده و می­‌تواند به افرادی که نمی­‌توانند از واکسن استفاده کنند نیز کمک کند.

اگر به بیماری آنفولانزا مبتلا شوید انجام واکسیناسیون می­‌تواند از شدت بیماری شما بکاهد.

عوارض واکسن آنفولانزا

 این واکسن عوارض چندانی ندارد و ممکن است در برخی افراد سردرد، خستگی و تورم کمی در محل تزریق ایجاد کند و تنها کسانی که قبلا به فاصله شش ماه پس از تزریق دچار بیماری گیلن‌باره شدند باید در خصوص تزریق آن احتیاط کنند.

آنفولانزا

راه های درمان آنفلوانزا 

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است بنابراین داروهای ضد میکروبی (آنتی‌بیوتیک‌ها) بر آن تأثیری ندارند. تجویز آنتی‌بیوتیک با نظر پزشک و در موارد خاص (ازجمله همراه شدن یک بیماری میکروبی با بیماری آنفلوانزا) مفید است. در بیشتر موارد آنفلوانزا، میکروبی اضافه نمی‌شود و بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد.

علائم بیماری آنفلوانزا معمولاً با استراحت در منزل، نوشیدن مایعات به میزان کافی و دریافت داروهای ضد دردهای عضلانی بهبود می‌یابد.

داروهای ضدویروسی خاصی جهت کاهش شدت و مدت بیماری آنفلوانزا زیر نظر پزشک و در موارد خاص معمولاً برای افراد در معرض خطر و پرخطر تجویز می‌گردد و به‌هیچ‌عنوان نباید به‌عنوان خوددرمانی مورداستفاده قرار گیرند.